ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: hell-man skrivet 17 oktober 2014 kl. 09:00:44
-
ATV-världens största problem verkar vara plogvinkling, så därför kommer här min tråd med lite nya tankar.
Om du inte lider av det manuella tempot att gå av och vinkla kan du klicka på backknappen i din webläsare så slipper du läsa skiten. Annars kan du gärna vara med och spåna. Denna fick mig att börja klura lite nu:
Hydraulisk
Vikt 4,7kg
Slaglängd 200mm
Kapacitet 1000kg (lyft, motsvarar ca 10kN tryckkraft, lär klara de värsta snöhögarna)
Pris 995 (ink/exkl moms....lite oklart) Finns på bl.a. truck24.se
-
Den här ska följas....
Den där såg ju högintressant ut.. går det att ha 2 st en för högning och en för vinkel... så får man ju helhydraliskt..
Borde gå att "Slakta" den och använda kolv och kompressor med längre ledningar så att det går att anpassa den så den blir "smidig"...
Jag har senaste veckorna suttit och googlat efter Servopump till Opel Astra 98-03 så den bara drivs av +/-.. men billigaste i sverige är 1500:- sedan tillkommer ju kopplingar ledningar och kolvar så man kommer upp i ett antal tusenlappar.
Plogvinkel borde nog vara hydralisk för att klara belastningen.
Höjning kan nog ske med Winch, Hydral, El-Ställdon eller manuellt då "flytläge" är relativt lätt att få till. samt att det inte är så stor belasning.. Om man inte ska ha "downforce" dvs nedåttryck för att skrapa..
Undra hur den ser ut "innanför" skalet.. :hmmm: :hmmm:
Här är en annan modell samma pris ca fast från utlandet.
http://www.ebay.co.uk/itm/12V-electric-automatic-hydraulic-car-jack-1200kg-power-through-cigarette-lighter-/171398825842?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item27e82a8772
-
Undrar en sak bara är inte en domkraft enkelverkande bara, det gör isåfall att den bara kan svänga åt ett håll.
Om nu inte detta är en annan modell på domkraft.
-
Undrar en sak bara är inte en domkraft enkelverkande bara, det gör isåfall att den bara kan svänga åt ett håll.
Om nu inte detta är en annan modell på domkraft.
hmm du kan ha rätt.. kanske bara går ner av egen vikt... då fungerar det ju lite dåligt med plogvinkel. ;)
Jag vet inte om dom funkar på samma sätt men denna variant låter det som att punpen går när den ska ner iaf..
https://www.youtube.com/watch?v=9rp9xUmu-9A
1:43 in i filmen sänker han den...
-
Undrar en sak bara är inte en domkraft enkelverkande bara, det gör isåfall att den bara kan svänga åt ett håll.
Om nu inte detta är en annan modell på domkraft.
Du får köpa 2.. :-P
-
Ja faktiskt. Vore riktigt intressant att se vad som finns innuti.
-
Undra vad denna kostar:
http://www.spx.com/en/stone/pd-dc-80spc-12v-dc-snow-plow-solenoid-operated-power-angle-and-lift-gravity-down/
Ser ju riktigt lovande ut!
Edit:
Denna är ju i samma liga, och priset avskräcker ju mig direkt.
http://www.baileynet.com/#KTI-Snowplow-Unit-12V-DC-Double-Acting-0-1013-CID-1-5-Qt-Steel-Tank
-
Har nämnt denna förut men denna är faktiskt rätt prisvärd om mna ska ha bra saker och inget hemmameck..
Den ena för vinkling och den andra för höjning...
http://flowfitonline.com/acatalog/12VDC-DOUBLE-DOUBLE-ACTING-HYDRAULIC-POWER-UNIT.html
-
Jo, den har man ju sneglat lite på. Tyvärr gillar jag ju meck så det där skulle kännas för enkelt.
-
Jag tycker den lösningen med vinsch tilltalar mig mest, använda den för vridningen och sen använda plogens vanliga vinkelstopp för att inte belasta sönder linan.
Menar alltså lösningen med en vinsch som drar/släpper både in och ut samtidigt.
Orkar inte leta reda på länk till den tråden nu.
Hydraulik är ju fränare, men känns som det blir dyrt och krångligt.
-
Med Winch
https://www.youtube.com/watch?v=sBzZ3zIBLvk
-
Annan placering av winchen .. mindre ivägen enligt mig..
http://www.arcticchat.com/forum/attachments/general-atv-discussion/187559d1266508694-power-angle-blade-plow_2.jpg
-
Men även med Winch..
Lite hemmameck delar samt en winch så pratar vi om ca 1000:- vilket kan vara överkomligt...
Allt i relation med hur ofta man måste ändra plogvinkeln..
-
Eller så köper man den här: http://www.polaris.com/en-ca/atv-quad/shop/accessories/hydraulic-plow-blade-angle-system/pid-2879635
-
Eller bygger nåt sånt här. Kostnad ca 2000:- Kolvar, slangar, hydraulservo från bil+batteri ala biltema och ett ventilspel
https://www.youtube.com/watch?v=bhmX01pZ_z8
-
Eller bygger nåt sånt här. Kostnad ca 2000:- Kolvar, slangar, hydraulservo från bil+batteri ala biltema och ett ventilspel
Den kostnaden kommer du ner i OM du har styrservo redan.. annars ligger dom på 1500:- i sverige.. (Ebay kanske billigare)
Kolvar 3-4 hundra
Lite slang och ventiler för några hundra.. styck..
