ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Gladskåning skrivet 7 augusti 2015 kl. 21:10:03
-
Hej,
många köpråds trådar men de liknar inte exakt varandra så jag tar chansen med en till.
Söker en vägreggad leksak som fungerar på väg, grusväg och möjlligen lite skogsvägar.
Jag ska INTE ut i djupa skogen, dra timmer eller skotta snö.......Skåne!
Vill ha en maskin som håller, vilka märken fungerar? Yamaha, Kawazaki......?
- med reservdelar och service, OK att meka men inte hela tiden.
Har tittat på begagnade Raptor maskiner, ganska dyra för maskiner som är 7-8 år gamla.
Såg någon vägreggad Cross variant från Kawazaki som såg tilltalande ut men kanske helt fel.....
Alla tips och råd är mycket välkomna!!!
-
Utan uppgift om prisläge är det tyvärr svårt att få svar.
Men jag skall iaf väcka din tråd lite och börjar med att konstatera att det verkar som om du letar quad.
Historiskt har det faktiskt visat sig att det mer eller mindre kan "löna sig" att köpa en ny Yamaha Raptor 700, trots att det är sexsiffrigt belopp.
Då kan du tanka och köra, inget mekande eller leta reservdelar osv.
I övrigt vill jag gärna tipsa om min "gamla" prova-på-tråd:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=49657.0
-
Som sagt, en 7-8 år gammal raptor 700 passar dina kriterier 0m de e de pengar du kan lägga.
Håller värdet bra, köpte en -08 700 i juni förra året å sålde den förra veckan för mer än ja gav för den.
Helt ok tycker jag.
Då har ja kört 300 problemfria mil, gjort ett olje å filterbyte bara.
-
Hej,
och tack båda för svar.
Har inte riktigt klart för mig vad en Raptor ska kosta begagnat, har väl inte satt något egentligt max. pris.
Ska man sikta på någon viss årsmodel eller storlek?
Finns det andra alternativ som "duger"?
- Suzuki / Kawasaki? Eller ?
Tack för svar / Rådvill skåning
-
Någon jag pratat med förordar en Kawasaki CROSS maskin framför en Raptor utan att kunna definiera vad som skulle vara så mycket bättre…..kanske bara säljsnack.
Någon som har en åsikt?
-
En cross och en quad är ju helt olika fordon, känns som en märklig jämförelse. En cross får ju bara köras på bana medan en vägreggad Raptor kan köras varsom. :hmmm:
-
Någon jag pratat med förordar en Kawasaki CROSS maskin framför en Raptor utan att kunna definiera vad som skulle vara så mycket bättre…..kanske bara säljsnack.
Någon som har en åsikt?
Skall du endast köra crossbana så är kawasaki crossmaskin bättre, men för allroundkörning, grusväg, asfalt, grusgropar mm så skulle jag kört på raptor 700. Långa serviceintervaller, back, lugn å stark motor, körde 16t drev fram å orginal bak, varvade inte alls mycke när man låg i 90 på vägen ( raptor 700 alltså ).
-
Hej,
tack för kommentarer, de Cross maskiner jag fått tips om är vägreggade! Men ni har nog rätt att för mitt mer allroundkörande (definitivt inte crossbana!) så är nog Raptor ett bättre alternativ. Alla säger "700" vad med de mindre alternativen? Är en 450 jämförbar?
-
En cross och en quad är ju helt olika fordon, känns som en märklig jämförelse. En cross får ju bara köras på bana medan en vägreggad Raptor kan köras varsom. :hmmm:
Det finns fyrhjuliga crossmaskiner, och troligen är det just en sådan skåningen här blivit rekommenderad.
Flera av dem finns vägreggade.
Men ingen av dem är väl direkt bättre än en Raptor 700 på att åka grusväg mm.
Det beror lite hur man är som person, en cross är mer varvvillig och busig, men också betydligt mer servicekrävande.
De saknar oftast back, men just Kawan har väl det iofs...
De är dock med hårdare sadel och mer "aktiv" körställning.
Jag har kört en hel del i Skåne och det skiljer ju lite på vart man bor men stora delar av den delen av landet saknar ju grusvägar.
Och de få som finns är ofta raka raka och sen 90-gradersböj vid åkerns slut och sen raka raka igen.
Det jag vill säga är att du måste vara säker på VAR och HUR du skall köra innan du köper, annars kan det bli en stående maskin och det är tråkigt.
Nån direkt konkurrent till Raptor 700 finns inte, Suzuki har crossen på 450 och LTZ på 400, den sistnämnda är helt klart trevlig men ändå inte en konkurrent.
