ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Lukaper skrivet 27 augusti 2015 kl. 23:50:26
-
Hej!
Ny på forumet och nybliven ägare av en Cf moto 800 terralander 2012.
När körde hem denna uppmärksammade jag två saker jag nu vill fråga er om.
För det första så tyckte jag inte att den kom upp i temperatur efter en stunds körning, den digitala värmemätaren visar endast en stapel i instrumenteringen. Kollade nu på kvällen och det var en bra bit under min strecket i expansionskärlet. Fyllde på och lät den bli varm på tomgång. Det verkar då som att allt är ok, kylaren blir varm, men fortfarande bara ett streck på mätaren när kylaren var precis på gränsen till att kunna ha handen på.
Vad brukar era maskiner visa på mätaren vid full arbetstemp? (ni som har likadana maskiner då alltså...)
Sen uppmärksammade jag också att det rasslar och klonkar från variatorkåpan både vid stillestånd och körning. Har förstått att detta inte är något ovanligt och kan vara helt ok, men hur mycket ska man ta som ok och vad kan man kolla om man tycker det är för mycket oljud? Vanliga felkällor? Den åker också iväg med ett ryck, inget kraftigt, men den smyger liksom inte iväg utan hugger till i starten. Återigen, dom kanske är sådana?
Tack på förhand!
Martin
-
Det kanske hamnat skräp innanför variatorkåpan? Det ska vara rent och torrt där inne. Hur ser remmen ut?
-
Hej!
Ny på forumet och nybliven ägare av en Cf moto 800 terralander 2012.
När körde hem denna uppmärksammade jag två saker jag nu vill fråga er om.
För det första så tyckte jag inte att den kom upp i temperatur efter en stunds körning, den digitala värmemätaren visar endast en stapel i instrumenteringen. Kollade nu på kvällen och det var en bra bit under min strecket i expansionskärlet. Fyllde på och lät den bli varm på tomgång. Det verkar då som att allt är ok, kylaren blir varm, men fortfarande bara ett streck på mätaren när kylaren var precis på gränsen till att kunna ha handen på.
Vad brukar era maskiner visa på mätaren vid full arbetstemp? (ni som har likadana maskiner då alltså...)
Sen uppmärksammade jag också att det rasslar och klonkar från variatorkåpan både vid stillestånd och körning. Har förstått att detta inte är något ovanligt och kan vara helt ok, men hur mycket ska man ta som ok och vad kan man kolla om man tycker det är för mycket oljud? Vanliga felkällor? Den åker också iväg med ett ryck, inget kraftigt, men den smyger liksom inte iväg utan hugger till i starten. Återigen, dom kanske är sådana?
Tack på förhand!
Martin
Hade samma problem att bara en stapel visades och jag mätte på motorn och slangar och hade bra värme där,så jag lämnade in den på Silverstone och de hitta inget fel,de testa en av sina som var likadan och de sa att vid belastning så blir det mer staplar.hämtade grus i kärran får några veckor sedan och mycket riktigt staplarna ökade , så även i vintras när jag plogade mycket snö, så det är nog inget fel.
-
Det ska räcka med en tur på ett par km så att motorn får drifts temperatur så ska ev staplar gå upp, att staplarna ökar vid belastning lätt som ett trams svar från verkstaden. En CVT transmission ska aldrig hugga, den ska smidigt driva från stillastående. Jag hade tagit av transkåpan och kollat både variator och slungkopplingens funktion.
-
Att det klonkar är spel i kardan och tillslaget är hårt på kinesmaskinerna
-
Att det klonkar är spel i kardan och tillslaget är hårt på kinesmaskinerna
Inte på min iaf. Klonk i kardanen kan däremot höras ibland.
-
Du har väl ingen cf heller?
De atver uten våtlamellkoppling har tillslag i variatorn.
-
Du har väl ingen cf heller?
De atver uten våtlamellkoppling har tillslag i variatorn.
Sant, då missförstod jag. Trodde det menades att alla kina maskinerna hade tillslag oavsett konstruktion på CVT'n, sorry. :)
-
Kollar igenom trådar och hittar min egen med en massa svar jag missat!! Tack ni som svarat och tipsat!
Temperaturen är bra på maskinen, den behöver pressas lite innan tempen kommer upp, men lite skogskörning så kan man koka korv! ;-)
Variatorn klonkar fortfarande lite, men troligen ingen fara, ska plocka ner och kontrollera/göra rent i vinter.
Har tänkt montera en ledramp fram då helljuset är riktigt dåligt original, men är orolig att batteriet ska dräneras. HAr under 12v i laddning enligt inbyggda mätningen i displayen vid tomgång och lågvarv och även vid lite mer varv med helljus igång, får nog ta och kolla laddningsregulatorn på maskinen och mäta lite. Någon annan som har problem med laddning? Läste någon tråd där dom hade omvända problemet, att laddningsspänningen var för hög...
Hoj!
-
Min 2015 visar bara en stapel på tempmätaren för det mesta, den går upp till två och ibland tre vid krypkörning. Fläkten går ofta även när den visar en stapel, så antingen är kalibreringen lte knepig i mätaren eller så sitter sensorn till mätaren på något helt annat större än termostatkontakten till fläkten. Kylningen funkar iaf, så det är nog så det är. Min laddar oftast 13.3-13.5 medan jag kör, ibland går den under 12 volt på tomgång eller vid krypkörning med mycket användning av servo eller helljus. Om man ger den lite mer varv hoppar den upp till 13.3- 13.5 igen på en gång. Det låter som att din antingen har problem med laddning eller regulator, men det skulle kunna vara så att ditt batteri sjunger på sista versen. Prova ladda upp batteriet fullt och kolla sen laddspänningen igen. Jag vet inte om batteriet har varit lika stort sen 2012, men min har ett rejält stort 30ah batteri.