ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Mattismarkus skrivet 6 augusti 2015 kl. 15:38:59
-
Min kusin kör en cf 800 utv och den är alltid servad med vanlig bilolja, med resultat att våtkopplingen slirar
I serviceboken på cf så står det att det ska vara vanlig olja i motorn..
Så han kopntaktade även atv sweden och deras mek påstår att det inte behövs motorolja som är anpassad för våtkoppling och vxl låda typ Jaso MA2..
deras svar
(Enligt vår mekaniker så ska det vara vanlig motorolja 10w/40 delsyntet, det är inte samma påfrestningar i en ATV som en crossmaskin.)
så då undrar man ju hur många cf maskiner som kör runt med fel motorolja och slirande våtkopplingar i onödan?
-
http://www.cfmotocanada.ca/en/press_oil.html
CFMOTO synthetic motor oil meets the performance standards of the API SG and the JASO MA
-
Tyvärr rekommenderas vanlig motorolja delsyntet SAE10W-40/SG både i svenska och engelska manualen, vilket går emot det mesta jag fått lära mig om motorer. Då oljan används både till motor, slungkoppling och växellåda skall det definitivt användas olja som är avsedd för detta ändamål. tex mc olja. Båda Castrol och Motul rekommenderar mc olja för cf 800 motorn i deras oljeväljare. Tyvärr har min gått ett tag på helt vanlig mobil 2000 motorolja, vilket jag såg då jag granskade kvittona från service tillfällena. Kan vara därför slungkopplingen slirat vid hårdare belastning. Har nu bytt till Castrol Power 1 4T 10W-40. Så lite testkörning får utvisa om det blir någon skillnad.
-
vad har ni för motorolja i era maskiner?
har läst mkt om dåliga slirande våtkopplingar i cf, men är det vanlig bilolja i dom så är det ju inte maskinens fel.
sen är ju inte vanlig bilolja gjord för att smörja drev i en vxl låda heller..
kolla gärna upp vad ni har i för nåt
-
I CF'en min bror har används biltema (36958) numer, Castrol tidigare. Givetvis olja anpassad för motorer med våtkoppling.
-
kolla här vad atv huset servar cf 800 med...
http://www.atvhuset.se/atv-reservdelar/servicekit/servicekit-cf-moto-terralander-800.html
vanlig bilolja
-
kolla här vad atv huset servar cf 800 med...
http://www.atvhuset.se/atv-reservdelar/servicekit/servicekit-cf-moto-terralander-800.html
vanlig bilolja
Är du säker? Jag tror det är mc oljor dom skickar i servicesatsen.
http://www.atvhuset.se/atv-reservdelar/olja.html
Hur som helst har då våtkopplingen funkat hur bra som helst med Biltemaoljan :)
-
Är du säker? Jag tror det är mc oljor dom skickar i servicesatsen.
http://www.atvhuset.se/atv-reservdelar/olja.html
Hur som helst har då våtkopplingen funkat hur bra som helst med Biltemaoljan :)
jag är helt säker på att atv sweden rekomenderar vanlig bilolja i cf 800 samt att janse 900 haft bilolja i sin motor i över 300 mil innan han upptäckte felet.
han bytte till rätt olja och kopplingsliret försvann direkt..
samt att atv swedens mek sa att bilolja räcker.
tråkigt när grejer pajar pga av fel oljor.
-
Oljan som är länkad är ju godkänd. Låter mer som okunskap hos Ö&B-märkets mekaniker och så.
Man betalar även för service och kunskap.
-
jo såg det i länken jag skickade men hans maskin är serevad med bara bilolja som även står i hans instruktionsbok, och i rephandboken..
även atv sweden sa att bilolja duger, men tänkte bara påpeka så att ingen annan kör omkring med slirande våtkoppling i onödan.
men är det bara i jokkmokk alla kör med fel olja så är ju inte problemet så stort iaf
-
det märkliga är att när ja länkade servicekittet så va de en annan olja, nu syns det klart att det är en mc olja :hmmm:
-
I min Hisun manual står det tydligt att oljan inte får vara märkt med innehållet "friction modifiers" till kopplingen, det är känt för att orsaka slirande kopplingar i mc motorer.
-
Vad är problemet? har man slirkoppling så använder man olja som är avsedd för sådan oavsett vad försåsigpåare och böcker säger.
-
Vad är problemet? har man slirkoppling så använder man olja som är avsedd för sådan oavsett vad försåsigpåare och böcker säger.
Javisst, inga problem om man servar själv och inte är helt borttappad. Men problemet är när folk lämnar in sin maskin på service och någon svagbegåvad pytsar i vanlig bilolja med friktion modifiers som problem kan uppstå. ;)
-
Vad är problemet? har man slirkoppling så använder man olja som är avsedd för sådan oavsett vad försåsigpåare och böcker säger.
problemet är ju att många verkstäder o även atv sweden slår i fel olja utan att kunderna vet om det.
-
Hittade denna tråden efter att jag själv börjat forska i vad ÅF rekomenderar för olja i min KQ 750.Till saken hör att båda mina KQ är servad där tidigare och båda har gjort ifrån sej ett slirande ljud från växellådan vid hög belastning stillaståendes.
Började bli lite fundersam när dom sa att de alltid servar deras Suzukis med denna olja:
https://www.okq8.se/produkter/bilprodukter/olja/q8-formula-advanced-sae-10w-40-4-liter/
och denna har ju uppfyller ju INTE JASO 903.
Har nu köpt "rätt" olja som uppfyller kraven https://www.okq8.se/produkter/bilprodukter/ovriga-oljor/q8-moto-sbk-sae-10w-40/
och man får väl hoppas på att inte maskinen tagit allt för mycket skada..
MVH
-
Hittade denna tråden efter att jag själv börjat forska i vad ÅF rekomenderar för olja i min KQ 750.Till saken hör att båda mina KQ är servad där tidigare och båda har gjort ifrån sej ett slirande ljud från växellådan vid hög belastning stillaståendes.
Började bli lite fundersam när dom sa att de alltid servar deras Suzukis med denna olja:
https://www.okq8.se/produkter/bilprodukter/olja/q8-formula-advanced-sae-10w-40-4-liter/
och denna har ju uppfyller ju INTE JASO 903.
Har nu köpt "rätt" olja som uppfyller kraven https://www.okq8.se/produkter/bilprodukter/ovriga-oljor/q8-moto-sbk-sae-10w-40/
och man får väl hoppas på att inte maskinen tagit allt för mycket skada..
MVH
det är riktigt tråkigt att även verkstäder häller i felaktig olja i många maskiner, men kör ett tag och sen byter du olja igen, sen är det bara hålla tummarna.
-
Jag samt mina bekanta åker på Biltemas MC-Olja (jaso) i våra kineser! Har gjort det i ca 4år och det funkar ok ()p