ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Teknikforum => Ämnet startat av: Fulingbusen skrivet 27 maj 2015 kl. 08:14:30
-
Jag försökte montera bredbandslambdan i utblåset men värdena blev inget bra. Misstänker att den encylindriga motorn ger för starka pulser så den läser luften utifrån också. Kan man sätta den i ljuddämparen?
Jag har en grizzly 450 -08
-
Varför sätter du den inte i främre delen av avgasröret??
-
svetsa en anslutning i grenröret och montera den där
-
absolut i grenröret annars blir inte värdena rätt!!!
-
Va knepigt, på en bil med betydligt längre avgassystem (dör avgaserna kyls mer) funkar det utmärkt att sätta i utblåset.
Mitt avgassystem är väldigt litet (typ 3/4") och en lambdasond skulle strypa flödet. Jag skulle tro att det påverkar mer än att värdena inte blir lika exakta om jag sätter den i ljuddämparen? Vore kul att höra från någon som testat själv.
-
Tror du bör forska lite om hur det ska vara. Sök på o2 bung atv eller liknande.
De flesta bilarna har ju en rätt tidigt i systemet...
Sen när du monterar en lamdasond så får du med en instruktion. På min polaris var det ungefär 25cm från cyllarna. Där sitter den och den fungerar bra.
Varför göra det svårt för sig? ;)
-
Jag tänkte undvika att göra det svårt genom att få tag på någon som testat istället för att göra det enligt manual. Teori är en sak...
Jag ska alltså bara mäta för att bestycka förgasaren, ingen permanent installation
-
Då är det väl bara skruva ut sonden när du är klar och sätta en plugg i hålet så har du till nästa gång du ska justera ^^
-
Du kan ju testa med att göra en förlängning efter ljuddämparen.
-
En förlängning vore ju smart och enkelt att komma åt utan att demontera avgaset men samtidigt kanske det går fort att plocka av det för att komma pt att svetsa in en mutter och slippa fundera på placering.
-
Det blev en mutter innan delningen av avgaset, ca 30cmnfrpn cylindern. Ligger på 0.8 på tomgång och mellangas, strax över 0.7 på fullgas. Ska se hur mycket det hjälper att dra åt blandningsskruven 2 varv
-
Då går han rejält fett!
0.7 lambda = AFR 10.3
AFRen skall ligga runt 13 (lambda 0.9) för att plocka ut mest effekt
Testa sätt på ett KN filter o kolla värdena efter det, jag är inte så vass på förgasare så jag vet inte hur mkt du kan ställa med blandskruven men är det fortfarande inte i samma kommun så får du bestycka om ()p
-
Luftfiltret är lite knepigt utformat, det sitter runt ett perforerat rör och inkilat i luftboxen, locket till boxen har en snorkel som går upp under sadeln. Antar att du menar klassiskt KN filter som man sätter fast med slangklämma på ett rör? Kanske är värt att bygga om till sådant? Kanske testar utan filter och ser hur värdena är.
Lite besviken på att den inte gick snålare. Jag har bara gått upp en storlek på pilot och huvudmunstycket. Trodde att större utblås och luftfiltret skulle ge mer flöde genom förgasaren.
-
Provade att köra utan luftfilter men det gav ingen större skillnad. 10.5 fullgas, 12 på mellanlast och tomgång
Monterade på luftfiltret och bytte tillbaka till org munstycken = 131.3 main (tidigare 135) och 17.5 pilot (tidigare 20). Hittade också att nålen kan justeras så jag flyttade den från mitten till lägsta inställningen (fetast). Nu ligger den runt AFR 15 på tomgång, 12 på mellanlast och 11 på fullgas.
Tänkte flytta tillbaka nålen för att se om fullgasblandningen blir snålare och sen justera ut blandningsskruven för att feta på tomgången.
Det blir en del skruvande...
-
Tror dobeck rekommenderar 12.5 fullgas, 13.5 för offroadmaskiner och 14 för vägmaskiner på Cruise speed och runt 13 på tomgång.
Har man förgasare blir det ju meckigt att ändra.
Du verkar ju ha koll på munstycken iaf.
-
Ok, då siktar jag på dom värdena. Varför vill man ligga såpass lågt på tomgång? Här trodde jag att jag kunde ligga nära lambda 1
-
Finns enkel basfakta på afrplus.com.
Hade nog fel om tomgång... Min maskin gick bäst med 13.5 ca.
Lambda 1 är stoich va? Känns rätt teoretiskt, dåligt om den går för snålt om man tex motorbromsar också väl?
Hjälp mig gärna tänka rätt.
-
Det var en bra sida. Det låter rimligt att den svarar bättre på gasen om man ligger fetare än stoich. Ska försöka få ned det en bit. Min dog ganska omgående när den gick uppåt AFR 15
-
Flyttade nålen till mittersta läget och behöll blandningsskruven 1-1/4 varv ut. Fullast 11.5-12, dellast ~13 och tomgång uppåt 16.
Har nu höjt clipet på nålen till näst högsta läget (nålen längre ned = mindre bränsle) och skruvat ut blandningsskruven så att den är 2-1/4 varv ut.
Jag hann aldrig provköra men hoppas på att den fetar på tomgången och snålar ut blandningen på fullast
-
Ikväll hann jag provköra och hade 11.5 på fullgas, 13-13.5 på dellast (40-50 km/h) och strax över 14 på tomgång. Om jag ökar varvet något på tomgång hoppar AFR värdet upp över 15.
Jag skulle vilja gå upp från 11.5 till 12.5-13 på fullgas, håla mig kvar mellan 13-14 på dellast och ned från 14 till 13.5 på tomgång.
Jag har beställt mindre huvud/main munstycken. Kör nu 131.3 och har beställt 130, 127.5 och 125.
Tänkte testa att köra 127.5 huvudmunstycket samtidigt som jag går upp från 17.5 till 20 på pilotmunstycket.