ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Maiden33 skrivet 1 december 2014 kl. 08:26:21
-
Tjena! Tänkte skaffa min första ATV då vi köpt en mindre hästgård. Jag har fastnat för någon av CF Motos modeller pga pris samt efterforskningar på nätet. Någonstans hittade jag att motorn var strypt vid leverans. Stämmer detta?
-
Det stämmer bra om den är väg registrerad. Som terängregistrerad är det full effekt i den.
Mvh
-
Tack! Min plan är att ha den vägreggad. Varför är den strypt och går det ta bort strypningen?
-
Får vara max 20hk på en vägreggad.. (Lagen säger det)
(Ja det går att ta bort strypning) finns säkert trådar på forat om det.. sök så kommer du hitta hur.. (Tar man bort strypningen är man olaglig.. så att du är medveten om det)
-
Tillägger bara att på bilprovningen tittar de inte på effekten, dvs om man kör ostrypt. Däremot finns alltid risk för flygande besiktning, men det är ingen större risk på denna maskinen.
-
Dock lär inte gubbarna vid flygande märka om strypningen är borttagen på en tex en CF 500 däremot på en 800.
Den har bara 32hk ostrypt, 500:an alltså.
800 har 63hk.
-
Du kan nog prata med din åf så kan dom berätta hur du stryper av den riktigt.
En bra åf är ju värt en hel del så du får bra service och reparation i tid.
Vilka sysslor ska ni ha maskinen till?
-
Det sitter väl 2 strypningar på CF500 (korrigera gärna om det inte stämmer)
1 Förgasarlocket har en mekanisk klack på insidan
2 Skruven i gasreglaget som är justerbar.
Ponera att man har tagit bort 1 , skulle det fortafarande vara lagligt att justera in skruven halvvägs
för att strypa gasmöjligheten och därmed teoretiskt toppfart/effekt?
För den har väl 32 hk vid ett visst varv misstänker jag.
I så fall kan man ju skruva in den om man vill vara 100% laglig.
Obs helt teoretiskt resonemang.....
-
Tack för svaren! Den ska mest användas till lättare arbeten så som köra ut vatten till hästarna, ploga lite snö och transportera lite ved. En och annan runda till affären blir det säkert också mest för att det är kul.
-
Låter som bra sysslor!
Det är ju mest när leken tar överhand som man vill ha mer effekt och körglädje, eller vid snabbare vägkörning.
Så en 500 kan nog räcka bra.
Jag vet inte om det finns några planer på att ta och dra av moms och så, då kanske det borde vara en terrängreggad maskin om man inte har uppenbara skäl till varför en vägreggad behövs inom verksamheten.
Kan vara värt att kolla upp.
Och skulle det bli en terrängreggad maskin tycker jag du ska kolla över lite andra märken och återförsäljare i din närhet, finns rätt prisvärda märkesmaskiner också.
Framför allt om man kör på terrängreggat.
Mikeleaf, ang borttagning av strypning.
Tar man bort spärren så är man olaglig, även om skruven är inskruvad som spärr.
Maskinen är ju inte längre i det utförande den är godkänd som.
Fast jag vet inte i vilket scenario man skulle kunna hamna i trubbel för en sådan sak, men 100% lagligt är det ju inte.
Vill man åka lagligt behöver man ju inte köpa värre än en 300cc.
-
Och förresten, jag tycker du gott kan överväga en begagnad maskin.
Du kan nog lätt spara 15-20k på att köpa en lätt begagnad maskin, och då kan den vara både inkörd och extrautrustad.
Många tycker ju en 500 är en lagom instegsmaskin, men börjar det klia i gastummen så inser man snart att det är bättre med större grejer.
Så då kan man hitta fina begagnade maskiner till bra priser.
-
Tack för svaren! Den ska mest användas till lättare arbeten så som köra ut vatten till hästarna, ploga lite snö och transportera lite ved. En och annan runda till affären blir det säkert också mest för att det är kul.
Kan säga att för mina behov som är i princip identiska så har CF500 fungerat bra , 2 småfel hittills efter snart 2 år.
Sökte också efter brgagnat men hittade inget som passade riktigt och ville inte betala dyra andrahandsvärden för 10-12 år gamla 'märkesmaskiner'.
Det är såklart individuellt, hade jag klarat mig med terräng hade jag nog tittat även på de enklare Polarus och Yamaha modellerna som ligger c:a 10 k högre i pris
-
Jo, jag har tittat på begagnat också, men dels finns inte så många maskiner ute på marknaden och dels ligger de som finns ganska högt i pris. Samtidigt känns det tryggt som förstagångsköpare att köpa nytt. Å andra sidan får man säkert vad man betalar för så det är svårt. Vad jag förstår håller ändå CF Moto hyfsad kvalitet och jag har en återförsäljare nära.
-
Vad säger du om terräng eller vägreggat? Och moms?
-
Momsen får jag nog snällt betala. Fastigheten vi köpt är registrerad som lantbruksfastighet men för att ha möjlighet att slippa momsen ska verksamheten ha ett vinstintresse om jag förstår saken rätt. Jag står i valet och kvalet hur jag vill regga Atv'n men det lutar åt trafikreggad då jag vill ha möjlighet att ta en sväng utanför ägorna.
-
Momsen får jag nog snällt betala. Fastigheten vi köpt är registrerad som lantbruksfastighet men för att ha möjlighet att slippa momsen ska verksamheten ha ett vinstintresse om jag förstår saken rätt. Jag står i valet och kvalet hur jag vill regga Atv'n men det lutar åt trafikreggad då jag vill ha möjlighet att ta en sväng utanför ägorna.
Jag tycker du ska kolla upp det.. (Finns mängder med information på nätet eller fråga en revisor.. ) Jag tror inte du måste ha vinstintresse utan endast inkomst.. har du skog så kanske du ska sälja den= genererar inkomst. Plogar åt grannar = Genererar inkomst. kanske t.o.m plogar med denna :-)
MEN om du handlar något som företagare var noga med att avtala garantier för det är inte samma garantier till företag som privatperson.. sedan blir det som tidigare sagt svårt med trafikregg..