ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: kandrea skrivet 21 november 2014 kl. 10:22:17

Titel: Vad gäller egentligen vid traktorregistrering på ATV:n?
Skrivet av: kandrea skrivet 21 november 2014 kl. 10:22:17
Är det någon som vet vad som gäller vid traktorregistrering? Får man ha passagerare? Det finns inga effektkrav men vad gäller med hastighetsbegränsningen när man kör på väg, räcker det att man håller 40 km/h eller får den inte gå fortare?
Titel: SV: Vad gäller egentligen vid traktorregistrering på ATV:n?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 21 november 2014 kl. 10:33:39
Info finns på transportstyrelsen.
Titel: SV: Vad gäller egentligen vid traktorregistrering på ATV:n?
Skrivet av: kandrea skrivet 21 november 2014 kl. 10:43:31
Tycker inte att det står tydligt av vad som gäller. Får inte vara konstruerad för hastighet över 40 km/h är det enda som står. Då räcker det ju att ha en skruv för gasen, eller? Hittar inget om passagerare.
Titel: SV: Vad gäller egentligen vid traktorregistrering på ATV:n?
Skrivet av: skogmullen skrivet 21 november 2014 kl. 12:08:29

 *Fordon med minst två hjulaxlar som huvudsakligen är avsett för att dra ett annat fordon eller arbetsredskap.

* Fyrhjuling registrerad som traktor får endast framföras av den som har   AM-B körkort eller traktorkort.
 
*Maximal hastighet är 40 km/tim.
 
* En traktor får vara utrustad för att bära passagerare

* Kontrollbesiktning: Nej

* Trafikförsäkring : Ja
 
Titel: SV: Vad gäller egentligen vid traktorregistrering på ATV:n?
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 21 november 2014 kl. 13:08:41
Får inte vara konstruerad för hastighet över 40 km/h är det enda som står. Då räcker det ju att ha en skruv för gasen, eller?
Hur tänker du nu?
Om hela fordonet är konstruerat för att gå fort som helsike, så ändras ju inte det för att du begränsar gasreglagets rörelse.
Titel: SV: Vad gäller egentligen vid traktorregistrering på ATV:n?
Skrivet av: kandrea skrivet 21 november 2014 kl. 16:00:08
Om man sätter en spärr så att det inte går att gasa mer än att den gör 40 km/h. Är det lagligt? Man får ju ha full effekt. Vissa säger att växellådan ska vara ner drevad, vilket jag inte vet något märke som har gjort. Andra säger att det räcker att man håller 40 km/h även om den gör mer än 40 km/h.Då faller ju konstruerad bort.
Finns det någon som har originalstyrenheten kvar på sin traktor?
Titel: SV: Vad gäller egentligen vid traktorregistrering på ATV:n?
Skrivet av: Torbjörnen skrivet 21 november 2014 kl. 17:42:01
intressant skulle också vilja veta då jag skall köpa en gammal yamaha big bear framöver. där vet jag hög vxl är spärrad på dem, då är dom godkända oavsett effekt eller hastighet. men oklart är ju fortf vad man måste utrusta med isf för en passagerare eller räcker det som dem är och sitta bakpå limpan.
Titel: SV: Vad gäller egentligen vid traktorregistrering på ATV:n?
Skrivet av: vespa skrivet 21 november 2014 kl. 20:22:32
intressant skulle också vilja veta då jag skall köpa en gammal yamaha big bear framöver. där vet jag hög vxl är spärrad på dem, då är dom godkända oavsett effekt eller hastighet. men oklart är ju fortf vad man måste utrusta med isf för en passagerare eller räcker det som dem är och sitta bakpå limpan.

