ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => TWS/Jianshe => Ämnet startat av: _marcus_ skrivet 13 oktober 2014 kl. 12:15:18

Titel: Tvåtaktsstrul TWS 50cc (Suzuki LT 50 kopia)
Skrivet av: _marcus_ skrivet 13 oktober 2014 kl. 12:15:18
Hejsan!

Blir snart tokig på vår 50cc.. Den startar utan problem och går bra när den väl är igång och det funkar även att ställa tomgång på den. Men sen efter en stunds körning så tappar den tomgång helt. Man kör på fullgas och när man släpper av så dippar den ner för lågt i registret och dör hela tiden. Sen justerar man lite på tomgåpng och blandningsskruv för att sedan bli likadan igen.. Ganska jobbigt att springa efter och starta om den hela tiden. Ibland lyckas jag ändå ställa in skruvarna helt ok och då kanske man kan köra 15 min felfritt för att nästa ¨gång man startar den vara kass igen.

har satt dit en splitt ny förgasare men utan att det blev någon skillnad samt testat tomgångs och blandningsskruv samt justerat nålen på alla håll utan att det blir någon skillnad. Funderar på vevaxeltätningen men då borde den väl nästan varvet rusa i stället för att gå ner för lågt..

Med vänlig hälsning Marcus
Titel: SV: Tvåtaktsstrul TWS 50cc (Suzuki LT 50 kopia)
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 13 oktober 2014 kl. 13:19:54
Ett bra tips vid denna typ av problem, som kan misstänkas vara tjuvluft, är att använda startgas för att detektera var problemet finns.
Om den tjuvar luft vid vevaxeltätningen och du på något sätt kommer åt att spraya där kommer varvtalet att rusa.
Samma sak om det läcker i någon anslutning förgasare/cylinder.

Annars kan det väl vara någon sorts ånglås, alltså att förgasaren blir för varm så bränslet börjar förångas.
Titel: SV: Tvåtaktsstrul TWS 50cc (Suzuki LT 50 kopia)
Skrivet av: _marcus_ skrivet 13 oktober 2014 kl. 14:12:53
Ett bra tips vid denna typ av problem, som kan misstänkas vara tjuvluft, är att använda startgas för att detektera var problemet finns.
Om den tjuvar luft vid vevaxeltätningen och du på något sätt kommer åt att spraya där kommer varvtalet att rusa.
Samma sak om det läcker i någon anslutning förgasare/cylinder.

Annars kan det väl vara någon sorts ånglås, alltså att förgasaren blir för varm så bränslet börjar förångas.

Jag har kört med startgas runt hela motorn, dock inte runt vevaxeltätningen.. Hur motverkar man ett eventuellt ånglås? tackar för tipsen!
Titel: SV: Tvåtaktsstrul TWS 50cc (Suzuki LT 50 kopia)
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 18 oktober 2014 kl. 20:07:49
Ånglås kan vara svårt eller omöjligt att åtgärda.
Ett konstruktionsfel helt enkelt.
Märker du om maskinen går bättre nu när det blir kallare ute?
Titel: SV: Tvåtaktsstrul TWS 50cc (Suzuki LT 50 kopia)
Skrivet av: JussiN skrivet 19 oktober 2014 kl. 03:42:04
Du kan ha vatten i bränslet.
Titel: SV: Tvåtaktsstrul TWS 50cc (Suzuki LT 50 kopia)
Skrivet av: _marcus_ skrivet 20 oktober 2014 kl. 11:41:34
Nu verkar den funka! Körde 2 timmar oavbrutet häromdagen.. Flyttade upp nålen max, så den måste väl fått för lite bränsle helt enkelt..
Titel: SV: Tvåtaktsstrul TWS 50cc (Suzuki LT 50 kopia)
Skrivet av: Föller skrivet 20 oktober 2014 kl. 11:45:04
Jag har kört med startgas runt hela motorn, dock inte runt vevaxeltätningen.. Hur motverkar man ett eventuellt ånglås? tackar för tipsen!

Ibland kan en 5mm bakelit/plastbit mellan förgasare och insugningsrör hjälpa. Förhindrar att föra över värme från motorn till förgasaren.