ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: andersbadg skrivet 23 augusti 2015 kl. 20:16:27
-
hejsan,
ja precis som rubriken säger, så orkar/hinner inte jag läsa/söka igenom alla inlägg i detta forum..
min fråga är:
vilken maskin är bäst att ploga snö med?
jag bor nere i alperna och här kan jag gaturegga en ATV precis som en bil. oavsett hur många hästar m.m.
Huvud användningen vore att ploga snö på trottoarer, men det blir nog en del lekstuga med
här nere brukar det snöa rätt så ordentligt, så jag undrar vilken jag ska välja.
är inne på en BRA maskin. jag hatar när saker går sönder, jag har sneglat på Kawasaki kvf 750, men sedan hört att can-am skulle vara mycket roligare? men hur är det med kvaliten där? andra bra förslag?
mvh anders
-
Polaris Sportsman finns i många olika CC-antal. 800n är grymt skön. Bra AWD och rolig.
-
Japanska maskiner brukar iaf vara jävligt Driftsäkra dock så har dom ju mindre hästar än tex Canam och Polaris
-
Polaris har väl inte högre effekt än japanerna frånsett 1000cc, eller?
-
Polaris sportsman 800, 850 och 1000 är starkare än valfri Japan på papperet.. Kawasaki 750 är dock snabbare och drar betydligt mindre bensin än polaris sportsman 800. Som inte heller finns med servo..
-
ska det plogas mycket är det en lång maskin som gäller. det drar/trycker betydligt bättre med en lång maskin, dels pga hjulbasen och sen är vikten viktig, en fyrhjuling ska vara så tung som möjligt för att få kraften i backen, förstår inte att det finns folk som tycker dom ska vara lätta, då lätta maskiner bara står och slirar. tex hade jag en sportsman 400 och en kompis en sportsman 500 x2, och x2:an slirade inte ens där 400:an stod still med slirande hjul när vi skulle bogsera en bil under vintern, samma sak när vi plogade, 400:an kanade bara runt och slirade, även fast vi hade piggkedjor bak, x2:an gjorde det jobbet mycket bättre utan kedjor. men i skogen vid lek var 400:an betydligt mycket bättre, då den vände betydligt snävare, hängde inte upp sig lika lätt som x2:an.
men till jobb är det en så stor och tung maskin som gäller
-
Jag skulle kolla på can-am Outlander 650, 1000.
Polaris sportsman 850/1000.
Och kawasaki brute force 750.
Kawa 750 och Outlander 650 är ganska lika i prestanda. Om du kollar på 2012 och uppåt.
-
Kawasakin är förhållandevis lätt.. Dom gånger jag haft problem att ploga är vid blötsnö och isigt underlag. Tog bara lite sats och hoppas på att plogen håller och med halvhög fart. (kanske inte är det bästa dock) ;)
-
1000cc för att ploga snö? Är inte det att kraftigt skjuta över målet? Hondas arbets atv finns väl inte i större cc än 650, hög effekt tär alltid på hållbarheten i det långa loppet. Men ok, hur kul är det med 30hk vs 80hk. ':)
-
Polaris pga deras 4wd system, en kort maskin pga smidighet och minst 800cc pga att tex en 500 suger, ja och att man får upp lite mer fart på kort sträcka om man skulle behöva knuffa till lite extra. Mer effekt = mer snö framför bladet.
-
Ingen nytta av hög effekt om man inte får ner det i backen, grepp röstar jag på.
-
Ingen nytta av hög effekt om man inte får ner det i backen, grepp röstar jag på.
Polaris 1000 är tung = fäste, och har 88hk = fart, så dom borde vara perfekta att knäcka plogar med... Jag menar skyffla snö. :D
-
En Sportsman 850 med en sandsäck på bak- och framracket (för extra vikt) och dubb i däcken borde ju vara rätt hyfsad då om man nu lägger ihop tipsen?
-Polaris AWD
-Tung
-Mycket effekt
-Servostyrning
-Massor av tillbehör både original och eftermarknads.
Sen kommer frågan, vilken plog är bäst om man plogar mycket? Frontmonterat eller dragkroksmonterat?
Tycker själv att min original frontmonterade beter sig konstigt, "lyfter" maskinen fram när det börjar gå tungt samt att vinschen måste "hålla emot" på ett annat sätt än på en plog som är monterad längre bak. Har dock modifierat plogen så nu funkar den riktigt bra.
Den stora fördelen är att den är MYCKET snabb och enkel att montera, den höga lyfthöjden samt att plogen tar lite plats att förvara när den är lösmonterad.
-
Ingen nytta av hög effekt om man inte får ner det i backen, grepp röstar jag på.
