ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Lillhajen skrivet 29 oktober 2006 kl. 20:16:47

Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: Lillhajen skrivet 29 oktober 2006 kl. 20:16:47
Var tvungen att lämna bettan i all hast! :(

Är det någon som mätt upp kapaciteten på generatorn eller vet vilken kapacitet på batteriet den klarar av att ladda upp?

Skulle vilja hotta upp vinschkapaciteten lite...

Hitter inget direkt i handboken eller verkstadsmanualen.

Lillhajen
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: benring skrivet 29 oktober 2006 kl. 22:50:09
Jag ska mäta i morgon efter jobbet, tycker den ger dåligt.

Om ingen hinner före så kommer svaret i morgon kväll=)
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: Lillhajen skrivet 30 oktober 2006 kl. 07:22:43
Lysande sickan!  :lol:

Lillhajen
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: benring skrivet 30 oktober 2006 kl. 07:43:04
"Charles Ingvar!!"

 :lol:
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: benring skrivet 30 oktober 2006 kl. 10:12:43
Läst på MC-Poolen:

Citera
Batterier laddas ofta med för hög laddström!

Ett batteri skall som huvudregel laddas med max 1/10 av batteriets Ah mätt i Ampére.
Ett batteri på 5 Ah skall följaktligen laddas med max 0,5 A, ett batteri på 10 Ah med max 1 A och ett batteri med 15 Ah med max 1,5 A.
Att använda en laddare avsedd för bilar är helt förkastligt och förstör oftast batteriet!
Petar du in 4 A (vanlig laddström för en bilbatteriladdare) i ett batteri på 5 Ah har du ca 8 gånger för stark laddström.
Därutöver kan billiga laddare ge ganska stark ström i början, inte ovanligt med ända upp till 10 A. Fel av denna karaktär är ganska lätta att diagnostisera och gör att garantin inte gäller.
Nyare smarta laddare känner av batteriets laddnivå och kan i princip lämnas igång under ganska långa tidsperioder. Kontrollera alltid sådant med tillverkarens rekomendationer. Det står även i allmänhet på batteriet om hur stark laddström som batteritillverkaren anser är lämplig.


Jag själv laddade med 4A i lördags,  vet inte hur illa det va men 1,4A skulle det varit iaf :)

/B
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: Lillhajen skrivet 30 oktober 2006 kl. 10:20:04
Köpte mig en Qtek 3500 (eller var det 3600?...) som laddar enligt rekommendationer, finns olika moder beroende på Mc, bil och underhållsladdning o.s.v. 8)

550 kr på Okey/Kuwait.

Sen tror jag inte att kinabatteriet kan jämföras med ett Global.....
Men det kanske är som med olja, same same but different förpackning....

Vad vet jag   :?

Lillhajen
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: Lillhajen skrivet 30 oktober 2006 kl. 10:20:22
Köpte mig en Qtek 3500 (eller var det 3600?...) som laddar enligt rekommendationer, finns olika moder beroende på Mc, bil och underhållsladdning o.s.v. 8)

550 kr på Okey/Kuwait.

Sen tror jag inte att kinabatteriet kan jämföras med ett Global.....
Men det kanske är som med olja, same same but different förpackning....

Vad vet jag   :?

Lillhajen
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: benring skrivet 30 oktober 2006 kl. 10:34:04
Kinabatteri vs riktigt batteri=stor skillnad.

Iaf på blyackar.


EDIT: Du måste väl mena CTEK? :)

/B
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: Lillhajen skrivet 30 oktober 2006 kl. 10:43:01
Visst menar jag Ctek!!!!

Satt och tittade på handatorer samtidigt........ :lol:

Häppa....

/L
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: benring skrivet 30 oktober 2006 kl. 10:53:37
Blev lite fundersam :)


Jag kollar nu om man kan trissa laddningen (på ATV) lite med externa komponenter.


/B
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: benring skrivet 30 oktober 2006 kl. 15:51:03
Det kan man inte tydligen...

Så man får leva med detta då man inte kan nå generatorn på ett enkelt sätt.


