ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Hawk skrivet 9 mars 2015 kl. 16:48:32
-
Tjenare, har en fundering på om det är lämpligt att ha olika däckstorlekar fram och bak?
Min Suzuki King Quad 300 -00 har det som original, har sett att många andra atvs har det med.
Har läst på vissa ställen att det sliter mer på vissa delar och att 4x4/diff funkar sämre, men då är frågan om det är sant? jag tror inte att tillverkarna skulle sätta olika däckstorlekar både fram och bak som original i sådant fall.
Tack på förhand! :)
-
Om utväxlingen är densamma på framhjulen som på bakhjulen frestar det givetvis mer att ha olika rullomkrets på hjulen. Men sen är det ju skillnad på å köra med fyrhjulsdrift i en lerhåla och att göra donuts på torr asfalt..
Vid nyköp av däck hade jag dock satsat på att få samma rullomkrets, förutsatt att utväxlingen är densamma fram och bak.
-
Beror på utväxlingen på hjulingen. Har du små hjul fram och stora bak så kommer framhjulen snurra fortare än bakhjulen om utväxlingen är samma.
-
Jag har 24x8-11 fram och 25x10-12 bak, hur får man reda på hur utväxlingen är?
-
Jag har 24x8-11 fram och 25x10-12 bak, hur får man reda på hur utväxlingen är?
Googla eller så står det kanske i service/instruktionsboken.
-
Hittade på utväxlingen :), säger mig inte något då jag har noll erfarenhet av detta.
Primär ............................................ 3.150 (63/20)
Sub-transmission, Super Low.......... 3.176 ( 17/18 x 25/11 x 37/25 )
Low............................................. 1.480 ( 37/25
High............................................ 1.112 ( 11/25 x 18/17 x 37/25 )
Secondary Reduction..................... 1.125 ( 18/16 )
Final Reduction, Front.................... 3.090 ( 34/11 )
Rear............................................ 3.647 ( 62/17 )
2nd............................................. 1.933 ( 29/15 )
3rd............................................. 1.388 ( 25/18 )
4th............................................. 1.095 ( 23/21 )
Top............................................ 0.913 ( 21/23 )
Reverse...................................... 2.833 ( 29/12 x 34/29 )
Drive System............................... Shaft Drive
-
Hittade på utväxlingen :), säger mig inte något då jag har noll erfarenhet av detta.
Primär ............................................ 3.150 (63/20)
Sub-transmission, Super Low.......... 3.176 ( 17/18 x 25/11 x 37/25 )
Low............................................. 1.480 ( 37/25
High............................................ 1.112 ( 11/25 x 18/17 x 37/25 )
Secondary Reduction..................... 1.125 ( 18/16 )
Final Reduction, Front.................... 3.090 ( 34/11 )
Rear............................................ 3.647 ( 62/17 )
2nd............................................. 1.933 ( 29/15 )
3rd............................................. 1.388 ( 25/18 )
4th............................................. 1.095 ( 23/21 )
Top............................................ 0.913 ( 21/23 )
Reverse...................................... 2.833 ( 29/12 x 34/29 )
Drive System............................... Shaft Drive
skulle tippa på att kardan stången snurrar 3.09 varv i fram samt 3.647 varv i bak för att rotera hjulen ett varv,så ja i det här fallen är det rimligt med olika stora hjul f&b.
övriga siffror är utväxling i övrig transmission/växellåda.
-
Final Reduction, Front.................... 3.090 ( 34/11 )
Rear............................................ 3.647 ( 62/17 )
Här är uppgifterna som är intressanta. Av dem ser vi att framhjulen roterar snabbare än bakhjulen. Alltså måste framhjulen ha mindre rullomkrets än bakhjulen. Den exakta matematiken överlåter jag till någon annan, men givetvis har tillverkaren gjort det av en anledning.