ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Beya skrivet 29 oktober 2014 kl. 19:47:45
-
Som topic. Håller sakerna? Har bara hört negativa saker om t.ex dinli, linhai, goes och mycket mer. Vad är era erfarenheter?
-
Som topic. Håller sakerna? Har bara hört negativa saker om t.ex dinli, linhai, goes och mycket mer. Vad är era erfarenheter?
Dinli är från Taiwan och är nog av bättre kvalitet. Har själv ingen erfarenhet av Linhai, Goes etc. Men bör vara bland de "bättre" av de från Kina. Du kommer nog att få många svar, ta en del med en nypa salt och kör och titta/provkör den du är intresserad av. Finns mycket märkesfanatism på detta forum.
-
Som topic. Håller sakerna? Har bara hört negativa saker om t.ex dinli, linhai, goes och mycket mer. Vad är era erfarenheter?
Med tanke på att du redan har en polaris så kommer du bli grymt besviken på Kina/taiwan.
-
Har kört ca 250 mil med min Goes och har bytt en damask till en drivknut, gick på garantin.
-
Bör väl tilläggas att Kina och Taiwan håller olika kvalitet, vad som än påstås här. Taiwan är stora underleverantörer till Japanska och Amerikanska/Kanadensiska märken. Så är de skit är ju troligtvis de andra samma skit.
-
Du verkar ju ha stor koll
-
Dom flesta maskiner går sönder ibland, men märkesmaskinerna håller oftast bättre och det är lättare att laga dom.
Med lättare menar jag reservdelstillgång och seriösa verkstäder.
Finns ju så klart undantag åt båda håll...
Jag har ju en Linhai 300, det är ingen vidare kvalitet men den funkar och har klen motor så grejerna belastas inte så hårt.
Nu är det min andramaskin, har ju can-am och den är betydligt elakare och trevligare.
Skulle jag ha haft bara en maskin hade jag inte köpt kines, skulle jag arbeta hade det nog blivit japan.
Allround tycker jag can-am är toppen.
Taiwanmaskiner som kymco och tgb tycker jag verkar trevliga, men lite dyra och slöa. Och dyra delar och glest mellan verkstäderna.
Dinli skulle jag inte köpa, känns osäkert och dåligt andrahandsvärde. Är dom igång på alla fronter efter konkursen?
-
Du verkar ju ha stor koll
Vi behöver inte ta den diskussionen igen som jag redan haft med dig plus ett antal andra här inne som ska gå på någon så fort era märken inte höjs till skyarna i ett första inlägg. Ingen som sa att din maskin var dålig, men du bör också veta att Kina tillverkade maskiner håller sämre kvalitet än de som är gjorda i Taiwan. Googla om du inte tror mig!
Redigerat bort svordom, finns ingen anledning att uttrycka sig på ett sänt sätt som är nedlåtande. /Admin
-
Vi behöver inte ta den diskussionen igen som jag redan haft med dig plus ett antal andra här inne som ska gå på någon så fort era märken inte höjs till skyarna i ett första inlägg. Ingen som sa att din maskin var dålig, men du bör också veta att Kina tillverkade maskiner håller sämre kvalitet än de som är gjorda i Taiwan. Googla om du inte tror mig!
Du skulle nog ta och kolla vad jag har ägt för maskiner.
DITO /Admin
-
Du skulle nog ta och kolla vad jag har ägt för maskiner.
Och vad menar du det skulle påvisa? Att det inte stämmer att Taiwan är underleverantör till de dyrare märkena?? Eller "vi" har inte koll för att du ägt de i din signatur och ska således inte tycka något? Märkligt att vissa här inne alltid ska ge gliringar och börja tjafsa så fort man inte följer ert tyckande.
-
Och vad menar du det skulle påvisa? Att det inte stämmer att Taiwan är underleverantör till de dyrare märkena?? Eller "vi" har inte koll för att du ägt de i din signatur och ska således inte tycka något? Den stilen kan du och vissa andra köra med någon annan.....
