ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Magnifik skrivet 6 april 2015 kl. 10:02:07
-
Hej.
Måste börja med att säga jag är HELT ny på det här med fyrhjuling.
Men jag köpte en Dinli 450 2008 för ca 2 veckor sedan.
Körde strax över 4mil när jag körde hem den, de va inga problem.
Han jag köpte den av sa att den kunde va lite grinig på tomgången och stänga av sig (inget som märkes den dagen)
Ett par dagar senare körde jag och en kompis runt i ca 4h.
När jag sen körde hem från honom så märkte jag att den börjar vibrera extra mycket vid ett viss varvtal. Om jag så växlar ner och kommer i "det Varvtalet" eller om jag accelerar upp till ädet varvtalet"
Det låter som kåporna vibrera först men har kollat skruvarna och dom sitter fast.
Ljudet kommer ifrån höger sida .
Sen tog jag den på en runda några dagar senare då lät det som den gick upp i varv utan att man rör på gasen.
Jag körde en runda och påvägen hem gick den bra igen förutom vibrationen vid ett viss varvtal.
Starta den igår för att en kompis ville höra den brumma och då gjorde den samma sak. Lät så i ca 15-25 sekunder sen la den sig på tomgång.
(Måste tillägga att jag läst runt en hel del trådar här på forumet men inte hittat just det med varför det låter dom den varvar upp. Jag vet inte riktigt vad förra ägaren meckat med den men kan säga att jag lätt kommer upp i 125km/h. Kör på vägar och tänkte pendla till och från jobb)
Så finns det något "enkelt" man kan börja med att testa?
(Fick inte med någon servicebok...)
Tacksam för alla förslag och funderingar
Mvh Andreas
-
Låter det bara som om den går upp på tomgång? Går varven upp på mätaren?
-
Ca 125 km/t gör min med vilket borde vara original. Åker du på cross däck så kan det ge lustiga vibrationer, på min försvinner dom vid 80-90.
På motorn högra sida sitter kamkedjan som börjar slamra när den är sliten eller när plasten på spännanren blir så sliten att den inte kan spänna kedjan.
Jag tycker även att du borde ge den en stor service och kolla hur ventilspelet är på maskinen.
-
Hög och ibland ojämn tomgång hade jag på min maskin. Då var det choken som inte gick tillbaks som den skulle, den hade hakat upp sig i förgasaren och ville inte stänga helt.
Vilken typ av däck har du på maskinen? Gatdäck eller terräng/crossdäck?
Olika former av vibrationer är rätt normal för maskintypen. Vid ett visst varvtal kan det dessutom ge resonans i plasten som förstärker upplevelsen. Ett sätt att testa om det är vibrationerna från motorn eller däcken som ger vibrationen är att köra i den kritiska farten/varvtalet och sedan frikoppla och släppa på gasen.
Upphör vibrationerna direkt vid frikoppling så är det från motorn dom kommer men finns dom kvar är det från hjulen som det vibrerar. Ibland kan man se att hjulen "studsar" lite i vissa hastigheter och det ger vibrationer. Om det är från hjulen så kan en balansering av dom hjälpa men det kan också vara så att däcken inte är helt runda (inte ovanligt på crossdäck).
-
Låter det bara som om den går upp på tomgång? Går varven upp på mätaren?
Dinli 450 har ingen varvräknare (som standard)