ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: t-jack skrivet 13 juli 2015 kl. 21:16:49
-
Hej
Har fått problem med att tomgången vill inte vara stabil,
motorn stannar efter en stund ungf. 15-30 sekunder.
skruvar man upp det så att den går, då får man problemet
att den stannar en stund i förhöjd tomgång och det innebär
att man inte kan växla upp i fart eller sätta i växeln från friläge.
har byt bränslepumpen, förgasaren renoverad 1 år sen,
kollat bränsleslang, vacumslang förgasaren.
är det någon annan som har råkat ut för liknande och
har hittat fel orsaken.
T-Jack
-
Tjena.
Tomgångsproblem på äldre Suzuki är vanligen bränsleblandningen.
Kollat inställningen på blandningsskruven på undersidan? Bör vara 2varv ut på 280cc.
Kollat ventilspelet?
Även insugsgummit för pyttehål?
Vad jag inte fattar är varför du får växelproblem i farten med hög tomgång. Lägga i växel vid stillastående blir ett ryck dock.
Micke.
-
Hej
jap.. det blir rejäl ryck iom. att varven är hög
och det smäller till rejält i växellådan när man
växlar upp.
T-jack
-
Hej
Kollat igenom förgasaren, inställningen var för många varv,
kollat gummit mellan motorn, ser ut helt ok, inga fel,
membran i förgasaren var inga fel på.
bränsle nivån i flottören har jag inte kollat.
ventilspelet är inte kollat.
T-stiften var sotig....
känns att den får för fet blandning....
Gick lite bättre men inte helt OK.
T-jack
-
Tjena.
Kolla oljenivån.
Om nålventilen på flottören inte håller helt tätt, så kan den läcka in bensin i motorn, och vidare ner i oljan. Därför bör man stänga bränslekranen.Med mycket bensin i oljan går motorn kass.
Det kan vara bensin i oljan om den gått länge med för fet blandning också.
Kom i håg att det MÅSTE vara motorolja avsedd för våtkoppling!!!!!
Viktigt!
Ventilspelet är viktigt på alla ATV. I synnerhet äldre Suzuki.
Ventilerna "äter" sig uppåt i toppen och gör att spelet minskar eftersom. Det blir alltså inte nödvändigtvis större som man tror.
Blir spelet 0, så läcker den förbi lite, och ventilen och ventilsätet bränns relativt snart. Då kan toppen vara skrot också.
Micke.
-
Tackar för info. Mike_C.
Kollade nålventilen med slang bit som var fylld med bensin
och trycksatte lite lätt en stund, bensin kom inte ut från förgasaren.
oljenivån var inte högre än det varit tidigare.
byte olja och filter iom, att det var dags att göra det.
kände inte någon bensin lukt från den fast den var varm.
Ventilspelen måste kollas, först måste jag få tag på verkstads handbok.
Vilka företag i Sverige säljer handboken,
Upptäckte att jag måste byta knutkorsen i bakaxeln.
Vilka säljer lösa kors i Sverige.
Kollade Rinab.. men dom hade inte markerat King Quad 280 -91,
deras kors var markerad för King Quad 300 -91-XX.
Ska ringa till dom imorgon ock verifiera vad som gäller.
Tackar för hjälpen.. ni som har mer erfarenhet och delger det till andra i forumet.
T-Jack
-
Tjena.
Jag köpte en Clymer rephandbok ifrån "Roffes MC" på nätet för några år sen.
Jättebra, men såld tillsammans med Suzukin.
Jag köpte billiga solida universalknutkors från EKG automotive till min -90 Quadrunner 250cc, men det är nog 7 år sen .Jag mätte korsen till 20mm x 57mm. (=bakhjulsdriven Toyota Starlet), och kan köpas på typ Mekonomen, men ihåliga kors med fettnippel håller inte. Måste vara solida kors.
Lagerkopprna får punktsvetsas fast. Det finns inget spår för spårringen.
Jag tror att 280cc har samma axlar.
Klipp nya damasker till splinesen mitt på axeln ur en cykelslang, och fetta noga. Tänk på hur inre och yttre korsen är vridna i förhållande till varandra i dom splinesen, innan du delar axlarna. Blir det fel, så får du kraftiga axelvibrationer.
Det finns ingen 300cc eller 350cc motor i dessa, utan är bara en sifferbeteckning utan koppling till motorstorlek. Alla Kingquad av dessa årgångar har 280cc. Quadrunner har 250cc.
Micke.
-
Jag har byt korsen, det blev ihåliga med fettnippel,
få se hur länge dom håller.
t-jack
-
nu är man här igen...
Korsen höll inte länge >:(,
nu har man byt igen dom och
nya ska vara bättre kvalité??.
Fram däcken är nästan helt slät
men bakdäcken har en hel del kvar,
behöver bättre däck till framhjulen
men dimensionen är lite passé 24x8x11,
Svårt att hitta däck till vettigt pris.
har någon i forumet bra förslag till däck leverantör,
vad säger ni om man ökar dimensionen fram till 25x8x12.
Bakdäcken är 25x10x12.
T-jack
T-jack
-
Tjena.
Du kommer att få svårt att få 12" däck att hålla tätt, och sitta bra på 11" fälgar.
Är verkligen 25x10x12 orginal dim bak?
Ska du öka rullomkretsen, så måste du göra det både fram och bak.
Problemet är att dessa maskiner INTE HAR LIKA OMKRETS FRAM OCH BAK ORGINAL.
Då blir det svårt att hålla rätt omkets för utväxlingen.
Andra har ju normalt 25" omkrets på alla fyra, men annan bredd.
Annars kan du inte köra med 4wd utan att nått hjul måste tugga, eller hasa.