Ska dock mäta lite hemma om nån timme ca.
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: Lillhajen skrivet 30 oktober 2006 kl. 16:53:10
Ser med spänning fram emot resultatet, ohm det blir något. :lol:
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: STENE skrivet 30 oktober 2006 kl. 16:57:23
Jag väntar med spänning på ström resultatet.
blir det någon skillnad om man voltar med hojen?
Eller kanske om man får watten i generatorn?
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: benring skrivet 30 oktober 2006 kl. 19:37:54
Fy sa*an va lustigt det blev här då Haaaa, min humor  :D

Jag har mätt o grejjat, och så här va det:

Spänningen från generatorn ligger på ca 14,5v vid lite varv, vid orginal tomgång är den på 13,5-13,8 vilket är helt OK.

Strömmen kunde jag inte mäta för jag ville inte klippa kablar men anser att det funkar. (iallafall om man drar åt jorden på batteriet :lol:  :oops: )

När man har allt igång ink helljus så är det lite lågt men inga problem, har man värmehandtagen på blir det till o ha lite gas, eller köra på parkeringsljus.
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: Lillhajen skrivet 30 oktober 2006 kl. 21:40:49
Då kan man i alla fall konstatera att det inte finns någon värst kapacitet över för lull-lull.

Frågan är om man skall försöka med större batteri och stödladda eller kanske räcker det med ett nytt på 14 Ah.

Hmmm, ständigt denna vessla

Lillhajen
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: Lillhajen skrivet 30 oktober 2006 kl. 21:41:05
Då kan man i alla fall konstatera att det inte finns någon värst kapacitet över för lull-lull.

Frågan är om man skall försöka med större batteri och stödladda eller kanske räcker det med ett nytt på 14 Ah.

Hmmm, ständigt denna vessla

Lillhajen
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: benring skrivet 31 oktober 2006 kl. 11:54:15
Lillhajen, ett tips, strunta i om du får felmeddelande vid postning :)

Det är att det är ganska stor skillnad på laddningen vid lampor på eller av märkte jag, så nu ska jag byta alla lampor till dioder.

Det blir ju inget lyse då med räckvidd på men kanske lite vettigare parkering och bakljus/bromsljus som drar mindre ström.
Byter troligen alla indikeringslampor oxå.

Blinkersen vet jag inte, kanske när dom går sönder.

Dessa: http://www.molectric.com/product_info.php?cPath=22_32&products_id=301

Drar ca 20mA st.
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: Chevy-79 skrivet 31 oktober 2006 kl. 13:41:32
Min maskin bättrade sig, nu kan jag köra med helljus+ extraljus länge... Vet ej hur länge men i tre mil gick det bra :)
Var kanske lite jord som behövdes ( från Hovdala) :lol:
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: benring skrivet 31 oktober 2006 kl. 13:48:23
Bättre jordat där asså? =)

Förrutom det då? Gjorde du nått speciellt?
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: Chevy-79 skrivet 31 oktober 2006 kl. 13:54:00
Benring... inte mer än det jag gör bäst... kör runt och stilar :lol:
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: benring skrivet 31 oktober 2006 kl. 13:56:31
haha, ok får börja med det mer på allvar då... blir nog mer spänning i tillvaron o det är därför du kan köra längre på batteriet :)
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: CathastrophiX skrivet 31 oktober 2006 kl. 14:07:35
http://www.diodhuset.se/asp/item_list.asp?maingroup=Diodlampor för  fordon&secondgroup=Bil och MC12 volt
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: benring skrivet 31 oktober 2006 kl. 14:11:46
Sidan visar ju knappt nått, inga produkter alls?!


Aha, ska ju vara: http://www.diodhuset.se/html/diodlampor_bil_mc.htm

:)


http://www.diodhuset.se/asp/item_list.asp?maingroup=Diodlampor för fordon&secondgroup=Bil och MC 12 volt

Hur blir det en hel länk då???
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: CathastrophiX skrivet 31 oktober 2006 kl. 15:14:07
Gå till www.diodhuset.se, diodlampor för fordon, bil och mc 12 volt
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: sunfire skrivet 31 oktober 2006 kl. 15:30:40
www.diodhuset.se
Du hade fått med ett kommatecken i din länk...
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: STENE skrivet 31 oktober 2006 kl. 17:44:46
Man skulle kunna göra en "ful lösning".
Man fixar typ en Schmitt-trigger som slår av vid kanske 11,8 v och på vid 12,4. Så låter man denna styra ett relä. Vilken man sedan kopplar all "extra" utrustning till. Då kommer dessa stängas av automatiskt när spänningen blir för låg och slås på igen när batteriet fått laddning.
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: Lillhajen skrivet 31 oktober 2006 kl. 18:41:48
Kontentan blir väl nästan densamma som förut, ingen kontinuerlig kräm för lite lull-lull.

