ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Hawk skrivet 9 mars 2015 kl. 16:48:32

Titel: Är det lämpligt att ha olika däckstorlekar på en 4x4 atv?
Skrivet av: Hawk skrivet 9 mars 2015 kl. 16:48:32
Tjenare, har en fundering på om det är lämpligt att ha olika däckstorlekar fram och bak?
Min Suzuki King Quad 300 -00 har det som original, har sett att många andra atvs har det med.
Har läst på vissa ställen att det sliter mer på vissa delar och att 4x4/diff funkar sämre, men då är frågan om det är sant? jag tror inte att tillverkarna skulle sätta olika däckstorlekar både fram och bak som original i sådant fall.

Tack på förhand!  :)
Titel: SV: Är det lämpligt att ha olika däckstorlekar på en 4x4 atv?
Skrivet av: ahoj skrivet 9 mars 2015 kl. 16:57:18
Om utväxlingen är densamma på framhjulen som på bakhjulen frestar det givetvis mer att ha olika rullomkrets på hjulen. Men sen är det ju skillnad på å köra med fyrhjulsdrift i en lerhåla och att göra donuts på torr asfalt.. 
Vid nyköp av däck hade jag dock satsat på att få samma rullomkrets, förutsatt att utväxlingen är densamma fram och bak.
Titel: SV: Är det lämpligt att ha olika däckstorlekar på en 4x4 atv?
Skrivet av: Beya skrivet 9 mars 2015 kl. 16:59:51
Beror på utväxlingen på hjulingen. Har du små hjul fram och stora bak så kommer framhjulen snurra fortare än bakhjulen om utväxlingen är samma.
Titel: SV: Är det lämpligt att ha olika däckstorlekar på en 4x4 atv?
Skrivet av: Hawk skrivet 9 mars 2015 kl. 17:03:38
Jag har 24x8-11 fram och 25x10-12 bak, hur får man reda på hur utväxlingen är?
Titel: SV: Är det lämpligt att ha olika däckstorlekar på en 4x4 atv?
Skrivet av: Beya skrivet 9 mars 2015 kl. 17:10:52
Jag har 24x8-11 fram och 25x10-12 bak, hur får man reda på hur utväxlingen är?

Googla eller så står det kanske i service/instruktionsboken.
Titel: SV: Är det lämpligt att ha olika däckstorlekar på en 4x4 atv?
Skrivet av: Hawk skrivet 9 mars 2015 kl. 17:51:42
Hittade på  utväxlingen :), säger mig inte något då jag har noll erfarenhet av detta.

Primär ............................................ 3.150 (63/20)
Sub-transmission, Super Low.......... 3.176 ( 17/18 x 25/11 x 37/25 )
Low............................................. 1.480 ( 37/25
High............................................ 1.112 ( 11/25 x 18/17 x 37/25 )
Secondary Reduction..................... 1.125 ( 18/16 )
Final Reduction, Front.................... 3.090 ( 34/11 )
Rear............................................ 3.647 ( 62/17 )
2nd............................................. 1.933 ( 29/15 )
3rd............................................. 1.388 ( 25/18 )
4th............................................. 1.095 ( 23/21 )
Top............................................ 0.913 ( 21/23 )
Reverse...................................... 2.833 ( 29/12 x 34/29 )
Drive System............................... Shaft Drive
Titel: SV: Är det lämpligt att ha olika däckstorlekar på en 4x4 atv?
Skrivet av: micke e skrivet 27 april 2015 kl. 17:11:27
Hittade på  utväxlingen :), säger mig inte något då jag har noll erfarenhet av detta.

Primär ............................................ 3.150 (63/20)
Sub-transmission, Super Low.......... 3.176 ( 17/18 x 25/11 x 37/25 )
Low............................................. 1.480 ( 37/25
High............................................ 1.112 ( 11/25 x 18/17 x 37/25 )
Secondary Reduction..................... 1.125 ( 18/16 )
Final Reduction, Front.................... 3.090 ( 34/11 )
Rear............................................ 3.647 ( 62/17 )
2nd............................................. 1.933 ( 29/15 )
3rd............................................. 1.388 ( 25/18 )
4th............................................. 1.095 ( 23/21 )
Top............................................ 0.913 ( 21/23 )
Reverse...................................... 2.833 ( 29/12 x 34/29 )
Drive System............................... Shaft Drive
skulle tippa på att kardan stången snurrar 3.09 varv i fram samt 3.647 varv i bak för att rotera hjulen ett varv,så ja i det här fallen är det rimligt med olika stora hjul f&b.
övriga siffror är utväxling i övrig transmission/växellåda.
Titel: SV: Är det lämpligt att ha olika däckstorlekar på en 4x4 atv?
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 28 april 2015 kl. 14:22:40
Final Reduction, Front.................... 3.090 ( 34/11 )
Rear............................................ 3.647 ( 62/17 )

Här är uppgifterna som är intressanta. Av dem ser vi att framhjulen roterar snabbare än bakhjulen. Alltså måste framhjulen ha mindre rullomkrets än bakhjulen. Den exakta matematiken överlåter jag till någon annan, men givetvis har tillverkaren gjort det av en anledning.