Egentligen förstår jag inte hur ni tänker. Ni tänker ju absolut inte köra med strypning i 40 om ni mot förmodan lyckas regga in dom som traktor men oroar er över att de ska vara godkända för passagerare  :hmmm:
Titel: SV: Vad gäller egentligen vid traktorregistrering på ATV:n?
Skrivet av: Torbjörnen skrivet 21 november 2014 kl. 20:46:26
terräng reg är inget alternativ för mig då det kräver en speciell förar utb för några tusen bara för jag tog körkort efter år 2000 nånting. vill dessutom inte bli stoppad av polis längs landsväg med terräng reggad.  därav står det mellan väg eller traktor reg för
min del och då är fördelarna många. billig skatt/försäkring inget hjälmtvång om man luffsar runt sakta i skog och inget bes krav så man kan bygga om hur man vill. sen kan man ju ha en mekanisk eller elektrisk strypning gömmas fint så man bara kan koppla på/av utifall man mot förmodan blir stannad. sen vill jag kunna ta med ett barn ifall vi skall ut på en sväng och då skall det vara lagligt om det skall kännas rätt, därav undrade jag.
Titel: SV: Vad gäller egentligen vid traktorregistrering på ATV:n?
Skrivet av: vespa skrivet 21 november 2014 kl. 21:08:07
terräng reg är inget alternativ för mig då det kräver en speciell förar utb för några tusen bara för jag tog körkort efter år 2000 nånting. vill dessutom inte bli stoppad av polis längs landsväg med terräng reggad.  därav står det mellan väg eller traktor reg för
min del och då är fördelarna många. billig skatt/försäkring inget hjälmtvång om man luffsar runt sakta i skog och inget bes krav så man kan bygga om hur man vill. sen kan man ju ha en mekanisk eller elektrisk strypning gömmas fint så man bara kan koppla på/av utifall man mot förmodan blir stannad. sen vill jag kunna ta med ett barn ifall vi skall ut på en sväng och då skall det vara lagligt om det skall kännas rätt, därav undrade jag.

Och det jag menar är att hittar dom spärren så är den inte ens reggad för dig själv oavsett om du lyckats regga den för passagerare.

Man åker dit när man kör över 40. Jag vet för jag har testat för en herrans massa år sen i en A-traktor och då var det olovlig körning i oregistrerad bil.

Jag kan efter det även förundras över vilka märkliga ställen poliser kan gömma sig på.
Titel: SV: Vad gäller egentligen vid traktorregistrering på ATV:n?
Skrivet av: kandrea skrivet 22 november 2014 kl. 11:30:29
Varför ska man gömma strypningen? Vad är då en laglig strypning? Verkar väldigt luddigt.
Titel: SV: Vad gäller egentligen vid traktorregistrering på ATV:n?
Skrivet av: htrh64 skrivet 22 november 2014 kl. 21:25:25
Strypningen behöver inte vara gömd eller osynlig på något vis.Men den ska vara på plats när man kör annars måste man ha separat försäkring  som täcker då T3 försäkringen endast är ikraft vid T3 normer.
Titel: SV: Vad gäller egentligen vid traktorregistrering på ATV:n?
Skrivet av: klxmicke skrivet 9 februari 2015 kl. 08:50:58
Har precis köpt en polaris 570 -14 traktor. Enda spärren var en plastbit i gashandtaget, tog 3 min att lyfta ur.
Titel: SV: Vad gäller egentligen vid traktorregistrering på ATV:n?
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 9 februari 2015 kl. 10:07:37
Är det detta du tänker på?

Från transportsyrelsens websida angående just traktorregistrerad fyrhjuling:

Följande gäller för traktor:
• Vara konstruerad för max 40 km/tim.
• Får köras på allmän väg av förare med
körkortsbehörighet AM eller traktorkort.
• Ska vara försedd med skylt som visar
att det är ett långsamtgående fordon
Titel: SV: Vad gäller egentligen vid traktorregistrering på ATV:n?
Skrivet av: ray51 skrivet 9 februari 2015 kl. 11:48:46
Grattis till en fin traktor :headbang:
Titel: SV: Vad gäller egentligen vid traktorregistrering på ATV:n?
Skrivet av: PeterDer skrivet 9 februari 2015 kl. 11:50:58
Verkar konstigt att den ska vara konstruerad för max 40km/h.

Samma fyrhjuling går ju oftast att regga på 3 olika sätt och jag tvivlar på att det är 3 olika modeller.

Sen att det ska vara LGF skylt på verkar konstigt också, jag har då inte hört något om det iaf.

Jag har hört att man får inte köra fortare än 40km/h på väg men det finns inget krav på några spärrar vad jag vet.
Annars verkar det konstigt att ÅF tar bort spärren innan leverans. Till mig sa de att alla levereras strypta för att kunna mc reggas, men när de säljer dem som traktor så tar de bort den för att den inte behövs.
Titel: SV: Vad gäller egentligen vid traktorregistrering på ATV:n?
Skrivet av: Persson- skrivet 9 februari 2015 kl. 12:27:44
Verkar konstigt att den ska vara konstruerad för max 40km/h.

Samma fyrhjuling går ju oftast att regga på 3 olika sätt och jag tvivlar på att det är 3 olika modeller.

