ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: seniorskogsmulle skrivet 14 februari 2015 kl. 19:58:16
-
Hej alla! Är ny på forumet. Hoppas hitta nån som kan hjälpa!! Har nu på 10t
bränt 2 kopplingar. Kör 700 -07 med maxxis big horn 27" 12bak 10fram.
Har Yammas nedvxlkit. Är till 98% i skogen med en kranmanvagn etter, långsamt
alltså. Har beställt grejer från Partzilla till bägge rasen. Men inte mekat själv,
liten mc firma me gott rykte som gjort bytena, fast nu vete fasen.
Vad kan ha hänt? Skit bakom styret? Har dock kört flera år med samma grejer på.
Snälla hjälp nån!
-
Ring Mascot i Nässjö.
De kan garanterat ge dig tips.
Sjukt bra att göra med alla gånger jag varit där.
Bränner du kopplingen känns det ju spontant som att du kör för länge utan den kan slå till helt.
Detta brukar ju inte vara något problem på Yamaha som håller extremt hög kvalitet i drivlinan av min åsikt.
Hur är den om du kör utan last och lågväxel?
Man känner ju när den har slagit till och har grepp.
-
Mascot, har hört talas om dem. Får prova i veckan.
Fick tipset av Yamaha att när jag drar tungt ska jag gasa till så kopplingen slår till
så det har funkat. Och gjort så i flera år, kör ut rätt mycket var vinter.
Det var efter 1:a bytet som strulet började, var inte samma klipp i den.
Slirade nästan med en gång, alltså i skogen med lass, inte i tomme.
Var som om kopplingen(skorna) aldrig nöp till ordentligt.
-
Har du rätt olja då, så att det inte fyllts fel typ av olja vid någon service? Viktigt att ha olja anpassad för slirkoppling då sådan finns.
-
Har varit noga med att ha i rätt olja, okejad för våt koppling.
Har två saker jag tänker göra: 1) beställa wet clutch slug kit, tyngder av mässing
som man sätter i hål i skorna på kopplingen http://www.youtube.com/watch?v=9PkPSdknuK4
2) Öppna och kolla/rengöra primären/fetta om. Aldrig gjort vad jag kan se av servicebladen. Ev. byta till lättare vikter och ny fjäder på sekundären.
Men det är ju fasen... trodde i min enfald att återförsäljaren som har full koll
på vad jag använder maskinen till skulle hjälpa till med råd om hur grejerna ska hålla. :(veryangry):
-
Primären ska inte ha någon större inverkan på våtkopplingen.
Och vad jag vet ska det vara torrt och rent i variatorerna?
-
Fel olja.
-
Jo,det stämmer. Är i primary sheave det finns fett, tydligen bara Yamaha av alla
tillverkare som har fett där.
Fenrisulven: finns det mer rätt el fel olja i dom som är märkta
"suitable for wet cluthes" ?
-
Jo,det stämmer. Är i primary sheave det finns fett, tydligen bara Yamaha av alla
tillverkare som har fett där.
Fenrisulven: finns det mer rätt el fel olja i dom som är märkta
"suitable for wet cluthes" ?
Fått bäst resultat med castrol power 1 när det gäller kopplingsslir.
-
Fenrisulven: Ok,schysst. Häver i när allt är på plats. Fast tror mer på att
vikta skorna i kopplingen. Kollade in Airdams ombyggnad där de i princip
bygger bort våtkopplingen. Verkar vara mer av extrembygge och jä...gt dyrt.