ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: metricblge skrivet 7 januari 2015 kl. 14:09:46
-
Hejsan! Har en TGB Blade 525 -14. Vad jag har förstått är batteriet i den ett 12 V 10A. (Kan ha fel)
Därför undrar jag om jag kan använda en underhållsladdare som är 12V 2A?
Exempelvis denna: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-12-V-2-A-37743/
Eller denna: http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/batteriladdare/batteriladdare-608067/
Tacksam för svar! :)
-
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/batteriladdare/batteriladdare-608060/
Jag har en äldre modell liknande denna, är ju trevligt att kunna ladda både små och stora batterier med samma laddare.
Och sätter man dit snabbkopplingen blir det ju smidigt att koppla på laddaren efter körning.
-
Härligt! :) Jag har fakitskt en stor "vanlig" laddare till bilen så i mitt fall duger det utmärkt med någon av de två jag länkade. :) Dock kvarstår min fråga om jag kan använda en laddare som det står 2A på, fast mitt batteri i fyrhjulingen är på låt säga 10A? :)
Betyder det att en laddare på max 2A inte kan ladda upp ett batteri på 10A fullt ut?
-
Jo det kan den men det tar längre tid..
-
Laddströmmen bör väl egentligen inte överstiga 10% av batteriets märkkapacitet.
10Ah batteri laddas med max 1A, dvs en 2A laddare räcker gott.
Jag är inte så petig, jag kör en 4A laddare på alla batterier jag har, bilbatterier (60Ah) eller fyrhjbatt (7Ah), men i gengäld kör jag sällan mer än de få timmar som behövs. 7Ah batt är ju fullt på mindre än 2h.
Jag undviker underhållsladdning då det är ett s*tans elände för batterier. Ladda några timmar vid behov så är det bra sen.
-
Jag kör CTEK MXS 5.0 polar för att inte sladdarna ska bli som pinnar när det är kallt.
-
Laddströmmen bör väl egentligen inte överstiga 10% av batteriets märkkapacitet.
10Ah batteri laddas med max 1A, dvs en 2A laddare räcker gott.
Jag är inte så petig, jag kör en 4A laddare på alla batterier jag har, bilbatterier (60Ah) eller fyrhjbatt (7Ah), men i gengäld kör jag sällan mer än de få timmar som behövs. 7Ah batt är ju fullt på mindre än 2h.
Jag undviker underhållsladdning då det är ett s*tans elände för batterier. Ladda några timmar vid behov så är det bra sen.
Oj, dödar man batteri genom underhållsladdning??
-
Oj, dödar man batteri genom underhållsladdning??
Njae... men de är sjukt överskattade.
Man ska inte tro att batterier mår bra av det.
-
Njae... men de är sjukt överskattade.
Man ska inte tro att batterier mår bra av det.
Jag har sabbat batterier genom underhållsladdning. Kollade upp det med Tudor/Exide förra året och de avråder helt från underhållsladdning, det förkortar livslängden.
-
Jag trodde verkligen att jag var extra snäll mot mina batterier när jag underhållsladdade dom...
-
Här får man verkligen lära sig någonting nytt. Atv-firman jag köpte fyrhulingen på tjatade typ tio ggr jag var där att det var superviktigt att underhållsladda batteriet under vintern och under perioder när man inte brukar fyrhulingen så mycket.
Så man ska alltså INTE underhållsladda? :S
-
Bara man inte har något som förbrukar ström när den står.
Tomt batteri och minus tio grader är ingen bra kombination.
Extra huvudbrytare är en bra pryl.
-
Nu är jag lite elak här men det är en TGB du köpt. Av en TGB-handlare. Är de experter på batterier?
Som Vespa skriver är ett tomt batteri problem. Se till att det inte blir tomt bara. Jag laddar raptorn (som är avställd på vintern) nån gång i månaden någon timme eller två.
-
Nu är jag lite elak här men det är en TGB du köpt. Av en TGB-handlare. Är de experter på batterier?
Som Vespa skriver är ett tomt batteri problem. Se till att det inte blir tomt bara. Jag laddar raptorn (som är avställd på vintern) nån gång i månaden någon timme eller två.
Ligger absolut någonting i vad du skriver. :)
-
Till en annan fråga. När man underhållsladdar batteriet, ska man då sätta röd på röd och svart på svart? Eller ska svart sitta på jord någonstans på chassit?
