ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: sfabbe skrivet 16 oktober 2014 kl. 07:42:58
-
Hej!
Har fått tag i en Linhai 300 som stått i 3år, när jag köpte den förra veckan startade den inte, har fått bytt bensin, rengjort förgasarn (10gg) mm så nu går den på gas och jag har provkört den och allt är bra förutom tomgången som inte existera.Måste pumpgasa för den ska starta och så fort jag släpper gasen så dör den DIREKT, har kollat alla vacumslangar försökt höja tomgången via förgasarna men då ligger den kvar för länge innan den går ner och det går inte att växla utan att rensa växellådan.
Någon som har nått tips ?
-
hade samma problem, men då var min förgasare helt slut, så köpte en helt ny och få funka den perfekt! passade även på att byta till ett fräsht luftfilter och nytt insug.
-
Provat nytt stift? Och hur stiftet ut när du kört lite?
Tänkte ifall blandningen är lite galen.
Är den lika när du fått den varm? Tänkte på om choken funkar.
-
Hur konstatera man om den är helt slut då?
Stiftet är torrt när jag kört den, sen om jag kör i skogen så måste jag pumpgasa hela tiden för hålla den igång och efter en stund börja den svara dåligt på gasen och låter då båå,båå,båå vid gas. Spelar ingenroll om den är kall eller varm existera ingen tomgång endå men går kanon bra på full gas.
-
Hur står luftskruven?
Har för mig att något slags utgångsläge brukar vara ungefär: i botten, sen ut ett halvt varv. Och sen prova sig fram lite i taget.
Hur gjorde du när du höjde tomgången? På skruven eller spände vajern? Bara kollar...
Såg membranet i förgasaren bra ut?
Nytt stift? Väl värt att prova annars så du inte krånglar en massa i onödan.
-
Luftskruven har jag prövat i olika lägen men ingen skillnad, den stannar DIREKT när den går ner på varv finns inte en tillstymmelse till tomgång se det är ingen fin justering som verka behövas :o
Både skruven och på wiren, höjer man på wiren blire ju tomgång men väldigt hög + att den ligger kvar länge.
Membranet set helt och fint ut.
Ja, ska pröva byta det men det är otroligt fin gnista på det befintliga.
-
Om den låter båå båå vid gas så låter det som om den inte får bensin. Har du gått igenom bensin kranen (vacuum) så det blir flöde vid sug?
-
Du ska ju ha ett litet spel i gaswiren, tomgången ska ju endast gå på skruven. Annars hänger den ju kvar som du säger.
Det är inte så att din slungkoppling gått sönder? I variatorn alltså.
Någon fjäder brukar kunna gå sönder, då ligger den och driver även på väldigt låga varv.
-
Kolla så insuget är helt och tätt. De har en förmåga att typ ruttna i gummit.
-
Har haft matar slangen som går in i förgasaren i en kopp och kört och det pumpar in bra med bränsle.
Nej var inte så ja menade, utan ända sättet att få den att gå utan gas är att höjvarvet på wiren men så ska de ju inte vara.
Insuget har jag kollat det är ju tillverkat i aluminium med plast hölje typ? det är tät.
Men varför går det en slang från förgasaren till ett T-kors och sedan 2 slangar åt varsitt håll som slutar i hjulhuset och undermotorn?
Sedan på insuget har jag bara en nippel där det sitter en slang mellan förgasaren och nippeln.
-
Testa att koppla bort choken, den kanske har hängt sig i stängt läge och då får motorn alldeles för lite luft.
Insugets anslutningsstosar är i metall men mellan dessa så är det gummi/plast och där kan det bli sprickor. Skruva även loss det från motorn och kolla så att o-ringen som skall täta där verkar ok.
Ang slangarna så har jag likadant, är väl ventilation av något slag, men varför leda den åt två olika håll vet jag inte.
Äldre insuget har bara ett uttag, jag har det likadant å min.
-
Nu har jag hållt på joxa så mycket att nu startar den inte ens, surar bara ner sig och startar inte på startgas trots bra gnista och nytt stift.
Tar jag bort förgasarn och spraya startgas direkt i insuget starta den och går, men sätter jag tillbaka föggen sen så går den max 4-5 sex sen dör den.
Vad kan det vara?
-
membranet som hamnat fel? munstycke som inte är tillskruvat? ta i sär i molekyler och sätt ihop igen
-
Nu har jag fått igång den, men så fort den blir varm börja den blödra. Rycker ut kabeln till chocken så går den bättre. Kan man köpa den lös eller har ni några tips`?
-
Hittade du något fel?
Det kanske inte är choken som strular utan tempgivaren till choken, för visst är det väl en givare som talar om när den ska gå i och ur?