Sen att det ska vara LGF skylt på verkar konstigt också, jag har då inte hört något om det iaf.

Jag har hört att man får inte köra fortare än 40km/h på väg men det finns inget krav på några spärrar vad jag vet.
Annars verkar det konstigt att ÅF tar bort spärren innan leverans. Till mig sa de att alla levereras strypta för att kunna mc reggas, men när de säljer dem som traktor så tar de bort den för att den inte behövs.

Har du någonsin sett en bonntraktor eller a-traktor som går i säg 90km/h från fabrik och när den säljs i Sverige?

LGF-skylt är ett krav då regformen innebär att den ska gå så pass sakta. Annars kan man ta bort den från moppebilar, epatraktorer, a-traktorer osv. Epatraktorn får ju tex gå snabbare än 30 (men inte köras snabbare) men inte framföras snabbare än 30.

Att den är konstruerad för en sth av 40km/h kan ju i praktiken innebära att tex gasen är spärrad och liknande.

Det är typiskt av de som köper och brukar traktorreggade atvs att allt ska vridas och vändas för att det ska bli så förmånligt som möjligt...
Titel: SV: Vad gäller egentligen vid traktorregistrering på ATV:n?
Skrivet av: PeterDer skrivet 9 februari 2015 kl. 19:13:32
Då kanske man ska skaffa en skylt och hänga på.

Eller inte, vad jag vet så är de så stora att den lär ju ta i marken om man ska ha en sån monterad :(

Duger ju inte att göra en egen lite mindre variant heller om det ska vara godkänt.
Titel: SV: Vad gäller egentligen vid traktorregistrering på ATV:n?
Skrivet av: klxmicke skrivet 10 februari 2015 kl. 07:07:57
Enligt min säljare räcker det med regskylt bak på min traktoreggade polaris, ej någon triangel
Titel: SV: Vad gäller egentligen vid traktorregistrering på ATV:n?
Skrivet av: Persson- skrivet 10 februari 2015 kl. 13:18:26
Enligt min säljare räcker det med regskylt bak på min traktoreggade polaris, ej någon triangel
http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/fordon/fordon_och_regler/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf visa sidan 5 för din åf.
Titel: SV: Vad gäller egentligen vid traktorregistrering på ATV:n?
Skrivet av: klxmicke skrivet 10 februari 2015 kl. 16:42:40
Nämen titta, då får jag ta och skaffa en liten fin triangel
Titel: SV: Vad gäller egentligen vid traktorregistrering på ATV:n?
Skrivet av: ra skrivet 10 februari 2015 kl. 18:27:47
En traktorregistrerad atv har dispans slipper triangel
Titel: SV: Vad gäller egentligen vid traktorregistrering på ATV:n?
Skrivet av: vespa skrivet 10 februari 2015 kl. 21:36:05
En traktorregistrerad atv har dispans slipper triangel

Källa tack.
Letat igenom halva internet utan att hitta detta men kan vara jag som är kass på att söka.
Titel: SV: Vad gäller egentligen vid traktorregistrering på ATV:n?
Skrivet av: Cummins skrivet 10 februari 2015 kl. 23:45:43
Har själv en gammal polaris traktorregistrerad och det måste vara LGF skylt, men jag tar hellre böter om dom skulle ta mej, än att åka med en sådan monterad.
Var inne och kollade och ser ingen dispans ang skylt.
Jo traktorregistrerad ska ju ha den fina förarstolen  ;D ;D monterad och hur många är det som har den.

Många återförsäljare vet inte ett skit om gällande lagar, bara om dom får sälja en maskin så kan dom lova guld och fri körning speciellt överallt.
Titel: SV: Vad gäller egentligen vid traktorregistrering på ATV:n?
Skrivet av: Utopiazz skrivet 11 februari 2015 kl. 00:34:03
Verkar konstigt att den ska vara konstruerad för max 40km/h.

Samma fyrhjuling går ju oftast att regga på 3 olika sätt och jag tvivlar på att det är 3 olika modeller.

Sen att det ska vara LGF skylt på verkar konstigt också, jag har då inte hört något om det iaf.

Jag har hört att man får inte köra fortare än 40km/h på väg men det finns inget krav på några spärrar vad jag vet.
Annars verkar det konstigt att ÅF tar bort spärren innan leverans. Till mig sa de att alla levereras strypta för att kunna mc reggas, men när de säljer dem som traktor så tar de bort den för att den inte behövs.

