ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Mattizen skrivet 28 mars 2015 kl. 14:15:50
-
Snälla hjälp !! Har en Linhai 260 som jag köpte förra året. Har snart bytt allt som går att byta. Mitt senaste problem är att jag får gnista på stiftet när jag håller det en bit ifrån motorn men så fort stiftet (nytt) får kontakt med motorn dör gnistan. Kan det var ett jordfel någonstans ?Bor på Corfu i Grekland och tyvärr finns ingen märkes verkstad. :-\ :(
-
Var slår gnistan när du håller en bit ifrån motorn? Slår det mellan stiftet och motorn eller mellan stiftets elektroder? Det är inte så att stiftets elektroder har råkat bli kortslutna eller att det är fel gnistgap?
-
I dom bifogade dokumenten dom är från en servicemanual till Linhai 260 har du elschema på linhai 260 och en till nyare 260 bifogat separat. Det är nästan säkert så att du har något jordfel någonstans i service manual dokumenten finns även mätvärden för dom olika kontrollpunkterna
-
Hej tack för ditt svar. Men har nu snart bytt ut hela tändsystemet och lite till. Fortfarande samma problem. Gnista när jag håller en bit ifrån men så snart jag rör metallen med stiftet dör gnistan.Gnistan slår mellan stift och metallen. Dessutom blir hela maskinen laddad och man får en rejäl "kyss" när man rör den. Har bytt tändspole, cdibox stator tändkabel inkl hatt stift givetvis. Börjar närma mig förtvivlans ruinens brant. Behöver maskinen när jag bygger pooler här på CORFU. Har haft den inne på tre olika verkstäder. Ingen fattar vad det är.
Misstänker oxå att det är kortis nån stans men hur fasen hittar man det? Har mätt allt och alla värden ok
-
Luktar jordfel kolla så du inte får ut + ström i någon av jordpunkterna, hade det på en av mina enduro hojar jäklar vilken kyss man kunde få hela ramen var laddad.
-
Det är ganska enkelt att mäta upp vad som är felaktigt i tändsystemet på en Linhai med den här konstruktionen av tändenhet.
Det som kan krångla till det är uppmätningen av reduktionen vid Backväxeln ilagd.
Annars är det rakt på, matning 12V, till tändsystemet, mycket lågohmig på ena sidan, och man kan ohm-mäta om det är avbrott eller ej i tändmodulen.
Det vanligaste är tändmodulen som är defekt, vissa har en modul märkt 800 och de finns bland annat på Ebay.Så leverans till Grekland borde vara OK.
En bra elektriker eller radioamatör kan hjälpa dig att spännings och ohmmäta runt tändmodulen, Har du 12V fram till modulen och en impuls på runt 0,2V in i tändmodulen, bör det vara tändmodulen som är defekt. På impulsingången sitter nog varvlasreduktionen från backväxeln.
/Lycka till