ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Goes => Ämnet startat av: blytz82 skrivet 7 juni 2015 kl. 09:08:11
-
Hej jag köpte en goes 520 eps (med servo) och är helt nöjd i helhet men dom har ett konstruktionsfel i styrningen där en mutter lossnar och styret tappar kontakten med däcken,
eller plattan som styrlederna går till. detta hände som tur va inte i någon hög hastighet så det blev ingen olycka. pratade med åf och dom kollade upp konstruktionen och konstaterade att det var en sjukt dålig lösning och dom ska råda goes att återkalla alla 520 maskiner med servo.. jag kände att styrningen blev lite sladdrig innan det hände. har ni en sådan maskin råder jag er att inte köra mer utan åk in och få den kollad/åtgärdad kunde slutat sjukt illa.
-
Vad bra att det inte vart en olycka...
-
Skönt att det slutade väl.
Kan du försöka ta en bild och visa hur det ser ut?
Kanske är lika konstruktion på "syskonet" från cf.
-
jag är på väg till Norge en vecka nu men jag kan posta en bild senare och visa vad som lossnade
-
Lånar tråden lite.
Är det någon mer som har erfarenheter (dåliga/goda) av Goes 520 EPS?
Kommer förmodligen köpa 1 inom en månad.
-
Lånar tråden lite.
Är det någon mer som har erfarenheter (dåliga/goda) av Goes 520 EPS?
Kommer förmodligen köpa 1 inom en månad.
Köp en märkesmaskin istället
-
Köp en märkesmaskin istället
:lol:
-
Det är ju ingen direkt nyhet att muttern lossnar på dessa maskiner, samma bekymmer även på dom utan servo. Finns nog något tråd om detta och det hände polarns -11.
-
Köp en märkesmaskin istället
Haha. Det hade jag gärna gjort. En grizzly 700 hade suttit fint. Men då är priset en nackdel istället.
Har haft en Goes 520 Steel nu i 5 år som fungerat klockrent förutom dragkroken :)
När man läser trådar om märkesmaskiner så verkar de ju inte felfria heller ;)
-
Lånar tråden lite.
Är det någon mer som har erfarenheter (dåliga/goda) av Goes 520 EPS?
Kommer förmodligen köpa 1 inom en månad.
Jag har en Goes 525, Den tjänstgör som trädgårdstraktor och till korvgrillningsturer.
Till detta duger den bra men ska du ha hjulingen till något tuffare än detta ska du nog köpa en märkesmaskin.
-
Gosen som jag har nu har pallat med arbete. Kör ut veden med den samt lättare buskörning. Har väl haft tur. ^-^
-
Köp en märkesmaskin istället
Har sett dina filmer på tuben så så jag tror säkert du vet vad du pratar om.
När ni är ute och kör, förmodar att nån kör med "kinamsakin", är det nån skillnad på framkomligheten mellan maskinerna?
Ett önskemål är fler filmer på avestavagnen också. ()p
-
Det märks faktiskt skillnad men beror nog ju till stor del av däckval också
Är ju dom filmerna som är klart överlägset populärast, får försöka fixa någon till våren när man kör ved ()p
-
suck nu hände det igen. har haft den inne hos åf och dom har bytt ut bultar och muttrar och donat i hopp om att det ska sitta men så märkte jag att däcken fram började nötas mer på utsidan / knepig hjulvinkel. o tro på fan den där jäkla plattan som håller i styrpinnarna höll på o glida av splinsen igen.... problemet är inte att bultarna är för löst dragna utan den bulten som ska låsa fast splinsen till plattan från servot till styrlederna är för liten/smal så den kan glida av endå själva bulten ska ju vara ett skydd mot det =(
-
om de blev rätt nu så är det den bulten jag hängt nyckeln på som är för liten för spåret i den splinsade axeln
-
suck nu hände det igen. har haft den inne hos åf och dom har bytt ut bultar och muttrar och donat i hopp om att det ska sitta men så märkte jag att däcken fram började nötas mer på utsidan / knepig hjulvinkel. o tro på fan den där jäkla plattan som håller i styrpinnarna höll på o glida av splinsen igen.... problemet är inte att bultarna är för löst dragna utan den bulten som ska låsa fast splinsen till plattan från servot till styrlederna är för liten/smal så den kan glida av endå själva bulten ska ju vara ett skydd mot det =(
Detta svar fick jag av goes Sverige:
"Vi har meddelat alla våra verkstäder och återförsäljare om detta sedan lång tid tillbaka (redan i samband med att de första maskinerna ankom till Sverige) där vi informerat att detta skall kollas innan leverans på samtliga Goes 520 EPS.
Det är inget återkommande problem. Om den aktuella maskin kontrolleras och inte berörs eller om åtgärd av icke korrekt monterad del görs så är saken löst."
Hade ju varit intressant att veta vilken åtgärd som de gör???
-
åtgärden dom gör är att loctighta allt men dem har nog missat själva grejjen med att bulten är för liten
-
Är det genomgående bultar eller? Tänkte varför de inte använder saxpinnar i så fall och framförallt på styrstagen, det har ju till och med min Hisun på samtliga infästningar till styrningen.
-
det är som svarvat ett spår i axeln med splinsen så bulten ska låsa fast styrleds "plattan" i rätt höjd men i detta fall kan den glida av =/
-
Hade jag varit i dina skor så hade jag reklamerat tillbaka maskin, en som försöker ta livet av en flera gånger är ju inget att ha. Tänk om nån annan än du hade kört och det hade hoppat av.
Det är ju ett fel på dom som har servo, så då skiter ju tydligen tillverkaren i att fixa det alls.
Nä bättre maskin är du att värd eller.
-
mjao nog skulle jag kunna tänka mig byta .. men jag tror isf att jag i bästa fall kan få en likadan ny den har fått bekänna färg i tuffa miljöer i snart 100 mil så jag tror den blir lite svår att lämna tillbaka dock tycker jag nog jag borde kompenseras på nått vis för näradöden upplevelsen första svängen den hoppa av =/
-
Jo visst har du brukat den, men ska ju brukas också. Gör att u tar kontakt med ARN och frågar hur du ska göra.
Det finns dom som har fått lämnat tillbaka maskin som har gått längre än vad din har gjort.
Ska man se till att få det bra så måste man nog ner med axeln och bearbeta om den så plattan och axel passar som det är tänkt. Nja bearbeta axel till servo, det blir varmt åt elektroniken och i vilket fall så ryker ju garantin även om du bara skruvat själv.
Lättast hade det ju blivit att fråga ARN och ev slippa huvudvärken.
-
tack för tipset =) värt att kika