ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Pelle_jkpg skrivet 13 maj 2015 kl. 17:59:10
-
När några blir bannlysta kommer någon annan verkar varit en bra inställning såhär 1 år senare?
-
Var skitkul på forumet men nu är det öken enkelt sagt
-
Kvantitet skall dock inte förväxlas med kvalitet.
-
kvalitén har blivit sämre den med tycker jag.. flera kunniga personer som försvunnit.. och hemskt mycket tråkigare har de blivit här, synd på ett så härligt forum som det var..
-
Ja forum vart mycket tråkigare när uppfinnare jocke (hellman) försvann från forumet.
Han livade upp stämningen på nått sätt
-
Jag är nog in här nästan lika ofta som förut, dock går det ju mycket fortare nu. Oftast gäspar man lite och surfar vidare, helt klart roligare förut.
Även om forumet var en stor tidstjuv förut så var det ju också väldigt mer givande.
För som det blivit nu så har väl många gått vidare till andra ställen, tex olika grupper på fb.
Visst har det sin charm, men jämför man det med ett stort och fungerande forum (som detta var) så är ju forumet mycket bättre med all information som sparas för framtiden och är sökbart.
Jag hoppas det på något sätt går att vända trenden här inne, vore synd om det fortsätter bli sämre.
-
Namnet "atvforum" ligger ju på googles topplista så nog kommer det alltid att tillkomma nya medlemmar, men det blir ju enbart för hemsideadressen. Men så är ju konceptet! Ingen ska retas med kineserna för att det är en stor kundkrets.
Så kan det bli. Tex så är ju atvstockholms sida rätt låst då inte alla kan identifiera sig med den kungliga huvudstaden.
-
www.cfmoto.se bara för att öka pulsen lite. Cf moto etta i sverige
Vet inte om det har varit uppe förut
-
Har sett samma sak hända med andra forum jag följer/är på. I början är det en mindre men flitigare grupp som håller ihop. Snackas enbart det som forumet handlar om och hjälp fås och ges nonstop ()p
Sedan ökar antalet medlemmar och nya trågar och frågorna/svaren ökar explosivt. Då har alla skit kul, de nyinkommna har en massa frågor och får en massa hjälp och de gammla rävarna får göra de kan och vill göra bäst dvs. svara och ge en massa information och intressanta diskussion växer upp. :djump:
Sen dalar det :banghead: ingen orkar svara på något mera, de nya inläggen får 2-3 svar och en länk till ett tidigare likadant inlägg. Någon hittar på en "off topic" tråg som blir populär och många andra apar efter med "off topic" och forumet livas upp igen, de snackas om allt annat än atv/quad (i vårt fall) och alla har kul igen för en liten stund tills många hoppar av pga att allt handlar bara om allt annat som just atv/quad..
PS. Ta gärna bort "gilla" knappen, ingen tycks orka kommentera eller svara på bilder mera, istället "gillar"man bara..
-
Jag tycker gillaknappen är skitbra, tråkigt att gå in och läsa nya svar i trådar som enbart är gillanden och beröm för något inlägg eller bild.
Renoveringsprojekt, ombyggnader,eller övriga projekt (typ hellmanstyle) är sånt jag personligen gillar mest att läsa och följa.
Så jag hoppas det kommer igång lite mer sånt igen.
Att det bråkas lite mellan olika märken tycker jag är rätt naturligt på ett sånt här öppet och brett forum. Men att jaga bort duktiga medlemmar pga det tycker jag var helt fel...
Det går att samsas...
För alla märken har sina svaga sidor och även fördelar, ett märke och en modell passar inte alla.
Så gräv ner stridsyxan, ta av foliehatten, svälj lite stolthet och kom tillbaks till forumet och gör det levande igen.
Detta gäller båda sidor av märkestjafset.
Och vad det gäller själva forumet, förmodligen har det blivit mer lättskött nu när inte så många skriver taggiga saker längre. Men visst har det tappat mycket av det roliga också?
