ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: metricblge skrivet 14 januari 2015 kl. 09:20:37

Titel: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
Skrivet av: metricblge skrivet 14 januari 2015 kl. 09:20:37
I min manual står det att man ej bör ha fyrhjulsdriften inkopplad vid körning på asfalt, men det står ingen förklaring varför man inte bör göra detta. Någon som kan svara mig på detta? :)
Titel: SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
Skrivet av: Månsson skrivet 14 januari 2015 kl. 09:27:08
Saxat från Wikipedia:

"Ett fordon med permanent inkopplad allhjulsdrift, och som normalt körs på torr asfalt, måste ha någon typ av slirkoppling eller differentialväxel mellan framaxel och bakaxel, annars kommer de ingående komponenterna ett utsättas för kraftigt slitage"
Titel: SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 14 januari 2015 kl. 09:31:32
Fram och bak har separata kardanaxlar.

Och alla hjul har ALDRIG exakt samma storlek.
Så det blir onödigt slitage på axlarna.
Och vad ska man med 4x4 till på säkert torrt underlag?
Titel: SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
Skrivet av: Månsson skrivet 14 januari 2015 kl. 09:33:24
Snö och is går ju fint att åka på med fyrhjulsdrift  :djump:  :djump:
Titel: SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 14 januari 2015 kl. 09:43:51
De däck jag har erfarenhet av (inte speciellt många, men har i alla fall hunnit prova fem olika uppsättningar) har alltid haft stora omkretsskillnader mellan fram och bak, trots samma höjdangivelse.
Nu är de i regel ganska mjuka och kör man dessutom lågt lufttryck tas mycket av motandet upp i däcken och minimalt med belastning påverkar kraftöverföringen, men jag skulle aldrig få för mig att använda 4WD på fast underlag.
Snö, is, i skogen, på lösgrus - 4WD.
På asfalt eller hårt packad grusväg - 2WD.
Titel: SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
Skrivet av: qbtq skrivet 14 januari 2015 kl. 09:50:51
Då de flesta (Finns ett antal undantag) har inte diff bak utan då kan det ju bryta med drivaxlar men det gör det ju även fast man har 2W eller 4 W och det är väl väldigt få (Jag vet ingen) som inte har Diff fram (Man kan låsa den)...

Även fast det är delat bak så driver det lika på båda hjulen.. (Som sagt ovan det finns undantag där bara en driver för att inte "vrida" sönder underlaget)

Så teoretiskt borde det inte slita mera med 4w än med 2w.. sedan vet jag inte anledningen att ha det ikopplat om man kan koppla ur det på torr asfalt..
Titel: SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 14 januari 2015 kl. 10:05:52
Så teoretiskt borde det inte slita mera med 4w än med 2w..
Jo.
Titel: SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
Skrivet av: metricblge skrivet 14 januari 2015 kl. 10:11:58
Grymt bra svar alla! Jag vill dock förtydliga att jag inte har något behov av att åka med 4X4 på torr asfalt, men vart nyfiken på varför man INTE bör åka på just torr asfalt med 4x4 inkopplad. :)
Titel: SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
Skrivet av: qbtq skrivet 14 januari 2015 kl. 10:49:17
Jo.

Ja drivaxlar rör på sig = Slitage...
Men sliter det mer på asfalt än i löst underlag på främre drivning om man har 4w i ?? Om man nu pratar diffat (Ej låst diff) fram... ?? (Jag vet inte därav frågan)
Titel: SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 14 januari 2015 kl. 12:14:36
Ja drivaxlar rör på sig = Slitage...
Men sliter det mer på asfalt än i löst underlag på främre drivning om man har 4w i ?? Om man nu pratar diffat (Ej låst diff) fram... ?? (Jag vet inte därav frågan)
Läs tidigare förklaringar i tråden.

Hjulen har ofta olika omkrets fram och bak. Olika omkrets ger olika rotationshastighet. Om du får en rotationshastighet på framhjulen och en annan på bakhjulen så ska dessa mötas i fördelningslådan, som inte kan slira. Då tvingas alla hjul rotera lika fort, men eftersom omkretsen är olika måste differensen tas upp någonstans. På ett löst underlag tas differensen upp i friktionen mellan hjul och underlag. På ett fast underlag blir det svårare, alltså uppstår en större påfrestning på drivlinan.
Titel: SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
Skrivet av: Hydro skrivet 17 januari 2015 kl. 17:57:03
Kör man helt rakt fram finns inga direkta problem.
Ibland vill man dock svänga.
Då får alla hjulen olika väg att gå.
För detta används differential.
Nu är ju fyrhjulingar rätt lätta så krafterna blir inte så stora och däcken tilläts ofta att släpa/asa, men det kan vara dumt att prova.
Bilar mm som kan gå med fyrhjulsdrift på sträva underlag har differential eller någon form av slirkoppling emellan fram- och bakaxel, detta finns inte på fyrhjulingar.

Att sen däck har olika verkliga dimensioner än teoretiska är ytterligare en anledning.
Undantag finns alltid, vissa maskiner skall tex ha olika dimensioner/utväxling.
Polaris har tex sitt AWD-system uppbyggt på så vis att det krävs skillnad i hastighet på hjulen för att AWD skall kopplas in.

Men kort svarat, differential/slirkoppling mellan axlarna saknas på ATV:er.