Skillnaden är dock inte så enorm som många ibland vill påskina.
Man skall betänka att när Raptorns motor sitter i en mc så räknad den som moped...
Och då väger ändå Raptorn lågt räknat 50 kilo mer än mc:n.
Så man skall ta de tuffa pojkarnas skryt lite med en nypa salt.
42 hästar på 300 kilo med förare är kul på grusväg men inget som orsakar räcerbajs på motorväg.
-
En fyrhjulig cross heter quad i min värld, därför jag tolkade det som en tvåhjuling.
Håller med om Skåne och vägar, här är det inte lätt att hitta bra ställen att köra på.
-
Hej,
tack Hydro, sakliga fakta utmärkt.
Blir nog mycket småvägar med asfalt samt lite grusvägar kring Örkelljunga (närmre dina trakter?) i huvudsak.
När jag läser ditt inlägg får jag också intrycket av att mindre storlekar av Raptor…..inget för stora pojkar? ;)
Hittar inte många tillsalu i söder, tittade på en som på bild såg ok ut men……i verkligheten…..och hade haft 19! ägare…
Man får väl leta vidare.
-
Hej igen……
om man nu inte hittar en Raptor 700 i bra skick till en rimlig slant vad är då alternativen….dvs. 2, 3 och fjärde plats på önskelistan? :djump:
En mindre Raptor eller?
Fortfarande gäller kvalitet som ett krav.
-
En fyrhjulig cross heter quad i min värld, därför jag tolkade det som en tvåhjuling.
Håller med om Skåne och vägar, här är det inte lätt att hitta bra ställen att köra på.
Skåne har massa fina vägar att åka på, men ibland får man åka en bit för att hitta dem...
Quad kallas de mindre, lättare och mer mc-inspirerade fyrhjulingarna... oftast med manuell låda, kedjedrift och stel bakaxel... utan framhjulsdrift.
En speciell kategori inom denna genre är avsedda för crossbanan, merparten är på 450 cc eftersom det är denna klass som är störst.
Och crosscyklarna har ju denna storlek och inte bygger de andra motorer för quadsen inte.
Crossquadarna är mer eller mindre anpassade för bana redan från start och därför mindre lämpade för vägåka.
Men det går.
Och vissa gillar denna typ bättre... så det är lite olika hur man är som person.
Alla quads är alltså inte crossfyrhjulingar men alla fyrhjulingar anpassade för cross är quads.
Nog om det.
Blir nog mycket småvägar med asfalt samt lite grusvägar kring Örkelljunga (närmre dina trakter?) i huvudsak.
När jag läser ditt inlägg får jag också intrycket av att mindre storlekar av Raptor…..inget för stora pojkar? ;)
Hittar inte många tillsalu i söder, tittade på en som på bild såg ok ut men……i verkligheten…..och hade haft 19! ägare…
Man får väl leta vidare.
Raptorn finns väl som 90, 250, 350, 660 och 700.
Den fysiska storleken är ju störst vid 660-700.
Marginell skillnad i kubik, men det är rätt stor skillnad dessa modeller emellan.
Yamaha har även en 450 men det är ingen Raptor, det är en cross.
Raptor heter YFM.... 450 heter YFZ.
(de tvåhjuliga crossarna Yamma har heter YZ och med fyrtaktsmotor blir det YZF)
Skall man åka väg så behövs effekt och att gå under 450 cc kan vara dumt.
Suzukis LTZ 400 är dock ett undantag (finns även som Arctic Cat DVX400 och Kawasaki KFX400, bara annan plast/dekaler)
Dessa håller fin kvalité.
Dock skall man betänka att många maskiner av denna sort lever ett hårt liv och även om kvalitén är bra så håller de ju inte hur länge som helst.
...och nu har det funnits vägreggade hjulingar nåt decennium så naturligtvis kommer det fel.
Och "tyvärr" är Raptor 700 överdrivet högt värderade här.
Därav mitt första inlägg i denna tråd.
Läs gärna det igen...
SMC500 mfl funkar ofta rätt bra till lite vägåka, sladda grusväg osv... en Raptor på tio år vetefan om den har så mycket kvalité kvar.
Den är dock rent chassiemässigt mm klart bättre än SMC mfl, men på lite grusväg spelar det mindre roll för en nybörjare.
Örkelljunga har jag kört runt en hel del i, och ner mot Eket osv... där är det ju "vanlig skog" med grusvägar osv... inte som lite mer söderut där platta åkrar och fält tar över.
Har precis 100 km till McD / Bengt så det är ju inte precis hemomkring men å andra sidan bara en timme bort.
()p