ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => ODES => Ämnet startat av: Göteborgaren skrivet 29 augusti 2015 kl. 18:30:04
-
Min nyinköpta odes 400 -06 ringlar fram som en överförfriskad hjulbent ringmask. Det är lite glapp i bussningarna. Men inte ska man väl riskera livet på endast lite glapp?
När den hissas upp får den kraftig toe-in, när jag gasar på gatan får den toe-out och vinglar fram. För att kunna köra hyffsat rakt har jag fått ställa såpass toe-in att det syns tydligt... någon som har en ide om vad som händer?
-
Låter som helt kassa styrändar. Kör helst inte innan du bytt dem.
-
Jo, det måste bytas en del, även bussningar i bärarmarna tyvärr, som dessutom är slut på oneseven givetvis..
Men om man höjer upp fronten med domkraft, ska hjulen få toe-in då pga fjädringsvägen? Har märkt att hjulen rör sig mycket in och ut vid olika höjder.. sätter man sig framför styret så blir det toe-out, märkligt.. som om något är förlångt eller kort. Hur uppför sig era?
-
Det är normalt att toe-in vinkeln ändras när man lyfter ett fordon, därför ska just toe vinkeln justeras med fordonet ståendes på golvet. De flesta bilar har s.k nollgraders toe idag vilket innebär att toe vinklarna inte ändras när hjulställen fjädrar, vet dock inte om det är samma på atv.
-
Beställt styrändar nu, men mitt största frågetecken kvarstår...
Har ganska fet camber, dvs övre sidan på hjulet är utanför nedre så båda hjulen är sneda även åt det hållet! Har mätt fjäderbenen som är ca 350mm som orginal, men sänker man ner den utan benen monterade får man raka hjul när den är halvvägs ner från monterade ben.. då missar benen infästningen med 6cm nära på.. det går inte ihop, kan inte hitta någonstans att hjulen ska vara sneda åt alla håll orginal... Ideér någon?
-
Det där är nog en konstruktionsmiss. Parallellstagen borde ha samma vinkel och längd som bärarmarna. Annars blir det som du beskriver när den fjädrar ner blir det längre mellan hjulen men avståndet mellan p-ändarna ökar inte lika mycket. Lika då den stiger uppåt blir det kortare mellan hjulen men inte lika mycket kortare mellan p-ändarna.