Kanske går att mäta den?
Prova sök lite på aliexpress eller ebay annars, om du inte hittar något hos dom svenska handlarna. Tex atvhallen.se
Prova maila dom.
-
Någon som vet vart tempgivaren till chocken sitter? Vanligt fel?
-
Du kanske kan följa kabeln från choken? Eller försvinner den in i härvan?
Går den helt bra när du rycker kabeln?
-
Ja den går in i härvan, men den går bra på tomgång och på gas tills den blir varm sen börja den blödra och dör sen går det inte att starta den först den blivit kall trots att jag köra med automat chocken urkopplad?!
-
Choken kanske är aktiverad när den blir strömlös, alltså att den behöver ström från givaren för att gå ur.
Om du gräver lite i forumet så kanske du hittar något läsvärt om chokeproblem, jag minns inte hur det var med den.
Men du har synat insugsgummit efter sprickor?
Kinesgummi är inte så bra, och din maskin har ju några år på nacken.
Drar den lite tjuvluft kan ju det bli värre när den blir varm.
-
Tror det kan vara chocken som spökar,
Chocken på min Linhai 260 är elstyrd och hamnar piggen på givaren lite fel så slår den aldrig ifrån.
Bifogar bild på givaren
Vilken färg har tändstiftet ?
-
hi,
controll please:
compression and water in oil? (cylinder can be broken)
part betwen carburator and engine (often is broken)
clean carburator, controll membrane (good to help you Mathy-BE)
choke ... may be, but with startpilot must start
start please only with tank open
good luck
-
Tack för alla tips!
Är något sjukt fel på den här jävla Linhaien.. Nu finns det ingen gnista längre? Stiftet är svart och blöt. Har även pröva med andra stift men igen gnista endå, är ständig ström på dom 2 kablarna så går till tändspolen när jag kör på starten ska det vara de?
-
Kanske kommer att få lite :tickedoff från marklund för detta men ()p
lite hjälp i felsökningen visserligen till Linhai 260 men dom är lika till 96%
-
please check und CHANGE all fuses. mostly was problem you check it, looks good, you put it back, but is damaged. change all fuses.
then measure voltage on ignition coil. one pole must have 12V
and change spark plug
-
Har kollat alla säkringar och rengjort boxen, har mätt upp tändspolen och den har rätt värden enligt schemat, har 12v fram till spolen men saknar tändström till det lilla stiftet på spolen? Hur vanligt är det med cdibox problem på dessa?
-
Vad jag har läst mig till på nätet (OBS, endast läst) så har en del haft problem med överhettade cdi boxar.
Detta borde gå att mäta fram rätt lätt.
-
yes, damaged cdi ... can be....
have two pcs on stock. if fuse ok, voltage on ignition coil ok, then no spark ... cdi can be damaged. in the past is more time hapened. on linhai normal.
http://www.quadprofi.cz/e-shop/en/databaze-linhai/11376-cdi-linhai-22001.html
-
Har kollat alla säkringar och rengjort boxen, har mätt upp tändspolen och den har rätt värden enligt schemat, har 12v fram till spolen men saknar tändström till det lilla stiftet på spolen? Hur vanligt är det med cdibox problem på dessa?
Vart bor du?
Ifall du har någon annan linhaiägare i närheten som kanske kan låna ut lite delar i felsökningen.
-
Läser med intresse. Min Linhai uppför sig likadant. Går bra när den är kall men bluddrar mer och mer efter hand. Fullgas/mycket gas så går den bra/hyfsat, men från noll till halv gas bluddrar det, smäller och dundrar. Ryker omväxlande svart och grått, dvs för mycket soppa samt drar olja någon väg. Ingen tomgång. Skruvade in blandningsskruven helt för att slippa extra soppa den vägen, pluggade choken och kopplade ur acc-pumpen. Nu är den i vart fall körbar och startbar utan att sura ner sig totalt. Så ... nåt med förgasaren eller insuget, samt nåt med oljeröken. Det finns alltid nåt att köra. Tur att jag fick igång traktorn idag så jag har nåt att köra med. :)
-
Nu har jag bytt Cdi-box utan resultat, kollat tändningslåset och det verkar funkar, men har 12v i tändhatten så fort jag jag vrider på tändningen? Någon som vet om det skall vara så?
-
Sådär nu går den efter byte av Cdi-box, trigger, och förgasare. Hade båda tändnings problem + att förgasarna inte gick att bestycka eller justera för 5 öre så blev kanon med nya grejor!
-
Fick du någonsin klarhet beträffande den t-kopplade vacumslangen?. Borde vara ansluten på två ställen.