Som sagt du har bra koll
-
Som sagt du har bra koll
Så, där tog dina argument och tomma substans slut. Har vi tur kan kanske moderatorn göra dig och ett par andra till "köpguider", för vi andra får uppenbart inte tycka något.
-
Så, där tog dina argument och tomma substans slut. Har vi tur kan kanske moderatorn göra dig och ett par andra till "köpguider", för vi andra får uppenbart inte tycka något.
Jag har dragit detta hur många gånger som helst och tänker inte dra det en gång till.
-
Jag har dragit detta hur många gånger som helst och tänker inte dra det en gång till.
Nä, gör inte det är du snäll.
För övrigt hoppas jag trådstartaren kommer att hitta en maskin han gillar.
-
Det går inte diskutera bort det faktum att iallafall kinesmaskiner KAN medföra mer mektid. Beroende på vad maskinen ska användas till och hur villig/kunnig ägaren är att skruva så kan det i mina ögon vara ett alternativ. MEN sista 2 åren har även priset på märkesmaskiner gått ner och det bör man ha i åtanke, speciellt om man inte har behov av vägregat.
-
Nä, gör inte det är du snäll.
För övrigt hoppas jag trådstartaren kommer att hitta en maskin han gillar.
Du har inte en aning om vad det är
-
Ska ej byta. Älskar min Polaris. Dricker lite mycket soppa bara men det är de värt ;D Blir nog Suzuki KQ 750 nästa gång. Undrar bara angående kvalitet på just ATV's från Kina.
-
Du har inte en aning om vad det är
Och vet du vad, jag skiter i vad det är.
-
Från kina är den riktigt dålig, taiwan mindre dålig
-
Jadu... Min första maskin var en CF 800. Körde närmare 400mil med den. Hade inga som helst bekymmer mer än att hastighetsmätaren enbart ville gå igång när det var skogskörning. Utöver det så var jag jätte nöjd med den och den blev allt rätt så rejält misshandlad skulle jag vilja påstå.
DOCK så har jag x antal vänner som också kör/körde CF 800 och en person i umgänget har kört sönder 2st fram diffar. Två andra har kört sönder sina fästen till bakdiffarna.
Med risk för att låta lite som de andra på detta forumet så måste jag ändå påpeka att det var värt varenda krona att gå upp till en märkesmaskin, trots samma motorvolym så är det stor skillnad på draget och den är allmänt roligare att köra och känns betydligt mer rejäl i kvalitén.
:)
-
Ska ej byta. Älskar min Polaris. Dricker lite mycket soppa bara men det är de värt ;D Blir nog Suzuki KQ 750 nästa gång. Undrar bara angående kvalitet på just ATV's från Kina.
Ska du ha bra kvalité så ska du köpa japanskt ()p
-
Och vet du vad, jag skiter i vad det är.
Jaha och?
-
Jaha och?
*Gäsp*
-
Ska ej byta. Älskar min Polaris. Dricker lite mycket soppa bara men det är de värt ;D Blir nog Suzuki KQ 750 nästa gång. Undrar bara angående kvalitet på just ATV's från Kina.
Tycker du 500an är törstig? Jämfört med vad? Min är inte törstigare än någon annan då vi jämfört. Kommer inte ihåg milförbrukningen då den är ointressant vid terrängkörning utan vi har mätt hur mycket som gått under körning. Tanka fullt/kör/tanka fullt/jämför ett gäng maskiner. :)
-
*Gäsp*
Du är en lustig typ du. Tillför du något tycker du...?
Polaris 500 är en gedigen och beprövad maskin. Fujimotor ;)
Skulle även jag gärna ha en Suzuki kq. Dom verkar smutta!
