ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Mattismarkus skrivet 3 september 2015 kl. 19:23:44
-
Kollade in den idag, fan nu kanske man måste skaffa Yamaha istället
grizzlyn gick lös på 114,900
sen fanns även Kodiak med samma motor och olika utrustningsnivå.
550 är borta bara 700 som gäller.
billigaste Kodiak 700 med manuell iläggning av 4wd ingen diff fram ingen servo inga mätare, utan bara varningslampor går lös på 82.900kr
kodiaken, var snäppet mindre än grizzlyn..
Nä nu är Yamaha på gång iaf :djump: :djump: :djump: :djump: :djump:
-
Jag trodde att de var samma maskin bara att den heter Grizzly i Usa och Kodiak i Kanada. :hmmm:
-
Spännande! Vad jag hört så skall det inte vara så stor förändring i effekten enligt de som provkört? Hur man upplever effekten alltså. Någon här inne som kan intyga eller dementera? =) Vet inte, men jag personligen gillar hur de hade innan med instrumenteringen, synd att de satte på strålkastaren på styret.
-
22 cc ger ju ingen wow effekt, är nog knappt märktbart?
-
Ska troligtvis testa kodiak och grizzly till helgen! Tror inte heller på nån herrejösses effekthöjning...
-
jo gillar heller inte strålkastare på styret, men kodiaken är klart märkbart mindre än grizzlyn, o så har grizzlyn 26 tums däck original.
nä dom kändes riktig fina o välutvecklade, motorn är helt ny så den borde ju gå fint.
Ska även vara förbättrad våtkoppling, med bättre fäste för sportig körning :djump:
(drömmer om en hämma 1000 även i Atv men det händer nog inte)
Va heds i Luleå som hade allt hemma
-
jo gillar heller inte strålkastare på styret, men kodiaken är klart märkbart mindre än grizzlyn, o så har grizzlyn 26 tums däck original.
nä dom kändes riktig fina o välutvecklade, motorn är helt ny så den borde ju gå fint.
Ska även vara förbättrad våtkoppling, med bättre fäste för sportig körning :djump:
(drömmer om en hämma 1000 även i Atv men det händer nog inte)
Va heds i Luleå som hade allt hemma
Tittar man på Yamahas hemsida så har Grizzly och Kodiak i princip identiska mått frånsett att Grizzly är 50mm bredare.
-
Tittar man på Yamahas hemsida så har Grizzly och Kodiak i princip identiska mått frånsett att Grizzly är 50mm bredare.
japp sen är grizzlyn högre och med högre uppdragna skärmar mm, så den känns o ser klart större ut, men är ändå smidig och liten om man jämför med andra hjulingar.
hade vart kul o jämföra med king quaden på sidan om.
-
Läste att Kodiak ska vara mer renodlad arbetsmaskin och har tex tjockare plast för bättre hållbarhet.
-
Ska troligtvis testa kodiak och grizzly till helgen! Tror inte heller på nån herrejösses effekthöjning...
köpa :hmmm:
-
köpa :hmmm:
Nej för helvete! Ska bara provköra.
-
Nej för helvete! Ska bara provköra.
Citat ur Götakanal: "Slå till vet jag, passa på." ;)
-
Citat ur Götakanal: "Slå till vet jag, passa på." ;)
Nja, stannaochdiffamaskiner är nog inget för mig.. Mer sugen på polaris, kawasaki, can-am isf. ()p
-
finns det nån som bygger om maskiner idag? tänkte på lv regg, hade vart grymt att ha grizzlyn reggad
-
finns det nån som bygger om maskiner idag? tänkte på lv regg, hade vart grymt att ha grizzlyn reggad
Jag tror att de flesta av de företagen har konkat eller lagt ner.. Men man kan ju hoppas att det kommer lv regg oxå.
Kan eventuellt vara så att nåt gråimports företag säljer lv regg typ Rm consult, biketrade osv. Men det blir nog snålt med garantier då.
-
Fourbyfour har ju.
-
är inte så orolig med en grizzly o v a utan garantier, men ska slå en pling till Fourbyfour, blev riktigt grizzly sugen om det går att få den reggad
-
Jag tror att de flesta av de företagen har konkat eller lagt ner.. Men man kan ju hoppas att det kommer lv regg oxå.
Kan eventuellt vara så att nåt gråimports företag säljer lv regg typ Rm consult, biketrade osv. Men det blir nog snålt med garantier då.
Inget företag lämnar garanti på vägreggade förutom om företaget som bygger om har någon garanti, typ 2 månader eller nått, behövs ju inte på Yamaha heller för den delen :whip:
-
En bra video om de nya från Yamaha. :)
http://www.atv.com/blog/2015/06/yamaha-explains-difference-between-grizzly-and-kodiak.html
-
Hämtade prylor för service hos Yamaha igår för min 550 o kollade på Kodiaken dom hade hemma där.
Den såg helt kastrerad ut, inte als som Grizzly .Den som räknas arbetsmaskin har ej diffspärren fram! 4wd kopplas med vajer, vilken flyttar sig konstigt vid differn o kan lätt frysa vid vinterkörning ( i mina ögon). Under maskinen är ingeting, även plastskyddar fattas.
-
Att du skriver att Kodiaken fwb:n standard maskinen inte har diff är ju egentligen fel.. De sitter lamell diffar på dem, och mekaniskt i/urläggning av 4wd..
-
Det går nog rätt fint med lamelldiffen ändå, man får göra som med Honda och använda frambromsen lite när man vill diffa hårdare. Däremot känns ju wire-inkoppling lite 80-tal. Förmodligen funkar det ändå, det är ju Yamaha.
-
Den mekaniska fyrhjulsdriften hade en tendens att hoppa ur väldigt lätt på det exemplar jag provkörde iaf
-
Kodiaken har samma motor som Grizzlyn, ingen skillnad. Däremot sitter det andra vikter i variatorn på Kodiaken för att den ska bli lite mer mjuk vid pådrag för att lämpa sig bättre för arbete.
Den är smalare och ganska mycket lägre, mycket pga däcken, men även sitsen är lägre placerad.
Jag har precis själv köpt en vägreggad Grizzly 2016 från Biketrade. Det är Quaddy i Spanien som bygger om dem. Maskinerna är kvalitetskontrollerade av Yamaha efter ombyggnad, även om jag tycker att kvaliteten på eldragning osv inte var toppen. Finns en annan tråd under Yamaha här på forumet angående det.
Har bara hunnit köra knappt 6 mil, så den är under inkörning ännu. Men grymt skön maskin att köra. Vridet är märkbart bättre än i min gamla 800 V-twin, men bara på lägre varv. Duger gott tycker jag!