ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Einherjer skrivet 23 maj 2015 kl. 11:12:52
-
Hej jag får huvudvärk av detta :banghead:. Velar fram och tillbaka hela tiden. Ska köpa en sprillans ny atv nu under sommaren men har sån galen beslutsångest. Står mellan Kawasaki Brute force 750 eller en Arctic Cat 1000xt. Vilken är mest driftsäker? Man vill ju gärna kunna ha den så problemfritt som möjligt iaf 5år innan man byter. Alla tankar och kommentarer på detta är välkomna. ( Detta blir min första atv ()p ).
MVH
-
Finns en Arctic 1000 här i säljes som har sjunkit typ 40 tusen på ett år. Pruta lite och köp den vettja:) mcreggad också!
-
Har ingen första hands info men skulle välja AC om jag stod för samma val.
Finns väl tråd här hur kawan skurit för den körts i brantbacke eller wheelat.
Men men nu när jag skrivit det så kommer kanske folk rätta mig hehe och det är väl bara bra för
att du ska få mer info. :)
-
Hur/var har du tänkt att köra med den?
Vilken åf/verkstad tycker du verkar bäst?
Det är ju stora motorer med mycket bus, har man roligt så går väl grejer sönder ibland. Så kolla om det finns reservdelar eller tillbehör som passar till dig och tänkt maskin.
Drivaxlar, fotbaljor tex är väl ett par grejer som kan ryka om man blir för inspirerad med gastummen.
Med tanke på maskinval och nyköp så antar jag att ekonomibiten inte är det viktigaste, annars hade jag kunnat tycka att en fin begagnad maskin hade kunnat vara lämplig som förstamaskin.
Då har man ju liksom lite att "provköra" innan man öppnar lädret fullt ut för en ny maskin.
Och värdetappet blir ju inte så stort vid byte, jämfört med vad du tappar på en helt ny maskin.
Modellanpassade tillbehör är ju sånt som många tycker är roligt, kan ju vara värt att kollla hur det utbudet ser ut.
Eftersom du väljer mellan två större maskiner så gissar jag att du är lite gasglad och vill ha lite värre grejer, så då borde ju en 1000cc kännas roligare. :whip:
-
Tack för svaren än sålänge ()p
Vad gäller körningen så kommer det mest bli grusvägar traktorvägar och så, blir nog inge urskogskörning :lol: . Återförsäljare för AV blir ju West bike så där kan jag ju inte få bättre till AC, dock 14 mils åkning då. Kawadelen är väll GMC i Karlstad då har jag 3mil dit, vet dock inte om dom är bra :dntknow:.
-
Alla hjulingar har för o nackdelar, AC borde vara piggare speciellt om du fixar till ett bättre avgassystem. Båda hjulingarna har lite halv känsliga fram diffar. På amerikanska forum så rekommenderar dom att man inte använder diffen på AC.. Ett tryck på knappen = auto destruct.
Dom borde ha förstärkt diffarna vid det här laget dock. Är inte så insatt i AC så någon annan får inflika.
-
Tack för svaren än sålänge ()p
Vad gäller körningen så kommer det mest bli grusvägar motorvägar och så, blir nog inge urskogskörning :lol: . Återförsäljare för AV blir ju West bike så där kan jag ju inte få bättre till AC, dock 14 mils åkning då. Kawadelen är väll GMC i Karlstad då har jag 3mil dit, vet dock inte om dom är bra :dntknow:.
Dom är duktiga på GMC karlstad. Brukar gå in där och dregla på motorcyklar och prata skit ()p
-
Ang kawa så är det dom tidiga modellerna som hade det problemet med att motorer skar pga oljeförbruk men efter 2010 finns inte det problemet längre, sen vet jag inte om ac har twin på 1000 kubikaren som kawa har på sina maskiner. Gmc Karlstad har jag handlat hos ett antal ggr och kan inte säga nåt negativt om dom utan dom fixar det mesta till kawan. Men bilda dig en egen uppfattning med att provköra båda märken eller dom du funderar på.