-
Tycker du 500an är törstig? Jämfört med vad? Min är inte törstigare än någon annan då vi jämfört. Kommer inte ihåg milförbrukningen då den är ointressant vid terrängkörning utan vi har mätt hur mycket som gått under körning. Tanka fullt/kör/tanka fullt/jämför ett gäng maskiner. :)
Många andra på forumet verkar dra ca 1l/per mil eller timme. Min drar ca:2. Låter mycket. ;)
-
Ca 1 liter/mil (1-1,2) fick jag i somras på en 20 mila tripp. Lite lek/mycket stig och småväg/tom lite äcklig asfalt. Ungefär samma för CF och 3 olika Polaris.
Är ju lätt att det skiljer i körsätt. Är man en grupp är det ju ofta någon som testar allt och endel nästan inget. :)
-
Jag kör väldigt hårt när det är på väg. Kör ofta uppför backar och tar kör utmed telefonledningar och sånt.
-
Jag kör väldigt hårt när det är på väg. Kör ofta uppför backar och tar kör utmed telefonledningar och sånt.
Om du kör ofta i backar och klättrar så hade jag fortsatt med polaris om jag vore dig. Polaris har ju det bästa 4wd systemet ()p
-
Har dock problem med att framdiffen låser sig efter att fyrhjulingsdriften har gått i. Måste backa några centimeter för att den ska gå ur. Annars underbart system!
-
Har dock problem med att framdiffen låser sig efter att fyrhjulingsdriften har gått i. Måste backa några centimeter för att den ska gå ur. Annars underbart system!
Vet inte 100 hur systemet är uppbyggt men är det inte några magnetventiler som styr?
Du har inte felsökt något?
-
Ingen aning. Har aldrig haft isär något på den än. Är rädd för att ha sönder något ':) Ska dock lämnas in på service snart då den lampan lyser. Ska se om dom kan kika på det då.
-
Ingen aning. Har aldrig haft isär något på den än. Är rädd för att ha sönder något ':) Ska dock lämnas in på service snart då den lampan lyser. Ska se om dom kan kika på det då.
Det fixar dom ska du se ()p
-
När ska folk inse att i 9 fall utav 10 får man oftast vad man betalar för.
-
Till Krigarkaj och Föllervonföllerbömsen:
Era inlägg har i vissa fall extremt låg nivå i denna tråd, istället för att lägga tid på att redigera och radera allt strunt så varnar jag er härmed för att fortsätta på den nu inslagna vägen.
Då era inlägg i mångt och mycket saknar vettig argumentation för er sak så liknar det allt mer s.k trollande. Alltså att ni skriver inlägg vars enda syfte är att trigga bråk.
Detta kommer som ni säkert förstår inte långsiktigt att accepteras oavsett om man är initiativtagare till tjafset eller om man bara ger svar på tal.
För att än en gång förtydliga.
Man kan ha olika uppfattningar i denna typ av fråga, men det ger inte någon rätt att uttrycka sig nedlåtande åt andra, att använda svordomar är onödigt och tyder på bristande respekt för andra, om man vill försvara sin ståndpunkt så gäller det att argumentera för sin sak, inte be andra dra åt skogen för att de har en avvikande uppfattning.
Eventuella kommentarer på detta tas via PM, e-post eller i avdelningen för synpunkter på forumet.
-
Till Krigarkaj och Föllervonföllerbömsen:
Era inlägg har i vissa fall extremt låg nivå i denna tråd, istället för att lägga tid på att redigera och radera allt strunt så varnar jag er härmed för att fortsätta på den nu inslagna vägen.
Då era inlägg i mångt och mycket saknar vettig argumentation för er sak så liknar det allt mer s.k trollande. Alltså att ni skriver inlägg vars enda syfte är att trigga bråk.
Detta kommer som ni säkert förstår inte långsiktigt att accepteras oavsett om man är initiativtagare till tjafset eller om man bara ger svar på tal.
För att än en gång förtydliga.
