ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Fopo skrivet 17 oktober 2014 kl. 21:47:25
-
God kväll!
Funderat ett längre tag nu på om man skall inhandla en fyrhjuling eller inte och nu är jag stegret närmare än någonsin!
Har alltid varit lite av en person som föredragit att handla populära märkes maskiner då det känts tryggare med reservdelar, service, hjälp osv.
Behöver lite tips och pekande fingrar åt rätt håll på vad jag bör kika på. Letar efter en helst begagnad maskin som har delad bakaxel med möjlighet till att låsa differentialen, även AWD/4WD är ett absolut. Vill använda maskinen till allt verkligen, dra skogsvagn i tuff terräng, köra med fullastat grussläp, ploga och kortare butikstransporter. Vägregistrering hade varit ett plus men är inte ett måste! Enkelt med reservdelar och bra pålitlighet är viktigt för mig.
Min budget är kring 40-70 tusen för en begagnad maskin. Kikat lite på en Polaris Sportsman 700 Twin -04 med 145 timmar, är det något att hänga i granen?
Tacksam för all hjälp och tips!! Skål ;)
-
Hoppas det inte var närmare de där 70 för Polarisen.
I övrigt passar den nog in rätt bra på din beskrivning.
(...men vägreggad?)
Som förtydligande så har mer eller mindre samtliga fyrhjulingar ingen öppen differential bak, den behöver därför ej heller spärras.
-
Tack för svar!
On-Demand AWD, Mode/Reverse Override Switch, 145 timmar, Winsch, 50mm dragkula, löstagbar och 45.000:- ett rimligt pris?
Tolkar jag dig rätt så har de flesta ATV alltså stelbakaxel?
-
Nej.
Huruvida axeln är stel eller delad har inte med differential att göra.
-
Skulle då aldrig ge 45 för en så gammal polaris. 700 känns som stenåldern mot lite nyare polarismaskiner.
-
Skulle då aldrig ge 45 för en så gammal polaris. 700 känns som stenåldern mot lite nyare polarismaskiner.
+1 borde absolut gå att hitta en nyare sportgubbe för bättre pris
-
Nej.
Huruvida axeln är stel eller delad har inte med differential att göra.
Okej, tror jag förstår vad du menar.
Har kikat lite på Can Am Outlander också, lite dyrare än alla andra maskiner. Är Can Am Märket något att ha?
-
Okej, tror jag förstår vad du menar.
Har kikat lite på Can Am Outlander också, lite dyrare än alla andra maskiner. Är Can Am Märket något att ha?
Beror på vad du ska göra, lättare arbete och massa lek funkar dom bra till.
-
Justja, goes räknas inte som märkesmaskin, även om vissa påstår det.:)
-
:hmmm: alla maskiner är väl märken bara sämre och bättre kvalité :hmmm:
-
Det är skillnad på märke och märkes. Antog att alla förstod det. :) Icas kopor av converseskor räknas tex inte som en märkesvara. Men det gör tex converse.
Vad som är bäst är ju oklart. Men i atatvbatvbranchen har vi skaplig koll på läget.
Arbetsmaskin skulle jag nog köpt en polaris 500 eller förmodligen en Japan till. Typ Suzuki.
-
Vilken är den stabilaste och tuffaste arbetsmaskinen? Spenderar man en 60-70 tusen vill man ju gärna att maskinen ska kunna brukas i tuff terräng och oavsett vad du gör på grusvägarna eller kortare asfaltssträckor så kommer det ju bli kul ändå tänker jag :) Dumt att spendera så mycket pengar på en halv kass skogsmaskin men skit kul på asfalten, det har jag min hd till!
-
Kollat något på Grizzly 550-700?
Spenderat bra många timmar på grizzly 700 i skogen hårt arbetande med en avestavagn 4.2 bakom men även nöjeskörning
En damask och en smörjnippel har byts men det har ju varit pga vass gren eller liknande.
Det verkar inte som du ska leka och köra fort efter grusvägar och då duger grizzly fint ()p
-
Vilken är den stabilaste och tuffaste arbetsmaskinen? Spenderar man en 60-70 tusen vill man ju gärna att maskinen ska kunna brukas i tuff terräng och oavsett vad du gör på grusvägarna eller kortare asfaltssträckor så kommer det ju bli kul ändå tänker jag :) Dumt att spendera så mycket pengar på en halv kass skogsmaskin men skit kul på asfalten, det har jag min hd till!
Yamaha grizzly 700
-
Ska du arbeta med den så är ju Honda given, men till lek är dom ju inte jätteskoj direkt.
-
Tack för alla svar!
Har funderat över Yamaha en hel del, det är ju Japanskt och vad jag vet håller en ganska bra kvalite standard!
Hur står sig Polaris & Arctic Cat som skogsmaskin och allaround överlag? Är de i klass med Yamaha? Hört saker som att Arctic Cat har högsta markfrigången orginal på marknaden.
-
Arctic cat har hög och bra markfrigång och ska tydligen ha rätt låg lågväxel mot andra märken, aldrig testat någon nyare så vet inte hur lågväxel är på automat.
Hade en 400 och den var väldigt bra i skogen, halv automat och låg 1:an var väldigt låg och bra, växellådan blev lite skum så den byttes mot en grizzly 700