ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Micke_c skrivet 19 augusti 2015 kl. 20:04:24
-
Tjena.
Jag har en Grizzly 660 år 2005.
Den är helt ok, men några saker stör mig.
1. Den är onödigt högt växlad, främst på backen, men även på lågväxel.
Premiären är smord osv, remen är ok.
Variatorkiten som finns att köpa, verkar ju bara vara fjäder till sekundär och vikter till premiär, men det hindrar ju bara från att växla upp, men sänker inte utväxlingen, Eller?
Jag drar inte tungt, men vill kunna smyga lite saktare utan att våtkopplingen behöver slira.
2. Den är väldigt onödigt högljud i ljuddämparen. (Orginal ca 600tim)
Går det att packa om dom?
Jag har sett på Youtube att Amerikanarna sätter brickan till muttern på premiären innanför distansen istället, för att få isär skivorna, och därmed sänka utväxlingen.
Någon här som gjort det?
Får verkligen splinsen fullt tag?
Den är helt orginal, även standarddim på däcken.
Mvh,
Micke.
-
Finns att köpa nerväxlingskit på yamaha store. Iaf på yamaha store bjälverud. Har för mig att det är shims av nåt slag.
-
som ovan sa :) finns på yamaha, var ine idag och skulle köpa till min kostade 799kr har jag för mig O0
-
Hej.
Ok, tack för svar.
800kr för sims låter lite saftigt.
Det borde innehålla fjädrar, osv....
Det får bli ett sådant.
Någon som packat om ljuddämparen?
Är det ens möjligt?
Micke.
-
Hej.
Ok, tack för svar.
800kr för sims låter lite saftigt.
Det borde innehålla fjädrar, osv....
Det får bli ett sådant.
Någon som packat om ljuddämparen?
Är det ens möjligt?
Micke.
kan inte svara på om det var ink fjädrar. Dom hade inte till min kodiak. Ljuddämparen bör du kunna packa om på närmaste mc verkstad. :-)
-
Jag kan rekommendera att svarva den yttre främre variator skivan den rörliga alltså. Min inre var mest sliten på mitten, behövde bara putsa rätt den så blev det rätt.
Om ni kollar så går inte remmen helt ner till centrum utan ligger nån cm ovanför, man svarvar skivan i en vinkel så man bara tar mera in mot centrum (1mm- 1,5mm), då påverkas inte topphastighet eller nått utan bara krypläget. Distans som finns att köpa minskar greppet som splinsen har, vilket inte gillar den metoden, fungerar javisst - bäst nej.
Stage 1 -Machining the inner and outer primary sheaves to allow the belt to drop lower in the primary gaining you a lower gear ratio to pull bigger tires easier, giving you better throttle response and better throttle control especially when running larger tires. Our machining gains a lower gear ratio than any shim mod or clutch kit can ever compare to, for the maximum low end gains, machining the primary clutch is the only way to go!
http://airdamclutches.com/yamaha.html
-
Hej.
Ok, tack för svar.
800kr för sims låter lite saftigt.
Det borde innehålla fjädrar, osv....
Det får bli ett sådant.
Någon som packat om ljuddämparen?
Är det ens möjligt?
Micke.
Egentligen så bör man bara kunna ta en vanlig härdad bricka från järnaffären med rätt mått. Shimsa så att remmen hamnar lägre i primären. Bara 1mm shims kommer ge rätt stor skillnad.
-
Köp lösa shims i stället för ett variatorkit. Blir lika bra. Skulle du, mot förmodan, inte bli nöjd så kan du ju alltid köpa variatorkitet senare och allt du har förlorat är någon tjuga på shimsen.
http://www.kullager.se/sv/category/133/20-39mm (http://www.kullager.se/sv/category/133/20-39mm)
-
Du kan inte bara köpa ett shims. Eftersom du måste flytta ut kåpor och lite annat. Så var det på min 700 i alla fall.
-
Jag kan rekommendera att svarva den yttre främre variator skivan den rörliga alltså. Min inre var mest sliten på mitten, behövde bara putsa rätt den så blev det rätt.
Om ni kollar så går inte remmen helt ner till centrum utan ligger nån cm ovanför, man svarvar skivan i en vinkel så man bara tar mera in mot centrum (1mm- 1,5mm), då påverkas inte topphastighet eller nått utan bara krypläget. Distans som finns att köpa minskar greppet som splinsen har, vilket inte gillar den metoden, fungerar javisst - bäst nej.
Stage 1 -Machining the inner and outer primary sheaves to allow the belt to drop lower in the primary gaining you a lower gear ratio to pull bigger tires easier, giving you better throttle response and better throttle control especially when running larger tires. Our machining gains a lower gear ratio than any shim mod or clutch kit can ever compare to, for the maximum low end gains, machining the primary clutch is the only way to go!
http://airdamclutches.com/yamaha.html
att svarva skivan tror jag inte är nån bra ide, då ändrar du ju vinkeln på skivan, du får inte rätt vinkel mot remmen= mindre anliggningsyta för remmen och det i sin tur gör att det börjar nöta och slira på remmen, sen lär remmen börja vrida sig lite och det mår den nog inte heller bra av
-
Jag fick bara positiva förbättringar när jag gjorde denna svarvning av premiären.