Man kan ha olika uppfattningar i denna typ av fråga, men det ger inte någon rätt att uttrycka sig nedlåtande åt andra, att använda svordomar är onödigt och tyder på bristande respekt för andra, om man vill försvara sin ståndpunkt så gäller det att argumentera för sin sak, inte be andra dra åt skogen för att de har en avvikande uppfattning.
Då jag inte riktig håller med dig men absolut så ska jag försöka mitt bästa att ta det piano ()p
-
Som med det mesta från kina så finns det både både det som ska vara billigt = rent skräp och det som är lite bättre.
Skulle påstå att Kineserna är där japanarna var för flera decenier sedan så skulle inte bli förvånad om det är så att om 20 år så hyllar märkesfantaster Linhai och cf moto och spyr galla över fabrikat från ett annat land på uppgång.
Kan inte säga att jag upplevt några större bekymmer med min Linhai mest naturliga slit delar , det enda större var nog mest dom som bygde ihop den hos åf som klämde en plusskabel och den har gått en hel del trots lite minskad aktivitet sista halvåret har den gjort över 600 timmar så kvalitets mässigt kan jag inte klaga.
Och innan märkesfreaken kommer " jo jag har ägt en märkesmaskin och har en annan på ingång " så jag vet att Linhaien är lite trött i jämnförelse
-
Till Krigarkaj och Föllervonföllerbömsen:
Era inlägg har i vissa fall extremt låg nivå i denna tråd, istället för att lägga tid på att redigera och radera allt strunt så varnar jag er härmed för att fortsätta på den nu inslagna vägen.
Då era inlägg i mångt och mycket saknar vettig argumentation för er sak så liknar det allt mer s.k trollande. Alltså att ni skriver inlägg vars enda syfte är att trigga bråk.
Detta kommer som ni säkert förstår inte långsiktigt att accepteras oavsett om man är initiativtagare till tjafset eller om man bara ger svar på tal.
För att än en gång förtydliga.
Man kan ha olika uppfattningar i denna typ av fråga, men det ger inte någon rätt att uttrycka sig nedlåtande åt andra, att använda svordomar är onödigt och tyder på bristande respekt för andra, om man vill försvara sin ståndpunkt så gäller det att argumentera för sin sak, inte be andra dra åt skogen för att de har en avvikande uppfattning.
Eventuella kommentarer på detta tas via PM, e-post eller i avdelningen för synpunkter på forumet.
Du har definitivt ett PM.
-
Om dom håller eller inte beror på hur hårt man kör med dom. Även en märkesmaskin kan gå sönder. Min erfarenhet av kinahjulingar är att man måste skruva mycket mer på dom om man jämför med märkesmaskin. Arbetar man i skogen eller plogar mycket snö är det skönt att slippa skruva varje kväll. Har en Loncin 250 som är en tvättäkta kines. Använder den till att ploga lite snö och diverse arbeten i trädgården. Visst den funkar, men direkt när vi fick hem den så började den att krångla för oss.
Alltså plogar man uppfarten ett par gånger om året eller kör lite löv i trädgården så funkar en kines. Men arbetar man t.ex. i skogen så ska man nog satsa på en märkesmaskin.
-
Allt handlar om förväntningar. Därför är frågan fel ställd.
Men använder man sin maskin varje dag och ett driftstopp innebär en jädra massa bök är de ett dåligt val.
Ser man det som en billig leksak som tillåts strula mellan turerna "eftersom den är så billig", ja då svarar man annorlunda på frågan med. Finns många här som säger sig ha kört hundratals mil kines med "bara" någon fjong som var sne och en moj som lossna. Allt gick på garanti.
Men om dessa saker inträffar när ens tillvaro hänger på att det funkar är det inte okej.
Därför blir det lätt lite stökigt när man frågar på detta vis.
