ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Ejderlof skrivet 12 juli 2015 kl. 08:29:19
-
Hej alla mek duktiga.
Jag är inte helt vilse i verktygslådan men, är det krångligt att byta bakre variatorn och byta rem på min Linhai 400 4x4 -12 ?
Skulle bli väldigt tacksam för tips :)
-
Är väl ungefär såhär det ser ut
https://www.youtube.com/watch?v=V-tKSu0MiWw
-
Tack för det ()p Lysande, dessutom gillar jag den sävlige finnen :lol: Jag förstår fakiskt lite finska.
Men mutterdragare måste man ha eller ?
-
Måste och måste, det är lättare då. Se till att kolla om det är höger eller vänstergänga bara. Förmodligen högergänga med tanke på variatorns rotationsriktning.
Varför byta variator? Eller är det slungkopplingen du menar?
-
...japp, slungkopplingen
-
Ok men då behöver du inte byta variatorn, bara lossa den, fast det kanske var så du menade? :)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=53778.msg555950#msg555950
Nån bild visar losstagning av bakre variator.
Några bilder visar hur jag tog bort 2 vikter i primären. Blir lite mindre seg i starten då.
-
Hej .
en fråga om det där att byta eller ta bort vikter hur mkt gör det om man tar
Bort 2 st vikter . Och det där med koppling är visst en djungel . Förstärk hur mkt mer tål den . Jag köpte en orginal och ville inte mer än typ 3 mån ,, vilket suger tycker ja en fjäder gick av .. vill tillägga oxå att den har inte gått hårt med den nya kopplingen . Jag kör den mest på låg och 4hjuls drift i..
-
Hej .
en fråga om det där att byta eller ta bort vikter hur mkt gör det om man tar
Bort 2 st vikter . Och det där med koppling är visst en djungel . Förstärk hur mkt mer tål den . Jag köpte en orginal och den ville inte mer än typ 3 mån ,, vilket suger tycker ja en fjäder gick av .. vill tillägga oxå att den har inte gått hårt med den nya kopplingen . Jag kör den mest på låg och 4hjuls drift i..
-
Maskinen blir lite rappare i starten om man tar bort 2 vikter men det är ju väldigt viktigt att det görs rätt, 2 st mitt mot varann annars får du obalans.
Det som händer är att det behövs mer varv innan vikterna orkar pressa ihop primärvariatorn vilket gör att maskinen har högre varv i starten och därför känns piggare. Blir samma om man byter ut samtliga vikter mot lite lättare än original.
Vet inte exakt vad du menar med förstärkt men finns tydligen en slungkoppling med aningens större diameter. Borde ju tåla lite mer.
Min Linhai 2X4 har rullat 400mil med kärror och annat på släp i massor av mil men känns lika fin i variatorn fortfarande. Har aldrig bytt nåt!
-
Hej .
Jo det jag mena och fundera på om .. dr pulley koppling är mkt bättre .. den sägs vara förstärkt ..Men jag var i väg och tala med butiken jag köpte den förra kopplingen och dom titta på den , min har ju slite ner typ halva beläggen . Så jag har trodligen haft fel bromsklocka på min 175 mm . Men hoppas att skiten håller nu .. lite trött på trasiga hjulingar ..