ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Edholm skrivet 6 november 2006 kl. 22:32:58
-
Ja då har det hänt igen då...dock utan skador på förare eller quad den här gången.
Lite tidigare så hade ett skumt fenomen uppstått med mitt styrlås, när jag skulle låsa gick nyckeln runt runt runt och låskolven vägrade komma ut och låsa stammen. När jag gav upp och tog ut nyckeln, fick jag med mig hela låstrumman ur, fastsittandes så nyckeln...
Så när jag på vägen hem i den lilla staden Vadstena nu ikväll, kommer jag till en sväng nere vid Hamnparken där marken är täckt av blöta löv. Får såklart kast, men sådant är ju bara kul med en DMX 450...iaf så brukar det vara det.
När jag gör mig beredd att parera retursladden efter ett litet ställ, så sitter styret stumt låst åt höger. Jag gör något försök att rucka loss det i händelsernas centrum. Men det slutar med att quaden börjar snurra okontrollerat och jag kan inte göra annat än släppa av försiktigt för att undvika motorbroms, och åka med...såg lyktstolpar, träd, och annat virvla förbi likt en karusell och hade de skarpa trottoarkanterna i åtanke.
Allting skedde ruskigt snabbt, och tillslut kom jag ut på ett parti torr asfalt igen där greppet kom åter, och maskinen tjyvstannar och blir ståendes mitt i vägen med hjulen stumt fasta åt höger.
Kliver av och hämtar andan och ser efter vad som hänt. Kolven har hoppat ut och låst stammen som om den vore fjäderbelastad.
Lyckas med hjälp av en skruvmejsel pilla loss kolven som inte satt särskilt hårt ändå, och kör försiktigt hem och monterar bort låset.
När jag hämtade ut maskinen hos firman jag köpte den hos, fick jag informerat särskilt att styrlåset var bytt från personen som lämnade ut den, då jag frågade om alla garantiåtgärder var fixade.
Jag har haft lite småstrul med maskinen tidigare, men det här var jävlarimej droppen som fick mitt tålamod att rinna över. :evil:
Tillråga på allt har firman försökt pressa mig på stålar för grejor som trots allt är materialfel.
Jag har ägt maskinen ca 168 mil, 92 mil hade den demokörts när jag köpte den. Den är en 06´a, inreggad i Maj, dvs den lite senare upplagan.
Under min ägandeperiod har följande lagt ner:
1 x Blinkrelä (lade av, kort och gott)
1 x Vänster backspegel, som alla andra blinkerbackspeglar sprack kulleden rätt av, detta inträffade vid landsvägskörning i ca 70 kmh
1 x Värmeskydd avgasrör, fästet runt främre skruven SPRACK sönder, inte smälte.
1 x Oljefilterpackning, som deras yxmekaniker klämt sönder vid 100-milaservice. Det låg en oljefläck under maskinen när jag hämtade ut den, men det var tydligen "oljespill", och det snacket lyssnade jag på, dessvärre.
1 x Bakre bromsslang, som tjyvläcker då och då där banjokopplingen är fastpressad. Bromsverkan i bromspumpen på styret mattas av ibland, och P-bromsen går inte att använda kortare perioder för då blir trycket i princip obefintligt efter en kvart. Följden av detta är lacksläpp av bromsvätska på ramen, så en burk bättringsfärg till ramen är inget annat än rimligt.
1 x styrlås, som lät mig komma undan med blotta förskräckelsen.
Allting utom styrlåset inträffade tidigt, och anmäldes direkt till återförsäljaren. Jag hämtade maskinen 29 september, och fortfarande har dom inte ens skakat fram några delar.
Jag har varit tolerant fram tills nu, men nu är jag fan inte glad.
Imorgon kommer jag ringa upp firman, som huserar i grannbyn Motala, och kräva SAMTLIGA delar jävligt snart, eller så får köpet gå tillbaka.
Trots allt finns det en 3-månadersgaranti oavsett när ett fordon sålts från en firma.
Jag är i övrigt nöjd och glad över min Dinli, men är ypperligt förbannad på hur jag blivit bemött med dom "mindre" problem som uppstått...
Och jag är inte den enda. 2 andra personer (Mottez är en av dom) som handlat DMX 450 där var allt annat än nöjda med firman. Iaf uppfattningen dom gav mig.
Låter det orimligt att hantera det inträffade på föreslaget vis?
-
Nix!
-
Nope, Tycker att din åf borde fråga sig vad han håller på med. Vänd dig till din ÅF:s generalagent så slipper vi oseriösa ÅF.
Hoppas att Dinlis 07or blir av lite mer kvalite så att vi slipper se en dödstråd under Dinli. Många som varit när nu å inte vill vi att nån ska lämna oss här inne även fanns vi hackar på varandra!
-
Tyvärr är nästan alla problem pga en i mina ögon usel ÅF. Det finns för många sådana...
-
Nope, Tycker att din åf borde fråga sig vad han håller på med. Vänd dig till din ÅF:s generalagent så slipper vi oseriösa ÅF.