Skillnaden blev, mindre remslitage antagligen för bättre ork vid start.
Remmen gick kallare då det märktes på variator kåpan och även av tempen från utblåset från variatorn. Mätte med lasermätare.
Så om du inte tycker detta är av stort framsteg så vet jag inte vad.
Du är medveten om att schimsa premiären så brukar remmen kliva så högt upp på sekundären så remmen kan slita hål i variatorkåpan. Med svarvning så får du inte detta problem utan remmen är fortfarande spänd.
Schims är ett billigt enkelt sätt, men långt från det bästa, du tappar ju toppfart också. Borta i usa så förekommer det att splinsen går åt helvete pga för lite yta pga schims.
-
Stämmer såklart att man kan skada splinsen och att kåpan kan ta i. Men vid lagom shimsning så bör det inte vara något problem.
-
Hej.
Tack för alla svar.
Jag har nu läst på angående shimsning.
Funderar på att köpa shims via Ebay.
Distanserna till kåpan behövs bara till 550/700.
Inte till 660 enligt Yamahasäljare.
Micke.
-
Okej där ser man alltid lär man sig något. ()p
-
Distanserna till kåpan behövs bara till 550/700.
Inte till 660 enligt Yamahasäljare.
Micke.
Yamahas egna kit till 550/700 har distans till kåpan så därför tycker nog deras säljare att det känns tryggare att rekommendera det. ^-^
Jag har shimsat själv och började med 1,5 mm för att sedan gå upp till 2,0 mm utan distans till kåpan. Detta har funkat fint och det tar inte i någon stans.
Om man ska vara noga så ska man väl (enligt yamahas kit) dessutom flytta ut sekundärvariatorn med halva måttet som man shimsar isär primären med för att behålla rätt linjering. Detta har inte jag gjort men jag kan inte för den skull märka av något ökat slitage på remmen. :)
-
Det stämmer att man var tvungen att flytta ut sekundärvariatorn också.
-
Hej.
Nu är ett "shims kit" beställt från Ebay. Ca 100kr.
Möjlighet till 1mm, 1,5mm och 2mm shimsning.
Någon som har en uppfattning om hur stor skillnad det blir mellan 1,5 och 2mm?
Jag tror att jag börjar med 2mm, eftersom ju lägre, desto bättre.
Åker mycket sällan över 40km/h.
Jag tänkte kolla noga hur mycket av splinsen som "tappar grepp".
Det borde vara ganska försumbart då jag tycket att splinsen gick igenom variatorn något när jag fettade om den.
Utan brickan, så skulle man inte kunna dra åt variatorn.
Kanske att den orginalbrickan måste bytas mot tunnare, så inte muttern tar i "variatorkorgen".
Skall kolla det också.
Jag kommer inte att röra sekundären, såvida inte det blir något märkbart symptom.
100% korrekt vore ju ut halva shimsmåttet, men....
Remslitaget ökar kanske lite.
På snöskotern, så sitter ju motorn i gummifästen, och sekundärvariator på växellådan stumt i chassiet, så det kan ju inte vara så himla noga.
Micke.
-
Hej.
Nu är ett "shims kit" beställt från Ebay. Ca 100kr.
Möjlighet till 1mm, 1,5mm och 2mm shimsning.
Någon som har en uppfattning om hur stor skillnad det blir mellan 1,5 och 2mm?
Jag tror att jag börjar med 2mm, eftersom ju lägre, desto bättre.
Åker mycket sällan över 40km/h.
Jag tänkte kolla noga hur mycket av splinsen som "tappar grepp".
Det borde vara ganska försumbart då jag tycket att splinsen gick igenom variatorn något när jag fettade om den.
Utan brickan, så skulle man inte kunna dra åt variatorn.
Kanske att den orginalbrickan måste bytas mot tunnare, så inte muttern tar i "variatorkorgen".
Skall kolla det också.
Jag kommer inte att röra sekundären, såvida inte det blir något märkbart symptom.
100% korrekt vore ju ut halva shimsmåttet, men....
Remslitaget ökar kanske lite.
På snöskotern, så sitter ju motorn i gummifästen, och sekundärvariator på växellådan stumt i chassiet, så det kan ju inte vara så himla noga.
Micke.
men då är det helvetes många skotrar som käkar rem, vanligt med 10 mil på en rem för vissa. på skotrar är motorn förställd lite frammåt, då variatorn börjar växla så drar den bak motorn lite och då får man rätt linjering. det är jävligt noga att linjeringen är rätt