ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: klxmicke skrivet 12 februari 2015 kl. 07:36:50
-
Har nu kört min nya sportsman en del och är mycket nöjd! Men den är fruktansvärt vinglig på asfalt när man kommer upp i lite fart (50 och uppåt), är dom så eller är det nåt som är knas? däcktryck är lågt, ca 0,7 fram och 1 bak, har originaldäck.
Kollade i instruktionsboken och enligt den ska framvagnen vara justerad toe out... När jag jobbade på bilverkstad så var bilar som hade toe out (feljusterade) mycket vingliga.
Den går för övrigt alldeles kanon på grusväg!!
-
Det är väl ganska högt däcktryck?
Tror dom flesta ligger kring 0.3-0.5.
-
Kör med 0,2-0,3 och då blir det lite vingligt i kurvor. 0,4-0,5 så går böjarna bra. Går han vingligt rakt fram så är det fel hjulinställning.
-
Kör med 0,2-0,3 och då blir det lite vingligt i kurvor. 0,4-0,5 så går böjarna bra. Går han vingligt rakt fram så är det fel hjulinställning.
Ja, det är rakt fram, svajar liksom från vä - hö okontrolerat
-
Då får du kolla upp hjulinställningen, ska du köra annat än på väg ska däcktrycket inte ligga över 0.3 runtom :)
-
Ja, det är rakt fram, svajar liksom från vä - hö okontrolerat
Gör en hjulinställning
-
Blir till att mäta upp den, ska ändå göra 25h service strax å det känns som man kanske behöver gå igenom hela maskin, det där med leveransinpektion verkar ju obefintligt...
-
Däcktryck är ju helt individuellt vad som fungerar bäst. Sitter man och åker mest grusväg och asfalt (för övrigt får en traktor inte framföras snabbare än 40km/h, är det därför den vinglar? ;) ) så vill man ha lite högre lufttryck.
Varför har du inte 0,7 fram och bak? Det är ju bra att ha lägre däcktryck bak... Det är ju där du ska ha fäste :)
Men ska den in på service så be dem kolla hjulinställningen.
-
Frågade min lokala verkstad som har polaris vad en 25h service kostade, ca 4000:- fick jag till svar... Är utbildad mekaniker med många års erfarenhet så ett oljebyte och lite normal översyn ska man väl klara av själv, tycker priset var hutlöst!! :banghead:
Kollade på ebay, oljefilter och olja (polaris original), ca 450:-
-
Du klarar säkert att serva den själv men du blir av med garantier som du har på maskinen och de kan vara bra att iblan.
Att åka med 1kg lufttryck är lite att ta i tycker jag. Sänk det och låt det vara runt 0,5 kg runt om.
Polaris har en tendens att bli vingliga på barmark i högre fart med 4 hjulsdriften inkopplad, går den bättre med 2wd tycker du??
Mvh..
-
Du klarar säkert att serva den själv men du blir av med garantier som du har på maskinen och de kan vara bra att iblan.
Att åka med 1kg lufttryck är lite att ta i tycker jag. Sänk det och låt det vara runt 0,5 kg runt om.
Polaris har en tendens att bli vingliga på barmark i högre fart med 4 hjulsdriften inkopplad, går den bättre med 2wd tycker du??Mvh..
Polaris har bara väl inte AWD inkopplad om han kör barmark i högre fart? Bara om han börjar slira med bakhjulen. :hmmm:
-
Båda mina XP modeller var tokvingliga på asfalt med 4wd inkopplat men ej med enbart 2 hjulsdrift.
Framhjulen på den liksom hasade lite fram och bakhjulen hade högre rotations hastighet än fram.
Jag är ingen expert på polaris 4 hjulsdrift så fråga mig inte varför det var så. :dntknow:
-
Ang. servicen. Nämn åt din ÅF att du varit mekaniker och kan skruva, min ÅF hade inget emot att jag bytte oljor/filter på min maskin själv samt kollade diverse åtdragningar m.m med bibehållen garanti.
Jag gjorde endast första service hos ÅF, resterande gjorde jag hemma i garaget.
-
montera bredare så känns det bättre
-
Angående service så är det så att enligt lag är återförsäljaren skyldig att sköta garanti 2år, även om man servat själv, förutsatt att man använt originaldelar och service är "fackmannamässigt" utförd.
Ska prova att åka utan awd och se om det blir nån skillnad, annars får de ställa framvagnen åt mig på garantin.
-
Har nu laborerat lite med däcktryck, gjorde ingen skillnad, men med 2wd läge på "vanlig väg" blev den en helt annan maskin, slutade vingla nästan helt, så det kanske är så att man inte ska åka på awd läge hela tiden, trots att det ska funka.