Hoppas att Dinlis 07or blir av lite mer kvalite så att vi slipper se en dödstråd under Dinli. Många som varit när nu å inte vill vi att nån ska lämna oss här inne även fanns vi hackar på varandra!
Jo, är dom inte tillmötesgående imorgon så går jag direkt till Generalagenten med allt som har hänt. Så förbannat tråkigt att merparten Återförsäljare som är "auktoriserade" på Dinli endast verkar vara ute efter att få sälja fordon. Service eller reservdelar verkar dom inte ha en tanke på. Det är bra maskiner i övrigt, funderar seriöst på att börja tjata på allvar med Chefen om att söka för auktorisering av firman jag jobbar på som Dinli-ÅF. (firma som varit med i 40 år, och har Suzuki som huvudmärke)
Nä, det här är ett jäkligt trevligt forum, jag hängde mycket på SH tidigare när jag åkte fordon med två hjul för lite, och där har det varit dödstrådar varje vecka under hela säsongen. Men vad som gör mig mest förbannad är att jag blev ljugen rätt upp i ansiktet om att styrlåset var "OK".
Mercy days are over...
Tyvärr är nästan alla problem pga en i mina ögon usel ÅF. Det finns för många sådana...
Jo, maskinernas fel hade inte varit så fruktansvärda om det hade skötts snyggt och smidigt från ÅF´s sida. Men som sagt, merparten (INTE allihop!) är främst ute efter att sälja iväg maskiner. Inte hålla med service och reservdelar. Jag återkommer i tråden om vad som sägs per telefon imorgon...
-
Skönt att du klarade dig!!!
Nej nu börjar det se illa ut för Dinli ägarna och dess ÅF!
Ännu ett styrlås i under färd...Snacka om livsfarligt!
Vad händer härnäst? dödsolycka?
Ni som åker Dinli kolla upp styrlåset eller helst ta bort skiten om det går!
Känns som det är lite ryskroulette att åka Dinli.
Häng ut din ÅF här så kan vi maila honom!
-
Tur att du är ok! För att undvika att ytterligare människor drabbas av din oseriösa ÅF hade det varit bra om du kunde lägga ut namnet. Det är ju svårt att veta hur en ÅF är innan man har provat att vara kund. För att ATV/quad-verksamheten i Sverige verkligen ska kunna växa till sig är det viktigt att bli av med opålitliga ÅF som bara är ute efter snabba klipp.
-
Går det inte att göra nå andra lås på domdär bestarna?
Det är ju rentav livsfarligt om låset slår i vid färd!
Ska man behöva i värsta fall dödas innan nåt händer? Och att domdär styrlåsen ens är godkända det fattar jag inte? Borde dom inte gå igenom tester osv. innan dom sätts fast på en sån maskin?
Tur att det gick bra för dig iaf.!
Och be din ÅF ta sig i arslet! Jag har iaf. tur där jag köper mina maskiner, han känner man, likaså alla som jobbar i verkstan....
-
man börjar lessna på vissa pajanos åf.... :?
-
Kanske dags att börja lista oseriösa ÅF precis som man ska lista seriösa ÅF!
-
Inte nu igen!!
Styrlåsena är livsfarliga och jag hoppas dom återgärdas snarast. Jag vill inte heller läsa om nån dödsolyka.
Jag tycker det även verkar som att en viss importör är hopplös också. Iallafall är det så jag har uppfattat det från min ÅF som har min maskin på verkstan sedan 2.5mån tillbaka.
-
tror att jag har samma problem 6 månader...på verkstaden....tror att importörerna sluter så dåliga avtal med åf så åf får stå o mwecka gratis...men det är ju o andra sidan inte kundens fel...o reservdelar verkar vara svååååååårt o få fram....seriösa åf säljer helst inte dinli eller ??? :?
-
Vadå Svenne om nått i motorn har pajat så är det väl bara för ÅF att ringa en polaris nasare. dem borde ju ha alla delar! Eller är sanningen om dinlis motorer en annan?
-
Gick det inte ut en rekomendation att man skulle ta bort styrlåset?
-
Måste bara passa på att instämma med det som sagts. Man får riktigt pissig service på den firman. Visst det gick bra att snabbt ordna fram en nya Dinli som man paya 69´tusen för. Men när jag senare vill ha ett munstycke...ja då säger dom att det ska komma hem måndag, sen på måndag, onsdag, sen fredag....sen nästa vecka. Och sen struntade jag i skiten....om man måste handla för över 50 tusen för att få ett bra bemötande kan det fan va. Handlar alla mina saker via nätet just nu.
Skulle vara tacksam om tips om en pålitlig Dinli ÅF i Östergötland.
-
Denada offroad kallade tillbaka alla 06, och tog bort alla lås!
-
Vadå Svenne om nått i motorn har pajat så är det väl bara för ÅF att ringa en polaris nasare. dem borde ju ha alla delar! Eller är sanningen om dinlis motorer en annan?
sanningen om dinlis motor är nog långt borta om man tror att det är en polaris 500 motor som är SERIÖST nerfodrad till 450 cc... :? :?