-
Har underhållsladdat min moped i 2års tid, laddarn sitter alltid i när jag inte kör.
Förra moppen likadant.
Har en gps tracker som drar ur batteriet på ca en vecka och vill inte ha 300 sms pga lågt batteri när man inte är hemma eller mitt i natten.
-
Här får man verkligen lära sig någonting nytt. Atv-firman jag köpte fyrhulingen på tjatade typ tio ggr jag var där att det var superviktigt att underhållsladda batteriet under vintern och under perioder när man inte brukar fyrhulingen så mycket.
Så man ska alltså INTE underhållsladda? :S
Underhållsladda på så sätt att du laddar batteriet en gång i veckan eller månaden men ta bort laddaren när batteriet är fullt. Den skadliga underhållsladdningen är när du hela tiden har laddaren inkopplad till batteriet.
-
Trackerserna är ett bekymmer. De drar runt 30mA vilket innebär att ett 10Ah batt är tomt på två veckor. Så med en tracker inkopplad bör man pytsa i lite nån gång i veckan, om man inte kör varje helg.
-
Nja ! Jag har alltid hört att man skall ha batterierna på underhållsladdning :dntknow:
Saxat ifrån skötselråd ifrån Tudor:
Denna typ av laddning brukar kallas underhållsladdning och innebär att man genom att
lägga en spänning på cirka 13,7V över ett 12V batteri tvingar en mycket liten
laddningsström att flyta genom batteriet och som då kompenserar för den självurladdning
som alltid pågår.
Självurladdningen i moderna batterier är mycket låg, men med tiden sänker den
laddningsstatus på batterier som står i vila. Detta måste kompenseras antingen genom
periodiska uppladdningar eller som en kontinuerlig underhållsladdning.
http://www.tudor.se/start/om-exide/batterikunskap/ (http://www.tudor.se/start/om-exide/batterikunskap/)
https://www.youtube.com/watch?v=yAK6LVyKU4g (https://www.youtube.com/watch?v=yAK6LVyKU4g)
-
peppar peppar...ja har aldrig behövt ladda min :hmmm:
-
Nja ! Jag har alltid hört att man skall ha batterierna på underhållsladdning :dntknow:
Saxat ifrån skötselråd ifrån Tudor:
Denna typ av laddning brukar kallas underhållsladdning och innebär att man genom att
lägga en spänning på cirka 13,7V över ett 12V batteri tvingar en mycket liten
laddningsström att flyta genom batteriet och som då kompenserar för den självurladdning
som alltid pågår.
Självurladdningen i moderna batterier är mycket låg, men med tiden sänker den
laddningsstatus på batterier som står i vila. Detta måste kompenseras antingen genom
periodiska uppladdningar eller som en kontinuerlig underhållsladdning.
http://www.tudor.se/start/om-exide/batterikunskap/ (http://www.tudor.se/start/om-exide/batterikunskap/)
https://www.youtube.com/watch?v=yAK6LVyKU4g (https://www.youtube.com/watch?v=yAK6LVyKU4g)
Tudor säljer batterier va, haha! Nejdå det är klart att rent teoretiskt är uh-laddare kanon. Men jag har förstört för många batterier med sådana för att tro på dem.
-
Jag underhållsladdade Hondans batteri några ånger in gånger i månaden förut. Batteriet höll i 2 år..!
Nästa (nuvarande) batteri är också runt 2 åt och har inte tappat någon kräm. Det batteriet underhållsladdas väldigt sällan.
Men det beror nog också på vilken laddare man har, cteks laddare tömmer väl batteriet och laddar sedan fullt? Förnyar cellerna eller något?
-
Japp! Ctek har "smarta" laddare !
CTEK:s smarta laddare går istället över till pulsunderhållsladdningsläge när batteriet är fulladdat. Istället för att skicka in laddning och gissa vad batteriet behöver, kommunicerar CTEK-laddarna hela tiden med batteriet och laddar bara när det behövs.
I pulsunderhållsladdningsläge tillåts batteriet att självurladdas naturligt till en given nivå innan det laddas fullt igen. Metoden innebär inte bara att risken för överladdning avvärjs. Eftersom batteriet motioneras som vid vanlig användning håller det avsevärt mycket längre.
http://www.ctek.se/sk/sv/page/whycharge/battery-charging (http://www.ctek.se/sk/sv/page/whycharge/battery-charging)
()p