-
Än så länge är kinesiska fyrhjulingar rätt bra maskiner, men dålig kvalite på material och ihop sättning, därav håller dem oftast inte alls bra i längden i materialet samt att skruvar/bultar och muttrar är oftast lösa eller dåliga så dem går av ofta.
Vilket är lite synd, hade hellre sett att dem ökat material kvaliten, så det håller mycket bättre o längre och höjt priset på maskinen istället.
Så hade fler som provat på dessa billiga maskiner fått en bättre bild av det roliga med atv och sprida glädjen än att vara ute och köra en timme för att sen sitta i garaget och svära i timmar för maskinen går sönder hela tiden.
Förstör för både användaren och tillverkaren i längden vilket är synd.
Medans Märkes tillverkarna har valt att lägga mycket pengar på material kvalitet och nogrann ihop sättning, o visst dem kostar ju därefter, men samtidigt är det billigt för du kan oftast köra flera hundra om inte tusen eller två tusen mil innan man märker att maskinen börjar bli sliten.
Då byter du ett par delar och maskinen håller lika länge igen. Då har du ju tjänat på det, med tanke på att du måste köpa nya delar till kina maskin hela tiden så blir de rätt dyrt i längden.
De är ju rätt intressant att läsa på blocket om kina maskiner, alla nya o fina kina atvs från 2012 och upp, alla har fått byta drivpaket, axlar, a-armar o diverse. Vilket tyder på att det verkligen inte håller i längden alls.
Medans man läser om märkes maskinerna där dem bytt saker så har dem inte bytt för det gått sönder, utan för de trimmar och fixar till maskinerna för att gå ännu jävligare.
Det säger ju allt enligt mig.
-
Än så länge är kinesiska fyrhjulingar rätt bra maskiner, men dålig kvalite på material och ihop sättning, därav håller dem oftast inte alls bra i längden i materialet samt att skruvar/bultar och muttrar är oftast lösa eller dåliga så dem går av ofta.
Vilket är lite synd, hade hellre sett att dem ökat material kvaliten, så det håller mycket bättre o längre och höjt priset på maskinen istället.
Så hade fler som provat på dessa billiga maskiner fått en bättre bild av det roliga med atv och sprida glädjen än att vara ute och köra en timme för att sen sitta i garaget och svära i timmar för maskinen går sönder hela tiden.
Förstör för både användaren och tillverkaren i längden vilket är synd.
Medans Märkes tillverkarna har valt att lägga mycket pengar på material kvalitet och nogrann ihop sättning, o visst dem kostar ju därefter, men samtidigt är det billigt för du kan oftast köra flera hundra om inte tusen eller två tusen mil innan man märker att maskinen börjar bli sliten.
Då byter du ett par delar och maskinen håller lika länge igen. Då har du ju tjänat på det, med tanke på att du måste köpa nya delar till kina maskin hela tiden så blir de rätt dyrt i längden.
De är ju rätt intressant att läsa på blocket om kina maskiner, alla nya o fina kina atvs från 2012 och upp, alla har fått byta drivpaket, axlar, a-armar o diverse. Vilket tyder på att det verkligen inte håller i längden alls.
Medans man läser om märkes maskinerna där dem bytt saker så har dem inte bytt för det gått sönder, utan för de trimmar och fixar till maskinerna för att gå ännu jävligare.
Det säger ju allt enligt mig.