Annars är det exakt den lösningen jag skulle vilja testa.. :) :) :)
-
Jag har ju den lilla ploglyftarwinchen nere på min ram idag, den drar ju sig upp i en stropp. Ett alternativ för mig är ju att modda de så den sköter vridningen och lyftandet görs med den vanliga winchen. Sen bör väl all winchvridning göras i kombination med den vanliga spärren precis som pv säger. Den spärren tänkte jag iså fall sköta med wirereglage på styret, typ som ett extra bromshandtag.
Jag tror jag hellre skulle ha en fet fjäder som sköter ena vinklingen och winchen den andra, så slipper man dubbellinda wire och ha rätt spänning på wiren hela tiden.
-
Den kostnaden kommer du ner i OM du har styrservo redan.. annars ligger dom på 1500:- i sverige.. (Ebay kanske billigare)
Kolvar 3-4 hundra
Lite slang och ventiler för några hundra.. styck..
Annars är det exakt den lösningen jag skulle vilja testa.. :) :) :)
Nja. Jag gav 1500 för servo+kolvar+slangar och ventiler. Köpte till ett nytt batteri och en låda. Landade på 2000:- ganska precis. Men byggde jag igen så skulle jag lätt investera ca 3-4000:- exempelvis en sådan: http://www.flowfitonline.com/acatalog/12VDC-DOUBLE-DOUBLE-ACTING-HYDRAULIC-POWER-UNIT.html Eller någon annan modell som de har.
-
Dunf:s förslag påminner om de jag tjatat om historiskt...
Vajrar är skit... hur många lingrävare ser du allmänt ute numera tex?
En dubbelverkande kolv och en hydraulpump som kan polvända och två slangar...
Klart.
90% här verkar köra mest typ gårdsplaner och garageinfarter osv, så det är ju massa fram/back... men kör man gångar så är det OFTA man kan behöva flytta snöhögen framför bladet åt andra hållet helt plötsligt... tex ankommande gångar från sidorna osv... och att då kunna vrida bladet under belastning, medan man kör... är guld.
Ifall jag skulle skotta en plan med atv och inte ville greja med hydraulik skulle jag kolla principen på Stigas blad.
Där loggas en spärr med ett långt handtag och sedan vrider man bladet... i upplyft läge... från förarplatsen.
Förläng handtaget, sen klart.
Man för greppet framåt och då släpper klacken sen vrider man och drar tillbaka greppet... då griper det i andra klacken och bladet är stumt.
Vinklingen tar tre sekunder.
(http://stigabutiken.se/sites/default/files/imagecache/productdetailimage_370x290/Snowblade--11.jpg)
-
Jag har ju en elkolv om du är intresserad, hade en sådan på mitt gräsklipparblad och jag frestade den rätt hårt utan att den gick sönder. Men det klart det är ju andra krafter i en fyrhjuling även om det är en Honda, men du skulle ju kunna använda spärren ihop med elkolven.
-
Intressanta inputs från er alla. Jag kommer och kikar på din kolv imorrn Jonas!
-
På returbilen.se kostar en hydraulpump från en Astra 400:-.
Martin A
-
Jag var och kikade på jonas elkolv idag och blev kär. Såg kanonfin ut! Ska hämta den i veckan, så förberedelserna började idag när jag kom hem.
Oavsett om kolven pallar krafterna känner jag mig rätt sugen på att använda originalspärren. För att lossa den från styret meckade jag dit en handbroms från nån barncykel. Dock måste hela wiren bytas för att nå upp till hondans styre, men funktionen kändes perfekt.
-
Smart med handbromsen till spärren ()p
Den idén kanske man snor ':)
Lär ju funka rätt bra att endast lyfta spärren och sen vrida genom att köra plogen mot en plogvall eller liknande.
-
Smart med handbromsen till spärren ()p
Den idén kanske man snor ':)
Lär ju funka rätt bra att endast lyfta spärren och sen vrida genom att köra plogen mot en plogvall eller liknande.
Ja visst. Men vill kunna styra snön vid infarter osv så jag fixar vridning också. Ska in och lukta på lite cykelwirelängder på biltema i veckan.
-
För att inte knäcka jonaskolven totalt OM spärren inte är uppe mekades en gränslägesgivare dit idag. Hade inga långa skruvar så buntband fick verifiera funktionen.
Givaren ska dels mata 12v till vinklingsknapp på styret, men även en indikeringslampa som tänds när vinkling tillåts. På så sätt ser man ju när spärren går i med.
Tur att man hade en Hondaröd (warnröd) givare liggande!
Fästet ska målas när det är klart.
-
Om man är lite händig och har lite maskiner borde man kunna bygga en elkolv med trapetsstång, mutter och elmotor...
Typ http://www.etotheipiplusone.net/pics/cb2/cb2_45.jpg
Fast går att göra det enklare... Lite grövre såklart, men den lär klara en hel del ;)
-
När ska jag komma och lämna min plog till dig Hell-man?
-
När ska jag komma och lämna min plog till dig Hell-man?
Ska du inte ha kvar den?
-
Ska du inte ha kvar den?
:(veryangry):
Du ska få bygga vinkelrune på den, jag orkar inte
-
:(veryangry):
Du ska få bygga vinkelrune på den, jag orkar inte
Visst. Hell-klåp höjer ju garanterat värdet på de flesta maskiner. Min slogan är: Snabbt och fult - halvfunkis billigt!
-
Så här läser en smålänning inlägget:
Visst.... höjer ju garanterat värdet... slogan: billigt!!
-
Varför citerar du hydro?