Skit samma, besten ska ju gå i skogen och inte på motorvägen :headbang:
-
Mät omkretsen på fram och bakhjulen. Ibland skiljer det mycket och då blir det nog knas med 4wd inkopplat.
-
Frågade min lokala verkstad som har polaris vad en 25h service kostade, ca 4000:- fick jag till svar... Är utbildad mekaniker med många års erfarenhet så ett oljebyte och lite normal översyn ska man väl klara av själv, tycker priset var hutlöst!! :banghead:
Kollade på ebay, oljefilter och olja (polaris original), ca 450:-
Gjorde precis 25h service på min sportsman 570. Betalade 1916kr. 4000 liter lite väl mycket..
-
Mät omkretsen på fram och bakhjulen. Ibland skiljer det mycket och då blir det nog knas med 4wd inkopplat.
Jag hade original hjul på båda mina 550XP och båda var otäckt vingliga med 4wd inkopplat. Laborerade med lufttryck men utan resultat. Framdiffen byttes ut men fortfarande likadant.
Många "förståsigpåare" talar gärna om att fyrhjulsdriften endast kopplas in om maskinen slirar med bakhjulen och är helt urkopplad när bakhjulen har fäste, men detta kan ej stämma anser jag då 4 hjulsdriften ligger i ytterst lite hela tiden. När jag körde mina så hasade framhjulen fram och bakhjulen hade mkt högre hastighet. När jag kom upp i fart och hjulen expanderade lite blev det ännu värre men problemet försvann helt med 2wd inkopplat.
Körde jag på fin gräsmatta fick jag åka med 2wd annars blev det jätte fula märken från framhjulen som hasade fram.
På denna film som för övrigt är gammal och säkert visad på forumet förr så syns det klart o tydligt hur hjulen har olika rotations hastighet och ligger driften i lite hela tiden på tex asfalts väg så förstår ju vem som helst att maskinen blir jätte skum att köra.. På filmen ser det dock ut som att fram o bakhjulen är lika stora vilket de ej är original.
Rätta mig gärna och tala om hur det faktiskt funkar, men då polaris egna tekniker inte fattade problemet så är jag tveksam till att någon kan detta. :dntknow:
Min XP -2009 blev reklamerad pga detta men ersättaren var precis likadan.. :hmmm:
https://www.youtube.com/watch?v=0S4JsTO7N6M
-
Gjorde precis 25h service på min sportsman 570. Betalade 1916kr. 4000 liter lite väl mycket..
Var in och skulle köpa olja och filter, varpå samma säljare som sa att det kostade 4000 nästan skäller ut mig och dumförklarar mig för att jag ska göra servicen själv, så gott som påstår att det är olagligt eftersom de kör efter amerikanska regler... Förklarade för han att jag kan konsumentköplagen utantill eftersom jag jobbat på bilverkstad och då blev han tyst, men jag fick ingen prisuppgift.. Gick då in på verkstaden och frågade, en mycket trevligare mekaniker sålde då på mig en service för det eminenta priset 1700:-, snacka om dum säljare i butiken som gafflar om att "servicen är ju rätt dyr" och "du får räkna med minst fyra tusen spänn".
Snubben borde ju inte få jobba kvar. Det första jag fick lära mig i säljskola var att vara trevlig, och att aldrig nämna ordet dyrt.
-
Verkar stämma som du säger, eftersom det blir bra utan awd
Jag hade original hjul på båda mina 550XP och båda var otäckt vingliga med 4wd inkopplat. Laborerade med lufttryck men utan resultat. Framdiffen byttes ut men fortfarande likadant.
Många "förståsigpåare" talar gärna om att fyrhjulsdriften endast kopplas in om maskinen slirar med bakhjulen och är helt urkopplad när bakhjulen har fäste, men detta kan ej stämma anser jag då 4 hjulsdriften ligger i ytterst lite hela tiden. När jag körde mina så hasade framhjulen fram och bakhjulen hade mkt högre hastighet. När jag kom upp i fart och hjulen expanderade lite blev det ännu värre men problemet försvann helt med 2wd inkopplat.
Körde jag på fin gräsmatta fick jag åka med 2wd annars blev det jätte fula märken från framhjulen som hasade fram.
På denna film som för övrigt är gammal och säkert visad på forumet förr så syns det klart o tydligt hur hjulen har olika rotations hastighet och ligger driften i lite hela tiden på tex asfalts väg så förstår ju vem som helst att maskinen blir jätte skum att köra.. På filmen ser det dock ut som att fram o bakhjulen är lika stora vilket de ej är original.
Rätta mig gärna och tala om hur det faktiskt funkar, men då polaris egna tekniker inte fattade problemet så är jag tveksam till att någon kan detta. :dntknow:
Min XP -2009 blev reklamerad pga detta men ersättaren var precis likadan.. :hmmm:
https://www.youtube.com/watch?v=0S4JsTO7N6M