Så en tex 500 har bättre grepp än en 800-1000 :hmmm:
-
Så en tex 500 har bättre grepp än en 800-1000 :hmmm:
Finns väl inget som säger att den inte kan ha det, däck etc. måste ju spela en viss roll. Men ok, en tyngre maskin som 800-1000cc bör ju ha vikten som fördel helt klart. Dock så är det inte ovanligt att en Lada Niva på 80hk och 1300kg tar sig fram bättre i lera än en Jeep Cherokee på 160hk och 2 ton. ;)
-
skulle jag köpa en hjuling mest till arbete mm så skulle jag köpa en honda rubicon alla dagar i veckan,
alt nya yamaha grizzly eller king quad 2016
riktigt driftsäkra maskiner, men ska man leka så är ju en twin roligare så klart.
en fördel med variatormaskiner är ju att man kan backa fortare, sen slutar fördelarna (iaf om du frågar mig)
-
Finns väl inget som säger att den inte kan ha det, däck etc. måste ju spela en viss roll. Men ok, en tyngre maskin som 800-1000cc bör ju ha vikten som fördel helt klart. Dock så är det inte ovanligt att en Lada Niva på 80hk och 1300kg tar sig fram bättre i lera än en Jeep Cherokee på 160hk och 2 ton. ;)
Så man ska jämföra blankaslitna däck med nya menar du?
Fast nu är ju lera och snö inte riktigt samma sak. Vikterna skiljer inte så mycket på tex en 500 och nått större.
-
En bandsats på vilken cc storlek som helst tar du ju mer snö än vad som är hälsosamt för både blad och hjuling ;)
-
Så man ska jämföra blankaslitna däck med nya menar du?
Fast nu är ju lera och snö inte riktigt samma sak. Vikterna skiljer inte så mycket på tex en 500 och nått större.
Vem sa något om blankslitna däck eller har något sådant som referens? Men jag vill ju tro att däck finns för olika användningsområden och att ett landsvägsanpassat däck tex. ger sämre grepp på snö/grus/lera än ett anpassat för det. Det var så jag menade om däck och grepp.
-
Jag skulle säga Arctic Cat , med tanke på deras våtkoppling samt bra lågväxel !
-
Eftersom de flesta rekommenderar den maskin de verkar äga själv så säger jag, Hisun 500! För att den är allmänt slö och tillverkad i Kina. ;)
-
Eftersom de flesta rekommenderar den maskin de verkar äga själv så säger jag, Hisun 500! För att den är allmänt slö och tillverkad i Kina. ;)
:lol: :lol: :lol:
Gillar folk med självdistans ()p
-
Vem sa något om blankslitna däck eller har något sådant som referens? Men jag vill ju tro att däck finns för olika användningsområden och att ett landsvägsanpassat däck tex. ger sämre grepp på snö/grus/lera än ett anpassat för det. Det var så jag menade om däck och grepp.
Ska man jämföra 2 maskiner så vore det rättvist om båda hade samma typ av däck och mönsterdjup.
-
Håller med rallymarkus Honda eller Yamaha till att arbeta med. Sen om man vill ha mer lek så kan man ju köpa twin
-
tack för alla svar!
lutar nu mot den här:
https://www.willhaben.at/iad/gebrauchtwagen/motorrad/polaris-sportsman-850-forest-eps-camo-118952015/?counterId=112
vad tycker ni?
-
Det är ju en märkesmaskin och polaris sportsman 850 har ju blivit nämnd redan så det är väll bara att handla.
-
Köp! ()p
-
Med risk att bli påhoppad lite :-\ Men köper man märkesmaskin så ska det ju hålla. Oftast
-
Med risk att bli påhoppad lite :-\ Men köper man märkesmaskin så ska det ju hålla. Oftast
Och jag anser att märkesmaskiner är de som har en stabil generalagent med mer än 1-års garanti. Nu blir man väl lynchad. :knupple:
-
Köp och skaffa ett par snökedjor så blir ekipaget svårstoppat
-
Och jag anser att märkesmaskiner är de som har en stabil generalagent med mer än 1-års garanti. Nu blir man väl lynchad. :knupple:
Vad syftar du på?
-
Vad syftar du på?
Inget mer än att jag utmanar utrycket märkesmaskin med att om ett märke har en seriös importör med x antal återförsäljare samt ger mer än den lagstadgade 1-årsgarantin så bör det vara märken som kan tas seriöst. :)
-
Vad man ser som märkesmaskin är upp till var och en enligt mig.
-
Det är ingen som har sagt emot dig. Och vad man ser som märkesmaskin är upp till var och en enligt mig :)
Absolut. ()p
-
Läste nog helt snurrigt :sunny:
-
jag va o kollade in nya grizzly 700 och den såg sjukt fin ut, där har du en komplett maskin.
motorn räcker för lek också, men de e klart en twin är ju roligare, men inte lika driftsäkra som honda yamma o suzuki..
skulle jag bara arbeta skulle jag satsa på en honda rubicon dct
arbete o lite lek en yamma 700 2016
fördelen med yamaha är om man ska backa o ta om så kan man backa fortare med den än hondan,
fördelen med hondan är just det att det är bara köra o byta olja inga remmar inget sånt som man ska hålla koll på.
själv så köpte jag en tgb 1000 och den går fakttiskt bättre än jag hoppades på (iaf i ca 4 mil)
fördelen med tgb är en riktigt låg lågväxel och backväxel. så jag kommer prova ut den riktigt ett tag framöver (inget jag rekomenderar dig att köpa)
men jag funderar på en honda rubicon som komplement..