Fattar inget, samma text :hmmm:
-
Fixat skruv. Fixat längre wire/hylsmoj(kabel?), snorbilligt på ja...ni vet var. Blev pengar över till badass handtag också. Bilder kommer när jag monterat om nån timme eller så. Nu går jag in i radiotystnad för att ha kvalitetstid i garaget.
Vi hörs.
-
http://youtu.be/vLUZq_c04I8
-
Underbart ()p
-
Engelsk rubrik och svenskt prat annars 2 ()p ()p
-
http://youtu.be/vLUZq_c04I8
Jag testade nästan samma sak i vintras, dock med en vire som jag drog i. Problemet för mig var att då det kom snö i hålen för spärren så isade de igen och den ville inte redigt gå i. Nu plogade jag ju runt 3-4 timmar per gång så det spelar iofs säkert in också.
Du får väl dra en värmeslinga runt hålen om det isar igen ':)
-
Engelsk rubrik och svenskt prat annars 2 ()p ()p
Man fattar nog bra även om man inte kan svenska. Är ju så sjukt pedagogiskt filmat.
Jag testade nästan samma sak i vintras, dock med en vire som jag drog i. Problemet för mig var att då det kom snö i hålen för spärren så isade de igen och den ville inte redigt gå i. Nu plogade jag ju runt 3-4 timmar per gång så det spelar iofs säkert in också.
Du får väl dra en värmeslinga runt hålen om det isar igen ':)
Oj, det såg jag aldrig som ett problem, men det löser vi i så fall. Tack för inputen!
-
Första test med ställdonet!
http://youtu.be/Mpsr0RgJOQE
-
Helt fantastiskt
-
Vilken kreativitet du har ()p
-
Ser ut att funka himla bra det där! ()p
-
Förresten verkar du ha en himla snäll fruga, som låter dig ha så mycket fritid att mecka ihop såna här geniala mojänger. ;)
-
Förresten verkar du ha en himla snäll fruga, som låter dig ha så mycket fritid att mecka ihop såna här geniala mojänger. ;)
Jag och äldsta grabben har kvalitetstid i garaget. Mekar sällan utan barn. Enda gångerna jag är barnfri är när det åks raptor.
-
()p ()p suveränt
-
Verkar ju inte alls tokigt. Men ska du inte kunna vinkla bladet mer än så? Det måste väl gå ett hack till i alla fall.
-
Verkar ju inte alls tokigt. Men ska du inte kunna vinkla bladet mer än så? Det måste väl gå ett hack till i alla fall.
Nån har ju satt på lolo-ferarri-däck på hondan så bladet tar i rätt tidigt. Jag kanske måste flytta fram fästet eller förlänga ramen, men det får jag ta senare isåfall. Jag kommer dimensionera vinklingen för att klara ett hack till som du säger, men jag är inte den som fastnar på problem innan jag står med skiten framför mig. Det löser sig!
Kom med mer input, ni som varit med på mina projekt tidigare vet att bra ideer lyssnar jag alltid på!
-
Fälgvänd framhjulen så får du nästan normal spårvidd.
...då kanske det även går att vrida plogen.
()p
-
Fälgvänd framhjulen så får du nästan normal spårvidd.
...då kanske det även går att vrida plogen.
()p
Äh. Utseende framför funktion. Brett är coolt. Det kommer aldrig nån snö här ändå.
-
Nån har ju satt på lolo-ferarri-däck på hondan så bladet tar i rätt tidigt. Jag kanske måste flytta fram fästet eller förlänga ramen, men det får jag ta senare isåfall. Jag kommer dimensionera vinklingen för att klara ett hack till som du säger, men jag är inte den som fastnar på problem innan jag står med skiten framför mig. Det löser sig!
Kom med mer input, ni som varit med på mina projekt tidigare vet att bra ideer lyssnar jag alltid på!
Vad är lolo-ferarri-däck? :hmmm:
-
Google
-
Bra jobbat! Hyffsat enkel och bra lösning :)
Skit kul att du lägger upp lite filmer :)
-
Bra jobbat! Hyffsat enkel och bra lösning :)
Skit kul att du lägger upp lite filmer :)
Tack! Om du bara visste vad det inspirerar till mer filmer! Imorrn hänger jag på bladet och börjar forska i maxvinklingen ihop med lolo-däcken.
-
Här är en bild till nästa idé kanske.
-
Bra jobbat! Hyffsat enkel och bra lösning :)
Skit kul att du lägger upp lite filmer :)
håller med hellman FTW :headbang:
-
Här är en bild till nästa idé kanske.
Coolt! Jag älskar kranar!
-
Nu har ju du redan fixat ställdon, annars vore detta kanske ett alternativ. Blir ju lite mer klåp över det hela... ':)
http://youtu.be/mIJwYHpJ14E
-
Haha, ja det var ju snyggt!
Byggt vidare idag med lite nya fästpunkter och testat att jag visst kan vinkla till hack 2. Måste tänkt fel innan. Just nu är fästet som ska ersätta tvingen på tork efter lack.
http://youtu.be/QiwbC7KFky0
Och en bild på frigången mot hjulet och två bilder på spärrhandtagets placering ovanför bromsen (jag fick vrida ner bromsen något)
-
Det blir ju riktigt bra!
-
Nu var ju bilderna rätt
-
Nu var ju bilderna rätt
För att komma från en som sällan postar bilder var det en rätt mongo kommentar.
(Bilderna var felvridna under 45s av inläggets första tid)
-
stiligt!
saknar du inte luftcylindrarna från kinesen?
-
stiligt!
saknar du inte luftcylindrarna från kinesen?
