ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: uhngoliant skrivet 11 november 2014 kl. 14:51:02
-
Jag och sambon shoppade en Big Bear modell äldre för några månader sen. Maskinen har fungerat fint, igår fungerade maskinen perfekt men idag startar den inte. Inte så mycket som ett knyst! Det klickar ganska högt i ett relä som jag med min ringa erfarenhet misstänker vara startreläet. Enligt batteriladdaren (smartladdare från Biltema) så ska det finnas strömming i batteriet, sen om det är sant eller inte vet inte jag.
Har läst och läst men blir inte mycket klokare.
Lamporna lyser när jag slår på tändningen även oljelampa osv, vilket de ska har jag läst.
Har två egna alternativ 1. Biltema laddaren ljuger och batteriet är tomt 2. Någon sladd från startknappen och iväg har gått åt helvete.
Vore så kul att överraska sambon med att få igång maskinen då han tror den är skrot och vill köpa en lastmaskin istället... Men skam den som ger sig och kvinnor kan!
Skulle bara behöva lite kloka råd och coachning av mer vana ATV-människor.
-
Se över batterianslutningarna och jordning. Ta bort polskorna och gör rent.
Testa med annat batteri eller startkablar ifrån ett annat batteri.
Ser allt bra ut och det fortfarande klickar så kan du bygla startrelät med en skruvmejsel eller på de anslutningarna som de tjocka kablarna sitter fast.
Om startrelät är kasst så kan du använda i stort sett vilket som helst du får tag på ifrån en gammal åkgräsklippare, moped eller liknande.
-
Startkablar från bilen är ett första test!
-
Hej.
Fråga1:
Du har inte kommit åt stoppknappen på styret?
Den röda du skjuter i sidled på höger sida.
Den bryter motorn, OCH hindrar att startmotorn aktiveras.
Den ska stå i läge RUN.
Många har lagt ner timmar på felsökning och upptäkt att den stod i OFF eller i ett mellanläge.
Fråga 2:
Du skriver lamporna lyser (flertal).
Neutrallampan (grön) skall lysa med tändningen på.
Gör den inte det är antingen växel i, och då måste man trycka in handbromsen för att det ska gå att starta.
Lyser Reverse (röd) måste också handbromsen tryckas i.
Se till att endast neutral lyser när du testar nästa gång.
Brytaren på bromsen kan ha gett sig, eller också kanske ni/han/hon har bommat detta helt.
Ni har ju inte haft den länge.
Oljetemp lampan (röd) skall lysa när du trycker på starten, eller om oljetemp är för hög, och påverkar inte starten.
Att den lyser när starten går är endast ett sätt att veta att lampan är hel.
Lyser den när du trycker på startknappen?
Om batteriet är dåligt brukar det liksom knacka i startmotorn.
Micke.
-
Hon hör ju att startrelät klickar.
Då är det dåligt batteri eller dålig kontakt eller kasst startrelä.
-
Startrelät är rätt klassiskt. Man ska kunna brygga det på något vänster för att "felsöka" också.
Men som sagt. Enklaste är ju att kolla anslutningar och startkabla.
-
Jag tycker lite synd om gubben som inte får köpa lastmaskin....så....jag tror fyrhjulingen är helt slut. Släng den. Tyvärr.
;)
-
För jävla pinsamt detta... :banghead: Men tänker dela med mig ändå!
Körde ut hjulingen till sambons bror. Han och sambon mekade och pysslade byglade startreläet och helt plötsligt fanns det tecken till liv... Men starta gjorde den inte. Så de provar att få start via snörstarten, men den startade inte bara lät. Sambons bror undrar om det inte är som på endel EU-moppar och trycker in handbromsen och rycker i snörstarten och vips är hjulingen igång!
Så helt sonika utan förklaring har den fått för sig att man måste hålla in handbromsen för att den ska starta! :hmmm:
Så nu står den på laddning för att förhoppningsvis startknappen ska fungera med mer kräma i batteriet.
Jösses vad säger man... Tack för er hjälp! :headbang:
-
Måste ju varit knappen i handtaget som hängt sig förut och plötsligt släppt. Jaja, hör av dig hur det går med laddat batteri! Släng gärna in en bild med (under inläggstextrutan klickar du på "Bilagor och andra tillval")
-
Hell man!! Yamaha big bear är en evighetsmaskin :rtfm:
-
Hör väl egentligen inte hit... Men vad ska det vara för olja i min maskin? Tänkte köpa på Biltema men de verkar inte ha någon av de oljor som rekommenderas i instruktionsboken...
I instruktionsboken pratas om 5w30, 10w30 och 20w40. :dntknow:
-
Ja det lär väl finnas på Biltema? Det är viskositeten som anges så, inget fabrikat! Vanlig motorolja med samma viskositet som är angivet i handboken bara? ;D
-
Så jag skulle alltså kunna hälla i denna då? http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/4-takt/MC-olja-15W40-36957/ (http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/4-takt/MC-olja-15W40-36957/)
Haha borde inte ha några motordrivna fordon alls känner jag kan verkligen inte ett skvatt ;D
-
Hej.
Den oljan duger, möjligen lite tjock.
Själv har jag helsyntet MC-olja 10w40.
Blev enorm skillnad att växla mellan hög/låg/back vid minusgrader, innan motorn är genomvarm.
Vet ej vad det var innan iofs.
OBS att det MÅSTE vara MC-olja avsedd MC-kopplingen.
Annars blir det heltok.
Micke.
-
Köp olja från de som kan oljor så slipper du oroa dig sen.
Kostar kanske 5-20:- mer per liter. Men jag personligen vänder klackarna i dörren när jag ska åka och titta på en maskin som säger det är Biltema service.
Men alla är olika.
Tänk också på.
Byter man olja så byter man filter.
Skönt den är igång ()p
-
Ursäkta för OT men vad trevligt att du titttar in Pelle :sunny:
-
Ursäkta för OT men vad trevligt att du titttar in Pelle :sunny:
Jag har mina stunder :)
-
Gör nog så att jag shoppar olja nästa gång jag har vägarna förbi Tibro.
-
Gör nog så att jag shoppar olja nästa gång jag har vägarna förbi Tibro.
MärkesÅF är alltid trevligt!