ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: jummen skrivet 7 november 2006 kl. 19:10:30

Titel: Stor motor i quad.
Skrivet av: jummen skrivet 7 november 2006 kl. 19:10:30
Tänkte köpa en lite billigare maskin för att sen sätta in en rejäl motor i den. Har funderat på att sätta det i en smc 250cc. Men tycker den är lite smal kanske. Vil inte sätta på förlängda a-armar då ja hört att de inte blir så bra om man ska köra i bana tex.
Kommer mestadels köra grusväg och åka i grustag och leka. Och kanske en vända eller två på bana.
Har gått i tankarna på en vägräser motor på 600cc, men det kanske inte är det bästa om man ska leka på grusvägar. Vad för motoren och chassin rekomenderar ni. Hade tänk lägga max 30000 kr på chassie, men då ska det va ett riktigt bra chasie.

Glömde säga att den måste vara vägreggad oxo..
Titel: Stor motor i quad.
Skrivet av: STENE skrivet 7 november 2006 kl. 19:34:44
Motor: Honda CBR 600. 108 hästar i en maskin som går och går och går.. Honda kvalite.
Titel: Stor motor i quad.
Skrivet av: jummen skrivet 7 november 2006 kl. 19:39:04
har funderat lite på den.. men har varit mer inne på en 600 från suzuki som är luftkyld.. lite mindre att tänka på när den ska monteras.. tror den ska ligga på närmare 100hk..
Titel: Stor motor i quad.
Skrivet av: asker skrivet 7 november 2006 kl. 19:54:53
En 600 landsvägs räser blir nog tyvär inte så rolig i en grusgrop och så, eller när det går lite för sakta. Dom brukar ju vara relativt högt växlad.

Men till grusräser och isracing så blir det ju perfekt.
Titel: Stor motor i quad.
Skrivet av: Jocke72 skrivet 7 november 2006 kl. 22:03:57
Vad tänker du på för luftkyld 600cc motor från Suzuki som ska ge 100 häst?

Nog har de motorer som ger den effekten, men inga luftkylda vad jag vet. Men jag kanske har missat någon?


/J
Titel: Stor motor i quad.
Skrivet av: jummen skrivet 7 november 2006 kl. 22:35:32
har en kompis som har en Suzuki rf600r. den ska tydligen ha knappt 100 hk och va luftkyld. vet inte själv, men det är vad ja har hört.
Titel: Ang RF 600R
Skrivet av: Wheelie skrivet 7 november 2006 kl. 23:48:39
Suzuki RF 600R är vätskekyld. Jag hade en -95'a tidigare. En bra "väg-motor" är det.
Den är ganska snäll under 4000 v/min då den mjukt ökar för att sen smälla till rejält vid 7000 v/min. Maxvarv ca 13.500 v/min.
Jag skulle tro att det är en rätt rolig snurra i en atv om man ska åka landsväg eller på andra öppna ytor.
På en crossbana så är den nog lite för högvarvig.
De såldes strypta i Sverige, men stypningen bestod av ett par distanser i förgasarna som hindrade trottlarna att ge mer än halvgas. De var lätta att ta bort... har jag hört... :roll:

/Wheelie
Titel: Stor motor i quad.
Skrivet av: jummen skrivet 8 november 2006 kl. 00:03:45
ahh.. ok. då har ja blivit fel informerad. vill ha en motor med bra med kraft, helst ett lite bredare register än en väghoj kanske.. blir lite lättare att leka med på grusvägarna kanske. Och så vill ja en en som det inte är allt för ofta service på.
PS. Den ska också köra skiten ur standard/små trimmade quadar. Som GG å andra 450s. DS  :twisted:
Titel: Stor motor i quad.
Skrivet av: Wheelie skrivet 8 november 2006 kl. 14:04:11
Jag vet att jag kanske kommer att överdriva en smula nu,
men tänk er en något förstärkt quad/atv med den senaste v-twinen från Suzuki.
Alltså den som sitter i Intruder M1800R. Dvs, 1800 cc, 126 hk, 160 nm och all kraft redan från tomgång.  :twisted:
Blir det för mycket så finns ju den i V-Strom 1000 också. 98 hk och lite snällare.

Vad det gäller luftkylda så kommer jag bara på Suzuki Bandit 650 och 1200 som var luftkylda 4'or från Suzuki.
Det har funnits andra tidigare vet jag, men jag har inte i huvet vilka det var. Sedan ett par år tillbaks så finns ju även GSX1400, men den kanske är lite för mycket i en quad? Fast det är en snäll och lättkört motor och förhållandevis lågvarvig för att vara en 4'a, och du kommer att åka ifrån det mesta i quad-väg! :D
Fast du lär nog få förstärka chassit lite...

De flesta "glidar-twinar" var också luftkylda, och låg väl på mellan 650 och 1400 cc. Sen fanns det sportigare 600-motorer, men de var nog vätskekylda nästan allihop.
Honda CBR 600 var ju en kanon maskin, men var inte den också vätskekyld?

En lite större v-twin eller stånka, (typ större endurohojar), vore nog det bästa, tror jag. Alternativt en betydligt större 4'a. Tänkte mest på låg och mellanvarvsvridet som du förmodligen har mer nytta av än att behöva tokvarva en fyrcylindrig 600. Dessa brukar generellt ha dåligt bottendrag och mellanregister för att sen ge allt på högvarv, typ som en gammal turbo. Skitkul på väg, men värdelöst och farligt på en crossbana eller i en grusgrop.
Lite nyare 600'or med insprutning brukar dock vara lite bättre.

Väljer du en maskin som är luftkyld så slipper du dessutom böket med kylare och kylslangar mm, och får dessutom ner vikten på maskinen.

Nä, nu har jag svamlat färdigt...

/Wheelie
Titel: Stor motor i quad.
Skrivet av: Gunnar skrivet 9 november 2006 kl. 21:21:50
Men hur blir det me att stoppa in en rad4a i en ATV, får man flytta ut fotpinnarna då eller?? :lol:  jag skulle satsa på en 2cyl.....
Titel: Stor motor i quad.
Skrivet av: mantafredde skrivet 11 november 2006 kl. 09:59:56
älskar sånt här!

det man vill ha eller det jag vill ha är en motorkaraktär som har bra bottendrag, mycket vrid och bra toppeffekt...

alltså funkar lika bra på crossbana/skogen som på landsvägen...

det skulle ju faktiskt funka att kasta dit en stor v-twin typ 800-1600cc!
allt över 100hk vore ju en dröm!
sen får man ju tänka på att en 250 chassie kanske inte riktigt är anpassat för 100hk och enormt vrid!

en kompis monterade en husquarna 510 enduromaskin i en kymco kxr 250 och den gjorde 95 på tomgång på högsta växeln...   och när han drog iväg fullt spätt så bara rasade det bultar o skruvar från maskinen!

det chassie som jag kan tänka mig passar bäst för en sån här konvertering är ett gasgas 450 wild hp! öhlinare standard, brembo bromsar, underbar väghållning, och stort utrymme vid motorn...

vore ju faktiskt ballt att få i en v-twin! tänk er ljudet och enorma bakhjulsåkningar och aldrig ett endaste fastkörning på grund av förlite effekt!

nej dags för kaffe.....    hmm....