Marklund har ju skrivit tidigare att han vill att detta ska vara ett öppet och brett forum som kanske passar nybörjare bättre än dom som blir mer specialiserade(Inte hans ord rätt av utan en tolkning från mitt minne). Att man får räkna med att en del medlemmar "tröttnar" och går vidare till andra smalare ställen.
Men jag tycker det är dom med extra kunskaper och intresse av olika maskiner och körning som gör detta forum så bra.
Så tappar man dom (som det tyvärr gjorts för mycket) så förlorar forumet otroligt mycket kunskap.
-
Pelle menar at de står mera lediga annonsplatser nu... :rtfm: Banna vissa medlemmar, at rädda reklamgivare, är inte medel som hjälper . Tappa besökare är storre förlust, än några negativa inlägg till vissa reklamgivares produkter.Även negativ reklam är reklam O0
Jag hoppas det på något sätt går att vända trenden här inne, vore synd om det fortsätter bli sämre.
+1 ()p
-
Pelle menar at de står mera lediga annonsplatser nu... :rtfm: Banna vissa medlemmar, at rädda reklamgivare, är inte medel som hjälper . Tappa besökare är storre förlust, än några negativa inlägg till vissa reklamgivares produkter.Även negativ reklam är reklam O0
+1 ()p
Nu var det väl ändå inte några få negativa inlägg det handlade om. I mina ögon så var det dagligen pajkastning mellan märkena där en grupp med forummedlemmar var drivande med allehanda personangreppp åt höger och vänster.
Att tappa den gruppen med medlemmar är knappast en förlust tycker jag, även om de stod för större delen av alla inlägg. Avd. kvantitet/Kvalitet
Visst kan man se det som att negativ reklam är reklam, men vilket företag vill ha negativ reklam?
Blir man först varnad, sedan varnad igen, bannad under en period. Kommer åter och blir varnad ytterligare och sedan bannad igen.
Då kanske man skall ta sig en funderare vad man håller på med. Inte bara sitta å skylla på forumägaren att han är .... ja vad man nu tycker.
-
Ska bli kul när man får läsa hela sanningen om allt.
-
Tyckte siffrorna såg bra ut jag för dom första 4.5 månaderna 2015 :hmmm:..förstår inte meningen med hela inlägget för den delen...lika onödigt som att lägga in en bild i en foto tävling sen skriva att man inte vill vara med i tävlingen, bara visa lite,,,finns ju andra bildtrådar för sånna bilder.
Skriv istället vilka som blivit bannade så man kan gå in och titta på deras expert utlåtanden under tex 2014 .
Att en del tycker dom är ovärderliga för atvforum.se och inte kan ta en tillsägning när mer än 3/4 av deras inlägg är diverse smileys och orelevanta kommentarer gör mig bara förbannad...
-
Dom som försvann var ju även dom som svara på på riktiga frågorna, sen att dom även gjorde många andra inlägg livar ju bara upp det hela, nu händer det ju inget här
-
Tyckte siffrorna såg bra ut jag för dom första 4.5 månaderna 2015 :hmmm:..förstår inte meningen med hela inlägget för den delen...lika onödigt som att lägga in en bild i en foto tävling sen skriva att man inte vill vara med i tävlingen, bara visa lite,,,finns ju andra bildtrådar för sånna bilder.
Skriv istället vilka som blivit bannade så man kan gå in och titta på deras expert utlåtanden under tex 2014 .
Att en del tycker dom är ovärderliga för atvforum.se och inte kan ta en tillsägning när mer än 3/4 av deras inlägg är diverse smileys och orelevanta kommentarer gör mig bara förbannad...
Modellflygplans filmer gör mig förbannad...
