ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Pv544 skrivet 14 juni 2015 kl. 14:07:41
-
Jag har lite funderingar på om man skulle byta bort Linhaien mot någon roligare maskin.
Jag använder den mestadels på vintern för plogning, blir ganska mycket skiftande mellan låg och backväxel. På Linhaien så ligger växlarna som ett H fast utan nedre högra benet.
Det gör ju en väldigt snabb och smidig växling mellan låg och back.
Har dom kopierat den lösningen från Polaris?
Vilka andra maskiner finns det med smidig låda?
För nöjeskörningens del skulle jag gärna haft en lång maskin.
Är väl polaris x2 och can-am 4-500 som ligger närmast i tanken då.
Vill ha en vägreggad också för att minska utbudet ytterligare. 8)
Tänkt budget är helst under 50k.
-
polaris har den mest lättväxlade lådan jag testat, bara föra spaken fram eller bakåt, behövs inte hållas på med juckande över spärrar mm. lägena är i den här ordningen, så mellan back och låg går toksnabbt att växla mellan
H
L
N
R
P
-
Vad menas med "roligare maskin"?
Effekt och prestanda har du väl i Outtyn, så varför inte en Iseki, Kubota, Holder eller liknande?
Då kan du eventuellt få kraftuttag både fram och bak, hydraulslangar och kolvar, midjestyrning awd... samt hytt.
Hytt är bra på vintern och ingen atv i världen skottar bättre än en traktor.
-
Plogmaskinen får även tjänstgöra som nöjesmaskin när vi åker ut hela familjen. Inte helt säker på att sambon vill köra Kubota ut efter grusvägar i jakt på svamp eller ett grillställe.
-
Aha... så vad ingår i kriterierna för "lite nöje" ur hennes perspektiv då?
Vägreggad max-maskin brukar ligga lite högre, men nu när mygg och midsommar är här så brukar det finnas prutläge på atv:er...
-
Hon kör hellre outlandern än Linhaien, så jag tror hennes krav på nöje är lite mer motor och stadigare maskin.
Tror en 500cc max skulle vara lagomt, dock växer dom inte på träd. Även en 400 skulle nog göra oss nöjda.
Är dock lite osäker på plogvänligheten hos can-am, tycker min 800a är lite trög när man ska växla förbi steg. Gå mellan låg och back.
Fast plogar jag lätt snö med 800an kanske det går bra med högväxeln.
-
Testat AC?
-
Nej, inte sett några billigare sådana heller som är vägreggade.
Om man nu bortser från kymcomaskinerna med ac dekaler.
-
De är ofta fina i växlingen.
-
Ja vi får se hur det blir, behöver ju gärna sälja både mc och Linhai för att ro hem detta bytet.
Så jag kanske plogar en vinter till med Linhaien till slut ändå.
-
Polaris X2 har ju dessutom Turf. Inte så dumt för gräsmattor och så :)
-
Nu är Linhaien såld och jag letar efter en annan maskin .
Så kom gärna med tips om maskiner i rätt prisläge.
Tycker det är klent med maskiner ute på blocket nu.
-
Kawasaki bruteforce 750
-
Prova en kawasaki 650, 750 otroligt lättväxlade och skapligt rappa, 4wd läggs i "on the fly" och med diff spaken kan du diffa precis så mycket du vill när du vill. Lång sadel är det så inga problem att skjutsa på heller. ()p
-
"On the fly" är det nåt nytt eller? stod då både klistermärken och i instruktionsboken att 4wd måste läggas i stillastående på min -12 men håller med om dom är rätt trevliga förutom dämpningen som är obefintlig : p
-
"On the fly" är det nåt nytt eller? stod då både klistermärken och i instruktionsboken att 4wd måste läggas i stillastående på min -12 men håller med om dom är rätt trevliga förutom dämpningen som är obefintlig : p
Min kan du ligga i 90km/h och lägga i 4wd. Den känner av hur fort det går och 4wd hoppar i när det går runt 20 Km/h. Lägger du i 4wd när du står still får du vänta till end of time innan den går i, hjulingen behöver några meter för att aktiveras. (2-3m)
Min är en 03:a
-
Det viktiga är att alla hjulen snurrar lika fort när 4wd läggs i.
-
Min kan du ligga i 90km/h och lägga i 4wd. Den känner av hur fort det går och 4wd hoppar i när det går runt 20 Km/h. Lägger du i 4wd när du står still får du vänta till end of time innan den går i, hjulingen behöver några meter för att aktiveras. (2-3m)
Min är en 03:a
Låter som att du behöver en Polaris ;)