Jo...lite. Men jag gillar ställdonet också. Luften var ju farligt snabb, och jag har kvar allt på hyllan. Men nu ville jag prova något nytt.
-
Tycker lösningen med brytaren på spärren var riktigt smart. Blir intressant att se hur det funkar i snön.
-
Tycker lösningen med brytaren på spärren var riktigt smart. Blir intressant att se hur det funkar i snön.
Ja, jag kanske får bygga in det i ett hus efter första snötesten. Installera en pytteliten vedkamin där framme?
-
Ja, jag kanske får bygga in det i ett hus efter första snötesten. Installera en pytteliten vedkamin där framme?
Kanske yttepytte värmekabel/element?
-
Nä, så länge snön håller sig som snö är det nog inga problem... men smälter det minsta lilla... av nån anledning, så lär det senare frysa.
Och då blir det problem.
Så en liten stänklapp över koppleriet kan vara lämpligt.
Värmeslinga direkt olämpligt.
Det dräller ju ofta över snö, men är elen kapslad bör det funka... ändlägesbrytaren kan ju krångla om det kommer is så den känner fel, liksom ifall hålen försvinner i plåten där sprinten skall ner... men så länge man är i minusgrader och bara har snö så skall det funka!
För övrigt anser jag diagonalblad vara kass.
Varför har du inte vikplog?
...eller diagonalblad med sidoklaffar?
Sk klaffblad... (multiplog är ju också en variant)
Dessa jag nu nämner vore ju det ultimata för en hjuling, som tydligen mest skottar breda ytor som gårdsplaner mm.
(http://www.cgnord.se/Filer/UFO/Plogar/Klaffblad/klaffblad_framifran_jpg_650x500_q80.jpg)
Fixa!
-
Kanske yttepytte värmekabel/element?
Nja, tycker nog att vedkamin låter bättre jag...
-
Om jag lyssnat på alla tråkbollar när jag byggde pneuplogen hade det inte blivit något.
Så...jag gör som vanligt. Lyssnar på de som är positiva. Och silar Hydros åsikter så man fångar det viktigaste. Typ kapsling. Och inte vikplog.
-
Jag räknar med att jag e en av de positiva
-
Inga bekymmer med isbildningar sålänge det alltid står kallt och inte kör det in och ut i varmgarage för då smälter ju snön och fryser ihop ute.
-
Inga bekymmer med isbildningar sålänge det alltid står kallt och inte kör det in och ut i varmgarage för då smälter ju snön och fryser ihop ute.
Honda bor ju i kallgarage så det är lungt. Jag har ju kamin ifall det blir bekymmer.
-
Jag räknar med att jag e en av de positiva
Du är ju äckligt lismande så jag vetifasen vad du är ute efter.
-
Du är ju äckligt lismande så jag vetifasen vad du är ute efter.
Kaka?
-
Han är nog ute efter hondan from hell med plog
-
Han är nog ute efter hondan from hell med plog
Rätt uppenbart, eller hur? ()p
-
Va nä.
Nu får ni återgå till det ni höll på med, jag drar.
-
Hahaha!
-
hell-man, ser ju bra ut. Det där att hålen skulle fyllas med is, går det inte borra hål i båda plåtarna så spärren trycker bort snön? :hmmm:
-
Det ÄR ju hål i båda. Så det ska nog lösa sig! Tack för inputen!
-
Allmänt mekande
-
...och här inser jag att jag tänkt galet. Nån som ser felet?
Nu skiter jag i detta för ikväll. :banghead:
-
Fjädringen till plogbladet funkar inte längre?
-
Svårt att se om vändskivan går emot kolven eller om de passerar varandra på millimetern... men tryckstångens infästning i bladet är ju fast, det är nog mindre bra när stenutlösaren fäller bladet.
Men jag kan ha fel, jag kan inget om atv-plogar.
-
Svårt att se om vändskivan går emot kolven eller om de passerar varandra på millimetern... men tryckstångens infästning i bladet är ju fast, det är nog mindre bra när stenutlösaren fäller bladet.
Men jag kan ha fel, jag kan inget om atv-plogar.
Joho... du är ju ett vandrande wikipedia. ;)
-
Visst är det stenutlösaren som f*ckar med mig. Måste fixa en vinkel ut från tornet istället. Jaja. 13 grader varmt så snön dröjer nog.
-
Montera stången med kattstrypare, då blir det ledat.
-
Snön kommer imorgon och jag har riktat ploginfästningen idag :D
-
Montera stången med kattstrypare, då blir det ledat.
Nja... blir ju längdvariation också eftersom det inte är i samma linje som stenutlösarleden. Men ska lura på lite material imorgon.
-
Du behöver ju inte dra åt den så hårt!
:banghead:
-
Du behöver ju inte dra åt den så hårt!
:banghead:
Klåpuppmuntrare. Detta är inte till nån kines.
-
Måste ju vara enklast att svetsa en platta i plogramen som kolven monteras i så du kan vinkla alla kommande tillbehör! :)
Du med din uppfinningsrikedom kan ju inte nöja dig med ett plogblad till plogramen!
Gafflar, sop, gräsklippare... ;)
-
Måste ju vara enklast att svetsa en platta i plogramen som kolven monteras i så du kan vinkla alla kommande tillbehör! :)
Du med din uppfinningsrikedom kan ju inte nöja dig med ett plogblad till plogramen!
Gafflar, sop, gräsklippare... ;)
()p ()p ()p ()p Tripod´s ide funkar kalas....
