ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Kimtheking skrivet 23 januari 2015 kl. 20:36:29
-
Har en Linhai 600 EFI
När det var kallt i december, ca -15 så brast oljekylarn.
Bytte då till en Saab-kylare och skarvade med slang.
Nu är det ca -10 och då brast slang eller klämma (svårt att se, inte skruvat isär)
Ruttnade och gick då in och nu sitter jag här.
Först trodde jag att jag bara hade otur, men nu undrar jag om det kanske är för högt oljetryck vid kall väderlek eller nått?
Kör med biltema mineral mc olja 15w-40 och är nybytt.
Anledningen till att tankarna går dit är för att när den ska startas vid kall väderlek så går motorn runt ett halft varv typ, sen orkar inte startmotorn, den går jah på igen och igen och tillslut startar den trots att startmotorn inte hinner gå många varv.
Typ som att oljan e så tjock att motorn får svårt att gå runt.
Den som försökt starta en bil i riktigt kallt väder vet vad jag menar.
Men hur kan 15w-40 vara en för tjock olja?
För små oljekanaler på hojen eller?
Hjäääälp, måste ploga :p
Med vänlig hälsning, Kim
-
Ingen som har någon som helst teori?
-
Du kör ju på biltema mineralolja 15w-40. Testa köra på typ en 0w-30 eller 0w-40 SYNTET vettja :)
Har du kollat oljetrycket med en oljetrycksmätare?
-
Jo, jag är medveten om att jag inte köpt en "superolja",
Men jag har hört att 15w-40 är det som rekommenderas.
Dock är det ju en Kinahoj och dom kanske inte räknat med kyla?
-
Nä det har jag faktiskt inte, men har heller aldrig upplevt problem när det vart varmare, därför misstänker jag "högt oljetryck"
-
Kör ni alla andra så tunna oljor?
-
Vet inte vilken olja det ska vara till din linhai, men jag kör med 10w40 delsyntet till min kawasaki kvf 650 iaf. Tror att det är en ganska vanlig olja till hjulingar.
-
Du kanske skulle prova motorvärmare?
-
Haha tanken har faktiskt slagit mig ;)
Men ska nog börja med en tunnare olja.
Jag vet ju att 20w-50 är en jävla sirap på vintern så då kanske 15w är lite för tjock den med.
-
0 eller 10 äär ju inte helt ovanligt... jag menar vi har ju rätt kallt!
egentligen bör typ 0w-30 fungera ypperligt för vårat klimat, torr jag :)
Testa byt olja och ev. montera en enkel oljetrycksmätare på stackarn! :) Brukar finnas ett uttag i blocket.
-
Brukar irritera mig på att folk postar ett problem på diverse forum och frågat om hjälp, sen när dom väl lyckats lösa problemet så är som som bortblåsta från forumet, det är lite irriterande när man scrollar ner för att finns ett svar, eftersom man har ett likadant fel.
Jag har nu hällt en nån värstingolja jag fick från polarn, en 10w-40 och igår var det -7 och då hade jag i alls fall inga problem, kändes inte ett dugg seg på startmotorn.
Linhai själva har rekommenderat 15w-40, och det funkar säkert i Asien och i sydeuropeiska länder. Men i Sverige bör det nog vara minst 10w-40 som andra tillverkare rekommenderar.
Jag skulle även gissa på att min oljekylare sprack på grund av för tjock olja, vilket har varit ett vanligt problem för linhai
600. Det har snackats om att kylarna inte tål kyla, men tror inte att det var kylarn som var underdimensionerad, utan endast den svagaste punkten när trycket blir för högt.
Återkommer om det inte skulle funka vid lägre temperaturer :)
/Kim
-
På multigradeoljor säger ju förstasiffran vad oljan har för viskositet vid låg temperatur, arton minus om jag minns rätt, och siffran på slutet vid hög temperatur som ungefär bör betyda arbetstemperatur. Alltså kan man välja en olja som är tunnare i kyla (lägre förstasiffra) utan att påverka hur den fungerar vid arbetstemperatur, generellt bör motorn bara må bättre av att ha en olja om lättare pumpas ut till de platser där den behövs de första ögonblicken efter starten när det mesta av motorslitaget normalt sett ser.