ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Stefafo skrivet 23 januari 2015 kl. 12:51:05
-
Hej, märkte problem med 4-hjulsdriften igår kväll när jag skulle till att ploga snö! Försökte googla och hamnade på detta forum, alltså ny här :)
Det är en Polaris Sportsman 500 från 95-96, den är höjd vet jag annars original.
Problemet yttrar sig som såhär, vänster framhjul driver aldrig på. Bakhjulen funkar fint och höger fram driver på när jag har fyrhjulsdriften aktiverad. Det blir ju lite problem i snön, den drar snett hela tiden och när man backar så vill den ju bara vända sig direkt.
Antagligen inget man kan säga precis vad det är, men var börjar jag felsöka?
-
http://www.polarisatvforums.com/forums/polaris-atv-how-tos/32989-awd-hubstrut-hilliard-clutch-troubleshooting-diagnoses.html Här har du en jättebra felsökningsguide (dock på engelska).
Om det är samma system på så gamla som de lite nyare så kolla först kablaget fram till navet. Har du ström dit? Blir det skillnad om du byter sida på kontakterna? (det bör vara en på varje nav).
Om ja: elfel.
Om nej: Plocka isär navet på sidan det strular på... Sitter magnetbrickan fast när awd är aktiverat? Tror att man måste ha en växel i för att magneten ska fungera.
Är brickan sliten är det förmodligen det... Eller bara att navmuttern sitter för löst :)
Olja är billigt och värt att kolla också. Viktigt.
Brickan jag menar är nummer 1 i bild nummer 2 i länken jag skicka."Armature plate".
-
()p
Kanon tack, ska prova detta i helgen precis vad jag letade efter!
Verkar enklast som någon skrev i guiden där att lyfta upp hela kärran så alla hjul hänger i luften, skruva bort framhjulen och prova sig fram! :)
-
Problemet löst! ;D
Tänka sig, det var navmuttern som satt löst! Jag drog åt den riktigt ordentligt, drog även andra navmuttern fram då den var lite lös. Finns det risk att dra för hårt??
Blev ett jäkla bett nu tillsammans med nya snökedjor ()p
-
Det finns åtdragningsmoment i instruktions/serviceboken. Har du inte den får du googla i ett par sekunder så hittar du den ;)
Teoretiskt sett bör det kunna slita mer på brickan med hårdare åtdraget.
Skönt att det var ett så enkelt fel iaf :)
-
Brukar väl vara en liten tumregel att man ska dra tills hjulet börjar gå tungt att snurra och sen släppa lite igen.
Fast det kanske är nått annat jag tänker på då :)
-
Brukar väl vara en liten tumregel att man ska dra tills hjulet börjar gå tungt att snurra och sen släppa lite igen.
Fast det kanske är nått annat jag tänker på då :)
Finns alltid tumregler och gamla mekanikertips "man ska kunna röra på brickan då är det perfekt" osv.
Men när allt kommer till kritan så finns det bara 1 rätt sätt och det är med moment.
Det är ju särskilt viktigt på dessa med awdn ute i naven. Som du märkte fungerade inte awdn när en mutter var lös...
-
Skall försöka hjälpa till hära.
Dock uppger han att han har en 95-96:a och åtdragningsmomentena skiljer mellan 1995 och 1996 årsmodell.
Detta gäller för 1996-2003:
12. Install the washer and hub nut (Figure 26).
13. Install and tighten the hub nut as follows:
a. Install the nut (Figure 27) and tighten to the
first-stage torque in Table 3 (18.6 nm /165 in-lb).
b. Rotate the wheel hub several revolutions by
rotating the rear wheel.
c. Loosen then retighten the axle nut to the second-
stage torque specification in Table 3 (14.0 nm / 124 in-lb).
NOTE:
If the cotter pin hole does not align
properly slight\ tighten the nut until
alignment is reached. Never loosen
the nut but never tighten beyond 16
Nm / 144 in-Ib.
d. Install a new cotter pin and bend the ends over
completely (Figure 28).
Och detta gäller fram till 1995:
(http://i60.tinypic.com/91facx.png)
-
Hej, jag kollade upp årsmodellen och jag har tydligen en 96:a enligt regbeviset.
Det betyder alltså att jag ska dra först med 18,6nm, snurra på hjulet och sedan dra igen till 14nm (max 16nm för att hålen för sprinten ska passa)?
Ska prova, men risken är väl att det blir för löst igen och då är det väl kanske något annat som är slitet?
-
Hej, jag kollade upp årsmodellen och jag har tydligen en 96:a enligt regbeviset.
Det betyder alltså att jag ska dra först med 18,6nm, snurra på hjulet och sedan dra igen till 14nm (max 16nm för att hålen för sprinten ska passa)?
Ska prova, men risken är väl att det blir för löst igen och då är det väl kanske något annat som är slitet?
Korrekt, notera att du skall lossa bulten efter du snurrat däckena sedan dra 14nm.
Ja, funkar det inte då så är det nog något som är slitet.