Ser fram emot alla övriga tillbehör... kan lägga till ....Skopa ()p ()p
-
Nja...plogramen känns inte lämplig att bygga vidare på. Kommer fixa gafflar på egen ram så småning om. Skopa kommer jag ha bak för att komma bort från framfjädringen.
Så visst finns det planer!
-
Lite kors kanske ??
Om du bildgooglar denna så kanske du ser från vilket Forum jag hittade det.. iofs i annat ämne men man ser lite hur han har det även fast det inte är detaljer. Men varför inte ha en liten förlängning på plogramen ?
-
Ni missförstod nog mig lite. Jag har liksom inte kört fast, jag tänkte lite fel igår bara.
Idag ska jag bygga en liten vinkel som tripod ritade. Dock behöver jag inte fram så långt mot det felbyggda fästet. Det räcker att jag bara kommer rakt ut 80-100mm från tornet. Bakre kolvfästet sitter med bara klammpr snart så det går enkelt att flytta.
-
Testar vidare. Men nu tror jag att jag är på rätt spår. http://youtu.be/cgCOx8kdeQc
-
()p ()p ()p
Lite färg på det och det ser ju ut som orginal.
-
()p ()p ()p
Lite färg på det och det ser ju ut som orginal.
Nja... vi får se om detta blir de slutgiltiga fästena. Det är 5mm stål nu så det håller väl iofs, vinkling kommer ju bara göras i obelastat läge ändå. Jag är ju rädd att om man bygger värre fästen lär ställdonet inte hålla.
Jag kommer nog börja fasa över projektet mot styrningssidan nu och fixa lite reläer och fler givare för max och min vinkling.
-
Liknar Honda original fäste
-
Liknar Honda original fäste
...fäste för...vadå?
-
...fäste för...vadå?
Gipsskivorna
-
Gipsskivorna
Ja okejdå.
-
Mer skruv och mer färg.
-
Nu väntar vi på den lilla knappen bara. En warnkopia från usa som borde trilla in i veckan. Sen börjar det roliga kopplandet! :sunny:
-
Du som är duktig på el.. och har en separat ploghöjning... skulle ju ordna till det med en sådan här...
http://www.conrad.se/1-POLE-JOYSTICK,-4-DIRECTIONS.htm?websale8=conrad-swe&pi=705201&ci=SHOP_AREA_14745_0216990
Då jag INTE är duktig på el.... Så kan jag ha fel men kan du inte få till både höjning/sänkning/höger/vänster på denna.. så du har allt som styr plogen i en och samma ??
-
Det är ju en kanonide! Inkopplingen är ju enkel då joysticken bara består av 4 mikrobrytare. Hade faktiskt varit rätt coolt! Fasen att folk ska så massa frön i huvudet på en. :banghead:
-
Kostar ju inte en förmögenhet heller... och den där warn kopian kan du sälja vidare till någon som inte kommit lika långt som du i plogautomatik... ;D ;D
Men jag vill se detaljerad beskrivning på elinkopplingen så att jag kan kopiera den rakt av sedan.. :-) ()p ()p
-
Kostar ju inte en förmögenhet heller... och den där warn kopian kan du sälja vidare till någon som inte kommit lika långt som du i plogautomatik... ;D ;D
Men jag vill se detaljerad beskrivning på elinkopplingen så att jag kan kopiera den rakt av sedan.. :-) ()p ()p
Sluta nu! (Men jag ritar en skiss!)
-
Så här tänker jag koppla mitt system.
Spärr uppe = gränsläget som känner att warnspärren är i övre läge.
L/R = warnkopiaknapp på styret.
MaxL/maxR = nya givare för maxvinkling. (Lite overkill kanske... vi får se om dessa monteras)
KL/KR = 2st tvåpoliga reläer.
M = ställdonet.
-
Vilken nagelbitare denna tråden är...
-
Ja! Eller hur!
Har du en länk till förgasaraffären så kan jag kolla om de har färdiga plogstyrningar med.
...och samma tänk med joysticken. Såg att den som länkades hit var enpolig, men enligt databladet fanns det även tvåpoliga. En sån hade varot RIKTIGT intressant då man slipper alla reläer. Dock kanske ändå lyftmotorn bör ha relä...vid närmare eftertanke.
-
Joystick, jojo
-
Oj... äkta TacII ju!
(hade såna till Amigan)
-
En sanwa joystick hade nog fukat kalas, har noh någon hemma om du vill känna pån
-
Dålig IP klass på dom... för en solig varm sommardag använder man inte plogen...
Då är det snöyra kallt och "djuvligt" väder... annars fungerar en TacII gick åt ett par till en COmmondor64 en gång i tiden till Track & Field ()p ()p
-
Jag kör mitt blad med joystick, har även två knappar på toppen som ni visat tidigare här i tråden (var väl nån Polaris va) och det är väldigt smidigt.
Helhydraulisk vikplog med flytläge, omöjligt att sköta med knappar och skit.
Dock reglerar jag ju bladet nere, med snö framför.
HM verkar bygga ett blad man skall reglera i luften, utan belastning.
...eftersom det nu sitter målade spikbleck där... trots att det tidigare var gnäll över mina tips för det skulle INTE bli klåpbygge.
Men i luften håller det säkert.
Men så vägrar iaf jag köra snö.
...men jag skottar ju iofs aldrig för att det är kul.
-
Ett linjärt ställdon av den typen jag fick av jonas tål knappast att belastas för plogning. Jag har sagt det i massa trådar att de inte håller. Därför använder jag den i mitt fall för att ersätta det manuella tempot att gå av för att vinkla. Jag kommer stanna, hissa några cm och vinkla.
