ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: silverfisken skrivet 18 januari 2015 kl. 13:41:33
-
Tjena.. jag har byggt ett plogblad till min yamaha kodiak 400. Problemet är att det viker sig / fjädrar hela tiden. Jag har provat en massa olika fjädrar som t.ex huvgångjärns fjädrar från en 240. Och från en hammock. Och nu från ett köpt plogblad. Centrum på fästet på bladet är 110 mm från marken. Och vinkeln mot marken är ca 90 grader. Jag tror problemet är dom där 90 graderna. Jag tror plogbladet ska luta mycket mer bakåt. Vad tror ni är problemet????
-
Hjälper inte om du skruvar ut släpskorna mer?
-
lite bättre blir det, men när det börjar gå lite tungt så viker det sig direkt, och om jag släpper ut släpskorna mer blir det för mycket snö kvar på marken tycker jag.
-
ja då får du nog bygga om så det inte är så skarp vinkel mot marken
-
Kanske är att själva "gångjärnet" sitter för högt upp så de blir för mycket hävstång typ? Gjorde en bild för att förklara. Det kanske är som på bilden till vänster nu?
Isåfall funkar det nog bättre som den till höger. En idé jag fick bara :p
Tittade lite mer på dina bilder nu å ser att det sitter ju ganska lågt redan..
-
mitt "gångjärn" sitter nu på 110 mm från marken lika som på en kompis warn plog. förut satt mitt på 200 mm. så jag tror inte det är det som är problemet nu...
-
Jag har nu ändrat vinkeln. Men det funka lika jävla dåligt. Så fort det går lite tungt viker det sig.
kan det vara leden jag har som jag höjer å sänker med alldeles bakom lyftöglan som dyker när det börjar gå tungt??
Vad tror ni???
-
Tror det är löst nu... Satte stoppar så inte lyftleden kan vika ner sig när det börjar gå tungt.
-
Sitter inte "balken" fast under hjulingen ?? Den ska väl vara stum mot hjulingens underrede iom att du har en led längre fram...
Eller menar du att den sjunker för att hjulingen niger när det går tungt ? Då kanke hårdare fjädrar fram kan vara ide eller "steloperera" medans du plogar..
-
Till att börja med, mycket fint blad du byggt! :)
Med så kort avstånd mellan lyftleden och ögglan du fäster vinschen i bryter det rejält.
Jag skulle sätta öglan för vinschkroken längre fram om det går sen köpa ett block på tex jula http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/lyftblock/kastblock-334062/ och sätt i öglan på bladet, en stropp i bagageräcket fram som du kan haka vinschwiren i. Då halveras farten och gör det lättare att finlira med bladet.
Då det hugger vill bladet dyka och maskinen trycker ned det ännu hårdare då den vill resa fram, detta är en nackdel med frontmonterat eller tryckstång med led framför maskinen.
Jag har Polaris original glacier 2 system
och det reagerar likadant, blocket gjorde det dock mycket mera lättkört. Sen har jag svetsat på ett plattjärn (8x15mm) som lutar aningens bakåt på skärstålet så nu hugger den inte på minsta lilla sten. :)
-
Balken är stum under 4hjulingen. Vad jag menar är att leden framför hjulingen dyker när det börja gå tungt och trycker ned bladet ännu mer. Men nu så satte jag stopp klackar på leden så den inte kan sjunka när det går tungt.
Tack för tipset om blocket. Måste prova det...
-
Ang Polarisfilmen... skönt att Polaris vet vad den röda snodden på winchen är till för.
-
Ang Polarisfilmen... skönt att Polaris vet vad den röda snodden på winchen är till för.
Berätta för en yngling, vad är den till för?
-
Berätta för en yngling, vad är den till för?
Den är till för att tappas bort efter första färden i skogen... Känner ingen som haft flärpen kvar en längre period. ;)
-
Haft min i 6år, vad gör ni när ni kör eller?! Heller aldrig fattat vad den ska göra så tog bort den