ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Teknikforum => Ämnet startat av: AtvNewb skrivet 14 januari 2015 kl. 15:00:30
-
Hej!
Denna tråden kommer verka lite rörig, men vafan! :help:
Vill också påpeka att jag är novis, så var inte för elaka! ;)
Vet att det finns en enkel lösning för att se hur det ligger till med mitt problem, nämligen att lyfta atv:n och frilägga alla hjulen men jag skriver här då jag inte har tillgång till prylar att lyfta med, det är också rejält med plusgrader så en isfläck blir svår att hitta, samt att mitt lösningen på ett av problemen kanske kan hjälpa andra.
Jag har alltså en brute force 750 -08 som helt plötsligt började krångla med 4wd/2wd. Det verkade som att den levde sitt eget liv och lade i/ur 4wd lite när den kände för det, ibland ville den inte lägga ur/lägga i alls.
Min 4wd indikator blinkade inte i 0,5 , 1 eller 2 sek, som annars enligt manualen kan avslöja vad det är som är trasigt.
Efter mycket mätande och felsökande kom jag fram till att det förmodligen var något krux med vippströmbrytaren som man växlar 2wd/4wd med. Jag öppnade upp den och märkte att kopparblecken i strömbrytaren var svarta, korrosion?
(http://i.imgur.com/VTDhlQ5.jpg)
Bilden är på kopparblecket i strömbrytaren, det svarta är "bucklor" som trycks mot 2 andra kopparbleck i den andra delen av strömbrytaren, som även dem var svarta.
Putsade upp kopparblecken med vinäger och salt och skruvade ihop allting igen.
Och visst verkar det som att detta löste mitt problem, lägger jag i 4wd och kör lite sakta framåt så visar displayen att 4wd går i, lägger jag i 2wd och kör lite sakta framåt så visar display att 2wd ligger i, alltså precis som det bör vara.
Vad är då mitt problem? Jo, att jag inte kan veta till 100% om atv:n verkligen lägger i och ur 4wd.
Jag fick en gång tipset om att om jag drog in diffspärren och svängde så skulle atv:n vara tungstyrd och vilja gå rakt fram om 4wd var i, men som vanligt om den bara drev på bakhjulen. Jag provade detta men upplevde den precis lika tungstyrd med diffspärr i oavsett om jag hade 4wd eller 2wd i.
Jag bad då kärringen och grannkärringen kolla på hjulen när jag försökte "speka loss" lite i både 2wd och 4wd, utan diffspärr. Dem upplevde att den drev på bakre när 2wd enligt displayen låg i, och på bådre främre och bakre när 4wd enligt displayen låg i men eftersom mina mudlite har ganska bra bett är det ganska svårt att se.
Så min fråga efter hela denna text är: Om jag drar i diffspärr med 2wd i och svänger bör den då vara tungstyrd trots att den bara driver på bakre? Tänker om den kanske diffar bakhjulen på ett sätt som den inte gör med 2wd utan diffspärren i? Eller är det något fel som gör att 4wd inte går ur trots att min display säger att den gjort det?
Har kärringen och grannkärringen eller "diffspärrstestet" rätt?
-
Kawa är lite speciell när man ska lägga i 4wd.
Lägger man i den när man står still så hoppar den inte i riktigt och lägger man i den när man rullar så får man inte gasa eller motorbromsa utan den ska gå/rulla lätt utan tryck på drivlinan då hoppar den i riktigt.
Kör man fast på 2wd och lägger i 4wd å gasar direkt så kuggar den över å ett diffras är inte ovanligt på Kawa.
Det sitter en elmotor på framdiffen på högersida som lägger i å ur diffen och den kan tappa läget så den inte funkar som den ska OBS det är samma elmotor som motorbromsen som sitter i variatorkåpan.
Men var försiktig när du tar ur den för det är lätt att ha sönder den kolla i serviceboken hur man gör.
Har du ingen servicebok kan du skicka PM mä din email så skickar ja den till dej.
Bakdiffen är stumm hela tiden inge skillnad på 2wd eller 4wd.
Det stämmer att det går tungt som fan å styra när man diffar fram men det har mycket att göra på underlaget, på en myr går det knappt å svänga om den diffar men på jämnt underlag märks det inte lika mycket men det ska märkas att det går tyngre.
Nu fick du lite röriga svar tillbaka ;)
-
Tack för svar! ()p
Så med andra ord så kan jag nog räkna med att 4wd aldrig hoppar ur, eftersom den är så tungstyrd när jag diffspärrar trots att display säger 2wd?
Vad kan det vara som är trasigt? Om det är actuatorn så ska ju displayen varna?
Service bok har jag, men du får härna ge mig sidinfo där jag kan läsa om den, hittar inte riktigt!
Kawa är lite speciell när man ska lägga i 4wd.
Lägger man i den när man står still så hoppar den inte i riktigt och lägger man i den när man rullar så får man inte gasa eller motorbromsa utan den ska gå/rulla lätt utan tryck på drivlinan då hoppar den i riktigt.
Kör man fast på 2wd och lägger i 4wd å gasar direkt så kuggar den över å ett diffras är inte ovanligt på Kawa.
Det sitter en elmotor på framdiffen på högersida som lägger i å ur diffen och den kan tappa läget så den inte funkar som den ska OBS det är samma elmotor som motorbromsen som sitter i variatorkåpan.
Men var försiktig när du tar ur den för det är lätt att ha sönder den kolla i serviceboken hur man gör.
Har du ingen servicebok kan du skicka PM mä din email så skickar ja den till dej.
Bakdiffen är stumm hela tiden inge skillnad på 2wd eller 4wd.
Det stämmer att det går tungt som fan å styra när man diffar fram men det har mycket att göra på underlaget, på en myr går det knappt å svänga om den diffar men på jämnt underlag märks det inte lika mycket men det ska märkas att det går tyngre.
Nu fick du lite röriga svar tillbaka ;)
-
Vad har du för årsmodell på den?
-
Vad har du för årsmodell på den?
2008
-
Varför ligger inte den här tråden under Kawasaki?
Lamell diffspärren i fram på Kawasaki har inget med 4WD/2WD ur och i koppling att göra.
Diffspärren är mekaniskt styrd av en vajer från handtaget på styret. Den kan aktiveras både i 4WD och 2WD. Är diffspärren aktiverad alltså handtaget indraget så är det självklart att det går tyngre att styra. Att ta reda på om du verkligen har drift på alla hjulen kan väl inte vara så svårt, Det är bara att spinna/slira så märker du nog det direkt om bägge framhjulen (vid difflåsning) eller endast ett framhjul (utan difflåsning) driver.
Men tänk på att elektroniken tillåter inte att 4WD elmotorn kopplas in även om knappen är aktiverad i hastigheter under 2 eller 3 km/tim, kommer inte ihåg exakt hastigheten.
-
Kanske spännt wiren till diffspärren för mycket så den ligger i lite jämt..eller att den fastnat inne av nån anledning.
-
För och främst vill jag tacka för alla svar!
Nu har snön kommit vilket gjorde det lätt att avgöra hur det låg till, och den kopplar om 2wd/4wd precis som den ska! Hade jag tänkt efter lite så är det ju som Hakerik säger är ovan, att diffspärren är ju mekanisk och borde därför inte påverkas av att 4wd är i eller urkopplad!
Tack igen! :)