ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Honda => Ämnet startat av: jomeniallafall skrivet 18 december 2014 kl. 00:59:48
-
Som angett i rubrik, har någon en 500-13 som har dessa problem med att maskinen vägrar starta vid minusgrader och att batteriet inte hinner laddas upp vid plogning med warn35. Batteriet verkar också laddas ur av något när den står typ en vecka?
Det är svärfar som köpt en honda 500-13 (vet ej exakta modellen). I början fick han inte ens igång den i minus om man inte täckte över den och värmde motorn med kupevärmare. Återförsäljaren sa att dom är så, så han bekostade en slangvärmarsats på egen bekostnad och sen startar den bra varm. :tickedoff
Att den suger ut batteriet verkar också vara normalt enligt försäljaren som verkat ljuga ihop nåt i stil med att det är så på moderna fyrhjulingar då de har så mycket elektronik Det följde ju med en laddare, kan det vara därför?
Har verkligen generatorn så dålig effekt att den inte hinner ladda upp batteriet när man plogar med originallamporna på?
Jag har sagt åt han att lämna tillbaks den från första början men som den hardcore hondamänniskan han är så ska han prompt ha en honda.
Trots att han sagt att han ska använda den till plogning i såklart minusgrader och den inte ens startar på vintern så kan inte ens återförsäljaren ta på sig att bekosta slangvärmaren. Rent j-vla lurenderjeri enligt mig.
Känner nån igen dessa problem eller är det bara han som har dessa problem?
-
Klart som fan att den ska kunna starta i minus grader det verkar ju helt absurt ! Om nu Honda har sådan problem med att starta när det är kallt ute så borde självklart en motorvärmare följa med speciellt om man köper maskinen för att ploga med :dntknow:
För jag vet inte allt för många människor som plogar när det är +10 grader varmt ute :banghead:
Vafan! Till och med våran gamla Briggs&Straton gräsklippare startar ju fast det är -15 grader ute !!!!!!!! :knupple:
-
Jag har en honda sen 3 år tillbaka en 680 som jag vintertid plogar med,den står i ett uthus med enkla väggar så det lika kallt där som ute.Det kan ju vara långt mellan att jag använder den och det kan vara minus 20 långa perioder men den startar alltid hur kallt det än är.Jag har inte laddat batteriet och det är samma batteri sen den var ny.
-
Jag tycker helt klart att en annan återförsäljare låter som det rätta.
-
Jag behöver väl inte förtydliga de andras kommentarer men en Honda och många andra märkes maskiner skall självklart starta i rejäl kyla. Din ÅF verkar inte särskilt smart må jag säga. Kanske är något monterat som drar ur batteriet när den står??!
Batteriladdare följer med vid köp av Hondas tillbehörspaket men inte bara för att det ska gå att få igång maskinen..
Kontrollera så inget ligger o drar ström, kanske byt batteri om det blivit dåligt är mitt råd.
Sen är det förvisso aldrig fel att underhållsladda ett batteri skall tilläggas..
Mvh Robban
-
Ok. Det har varit samma problem från den var ny så om ingen annan känner igen dessa problem så ska jag försöka övertala han om att lämna in den så de får åtgärda problemen och kanske ersätta honom för slangvärmaren.
Fy f-n för dessa säljare som inte drar sig för att ljuga folk rakt upp i ansiktet.
-
Hej
Det där som du beskriver låter som min Honda TRX 500FPA-13
Som möjligen är köpt från samma handlare?
Batteriet laddades ur efter en vecka,när jag mätte upp läckströmmen så hittade jag orsaken, radion till vinschen var felkopplad en tråd som skall gå via tändningslåset har dom dragit direkt till batteriet.En kan si att alt av el jobb som dom har utfört på fyrhjulingen har jag fått ordna.Dom monterade 3 led strålkastare som var kopplad så att dom kan vara påslagna när en stoppad och tagit ut nyckel.
Den Honda laddaren som vart monterad funkade inte när det blev kalt,så den blev bytt till en Ctek
Nu när alt är ordnat så funkar det,inget urladdat batteri mera. Den kan vara lite svårstartad ibland,men det skyller jag på att det är förgasare på min.Jag har den i kallgarage som det inte är el i.
