ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Mottez skrivet 4 november 2006 kl. 09:37:12
-
:cry: Skit oxå...tänkte byta munstycke i dag och förhoppningsvis blir det av. Men det började inte bra. Lossade först locket med tre vanliga stjärnskruv där bakom sitter ju gasvajern o allt. Där efter lossade jag den första av två insex skruvar....den första var inga problem. Men sen när jag skulle lossa den sista så slant jag. Resultatet blev en misshandlad insexskruv som vägrar släppa. Den släppte ändå lite så att det går att vicka/dra ut själva koppen/huset ca 0,5 cm. Så vad ska jag göra ?. Tips välkomnas varmt.
-
Såga av skruven, dra bort koppen, ta bort resten av skruven.
(Skruven=Insexsskruven) :wink:
-
:idea: ta en dremmel el liten bågfil o såga ett spår i den så du kan skruva ut den med en vanlig skruvmejsel
-
kan nog bli svårt att få ut resten av skruven med tanke på att det knappt finns något att få tag i. Finns det inga smarta grejer som går att borra in i gamla skruven för att kunna få ut den.
-
Är det inget kvar av skruvskallen då ? Isf testa det cabledude sa, dvs såga ett spår rakt över skallen å dra loss meed vanlig mejsel.
-
Måste du ta av gaswire.. jag lossade förgasaren och plockade av bensinslangen och vred förgasaren så att jag kunde lossa locket på plats ( vrid förgasarens övre del mot växlingspaken så att du kommer åt locket från höger sida )
Skruvarna satt som, bara den och jag fick borra ut en av dem.. men det var inga större problem
Finns fler trådar om detta i forumet..
-
Gå upp i gryningen...strax innan du vaknat, och smyg dig på den. Titta den inte i ögonen (tänk på vindriktningen)....... När du befinner dig inom armlängds avstånd ropar du "hej knekt" samtidigt som du skruvar med ett lämpligt föremål. (kan rekomendera en knippe våt persilja). Nu är den sårbar och du kan med lite ansträngning tjata ut den!
(Tagen från sh :oops:
-
Hehe...prova just det du beskriver :wink: Men med mer attack :twisted: Sparkade upp garagedörren och vrålade nu jävlar, det var antingen det lr att jag hade vinkelslipen i ena handen som fick den att ge med sig haha :P
Med hjälp av en annan uppsättning insex med lite större nycklar lyckades jag få bort den.
Men räcker det att lossa förgaseren, och i så fall hur ?. Det sitter ju något likt slangklammer innan förgasaren....så jag lossa den o vrida lr behöver jag lossa dom två större insexskruvarna...men i så fall behöver ju gasvajer inkl kopp/huset tas bort. Har försökt att läsa mig till hurt jag ska göra i andra trådar, men blir inte riktigt klok :? mvh/Mårten
-
Ta en vass sidavbitare och nyp hårt tvärs över skallen,sen vrid...
Dom brukar knäppa till när dom lossnar,sen e det bara att gänga ut dom..
Det inträffar rätt ofta tyvärr att skruvar på förgasare är för hårt dragna,även på nya hojjar...
:wink:
-
underbart svar!!!
det kan ju gå med polygrip att vrida ut den försiktigt... annars så kapa skallen på bulten och ta den locket och sen vrid ut bulten!
-
Varför inte borra sönder skallen på skruven och ta loss koppen och sedan ta en tång ocgh dra loss skruven med!
-
Som sagt nu har jag fått loss insexskruven. Men räcker det det igentligen att bara loss klammern o soppaslangen för att kunna vrida förgasaren lr måste jag mecka bort koppen och lossa dom två insexskruvarna ? :idea:
-
Jag lossade bara slangklämman till förgasaren och plockade bort bensinslangen från förgasaren och sedan vred jag bara förgasaren till det läge så att man kan lossa skruvarna.. du får vara med på att skruvarna i förgasaren sitter bra och ev får du borra bort skallen på skruvarna och sedan bort med locket och då kommer du åt resten av skruvarna så att du kan plocka resten med en tång.. skaffa 4 nya skruvar ( M4 10mm )och montera dem
Stäng bensinkranen innan du börjar skruva och kör slut på soppan i förgasaren.. annars rinner all soppa ut som du har i förgasaren och det är en del... eller så kan du tappa av den genom den lilla skruven som sitter vid plastslangen i botten av förgasaren.
-
Munstycket på plats..måste bara få tag på passande insex skruvar till koppen. Får bränna iväg till mekonomen i morgon så att jag får ihop skiten oxå. Sen blir det att byta drev till 15-38 :twisted: sen blir det full gas :twisted:
-
Tack så mkt för alla råd, skämt, o tips :P