ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: Torbjörnen skrivet 20 mars 2015 kl. 15:20:54
-
första maskin med irs och difflock. 15 växlar fram,3 bak och en mekanisk difflock ! blir att fixa som det ser ut nu:
fullservice
kapa ner plast och nya gummi skärmar
adapter spacers/montera alu med 26" däck
byta damasker drivaxlar
hand/tum värme
packväskor
1st 40 watt led bak och 2st 60 watt fram
winch fram och kanske bak också, eller snabbfästen
camo sätes överdrag
lacka om racks och bättra på ram
-
Riktigt trevliga maskiner det där ()p är det inte väldig skillnad på storleken på hjul på dem där? vad jag kan minnas så hade min större bakhjul än framhjul iafa.
Tror att knutkorsen till drivaxlarna på dem där är samma som satt på äldre bakhjulsdrivna starlet, tror det kan vara en hel del billigare än orginalgrejerna till maskinen :)
Jag hade även problem med vacummet till förgasaren så om du ska renovera skulle jag nog rekomendera att kolla om slangarna är torrspruckna.
-
ahaa trevligt ! jo skiljer några procent på drivning/fram bak vid 4wd men ska gå bra att köra lika däck runtom, kommer dock driva något mer fram men låta bli att köra 4wd på hårda underlag så ska det hålla :) denna har 25" däck på 12" fälg bak och 24" däck på udda 11" fälg fram med ännu uddare 4x140 runtom så ska låta verktygs avdelning svarva ett par adapter spacers så man får standardiserat på detta. jaha ja har problem med tomgången, ska kolla slangar och bälgar annars riva förgasaren och kolla lågfart munstycke. men vad är det som påverkas av vacuum ? inga problem med knutar än så länge men tack för tips !
-
jag hade för mej att det var rätt udda med däcken ja :)
Vad jag minns så understyrde det nå jävulsk på grusväg, men det är ju o andra sidan inte ett farmonster direkt :) men superlågen på den där maskinen är helt fenomenal!
Det är bra länge sen jag ägde en såndär, men har för mig att det var nån membranpump som pumpa fram soppan till förgasaren. minns att jag böt mycket slangar på den iafa, och vad jag minns fick jag den aldrig att gå helt 100.
Jag kan ha en verkstadshandbok till en såndär någonstans, ska gräva lite o se om jag kan hitta den.
-
okok blir spännande att prova med nya däcken sen då :) ja är lite chalur på förgasaren har sett folk prata om ett membran som kostar skjortan, liknande motorsågar. ska plocka isär och kolla på söndag. en verkstads bok vore underbart att ha. hojta om du hittar och vill sälja för lämplig peng plus frakt. tack för all info iaf !
-
nytt batteri,gjort rent förg,nya filter och stift och justerat ventiler, nu hoppar den igång lätt som en plätt :D nästa blir rejäl avfettning och tvätt av chassie sen bättra på ram och lastracksen, och lämna in ritning för spacers tillverkning. återkommer med bilder efter det också !
-
Kul projekt! har blivit mer och mer intresserade i dessa maskiner, förut har jag inte gillat dom alls, men nu tycker ja det är väldigt intressant ()p
-
Frän. Men brukar inte framhjhulen sno lite saktare än bak (typ) för att man ska kunna ta sig fram?
vid 4x4 alltså.
-
ja det är något speciellt med små halv manuella 4x4. smidiga och kantiga :) jo persson stämmer men så länge man inte kör längre sträckor med 4x4 på asfalt ska det inte vara något problem med samma dia däck runtom enligt de vilda amerikanerna. provkörde 4x4 och diffspärr mot ett träd idag också, fungerar kanon men difflock är bara möjlig på superlow men ska ordna så den går att låsa på alla växlar.
-
Har oxå gått o blivit lite småkär i gamla halvautomat hjulingar ()p
-
är det nu man ska säga att den är till salu när alla är kära ? bara buda på för har en stor familj och ett offroad dakar projekt som behöver tid :D
-
nya limp överdraget med diskret silver suzuki logo bak
-
3 timmars avfetta och gno ! snart bättra på med lite svart färg sen tillbaka med plasten
-
vilka feta bakdäck ()p
-
12,5 breda ;)
-
såld men var en trevlig maskin, sånär som på "färdig" på bilden