ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: JohanH skrivet 2 november 2006 kl. 20:04:01
-
När man kommer upp i farter runt 70 km/h och över så skakar styret på min LTZ-400 ganska mycket. Det gör bland annat att man inte kan se tydligt i backspeglarna. Tror främst det beror på cross-däcken, men kanske också lite på originalstyret som är ganska klent. Det är mest när man kör på asfalt som man tänker på det. (På grusväg skakar det ju mycket pga av underlaget).
Någon som har provat att byta styre till något mer stabilt? Minskar det skakningarna?
Gör det stor skillnad att köra med riktiga landsvägsdäck?
-
jag kör med ett renthal styre med fågel pinne o det skakar faktiskt ännu mer :(
men det är tyvär cross däcken som gör det
bästa tipset jag kan komma med är att du skaffar dig en uppsättning gat däck på alu fälg (om du ha råd förståss)
det vill jag göra när jag har pengar över
tillsammans med gatdäcken ska du skaffa sänkning så får du en super skön gat LTZ :)
ska du ut på grusbana då är det bara att skifta till cross däck
-
men det är tyvär cross däcken som gör det
Då var det som jag befarade. :( Kostar ju mycket pengar att köpa en ny uppsättning däck+fäljar...
-
jag håller med dig, men det köper du billigaste från tyskland
bara att börja spara till våren
-
Ett billigt tips. Fyll styret med blyhagel och plugga igen, funkar perfekt på vanliga motorcycklar med vibrerande styre.
-
finns ett betydligt enklare och billigare sätt. köp ett par riktigt feta styrvikter och ett par skummgummihandtag. har det på min smc och vilken skillnad. tjejjen har det inte på sin och det är dag och natt. jag känner inte en enda vibbration i handtagen.
-
kostar gatdäck + fälg till ltz 400 ?.. ehm. står säkert i forumet redan meeeen har ju brutit handleden så ja kan tyvärr inte söka .. :lol:
-
styrvikter har jag monterat på mitt styre, minskade vibrationen en aning, men det är fortfarande där
det är inget jag bryr mig om iofs så länge jag har cross däck på
för du blir inte av med det oavsett först vid däck byte tyvär
-
zacka: prova köpa ett par skummgummihandtag. känns lite konstigt till en början men det är helt klart värt det. då är vibbrationerna ett minimum.
-
Kanske kan testa att balansera däcken först! ?
-
Håller med 4B4.
Mina crossdäck (obalanserade) går helt perfekt på asfalt, inte en tillstymmelse av vibration oavsett hastighet. Mina lv däck är balanserade med stooooora vikter och vibrerar mycket mer.
Så börja med att balansera innan du gör något annat. Kolla även att du har lika lufttryck. jag kör men 0.4 fram och 0.35 bak....
-
har inte tänkt på det faktiskt
det ska jag prova
-
samma sak på bilar...
inte sätter man väll dit skumgummi ratt innan man först prövat att balansera hjulen???
-
samma sak på bilar...
inte sätter man väll dit skumgummi ratt innan man först prövat att balansera hjulen???
Det gjorde jag å efter det är allt borta..........det ser inte så värst snyggt ut men det vibrer inte eller skakar inte................
-
Det är nog crossdäcken som gör det, hade grovmönstarde däck på min TGB Blade 250 och det vibrerade mycket när jag körde bytte sedan till landsvägs däck och då kände man knappt av några vibrationer alls i styre..
-
Måste hålla med om att man alltid börjar med att balansera hjulen, mina ska balanseras imorgon (vibrerar vid 100 och uppåt) :twisted:
-
Har bytt till orginal hjulen och dom skakar ingenting, och det behövdes en del vikter på "sommarhjulen" så jag förstår varför det vibrerade :D
-
vad är skumgummi ratt på bil hjul ?
-
samma sak på bilar...
inte sätter man väll dit skumgummi ratt innan man först prövat att balansera hjulen???
Tror du glömmer att motorn i bilen sitter upphängd på gummi, på en fyrhjuling är den bultad direkt i ramen vilket förmedlar alla små vibbrationer i hela chassit inkl styret. det gör det inte i bilen. därför bör man stoppa på styrvikter ;)