Finns det ingen smart switch att sätta mellan två batterier så att man laddar ett i taget. Överkoppling automatiskt till det urladdade o.s.v.

Frågan är, hur många Ah till klarar generatorn att ladda utöver de 14 som kina batteriet har?

/L
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: benring skrivet 31 oktober 2006 kl. 19:48:46
En kombination av Stenes & Lillhajens verkar va en hyffsad rysslösning :)

Laddningen skall vara 1/10 av batteriet, dvs 1,4 Ah, mer än så får det inte vara och max 14 timmar på det.

Laddningen skall vara på 13,4 volt vid underhåll och 13,8 annars, upp till 14,4v. 14,4 volt då batteriet är "tomt".

Skulle man få under 13 v så funkar det inte.

Det är en vetenskap att ladda rätt, och det skiljer inte mycket i spänning/ström innan det går fel.

För lite= batteriet laddas inte, kan bli beläggningar på plattorna i batteriet.
För mycket= kokning.

"Frågan är, hur många Ah till klarar generatorn att ladda utöver de 14 som kina batteriet har?"

Det handlar mer om spänningen, sjunker den under 13v så laddar det inte och det är denna som sjunker i detta fall.

/B
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: Lillhajen skrivet 31 oktober 2006 kl. 20:11:41
Så med andra ord är det kört om man laddar ur batteriet rejält vid t.ex. vinschning. Då orkar alltså inte generatorn med de 14,4v som behövs vid laddning av tomt batteri....

Blir till att sätta "Bettan" på respirator när dagen är över hedanefter!

Verkade det svårt att komma åt att mäta på generatorn, du nämnde något om att lklippa kablar?, Benring...

Vem av ÅF verkar ha bäst koll elsystemet?, är väll bara att sätta sig och ringa :(

/L
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: Lillhajen skrivet 31 oktober 2006 kl. 20:31:07
Finns det någon vänlig själ som kan springa ut i garaget och ta måtten på batteriet.......eller ännu bättre om nån har måtten i huvudet.

En tacksam Lillhaj

Ska göra ett sök på Globals hemsida för att se vad som finns......
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: benring skrivet 31 oktober 2006 kl. 20:56:26
Ang laddningen så räcker 14,4 volt till ett tomt batteri och generatorn ger det vid tomt batteri.

Belastar du med extraljus mm så kommer det inte räcka.

Vinchar du så gör du ju det korta stunder, det lär inte vara problem alls.
Extraljus drar ju konstant liksom värmehandtag.

EDIT: Tänk på att respiratorn inte ska överstiga 1,4 Ah längre än 14 timmar. Tar du billaddaren på 4ah tar batteriet stryk.

Springer ner o mäter batteriet :)


*några minuter senare*

bredd:15cm
Höjd: 16cm
Djup:5cm

Jag mätte med det i hållaren så det kan skillja på höjden med 0,5 cm kanske.


/B
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: STENE skrivet 31 oktober 2006 kl. 23:10:24
Citat från: "Lillhajen"
Kontentan blir väl nästan densamma som förut, ingen kontinuerlig kräm för lite lull-lull.

Finns det ingen smart switch att sätta mellan två batterier så att man laddar ett i taget. Överkoppling automatiskt till det urladdade o.s.v.

Frågan är, hur många Ah till klarar generatorn att ladda utöver de 14 som kina batteriet har?

/L


Jopp det finns. Sitter i de flesta båtar och husvagnar. Kallas även ett skilje relä. Funderade ett tag på det men det finns inte så mycket plats att sätta ett till batteri på.
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: STENE skrivet 31 oktober 2006 kl. 23:12:14
blev dubbelt
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: benring skrivet 31 oktober 2006 kl. 23:41:04
Nä, man får göra ett större fäste i så fall.

Nä det blir troligast en sån här i varje varje lampa:

http://www.molectric.com/index.php?cPath=127_130_145

Eller

http://www.molectric.com/product_info.php?cPath=104&products_id=270

Citera
problemet är att dessa starka lysdioder går under laser-lagen. Man tror att en förändring kommer att ske under 2008, och att det då blir fritt fram att använda lysdioder som huvudlyktor.