Och beträffande fästen är de betydligt kraftigare än ställdonet så det kommer inte vara något problem.
Sen tror jag H ska hålla sig lite på sin kant och skriva om sina plogäventyr på forum där man diskuterar sådana maskiner. Att först gnälla på alla som inte bygger hydrauliska plogar på sina ATVer för att sist avsluta med att man du själv aldrig skulle ploga med atv.
Jag representerar den stora massan av enkla villaägare som ser ATVplogandet som en kul grej som slår skyffeln med hästlängder. Jag har 250m till bondens lastmaskin med skopa eller traktor med vikplog som gladeligen skulle ploga min 40m infart.
Om jag skulle ta plogning på entrepenad eller ha massor av väg skulle jag garanterat köpt en parktraktor med hytt.
Med hydraulplog.
Men då skulle jag inte heller tjafsa om dess förträfflighet på atvforum.
-
Mitt blad inklusive frontfäste men utan lyft mm ligger på ett ton så att det är två olika saker vet jag, men man kan ibland ta lärdom/tips utav grejer som bevisligen funkar.
-
http://www.youtube.com/user/MrRusfri/videos .... står lite stilla på uppfinningsfronten nu hell-man ;)
-
... http://www.youtube.com/watch?v=M4I9YwZhSZE&list=UUWxJ6TxHr9_2qIn3JATj-zw missa ena länken :)
-
Hämtade ut min budgetknapp idag. Komiskt lik originalet! Nu behöver jag bara plocka upp några fräcka reläer så är vi i hamn!
-
Har du länk till budgetknappen ?? Där du köpte den då ;)
-
http://m.ebay.com/itm/301359681009?_mwBanner=1
-
http://m.ebay.com/itm/301359681009?_mwBanner=1
()p
-
Frakt dyrare än pryl men vaf*n, ändå en tredjedel av priset på en original i sverige.
-
Frakt dyrare än pryl men vaf*n, ändå en tredjedel av priset på en original i sverige.
Du kan ju alltid köpa den hos http://www.clasohlson.com/se/ för den var inte alls dum
så nästan ut som orginal och funkar jättebra.
-
Du kan ju alltid köpa den hos http://www.clasohlson.com/se/ för den var inte alls dum
så nästan ut som orginal och funkar jättebra.
Men vaf***n då! Den missade jag! Skit då! :banghead:
-
Äntligen.. visste att jag sett det men hade svårt att hitta den igen...
Bara din "handbroms" för att släppa låsningen kan räcka om man kollar på denna och använder vallen för att ändra plogvinkeln..
https://www.youtube.com/watch?v=-acIM_DgbSQ
JAg har sett någon med dämpare åt båda hållen som obelastad har bladet rakt och den med störst motstånd svänger bladet åt.. om du fattar hur jag menar.. :hmmm: :hmmm: annars får jag leta efter den med ;)
-
Efter en vecka med alldeles för mycket jobb på jobbet var det skönt att äntligen få shoppa det sista jag behövde för att kunna koppla ihop allt. Av nån j*vla anledning är tvåpoliga reläer typ 100ggr dyrare än enpoliga, i denna strömklass. Så snåljåpen inom mig kör på 4st enpoliga istället. Jaja, det är ingen större skillnad.
Vanlig släpvagnskoppling blir fint, en indikeringslampa och en näve kabel från j*bbet. Längtar redan tills söndag när jag har mektid.
-
Lite elporr
-
Seriöst!
När jag kopplar och grejar kör jag på en kabelfärg till allt. Blir mycket enklare att felsöka då. Det är bara att riva ut allt och börja om från början...
-
Färgerna är mest symboliskt. Jag ville bara verifiera att jag endast behöver 5 poler i kontakten. Det gör att jag kan låta lyftens befintliga två trådar gå där med så slipper jag det lilla vita rasselkontakten till den.
-
Nånting säger mig ändå att det inte blir enbart gul kabel. Känns inte som att du jobbar på det sättet, men jag kanske inbillar mig.
-
Nja, vi får se. Den grå kabeln är ju partmärkt inuti så det får nog räcka. Men skit samma, var fasiken är snön?
-
http://www.yr.no/nyheter/1.12030960
-
http://www.yr.no/nyheter/1.12030960
Din positive f*n då. Det där ska du få ångra.
-
Men vaf***n då! Den missade jag! Skit då! :banghead:
Nä, gummit spricker på de där och sen får du in vatten när du muddar!
-
Muddar? Whaaat?
Jaja, idag har jag stånkat med de installationer som skulle till på själva Hondan. Tog en j*vla massa tid längre eftersom nån tomte slängt halogenfri kabel i den bingen jag norpade lite ur i förra veckan. Ni som jobbat med halofri kabel vet att den är som hårt gummi att skala och böja. Fördelen är att inga klorgaser frigörs vid brand som kan skada armering i betongkonstruktioner. Det märkliga är att en av Sveriges största bilmotorfabriker ännu inte har dessa krav och därigenom borde sådan kabel inte ligga i sopbingen, och ej då heller följa med nån tattare hem, och ej heller förorsaka massa svordomar i garaget för denne.
...puh.
Jaja, släpvagnsuttag med Permanentplus, Tändningsplus, jord och tre trådar från knappen på styret.
-
Knapplayouten får jag nog jobba med lite när man kommit igång och testat lite. Just nu känns det rätt fullt men det funkar kanske.
-
Då jag inser att du hell-man är mer bevandrad i ellärans djupa träsk än mig ställer jag frågan..