-
Min uppfattning är att AC har mera problem med diffar/axlar än kawa har.
Sen skulle jag tro att kawan är en "busigare" maskin än arctic och det baserar jag på att kawan har direkt driven variator medans AC har våtkoppling före variator vilket medför ett "sävligare" ingrepp vid acceleration.
Skulle även kunna tänka mig att AC är en skvätt tyngre än Kawasaki
-
Skulle utan tveka köpa den gröna som är till salu på forumet har följt han på forumet sen maskinen var ny verkar vara välskött grejer lycka till /ra
-
Skulle utan tveka köpa den gröna som är till salu på forumet har följt han på forumet sen maskinen var ny verkar vara välskött grejer lycka till /ra
Väldigt påkostad och relativt billig. Köper man en likadan maskin så får man ju tydligen det värdetappet på ett år(!)... Sen planar det ju ut litegranna.
Ska det bara gå och gå så är det väl någon gammal enstånka som hägrar. Brukar inte vara nog mos för att dom ska gå sönder ( O0 8) 8) ;)).
-
köp kawasaki, betydligt bättre kvalitet och roligare karaktär i motorn.
kända fel på arctic är * helt värdelösa bussningar till hjulen framförallt bak. bytt nyss på min ac 700 så jag vet.
* klen generator, ett måste är någon form av hjälpstart om du är ute ensam och kör.
däremot har arcticen skön servo verkligen fjäderlätt styrning.
-
Varför köpte du en arctic cat 700 några fler fel och brister hur gammal är den. Bussningar är slit delar, vad har du för erfarenheter av kawasaki äger du en .mer fakta innan man framför kritik. Om detta forumet ska överleva så är det relevant fakta vi vill ha och inte märkes fixerat skit snak/ra
-
köp kawasaki, betydligt bättre kvalitet och roligare karaktär i motorn.
kända fel på arctic är * helt värdelösa bussningar till hjulen framförallt bak. bytt nyss på min ac 700 så jag vet.
* klen generator, ett måste är någon form av hjälpstart om du är ute ensam och kör.
däremot har arcticen skön servo verkligen fjäderlätt styrning.
Nu är det väl rätt "dåliga" bussningar på Kawwan också !
Sen håller jag med att Kawwas motorer är riktigt roliga och finstämda, men AC1000 motorn är brutalare ()p
-
Tack för fortsatt intresse i tråden! ()p
Mera konkret fakta vore kul att få på båda av ni som ägt någon osv :djump:. Imorgon får det bli en tur till GMC för att klämma och känna samt provåka :headbang:. Synd att kawasaki ändrat till dom runda lysena också, dom på 10 och neråt ger ju ett brutalare utseende. Finns ju något som heter kawasaki care som förlänger garanti 2år så man får 4år, någon som tecknat denna? :). Jasså är det dåliga bussningar på kawasaki med?/ hur ofta får man byta dom igentligen?
MVH
-
Alla värsting maskiner oavsett märke slits mycket hårdare, för att det är mycket effekt kraftig vridmoment. Detta i kombination med att det är jävligt roligt att gasa. Alla märken har olika svagheter den perfekta felfria maskinen finns inte. Sen beror det på skötsel service och kör stil, sen kan man ha otur så för vissa jävlas det hela tiden , medan andra bara kör och är nöjda. Sen finns det dom som inte vill erkänna att deras maskin strular, men klankar gärna ner på andras maskiner. Både människor och maskiner är olika. /ra
-
Bytte inte en enda bussning på ca 120 hårda timmar på min kawa...
-
Bytte du något annat/ra
-
Bytte inte en enda bussning på ca 120 hårda timmar på min kawa...
Okej ! kanon ! Då kanske det inte är något problem längre ()p
-
Bytte du något annat/ra
Ja fick faktiskt byta stator plattan men det gick på garantin..
