ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: nrhoden skrivet 24 februari 2015 kl. 15:09:18
-
Är sugen pä att byta maskin till något lite roligare. Har idag en Access 300sp ;D. Tänkte hitta en maskin som man kan ha längre än en sommar.
Är t ex japanskt billigare över tid med tanke på skillnaden i kvalitet? Eller är budget det som gäller för att hålla kostnaderna i schack över tid?
Kvalitet vs peng typ.
-
Kör man märken om har bra kvalitet så blir det ju mindre reparationskostnader och andrahandsvärdet är mycket bättre.
Ta tex Raptor 700, 8-9 år gammal maskin med lite godis på runt 50000 och det är ca 50 % av vad den kostar ny, jämför man med andra icke märkes maskiner får man inte 50 % av nyvärdet efter 8-9 år
-
Tack för svaret.
Det är ju svåra val man står inför :p
-
Köp japanskt så blir du nöjd ;)
-
Tack för svaret.
Det är ju svåra val man står inför :p
Vad då för svåra val att välja mellan
Japanskt eller Amerikanskt några andra val finns inte ()p
-
Quad eller 4wd?
Japanerna ligger nog bäst till i kvalitet, men gäller det atv så är ju amerikanska grejerna busigare. ()p
-
Intressant frågeställning.
Det stämmer säkert att värdet i procent jämfört med nypris står sig bättre på tex. en japan. Men det är ju inte säkert att värdeminskningen i kronor blir mindre i och med högre inköpspris.
Som jag tolkade frågeställningen så var det det senare som frågan gällde.
-
Prisfall på maskinen, hur ofta man kommer behöva byta delar, priskillnad på dessa delar.
Är väl snudd på omöjligt att räkna ut, i många fall är det väl rätt så slumpartat vilka problem dyker upp.
-
Kör man märken om har bra kvalitet så blir det ju mindre reparationskostnader och andrahandsvärdet är mycket bättre.
Ta tex Raptor 700, 8-9 år gammal maskin med lite godis på runt 50000 och det är ca 50 % av vad den kostar ny, jämför man med andra icke märkes maskiner får man inte 50 % av nyvärdet efter 8-9 år
Stämmer ju om man räknar andrahandsvärde i procent och inte kronor. i Ovan exempel har du förlorat 50 tkr, det är samma som att ha köpt en CF 500 för 50' och ge bort den, om man räknar tappet i kronor.
Maskin för 200 tkr så förlorar du 100 tkr i samma kalkyl.
-
Jag har bara kört kinesmaskiner (smg250, dinli 450 och goes 520) och jag har knapt kostat på dom något alls. Bytt drivpaket på dinlin (kedja och drev) samt nån kulled i upphängningen fram. På min goes termostaten till elfläkten. Givetvis oljebyten, filter m.m men det gör man ju på tid/mil på samtliga maskiner.
Smc 250 hade jag inga servicekostnader på vad jag kan minnas.
Jag kan tillägga att jag lagt mer pengar på service på min goes, där jag renoverat hela motorn, men det berodde helt på en havererad drpully koppling och inget fel på originalmaskinen så att säga.
Totalt har jag nog rullat 2000mil ihopslaget på dessa tre maskiner och det har varit så sjukt billigt att äga dom.
Har jag tur? Kör jag förståndigt? Kör jag som en kärring?
Vet inte, men i mitt fall är kinamaskinerna otroligt prisvärda.
Fast jag börjar fundera på märkes nu för att få effekt/komfort osv.
En outlander 800 lär vara roligare än min goes på alla sätt, förutom priset på reservdelarna...
-
Tack för svaret markusb. En djungel detta.
-
Kostnaden för en maskin vet du ju först den dagen du sålt den, men du sitter ju inte och planerar säljandet innan du köpt den eller hur?
Körglädje, pålitlighet och nöjdhetskänsla är ju några värden man inte kan sätta en månadskostnad på.
Det är ingen billig hobby och dom flesta av oss har ju dessa mer eller mindre som nöjesmaskiner, så köp något du vill ha och tror på så känns nog månadskostnaden bättre.
-
Köp dyrt och behåll länge