Hur mycket ström kan man "skicka" genom en släpvagnskontakt ?? dvs hur många A
Ett ställdon är ju inte mycket men hur är det med din "ploghöjare" eller att ha en Winch kopplad via den istället för en "laddhanske" till en truck..
Jag vet att man kan skiack en hel del genom en "motorvärmarkontakt" men om man konverterar den till 12v hur många A kan man belasta en sådan med...
Inser att det kanske blir lite gissningslek :)
-
En fabrik bör ha halogenfri kabel. Börjar det brinna så kan det gå sådär. Både för byggnad och personal!
-
Då jag inser att du hell-man är mer bevandrad i ellärans djupa träsk än mig ställer jag frågan..
Hur mycket ström kan man "skicka" genom en släpvagnskontakt ?? dvs hur många A
Ett ställdon är ju inte mycket men hur är det med din "ploghöjare" eller att ha en Winch kopplad via den istället för en "laddhanske" till en truck..
Jag vet att man kan skiack en hel del genom en "motorvärmarkontakt" men om man konverterar den till 12v hur många A kan man belasta en sådan med...
Inser att det kanske blir lite gissningslek :)
släpvagnskontaktens anslutningar är runt 4mm^2 och en trubbig grundregel är 10A per mm^2. Ställdonet har märkmaxström 23A. Min miniwinch till lyften fick ändå inte plats via släpkontaken (för lite pinnar kvar) men den matas ändå bara via 2,5mm^2.
-
släpvagnskontaktens anslutningar är runt 4mm^2 och en trubbig grundregel är 10A per mm^2. Ställdonet har märkmaxström 23A. Min miniwinch till lyften fick ändå inte plats via släpkontaken (för lite pinnar kvar) men den matas ändå bara via 2,5mm^2.
()p ()p Då kan man lägga ner det att driva en "vanlig" winch via ett sådant.. för den drar väl uppåt 80Ah...
Bra att veta en tumregel iaf ()p
-
()p ()p Då kan man lägga ner det att driva en "vanlig" winch via ett sådant.. för den drar väl uppåt 80Ah...
Bra att veta en tumregel iaf ()p
Ja, det kommer inte funka. Jag letar själv laddhandske från truckar på jobbet till min flyttbara winch!
Sen kan man iofs fula och använda 3+3 stift för + och -, då kanske det funkar... men. Nä.
-
http://batteriexpressen.se/category.html/handtag-handskar--stift ???
-
Sådana kontakter finns på swedol i Skövde Hellman då behöver du inte skicka efter dom.
Vi använder dom på jobbet sitter ibak på lastbilar och driver stora elhydraulpumpar till viss utrustning.
Honda har sådana kontakter till sina orginalvinchar med flyttbara fästen.
-
Jaså, då får jag kika på dem. Tack för tipset! Just nu tog latmasken nacktag på mig och håller kvar mig inne. Får pilla nån annan dag. Snön verkar ju ändå dröja!
-
Nackdelen med att pilla med grejer till snöröjning är att snön kommer väldigt plötsligt. Oftast ungefär när man tänkt bli klar med grejerna, men antagligen har man en hel del pillande kvar att göra. Då får man slänga ihop skiten lite snabbt och sen blir det inget fixat under säsong heller för då har man fullt upp...
Jag har under två år tänkt fixa plogfäste till nyaste traktorn, men av nån konstig anledning kör jag fortfarande med ett luftkylt helvete utan värme i hytten, ingen fungerande vindrutetorkare och lyse som funkar lite när det själv vill...
Och jag kan inte skylla på nån annan än mig själv.
-
Trist elporr för de som går igång på sånt:
Reläkoppling, plogvinkling med linjärt ställdon: http://youtu.be/1NDLI4TLTmU
-
Både underhållande och lärande att följa detta, superbra! ()p
Roligt med projekt som rör på sig!
-
Jag har sagt det många gånger förr, men säger det igen:
Jag är rätt kass på mekande i allmänhet, men jag tycker det är väldigt trevligt att pilla med. När det gäller el så har jag väl rätt bra koll, men många härinne har betydligt mer koll än mig. Men om alla bidrar med den lilla del som de kanske har hyfsad koll på blir forumet rätt kraftfullt. Så om alla tänker lite extra nästa gång ni bygger eller pillar lite på vad just NI skulle kunna dela med er av blir det rätt trevligt här. Skit i att 20% här inne tycker det är en självklarhet hur man monterar en hasplåt, eller att den stora massan nog reder ut det efter lite klurande. Tänk istället på de nedersta 20% som verkligen inte har en aning om hur man gör, för dem är det fasen rätt bra med en filmsnutt eller en förklarande bild.
Så att bara klaga på att forumet är en gnällplats för märkesfanatiker eller liknande är rätt trist. Forumet görs av oss. Tillsammans. Haleluja.
-
Trist elporr för de som går igång på sånt:
Reläkoppling, plogvinkling med linjärt ställdon: http://youtu.be/1NDLI4TLTmU
Mycket bra ()p
-
Kopplakopplakoppla.
-
Kopplakopplarökutveckling
-
Kopplakopplarökutveckling
Slutpåkabelslutpåkabelslutpåkabel
-
Det där ser ju rätt hitech ut för att vara rätt så enkelt. ()p
-
Slutpåkabelslutpåkabelslutpåkabel
http://youtu.be/19WulQUmBBg
-
Det där ser ju rätt hitech ut för att vara rätt så enkelt. ()p
Projektets huvudsyfte! :headbang:
-
http://youtu.be/19WulQUmBBg
:lol:
-
Helt rätt! Naturligtvis är det jättebra att visa hur man gör även enkla grejer. Tänker ofta att jag ska fota/filma när jag pysslar med nåt, men oftast glöms det bort "i stundens hetta "...