-
Jag ringde hursom idag, rösten i luren lät väl minst sagt ångerfull, men efter att ha blivit lovad att bli uppringd om en halvtimma så blev jag uppringd efter en och en halv timma. De ringde upp iaf. Det har de inte gjort tidigare när det varit något. De skulle hursom få hem merparten av grejorna samt fixa ett vettigt styrlås till på Torsdag, och då skulle de höra av sig.
Det visar sig...
Jag slapp gå till generalagenten iallafall...tillsvidare...
-
Då skulle jag vilja veta vad dom hittar för styrlås för jag har iallafall inte sett skymten av någon bättre modell. Väntar med spänning :wink:
-
Vadå Svenne om nått i motorn har pajat så är det väl bara för ÅF att ringa en polaris nasare. dem borde ju ha alla delar! Eller är sanningen om dinlis motorer en annan?
sanningen om dinlis motor är nog långt borta om man tror att det är en polaris 500 motor som är SERIÖST nerfodrad till 450 cc... :? :?
Vad jag förståt så verkar faktist fodret i motorn vara av bra kvalitè enligt folk som faktist haft isär motorn o tittat.
-
Då skulle jag vilja veta vad dom hittar för styrlås för jag har iallafall inte sett skymten av någon bättre modell. Väntar med spänning :wink:
Det visar sig...sköter dom inte detta snyggt så tar det hus i helvete...
Dvs. uthängning och hela baletten.
Inte för att det hjälper mig ett skvatt, men det är jag inte ute efter heller...
Vårdar man inte sina kunder, eller rentutsagt vanvårdar dom, så är det bajsmackan man får ta...
Skit ska skit ha...
-
Skönt att det gick bra för dig (ingen olycka)
Normalt sett är jag emot allmän uthängning av företag seriösa som oseriösa eftersom det ofta handlar om enskilda fall och det vore osjysst om ett företag fick dåligt rykte pga EN miss.
MEN!!! I såna här fall där det handlar om risker att få allvarliga skador så ligger det ett helt annat ansvar på åf men även hos de som innehar information som kan vara till gagn för alla.
Trots allt är detta med all sannolikhet inte en isolerad händelse, jag gissar att din åf har åtgärdat samtliga Dinlis de har sålt på samma sätt, dvs otillräckligt. Så chansen att ytterligare en ägare eller blivande ägare råkar ut för samma sak är stor.
Därför anser jag att det ligger i allas intresse (och säkerhet) att få reda på vilken åf det handlar om, dels för alla som köpt därifrån men även för alla som planerar att köpa Dinlis.
-
Hej Igen allihop.
Helt ärligt är inte det här helt sjukt?
Nu ska jag sätta igång på allvar med detta fall det var nämligen jag som voltade med min Dinli innan sommaren för att styrlåset gick i under färd.
Vi kanske kan göra ngt tillsammans du och jag EDHOLM?
SKRIV TILL MIG OM DU ÄR INTRESSERAD
-
har du inte fått ordning på ditt...fall...typ ersättning..osv...?? trodde att allt ordnade sig... :?
-
Igår ringde dom från Firman och hade fått hem en låda delar åt mig. Samliga av de grejor som gått sönder ordnades till på garanti, och beträffande styrlåset så fick jag nya uppgifter och toner från chefen på firman. (han fick mitt styrlås i handen så att han fick kika på det).
Tydligen så går det inte att ordna fram några nya alls, alla lås ska tas bort om de sitter kvar. Och på 07´orna nu finns det inte ens någon styrlåsanordning.
Det borde betyda att maskinerna trots allt inte behöver styrlås för att typas in.
Jag är hursom nöjd med hur firman, Motala Scooter, har skött ärendet i övrigt. Styrlåset är ett sorgligt kapitel, helt klart.
Men sista budet är nu iaf att det inte existerar några "gröna" styrlås på DMX 450, utan de ska väck, allihop...det var iaf sista budet från deras generalagent (Dealy)
-
LTZ är också typad utan styrlås
dresel montera dit sina egna (vajer som fästes till styret
-
Måste säga att styrlåsen är en gammal konstruktion som inte lämpar sig för 4wd speciellt quads med dessa vibbrationer,en "carry over" lösning från moped och mc,,tycker dresels lösning med wire från ramen till styret är en upperlig lösning,,Går ju att köpa till ! efter de som hänt !säljer jag dinli utan lås eller bestyckar om den med wire alt sälja en jap`s för att sova gott om natten...
men men efter allt som hänt borde detta vara högt på prio listan till 07:orna att komma på en bra lösning
-
Hei, hilsener fra Norge.
Har hatt samme problem med min DMX 450, jævla låsecylinderen datt ut og gikk i lås når jeg kjørde med ATV`en.
Livsfarlig, skal snakke med forhandleren angående dette.
-
nu har vi 3 st som varit med om detta
tråkigt
-
Väldigt läskigt det dära... när jag köpte min så kollade jag direkt om det dära, men det fanns ingen alls på min, köpte min från Denada
-
ja denada plockar den dom innan maskinen säljs...