-
Dom som försvann var ju även dom som svara på på riktiga frågorna, sen att dom även gjorde många andra inlägg livar ju bara upp det hela, nu händer det ju inget här
Försvann eller bannad ?..har dom slutat på eget bevåg är det väl bara så... :dntknow: ..som sagt jag förstår inte vad man säga med den här typen av trådar...Det har försvunnit betydligt bättre,kunnigare och seriösare personer här före 2014....och det pga typ myggan83 inlägg ,barnsligheter och fjanterier .Behandla folk som om dom stod framför dig..en dag kanske dom gör det.
-
Försvann eller bannad ?..har dom slutat på eget bevåg är det väl bara så... :dntknow: ..som sagt jag förstår inte vad man säga med den här typen av trådar...Det har försvunnit betydligt bättre,kunnigare och seriösare personer här före 2014....och det pga typ myggan83 inlägg ,barnsligheter och fjanterier .Behandla folk som om dom stod framför dig..en dag kanske dom gör det.
Jag är mig själv, alltid här och i verkligheten.. Humor är något som du inte förstår? Men syns vi på någon träff så kommer jag att hälsa på dig som jag gör med alla andra. (jag är inte otrevlig) om det nu verkar så?
Och ja, jag gillar att fjanta mig.
Min filosofi är att har du problem med mig så är det ditt problem, inte mitt..
Problemet med detta forumet är att det är för lite färgglada människor här. Det ska krocka i diskussioner och smädas lite. Mer action helt enkelt! Sen är det väl lite skitsamma om några blir lite "butthurt" emellanåt?
-
Har jag en poäng här eller velar jag i blindo som vanligt?
Jaja... Nu har jag druckit jätte jätte många öl o något vinglas..
Btw kawa rulez (fast den blåryker, för ja glömde byta ventiltätningar) ()p
-
Jag är mig själv, alltid här och i verkligheten.. Humor är något som du inte förstår? Men syns vi på någon träff så kommer jag att hälsa på dig som jag gör med alla andra. (jag är inte otrevlig) om det nu verkar så?
Och ja, jag gillar att fjanta mig.
Min filosofi är att har du problem med mig så är det ditt problem, inte mitt..
Problemet med detta forumet är att det är för lite färgglada människor här. Det ska krocka i diskussioner och smädas lite. Mer action helt enkelt! Sen är det väl lite skitsamma om några blir lite "butthurt" emellanåt?
:rtfm:
-
Håller med om att det är skillnad på kvantitet och kvalitet, och inläggen har blivit färre allt sedan chatten aktiverades - det säger sig självt.
Antalet sidvisningar ligger rätt stabilt, så någon större katastrof har ju inte inträffat.
Just när det gäller chatliknande inlägg, dråpliga kommentarer och rent svammel olika gäng emellan passar sig absolut bättre på facebook, så jag har förståelse för att de som mest vill trakassera varann och snack polare emellan gärna söker sig till facebookgrupper.
-
kvalitén har blivit sämre den med tycker jag.. flera kunniga personer som försvunnit.. och hemskt mycket tråkigare har de blivit här, synd på ett så härligt forum som det var..
Hej.
Jag är ny här och ny vad gäller atv, som alla andra är man ju glad för den maskin man har. Men man blir snabbt "tillrättavisad" tycker jag av folk som anser sig veta vad som är det ända rätta. Lite synd tycker jag för att man tycker ju alla olika och man kan inte anklaga en person för att vara okunnig eller liknande bara för att man inte till 100% håller med någon i allt, man kan ju trots allt inte veta vilken erfarenhet eller kompetens som en annan användare har. Det kan inte bara vara hur många maskiner man ägt som sätter ribban, motorkunskap etc. är ju också viktiga saker. Man kan ju tycka olika och ändå vara ödmjuka mot varandra, tonen är hård imellanåt och man känner att man kanske ska "vara tyst istället", men då får man ju inget levande forum. Så tänker jag iaf. :)
PS: Jag tror att man ofta missförstår varandra i textinlägg med, hade man pratat live hade det nog inte uppfattats på samma kanske hårda sätt.