(Det struntar jag i nu :D )

Citera
Man får ut mest effekt av lysdioder om man använder anpassade linser. Trippel-linsen är populärast när det gäller att få ut styrka och flöde ur lysdioderna.


Blir vanliga röda som bakljus och lite starkare röda som broms.

Det får la´ duga!
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: Lillhajen skrivet 1 november 2006 kl. 06:27:11
Det var inte menigen att skicka ut dig till garaget i pyjamas 8O  :lol:

Tack för måtten Benring

Är nog en "above average" användare av vinsch.

Även om generatorn ger 14,4 vid tomt batteri så kan det ju bli tradigt att åka omkring i 14 timmar :roll: . Om man inte är idiotförklarad sedan tidigare så kanske nära och kära börjar på att undra...

Älskling, skall bara ut och ladda batteriet en sväng............

Nåväl, tror jag skall "djupa och bredda" min batterihållare för ett större, ev skiljerelä. Får ta en sväng till fantomengrottan och mäta lite.

/L
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: benring skrivet 1 november 2006 kl. 07:32:07
Haha, om det ändå var garaget! Där är så fullt med bråte att knappt en cykel går in... måste ta tag i det där  :lol:

Citera
Är nog en "above average" användare av vinsch.

Är det inte bättre att du tar dig fram med motorns hjälp? Tar ju sån tid dessutom o vinscha sig mellan träden :D

Sen är det 14,4v i *max* 14 timmar, men det krävs inte så lång tid o ladda upp. Svårt o förklara detta med få ord märker jag :)

En bil som du inte får igång utan starthjälp brukar kräva "7 mil körning" för o vara fulladdat. Så runt en timme. Annars så va inte din ide´så dum:
"älskling, batteriet går sönder och det blir DYRT, jag MÅSTE ut och ladda det.... hemma till kvällen!"
Det går dom med på  :lol:


Kör på din ide´ med större eller med dubbla standard med skiljerelä, det tror jag på. Meddela sen hur det funkar så vi andra törs apa efter  8)
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: Lillhajen skrivet 1 november 2006 kl. 07:54:36
Visst blir man lite Tarzan när man sätter sig på Linhaien...  :twisted:

Behövs ingen spänning för att öppna/stänga laddrelät?, kanske inte fungerar så på MC/bilar?

/L
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: benring skrivet 1 november 2006 kl. 08:04:01
Jo, det har du jä*ligt rätt i :)

hm... jag vet inte, tror det gäller likströmmare?!
En bil med likströmsgenerator måste ha ström för o ladda.

En växelströmmare tror jag inte behöver det, eller så funkar det med väldigt låg volt.

Det får jag googla lite på tror jag!

Sicket sladdväder det blev här idag! :D
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: Lillhajen skrivet 1 november 2006 kl. 08:48:02
Ska ta och lämna STO för att sladda västerut mot Örebro.......Önskar man hade "Bettan" så kunde man ta diket eller mittsträngen istället....

Med tanke på väglaget så kanske diket är upptaget :(

Idag är det nog bättre att sladda i lera och sörja än att halka på isen och ha det glatt.....

/L
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: vx888 skrivet 12 november 2006 kl. 19:57:26
Citat från: "benring"
Nä, man får göra ett större fäste i så fall.

Nä det blir troligast en sån här i varje varje lampa:

http://www.molectric.com/index.php?cPath=127_130_145

Eller

http://www.molectric.com/product_info.php?cPath=104&products_id=270

Citera
problemet är att dessa starka lysdioder går under laser-lagen. Man tror att en förändring kommer att ske under 2008, och att det då blir fritt fram att använda lysdioder som huvudlyktor.

(Det struntar jag i nu :D )

Citera
Man får ut mest effekt av lysdioder om man använder anpassade linser. Trippel-linsen är populärast när det gäller att få ut styrka och flöde ur lysdioderna.


Blir vanliga röda som bakljus och lite starkare röda som broms.

Det får la´ duga!


Här har du mycket bättre priser.http://www.upplyst.se/index.php?cPath=21&osCsid=376e77d7203c0b166714b4df5fb22bb5
Titel: Generatorkapacitet ?!
Skrivet av: benring skrivet 12 november 2006 kl. 22:00:13
Tackar :)

Jag har dock redan pratat med dom så jag kände till det.
Gjorde det efter jag skrev länkarna ovan.


/B