Mvh Svein
-
Låter galet, men till viss del måste jag nog ändå hålla med ÅF. Batteriet i en ATV är löjligt litet, generatorn likaså. Vinsch och annat drar ström som fan. Ekvationen är skev redan från början.
Men visst fasen ska den starta i minusgrader, och klara några veckors stillestånd utan laddning. Stå på dig!
-
Hej
Det där som du beskriver låter som min Honda TRX 500FPA-13
Som möjligen är köpt från samma handlare?
Batteriet laddades ur efter en vecka,när jag mätte upp läckströmmen så hittade jag orsaken, radion till vinschen var felkopplad en tråd som skall gå via tändningslåset har dom dragit direkt till batteriet.En kan si att alt av el jobb som dom har utfört på fyrhjulingen har jag fått ordna.Dom monterade 3 led strålkastare som var kopplad så att dom kan vara påslagna när en stoppad och tagit ut nyckel.
Den Honda laddaren som vart monterad funkade inte när det blev kalt,så den blev bytt till en Ctek
Nu när alt är ordnat så funkar det,inget urladdat batteri mera. Den kan vara lite svårstartad ibland,men det skyller jag på att det är förgasare på min.Jag har den i kallgarage som det inte är el i.
Mvh Svein
Denna har svärfar köpt i kiruna men det låter som precis samma problem och om laddaren funkar dåligt så kanske batteriet aldrig blir ordentligt uppladdat och felet återkommer ständigt. Ska försöka kolla upp det där med fjärren till vinschen låter som en möjlighet då jag har för mig att vinschen vart eftermonterad.
Jag har för mig att han har precis samma modell som du men ska kolla upp det bättre.
Han kanske inte får riktig snurr på motorn heller om batteriet inte är fulladdat och därigenom startsvårigheter.
Är det nån sorts elektronik/automatik på förgasaren som autochoke eller annat?
Vad har ni för generatoreffekt på dessa hondor. (500fpa)?
-
hondan jag hade startade lätt i -30 men plogade man mkt så måste man underhållsladda batteriet, från 14 årsmodell tror jag dom har starkare generator,
men kolla så den inte drar tjuvström, sen kan de även vara så att batteriet är trasigt, haft mkt problem med dom batterierna... (på Suzuki då Yuasa)
-
Denna har svärfar köpt i kiruna men det låter som precis samma problem och om laddaren funkar dåligt så kanske batteriet aldrig blir ordentligt uppladdat och felet återkommer ständigt. Ska försöka kolla upp det där med fjärren till vinschen låter som en möjlighet då jag har för mig att vinschen vart eftermonterad.
Jag har för mig att han har precis samma modell som du men ska kolla upp det bättre.
Han kanske inte får riktig snurr på motorn heller om batteriet inte är fulladdat och därigenom startsvårigheter.
Är det nån sorts elektronik/automatik på förgasaren som autochoke eller annat?
Vad har ni för generatoreffekt på dessa hondor. (500fpa)?
Det är uppvärmd förgasare på den och den aktiveras automatiskt med hjälp av en sensor fram på maskinen.
Du kan lämna nyckeln på i ca 30 sek ,tryck sen på primern på förgasaren 2-3 gånger sen bör den starta omgående med choken på såklart. Detta gäller vid hyffsat rejäl kyla men underlättar även när det är mindre kallt.
Det förutsätter ju självklart att batteriet är i gott skick. ()p
-
när jag startade min i -30 så använde jag dragstarten, just för att atv batterier inte är vidare bra..
-
Det är uppvärmd förgasare på den och den aktiveras automatiskt med hjälp av en sensor fram på maskinen.
Du kan lämna nyckeln på i ca 30 sek ,tryck sen på primern på förgasaren 2-3 gånger sen bör den starta omgående med choken på såklart. Detta gäller vid hyffsat rejäl kyla men underlättar även när det är mindre kallt.
Det förutsätter ju självklart att batteriet är i gott skick. ()p
ok, så om han skulle följt den proceduren kanske den skulle vart lättare å starta.? Hmm visste inte ens att det fanns en primer, måste höra om han visste om det.