Vänligen
"Jupiter"
-
Nu på senare tid har det blivit mer livat här. Kul med nytt folk och så. ()p
-
Lite mycket Jantelag bara, "kom inte och tro du vet nått"...typ.
-
Det är helt beroende på vem som svarar i någon tråd det finns dom som avgudar märkesmaskiner då i synnerhet Can-Am mf.l, själv kör jag kawasaki men flera av mina vänner kör allt från cf kina mf.l till dyra märkesmaskiner men alla köper efter plånbok/lust gäller att då få priotera vad som är värd. Blir som när jag körde rally tidigare i GrpE och jag hade nog lika roligt i min 70000 kr bil jämfört med dom som hade Wrc för miljon belopp skillnaden att jag inte hade en massa press från sponsorer etc.
-
Lite mycket Jantelag bara, "kom inte och tro du vet nått"...typ.
Ingen vill väll bli tillrättavisad tyvärr :-\
-
Hej.
Jag är ny här och ny vad gäller atv, som alla andra är man ju glad för den maskin man har. Men man blir snabbt "tillrättavisad" tycker jag av folk som anser sig veta vad som är det ända rätta. Lite synd tycker jag för att man tycker ju alla olika och man kan inte anklaga en person för att vara okunnig eller liknande bara för att man inte till 100% håller med någon i allt, man kan ju trots allt inte veta vilken erfarenhet eller kompetens som en annan användare har. Det kan inte bara vara hur många maskiner man ägt som sätter ribban, motorkunskap etc. är ju också viktiga saker. Man kan ju tycka olika och ändå vara ödmjuka mot varandra, tonen är hård imellanåt och man känner att man kanske ska "vara tyst istället", men då får man ju inget levande forum. Så tänker jag iaf. :)
PS: Jag tror att man ofta missförstår varandra i textinlägg med, hade man pratat live hade det nog inte uppfattats på samma kanske hårda sätt.
Vänligen
"Jupiter"
Konflikten ligger väl mellan de som ansåg att man skulle få, eller kanske BORDE, anklaga en person för att vara dum om man köpte en billig maskin, de de de facto som regel är sämre än en märkesmaskin.
Det jag försökte göra för ett par år sedan var att styra upp det hela på ett sätt som gjorde att man visst kunde argumentera för att köpa de bättre märkesmaskinerna, men utan att idiotförklara folk.
I praktiken innebär det att man får lov att argumentera för sin sak, vilket vissa tyckte/tycker är jobbigt och onödigt då de anser saken vara klar - utan argumentation.
I ett forum som detta (eller rättare sagt, de forum som jag ansvarar över) så anser jag att man bör visa andra medlemmar den respekten att man faktiskt argumenterar för sin åsikt, och speciellt i en diskussion med en ny medlem, eller en okunnig/oerfaren medlem.
Vissa hade svårt att acceptera detta och ansåg det vara ett ingrepp i deras yttrandefrihet, typ, och lämnade forumet, några få fortsatte än värre och blev bannlysta.
I de flesta fallen har bannlysningarna häfts, någon har kommit tillbaks, men några har valt att inte göra det - det är inget jag kan påverka, och jag tror inte heller att de skulle återvända även om jag slopade alla regler för hur man bör uppträda för att visa andra den respekt de förtjänar.
Att vissa medlemmar har försvunnit om man ser på lite längre period, sedan 2008 då jag tog över forumet kan bero på en mängd saker:
1. Vissa kör inte längre ATV.
2. Vissa har startat konkurrerande sajter.
3. Vissa gillar säkert facebook (eller andra sajter) bättre
Min slutsats är i alla fall att ATVForum har haft en relativt stabil utveckling i den riktning jag vill se, alltså Sveriges bästa och mest välbesökta sajt när det gäller frågor som rör köp/sälj, "projekt", underhåll och felsökning på ATV:s av olika sorter.