Koppla inte samman ordet konstruerad med hjulupphängningar, väghållning etc. I det här fallet handlar det om att det ska finnas någon form av begränsning vad gäller toppfarten. Det som begränsar kan vara mekaniskt eller elektroniskt.

Ordet konstruerad betyder heller inte samma sak som begränsad i effekt. Det är mycket möjligt att tillverkarna levererar med strypning som sedan tas bort av ÅF. Jag vet iaf ett par ÅF som låter strypningen sitta kvar till första service för att vara säkra på att inkörningen görs lugnt och fint.
Strypningen i effekt har helleringen koppling till att den är reggad som traktor eftersom det inte finns någon 20 hästars begränsning för den registreringsformen.

LGF skylt ska nog alla traktorer ha. Jag har iaf inte hört om några undantag, sen kanske den tas bort om man bara kör på egen mark/väg.
Titel: SV: Vad gäller egentligen vid traktorregistrering på ATV:n?
Skrivet av: ra skrivet 11 februari 2015 kl. 05:09:41
Källa tack.
Letat igenom halva internet utan att hitta detta men kan vara jag som är kass på att söka.
Enligt min återförsäljare ska jag inte behöva triangel, men han kan ha fel
Titel: SV: Vad gäller egentligen vid traktorregistrering på ATV:n?
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 11 februari 2015 kl. 07:57:50
Dom här reglerna med olika typer av registrering av fyrhjulingar, det är ju 5 varianter om man räknar in 'oregistrerad' gör att både förare,  ÅF , myndigheter och polis gör sina egna tolkningar verkar det som.  Kanske är en fördel om man blir stoppad av någon anledning, att  farbror blå inte orkar eller kan ta reda på vad som gäller. 

Jag uppfattar traktorregistrerad fyrhjuling som den enda registreringsformen där man både får dra av moms samt köra lagligt på vägen och att det är därför det attraherar köpare i första hand, sen försöker man 'förhandla bort' de begränsningar man ogillar , tex skylten och fartbegränsningen.
Titel: SV: Vad gäller egentligen vid traktorregistrering på ATV:n?
Skrivet av: Persson- skrivet 11 februari 2015 kl. 13:08:14
Källa tack.
Letat igenom halva internet utan att hitta detta men kan vara jag som är kass på att söka.
Enligt min återförsäljare ska jag inte behöva triangel, men han kan ha fel

Tydligen var han bara glad över att sälja en fyrhjuling. ;) Återförsäljare har ofta kunskap... Men lika ofta saknar dom ju det bevisligen.


Mike summerar tråden rätt bra. Det har visat sig gång på gång att de som köper traktorreggade vill göra allt för att dom ska uppfylla kraven som traktor. Dvs sth 40km/h, lgf-skylt osv.
Titel: SV: Vad gäller egentligen vid traktorregistrering på ATV:n?
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 11 februari 2015 kl. 13:16:48
Traktorregg har en speciell nummerplåt.
Aldrig sett en med lgf skylt
Titel: SV: Vad gäller egentligen vid traktorregistrering på ATV:n?
Skrivet av: Utopiazz skrivet 11 februari 2015 kl. 13:52:33
Traktorregg har en speciell nummerplåt.
Aldrig sett en med lgf skylt

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Traktor/
Titel: SV: Vad gäller egentligen vid traktorregistrering på ATV:n?
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 11 februari 2015 kl. 15:27:24
Den här är ganska bra för att kolla skillnader  mellan regtyper och har en del nyttig info

http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/fordon/fordon_och_regler/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf

där kan man bla läsa om registrering av fyrhjuling som traktor eller moped

Förutom terränghjuling och motorcykel räknas också vissa traktorregistrerade fyrhjulingar
och fyrhjuliga mopeder klass I (EU-mopeder) till fordonsfamiljen fyrhjulingar.
Även de måste vara registrerade, trafikförsäkrade och försedda med registreringsskylt.

Följande gäller för moped klass I:

• Vara konstruerad för max 45 km/tim.
• Max 50 kubikcentimeter stor motor.
• Minimum 15 år med minst körkortsbehörighet
AM (mopedkörkort) eller
motsvarande. Läs mer på sidan 6 under
”Gamla förarbevis”.
• Hjälm obligatorisk.

Följande gäller för traktor:
• Vara konstruerad för max 40 km/tim.
• Får köras på allmän väg av förare med
körkortsbehörighet AM eller traktorkort.
• Ska vara försedd med skylt som visar långsamt gående fordon