ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Lr110 skrivet 13 februari 2015 kl. 19:02:33
-
Hej, ny på det här med atv men mottager gärna tips & råd av rutinerade.
Har en kingquad 700 2005 som bluddrar obelastad & halvbelastad på mellan höga varv samt luktar mycket avgaser, den går fint på tomgång & vid hård belastning, min bedömning är att den går fett, stiftet var sotigt. Ser inga lösa vakumslangar eller annat, hade även bort kallstartsventilen & den rör sig fritt när man slår på tändningen.
Några tips om vad man bör felsöka & i så fall hur mottages mycket tacksamt.
-
Får de ordentlig med luft?
-
Blåste rent filtret & körde lite utan men upplevde ingen skillnad
-
Är det förgsare på den? Skruva lite på soppaflödesskruven. Testa byt stift också.
-
Det är insprut, bytte stiftet.
-
Kanske en tokig idé och någon för säga emot mig ifall den är dum, men kanske köpa en bränslebox för att optimera bränslet? Lite dyr lösning bara
-
Tja, jag är nog mer den typen som uppskattar systematiskt felsökande än att köpa delar på måfå
-
Är det insprut så skulle jag då börja med bränslefilter, sedan bränsletryck. Sitter det TPS så skulle den kunna vara bökig.
Men iochmed att det är en EFI så ska alla batterikablar osv vara rena och fina. Har läst att KQ kan vara lite känsliga på det viset...
Hur mycket laddar den på tomgång?
-
Får kolla filtret & trycket nästa vecka, är inte hemma i helgen, läste att det gick & bygla diagnoskontakten & på så vis komma åt "dealer mode" i styrboxen för att läsa felkoder i displayen, ska tydligen även gå att justera tps med hjälp av detta.
Nån som gjort det & har några tips?
-
Mätte ca 13,5v laddström på tomgång.
Men vid försök att justera TPS visade den hela tiden det nedre läget i displayen i dealer mode, motorn gick bättre i ena bottenläget, men inte 100%, så det känns som det kan va problemet.
Ny TPS beställd, är det nån som sitter på kunskap om vad motståndet skall vara i den?
-
Ny TPS monterad, problemet löst.
-
Härligt!