ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Herman skrivet 1 februari 2015 kl. 13:00:24

Titel: Bandsats-framdiffshaveri ?
Skrivet av: Herman skrivet 1 februari 2015 kl. 13:00:24
Har en Polaris 850xp-11 med bandsats som knackar i framvagn när man svänger,nu står den på verkstad o dom säger att framdiffen har pajat.Ett handhavandefel säger dom,man får inte köra med ADC 4x4-läget i när man har banden på får jag som svar (auktoriserad polarisverkstad)i instr-boken står det att man alltid ska köra med motorbroms i nedförsbacke. hur går man vidare med ett sånt problem
Titel: SV: Bandsats-framdiffshaveri ?
Skrivet av: Jockegubben skrivet 1 februari 2015 kl. 18:00:47
Polaris original bandsats?

Du kan ju testa kontakta generalagenten och höra vad dom säger, det är dom som avgöra om det är garantiärende eller ej. Kommer dom med samma svar är det nog tyvärr bara öppna börsen och betala repet av diffen.

http://www.hitta.se/polaris+scandinavia+ab/%C3%B6stersund/zTj22_411H?vad=polaris+scandinavia

Titel: SV: Bandsats-framdiffshaveri ?
Skrivet av: Ace skrivet 1 februari 2015 kl. 19:45:52
Går ADC ´n att slå av?tycker det låter konstigt det där..varför ska framdiffen rasa av den  :hmmm: den bromsar ju på alla fyra.Och låter det bara när du svänger tycker jag det låter som det bara är yttre drivknut..
Titel: SV: Bandsats-framdiffshaveri ?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 1 februari 2015 kl. 19:59:10
Låter som ett påhitt från åf
Titel: SV: Bandsats-framdiffshaveri ?
Skrivet av: Jockegubben skrivet 1 februari 2015 kl. 22:03:01
Går ADC ´n att slå av?tycker det låter konstigt det där..varför ska framdiffen rasa av den  :hmmm: den bromsar ju på alla fyra.Och låter det bara när du svänger tycker jag det låter som det bara är yttre drivknut..

Går att slå av, finns 2x4,4x4 och 4x4 ADC.
Hur vida man skall använda den med band på eller ej vet jag inte, trodde ADC "Active descent control eller vad det nu står för" betydde motorbroms men antagligen måste det vara något som bromsar i själva diffen om den skall kunna gå sönder för att man har band.
Med tanke på den utväxlingen en bandsats har så blir det jäkla stora påfrestning om banden vill rulla och diffen försöker bromsa eller tvärtom.
Titel: SV: Bandsats-framdiffshaveri ?
Skrivet av: polaris 800 skrivet 1 februari 2015 kl. 22:28:53
Adc bromsar bara framdiffen. Sitter dubbla lamellpaket i som bromsar
Titel: SV: Bandsats-framdiffshaveri ?
Skrivet av: polaris 800 skrivet 1 februari 2015 kl. 22:30:02
Knakar det även med adc avslagen?
Titel: SV: Bandsats-framdiffshaveri ?
Skrivet av: Herman skrivet 2 februari 2015 kl. 12:04:51
Visst går det att slå av ADC 4x4 men man ska nog inte köra med 2x4 när banden är på. knakar gör den även vid 2x4 läget. Frågan är ju om man törs köra med band o ADC 4x4 inkopplad
Titel: SV: Bandsats-framdiffshaveri ?
Skrivet av: myggan83 skrivet 2 februari 2015 kl. 12:26:06
Visst går det att slå av ADC 4x4 men man ska nog inte köra med 2x4 när banden är på. knakar gör den även vid 2x4 läget. Frågan är ju om man törs köra med band o ADC 4x4 inkopplad

Så diffen var inte trasig?
Titel: SV: Bandsats-framdiffshaveri ?
Skrivet av: Jockegubben skrivet 2 februari 2015 kl. 16:21:52
Visst går det att slå av ADC 4x4 men man ska nog inte köra med 2x4 när banden är på. knakar gör den även vid 2x4 läget. Frågan är ju om man törs köra med band o ADC 4x4 inkopplad

Finns det inte 3 lägen? Kanske bara dom äldre som har det.

(http://www.atv.com/gallery/gallery.php/d/24690-3/Polaris-Sportsman-Touring-ADC-Switch.jpg)

Om det ser ut sådär skall du använda mittenläget om du vill köra 4x4 utan adc.
Titel: SV: Bandsats-framdiffshaveri ?
Skrivet av: Herman skrivet 2 februari 2015 kl. 16:33:52
enligt verkstan så är det lamellerna som har blivit överhättade,så nu ska dom byta olja 3-4ggr o varmköra några minuter åtgången för att se om det funkar.
Titel: Prospector Pro
Skrivet av: traktorz skrivet 2 februari 2015 kl. 17:13:21
Vi har kört 400 timmar på tre år med vår orginal Prospector Pro Bandsats på en 850 Forest, årsmodell 2011.

ADC 4x4 läget använder vi aldrig. 2x4 läget ibland på barmark för att lättare manövrera. Med 2x4-läget funkar de främre banden som skidor, vilket ju inte är så lämpligt i längden.

Alltså 4x4 läget är det som gäller i stort sett hela tiden.

Vi har råkat ut för att de bakre bärarmarna havererat ett antal gånger på vår ATV. Drivknutarna har däremot funkat bra. Kullagret på ett 5.5" boggihjul har skurit, enkelt att byta 6205-2RS standardkullagret. Flera av dessa lager börjar dock bli glappa och låta illa, så det är nog dags att byta ut flera av dessa.
Titel: SV: Bandsats-framdiffshaveri ?
Skrivet av: Ace skrivet 2 februari 2015 kl. 19:13:29
Marknadsför inte polaris adc som en motorbroms som alltid tar på 4 hjul?kan ju inte vara kul att åka nerför en brant med ett timmerlass bakom och bara ha motorbroms på framhjulen  :hmmm: eller är det för hillard diffen dom lär ha en egen motorbroms bara på fram hjulen...scramblern har ju ingen adc överhuvudtaget...
Titel: SV: Bandsats-framdiffshaveri ?
Skrivet av: Hakerik skrivet 2 februari 2015 kl. 21:19:52
Går väl att googla hur ADC funkar i detalj om man vill veta det.
Vad som jag tänker på är om det står något i instruktionsboken
till maskinen om användande av ADC och bandsats.
Är bandsatsen original Polaris borde det stå i instruktionerna till bandsatsen.
Står det inget någonstans om att ADC inte ska användas med bandsats skulle jag bestrida allt som Åf säger.
Bevisbördan ligger hos Polaris.
Trilskas Åf vänd dig direkt till ARN.
Nån jävla ordning får det vara.