Enligt mekaniker så var det alldeles säkert ett tillverknings fel då halva plattan mer eller mindre hade totalt brunnit upp
-
Bra då funkar kawasaki lika bra som arctic cat. Jag tycker personligen man ska provköra olika kvalitets märken, köpa en maskin som passar bäst för det man huvudsakligen ska ha den till. Det ska vara någorlunda nära till verkstaden återförsäljare som man har förtroende för.Man köper den maskinen man trivs bäst med. Kommer den att gå sönder? Ja det gör alla maskiner oavsett märke mer eller mindre. /ra
-
Tycker kawans största problem är framdiffen, blev vansinnig att den slutade diffa fram om man åkte lite djupare gegga/myr och då hade jag rätt mesiga 27"or på provade det mesta byta olja, justera spänningen samt lämna till återförsäljare men hade kanske ett måndags ex. Skojig maskin annars men dämparna är fan under all kritik!
årsmodell -12
-
Tjena idag var jag på GMC och provade Kawan :) Den gick gött men tycker den har dåligt orginal utförande, t.ex att den inte har vinsch och dåliga orginal däck som alla japaner. Sen fick man ju inte direkt något förtroende för återförsäljaren då han inte visste ngt i princip om fyrhjulingar. Men fick en offert på 112000:- på en demo maskin, inkl vinsch, itp fälgar med blackwater 26" däck. Men som sagt så känns det ju inte så tryggt när dom inte grejar med mycket atv. Känns som det inte finns många seriösa kawa säljare :hmmm: Är mer som att det är ett kompliment till gräsklipparförsäljningen i järnaffärer. Så är i nuläget mer inne på Arctic caten för att den har mer power i motor och där får jag ju en riktigt bra återförsäljare samt att den har längre garanti och bra däck+vinsch från början ()p
-
Vad är det som gjort att du valt bort polaris och can-am?
Där är det ju rätt hög prioritet på bus och lek.
-
Polaris gillade jag inte kändes som rappel när jag var och kika på dom, sen så hade dom ju flera 1000sp inne för smällt plast och vad jag sett i tråd här och på amerika forum har dom ju inte fixat detta.
Även värme problem på Can am. är nog också att jag inte riktigt litar på visco samt att servon krånglar på dom, vill ju inte stänga av den i 20min och vänta flera gånger när man är ute och kör ( för mycket elgrejer i dom). Sen är väll inte kundservicen där känd för att vara bra. Också gillar jag inte orangea plasten på den (fulaste någonsin) , hade den haft samma färg som XMR så hade den varit skit snygg.
Sen är det väll lite att man vill ha något som inte 'alla' har ;)
-
Finns ju en anledning till att storsäljarna säljer mycket.
Canam och polaris för prestanda, cfmoto för att dom är "prisvärda".
Men köper man något för att bli udda... Ja det är också ett sätt att se på det. :)
-
Varför köpte du en arctic cat 700 några fler fel och brister hur gammal är den. Bussningar är slit delar, vad har du för erfarenheter av kawasaki äger du en .mer fakta innan man framför kritik. Om detta forumet ska överleva så är det relevant fakta vi vill ha och inte märkes fixerat skit snak/ra
Har haft en kawa 750 -2008 som hade gått ca 800 mil när jag sålde den... enda felet var glapp i styrlederna.
Efter kawan köpte jag en suzuki kingquad 750 -10 med servo..den hade gått kring 600 mil. Gillade aldrig suzukin trög servo och sen hade jag laddproblem på den.
Arctic caten jag har nu är en 700 ltd 2012a med 106 mil på mätaren.. är bytt samtliga bussningar på den våt kopplingen är bytt använder du winchen mycket så kommer hjulingen att dö och fu får inte igång den igen pga att batteriet är tomt.
Jag tror att jag vet förmodligen betydligt mer än dig.
-
Glömde påpeka arcticen lackade skärmar som färgen flagnar på om du får en smäll på dom..