Och där satte du huvudet på spiken! ()p
Instämmer till 100%
-
Tänkte ta ett exempel, dock inte atv utan cross/enduro. Jag har haft lite olika crossmaskiner genom åren och under en period hade jag Honda CR500 (har kvar) Husaberg 450 och en Defenda 250. Hondan är robust och väldigt hållbar, Husabergen var dyr och hade "fina" komponeneter men var rena katastrofen mekaniskt...trots dyrast i gänget. Och Defendan var otroligt hållbar och pålitlig, inget gick sönder trots ordentlig körning. Vad är det då jag syftar på? Jo, pris och hållbarhet hänger inte alltid ihop......oftast gör den klart det. Nu hade ju Defendan betydlig lägre effekt vilket så klart minskar belastningarna i hela hojen, men samtidigt tycker man att Husaberg borde kunna med sina priser bygga hållbart. Så kinesiskt kan visst vara hållbart beroende på tillverkare och användningssätt. Tittar man i trådarna här inne så verkar alla märken ha drabbats av diverse haverier, sen bör man nog inte ha Badboy som referens alltid då det är rena skiten. Som sagt, min teori. :)
-
Har haft två cf och tycker dom har funkat fint. Men allt beror på vad man brukar dom till... Skall man bada i gegga så är nog ca bland dom bättre. Arbete japsar... Köra grusväg å stigar så funkar cf alldeles utmärkt. Men det är min uppfattning! 😉
-
Har haft två cf och tycker dom har funkat fint. Men allt beror på vad man brukar dom till... Skall man bada i gegga så är nog ca bland dom bättre. Arbete japsar... Köra grusväg å stigar så funkar cf alldeles utmärkt. Men det är min uppfattning! 😉
-
Jag har haft en Kymco KXR 250 (Taiwan) som funkade bra, förutom att gummidamaskerna på länkarmarna åts upp av solen på ca 3 år.
Sen köpte jag en Linhai 300 som inte uppfyllde mina förväntningar på 3 plan:
1. Den hade för klen generator, gick inte ploga snö med utan att batteriet tog slut väldigt fort.
2. För hög utväxling på backen, mer eller mindre omöjligt att backa med "last", gör den svår att använda till exempel i skogen
3. Tålde inte vintern, frös ihop i tändningslås, start relä och växelmekanism.
Jag har en granne som kör med en exakt likadan som min, och han har den fortfarande, och använder den, bör väl vara 5-6 år gammal nu och så vitt jag vet har inte behövt reparera nåt, men han har den under tak hela tiden när den inte används. (När han kör ved i skogen lånar han sin svärfars Can Am).
En annan granne har en GOES som är runt 5 år gammal, han har haft lite problem som fixats på garantin, men han är nog generellt rätt nöjd ändå, används mest som bymoppe efter stigar skogsvägar och vägar.
Ytterligare en gubbe som bor i närheten har en AEON på runt 100 cc som såldes i början av den "lagliga eran", den börjar väl vara snart tio år gammal, men jag ser honom köra med den då och då, verkar fungera bra.
Ytterligare en kille i byn köpte en riktigt billig kines, typ badboy, men med ett namn som jag varken sett förr eller senare (mins inte vad den hette, Shineray???), den har inte gått mer än någon timme då och då, han har garanterat skruvat mer än han kört, och nu stpr den sedan några år parkerad i lagårn, kommer nog aldrig mer att starta...
Förvånansvärt många av de som köpt "kineser" i byn där jag bor verkar i alla fall använda dem och vara skapligt nöjda även efter mer än 5 år.
De som VERKLIGEN använder sin 4-hjuling för skogsarbete, snöröjning eller "lerhålskörning" de kör japanskt eller amerikanskt.
-
Det är ju ett ganska brett utbud då man talar om kinamaskiner, ungefär som att säga att, "håller en Volvo"
Skulle underlätta om man hänvisade till specifika märken/modeller/tillverknings år då kvaliteten är mycket varierande mellan dessa.
Min CF X8 2013 som exempel, gick klanderfritt under ett och ett halvt år, användes mera eller mindre dagligen bla till, snöplogning, skogs, afsfalt och grusåka. Dög bra, inga problem bara service inget annat. CF har ju lyft sig de senaste åren, vilket man kanske måste göra om man vill vara med och kriga på marknaden.
Kan lova att jag svurit mera över min CA och mina två Polaris. Men å andra sidan så har min gode vän en helt annan erfarenhet. Myntet har ju som sagt två sidor