Att dela bilder och filmer på körningar och projekt är också populärt i alla motororienterade forum, så det har också en tung position i forumet.
-
Ofta så ligger kanske ekonomiska anledningar bakom att man kanske inte har pengarna till att köpa s.k märkesmaskiner samt så är det alltid roligare att köpa helt nytt kontra begagnat som är många år äldre och som i mitt fall när jag kikade runt ofta var sönderrepade, slitna i ram och underrede, hade tvivelaktigt utförd service och som var den största anledningen, de fina begagnade fanns ofta för lång ifrån för att bli ekonomiska. Det här med kvalitet och vilket märke verkar ha blivit en klyscha, kina maskinerna håller inte samma höga kvalitet som japan/nord amerika antagligen, men det framställs precis som att de i princip tappar hjulen och skär efter 1 timmes körning. Jag har ju som bekant en kina maskin och har inte kört tillräckligt för att kunna veta kvaliteten än, den har gått 25 timmar utan ett enda bekymmer, hittills. ;)
Oavsett är jag glad för det jag har i nuläget och vem vet, fastnar man för detta så kanske det blir en "märkesmaskin" i framtiden. :)
Allt gott.
-
Ofta så ligger kanske ekonomiska anledningar bakom att man kanske inte har pengarna till att köpa s.k märkesmaskiner samt så är det alltid roligare att köpa helt nytt kontra begagnat som är många år äldre och som i mitt fall när jag kikade runt ofta var sönderrepade, slitna i ram och underrede, hade tvivelaktigt utförd service och som var den största anledningen, de fina begagnade fanns ofta för lång ifrån för att bli ekonomiska.
Hur kan det alltid vara roligare att köpa en maskin av sämre märke, mindre utbud på tillbehör och ofta mindre motor?
Det är ju väldigt många på forumet genom åren som börjat med en kines 3-500cc just för att det kändes tryggt och ekonomiskt. I "början" såldes nog många pga brist på vägreggade maskiner på beg marknaden.
Men i många fall kom suget snabbt efter något större och många gånger bättre märke. Och inte sällan en begagnad maskin då.
Är man på hugget så dyker det ju upp fina maskiner på annonser, som gått lite och förmodligen inte är sönderkörda.
Jag har köpt båda mina can-am för cf 500 pengar. Den ena för fem år sen med 2600mil på mätaren och den andra nyss med 105 mil på mätaren.
Båda räknar jag som klart roligare och mer ekonomiska än en ny cf500.
Just i ditt fall så hoppas jag hisun och kgk är bättre än cf och atvsweden. Det lär ju visa sig...
Men att använda ekomiska argument till att köpa nytt tycker jag blir lite snett i dom allra flesta fallen.
Du lär väl ha tappat 15k i värde på din maskin nu på 25h om du skulle vilja sälja den idag.
Hade du köpt beg så hade du förmodligen knappt förlorat något alls, och dom 15k som du "sparat" räcker långt till ev reparationer.
Som du hör är jag inget fan av nyköp , mkt till stor del beronde på dåliga handlare och märkliga villkor för garantier. Som diskuterats i andra trådar...
Sen vill jag ha roligt för pengarna och i mitt fall betyder det mer motor.
Men jag är glad att det är många som köper nytt, annars skulle inte jag kunna köpa beg.
Och i ditt fall så är det roligt med en ny maskin på forumet och en ny medlem som verkar ok. ()p
Vad det gäller tonen här inne så borde kanske en del inlägg läsas ihop med någon form av smiley.
En del vill kanske inte heller linda in saker för att få fram sin åsikt på ett snällt sätt.
Det viktiga är ju att vi trivs med vår hobby och kan hjälpa varann.