Hatten av för Hellman!
-
Återstår en lampa på styret för indikering men det kommer.
Filmen är askass.
Plogvinklingsh*lvetet är "klart": http://youtu.be/3ceaGhvMbG4
-
Återstår en lampa på styret för indikering men det kommer.
Filmen är askass.
Plogvinklingsh*lvetet är "klart": http://youtu.be/3ceaGhvMbG4
riktigt imponerande lösning med gränsläges brytare och grejer ...
sjukt snyggt jobbat :headbang: :headbang:
-
Håller med föregående "talare" :) intressant å se hur du hittar på lösningar :) det märks att de är lite annan klass nu är på "kinesen" :D
-
riktigt imponerande lösning med gränsläges brytare och grejer ...
sjukt snyggt jobbat :headbang: :headbang:
Tacktack! Det kommer en bättre film i dagsljus!
Håller med föregående "talare" :) intressant å se hur du hittar på lösningar :) det märks att de är lite annan klass nu är på "kinesen" :D
Haha, javisst är det lite annat nu. :sunny:
-
Äntligen! ()p
-
Kommer det någon snö?
Har du kollat de?
-
Skitbra ()p ()p ()p ()p
Snart dags för en webbcam i garaget som filmar och kan generera livebilder på mekandet... sedan en extra kamera för närbilder och klippa ihop allt....
()p ()p ()p Bra jobbat och bra dokumenterat.
-
Tackar!
Den sista pusselbiten i systemet är ju indikeringslampan som ska visa att spärren är frikopplad, och vinkling är möjlig. En liten lampa som fälls in i ett plastblock som i sin tur skruvas uppepå vinklingsknappen. Bara att borra lite hål och såga till lagom storlek. Sen kopplas den mellan matning till knappen (som kommer nerifrån gränslägesbrytaren (som matas efter tändning)) och mot jord nära styret/på styret. Det är inte så j*vla noga.
:sunny:
-
Äntligen hemma efter jobbalängedag. Så här kanske det blir enklare att förstå:
-
Varför gul lampa?
Gul lampa är ju aldrig bra, betyder ju nått mitt emellan.
Tex gul lampa i bil = snart trasig.
Gul lampa i trafiken = du får inte köra än pucko.
-
Grön = neutralläge
Röd = hög temp
Blå = helljus
Gul = plogvinkling frigiven
KrigarKaj = avundsjuk
-
Grön = neutralläge
Röd = hög temp = alltid på Honda
Blå = Blåljus
Gul = ful
KrigarKaj = trevligaste & generösaste person jag någonsin träffat, en hyvens kille.
Jag vet
-
Är det nån som är avundsjuk så må det väl vara jag! Hämtade hem en servopump idag, har fått för mig att det ska fungera att bygga hydraulplog med ':) Först ska väl kojan byggas klart dock! :headbang:
-
Är det nån som är avundsjuk så må det väl vara jag! Hämtade hem en servopump idag, har fått för mig att det ska fungera att bygga hydraulplog med ':) Först ska väl kojan byggas klart dock! :headbang:
Finns många trådar med servopumpbyggen härinne. Det kommer bli kalasbra!
-
http://www.youtube.com/watch?v=tPg1ZMiC9pA
Gött mos
-
Nä. Det blir ingen indikeringslampa intill knappen. Det blir bara skit. Slänger in den mellan nyckeln och slangen i panelen istället.
-
Många blinkersreglage
-
Många blinkersreglage
Snart hittar jag f*n inte styret. :banghead:
-
Snart hittar jag f*n inte styret. :banghead:
Ja gör de. Vad kosta?
-
Ja gör de. Vad kosta?
Din för 10.000Tb$
-
Det var billigt, mailar över dom
-
Plogvinkling klar. Var är snön?: http://youtu.be/zdnIwLLFwdA
-
Du är riktigt coolt galen Hellman. Jag gillar dig och dina projekt ()p
-
Tackar!
Frun har länge undrat hur en plog kan ta så mycket intresse och tid så idag kom tillfället när jag fick demonstrera.
"Jaha. Men hade det inte varit enklare att hoppa av och dra i spaken för hand och svänga bladet?"
Asså det är en sån j*vla tur att man får uppskattning härifrån iallafall, annars hade jag bara sparkat bort skiten och gått bakom garaget och gråtit.
-
Snyggt!
Hade du någon budget som du brukar ha vid sådana projekt?
-
Snyggt!
Hade du någon budget som du brukar ha vid sådana projekt?
Nja... faktiskt inte. Men det blev ju inte mycket eftersom jonas_sde släppte iväg kolven för kaffepengar. Totalt blev det kanske 600~800 spänn.
-
Ang. fruntimmer och teknik.
(http://connery.dk/image/box/189213/1120/5000)
-
Första egentliga testet igår kväll gick rätt bra. Jag är fortfarande besviken på hur långsam lillwinchen är på att lyfta bladet, men det är nog bara att vänja sig. Sen är ju min påbyggda vinkling ruggigt långsam, men det gör man ju inte lika frekvent så det är liksom ok. Allt funkar kanon... hoppas man kan få till en riktig plogfilm i dagarna med. ()p
-
Allt e slött om man jämför med luft
-
En riktigt kass film. Men skit i å kolla då för f*n.
Plogvinkling med ställdon: http://youtu.be/7FJgqBg1vNw