Kör hårt! 8)
-
Tack för replik PV544 ;)
Sämre maskin av sämre märke, det är ju lite det jag menar. Sämre än vad? Slöare utan tvekan, mindre kraftfulla bromsar utan tvekan, sämre finish oftast men resten vet vi inte förrän om typ ett par hundra timmar. Jag tycker mig kunna se här på forumet problem med alla maskiner inkl. top of line med rasade diffar, motorer etc. Det jag vill komma till är att maskiner som någon hade 2005 kanske inte är jämförbara med en från 2015 av samma tillverkare och därför inte bör dömas på förhand oavsett märke. Sedan kan folk framföra sin åsikt utan att linda in det utan att vara nedvärderande eller otrevliga, typ "låtsasmaskin" och annat trams. Bara för att en medlem har många inlägg i sin lista innebär det inte att man automatiskt är allvetande och kan snoppa av folk hur som helst. Ödmjukhet vara ofta länge och man blir ofta bemött som man bemöter. ;)
Allt gott alla. :sunny:
MVH
Jupiter
-
Där "märkesmaskinerna" har ett stort försprång jämfört med kineser eller taiwanmaskinerna är tex:
Ryktet, folk gillar det dom känner igen. Alltså hellre yamaha än hisun tex.
Utbud av eftermarknadsprylar eller originaltillbehör.
Du kan ju tex jämföra utbudet på grejer till Can-am och till cf.
Många tycker det är bra att kunna köpa trimgrejer, förstärkta delar eller bara billigare än hos handlarna . Ebay....
Erfarenhet hos handlare, överlag så tror jag dom större märkena är bättre att hålla sig med bra handlare. Eller rensa bort dom dåliga snarare... skulle även tro att vinstmarginalen är bättre hos dom vilket gör att dom oftast är mer långlivade.
Reservdelar, att gå till sin yamaha handlare och beställa en del till sin 20 år gamla hjuling brukar sällan vara något problem.
Är rädd att det inte är lika lätt med en budgetmaskin om 20 år. Sånt påverkar ju ett längre ägande...
Pålitlighet, är du spekulant på en känd märkesmaskin så finns oftast mängder av läsning i olika forum där man kan få en hyfsad bild över vilka problem som verkar finnas. Och även lösningar...
Med en mer udda fågel i garaget får man ofta leta liknande fel hos andra märken för att få idéer.
Jag läste runt om can-am, och tänkte att på det sättet en del hårdkör och plågar sina maskiner så måste dom ju hålla åt min lugnare körning.
Det var några exempel...
En tråd du kanske menar att tonen var lite hård i var väl en köprådstråd om yamaha?
Yamaha är ju ett av dom bästa och mest pålitliga maskinerna , och att då dra in en ny oprövad kines i det hela gör ju såklart att någon kanske brer på lite extra i svaren.
Kan ju också inflika att det inte är första eller sista gången någon nykomling med ny budgetmaskin kommer med liknande inlägg.
Samma person som året efter totalsågat sin maskin och bytt upp sig till annat... en del minns sådana tillfällen.
Var ju lite av sådana grejer som eldade på hetsen mellan folk här på forumet.
Jag är ju rätt säker på att du köpt den maskinen som passar sig bra, man ska ju köpa det man tror på och som känns rätt. Hållbarheten och andrahandsvärdet lär ju visa sig framöver.
-
CF Moto är väl en av de största kina tillverkarna sedan ett tag, hur ser deras eftermarknad ut? Verkar vara rätt tätt med återförsäljare om inte annat. Vad gäller Hisun så var just garantitid och säker reservdelstillgång en av anledningen att jag valde just det märket frånsett att jag letade i budgetklassen. :)
-
Det finns brister på märkesmaskiner också, bara en sån sak som startknappen på can am som inte tål vintern utan att frysa fast. Jävligt svårt att få igång en maskin där startknappen inte fungerar i minusgrader...
Sådana saker tänker man att can am skulle lärt sig från alla år med erfarenheter både från ATV och skoter (Skii-Doo och Lynx)