ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: jonrad89 skrivet 28 september 2014 kl. 21:07:00
-
Hejsan. Har precis köpt en begagnad Linhai 400 2011, den med delade bakaxeln.
Köpte den av en jag känner och den har bara gått 78 mil / 101 timmar.
Tog en liten tur idag och kom ut på en sandstrand där jag självklart fastnade och grävde ner bakhjulen.
Vred över till 4x4 och gasade försiktigt för att låta framhjulsdriften glida i sakta, och den hoppade över till 4WD i displayen.
Hur jag än gasade så drev den inte en millimeter fram, så det var tur att jag har winsch på.
Provade senare i sanden att köra fast och skifta mellan 2 och 4x4 men får inte den till att driva fram.
Att den visar 4WD i displayen (vilket poppar upp om man rullar lite frammåt, räcker alltså inte att stå helt still alltid), betyder det att elmotorn fungerar och kopplar in?
Främre kardanen roterar, så det bör ju vara helt.
Med tändningen på, bör man höra något från elmotorn som på märkes-atv när man skiftar mellan 2 och 4x4?
Eller är främre diffen sopor efter 78 lugna mil?
Körde även upp på en sten med 4x4 i, med ena framhjulet i luften. Roterade hur lätt som helst för hand, så vad är det kineserna kallar lamelldiff egentligen?
Sen har jag en fråga om strypningen på dessa.
Tycker att den är GRYMT slö över 40 (35 på GPS'en), så skulle vilja plocka tillbaks de "25-28" kina-hästarna.
Precis som till en polares Linhai 300, så följde det med ett litet nät (gnistsläckaren på ljuddämparen?) och en konad ring.
Är det så att det redan sitter en likadan fast med mindre hål original, och att den här är ostrypt? Sitter den i den främre delningen av röret?
MVH Johnny
-
Du kan ta bort el motorn (4 bultar) som styr 4WD, så kan du se om armen på motorn rör sig. El motorn är mycket tyst (magnet styrd).
-
Tack för tipset. Gick faktiskt ut till mitt enormt stora "garage" med grönt "golv" och högt i tak här ikväll och rev elmotorn.
Kopplade in och skiftade 2/4 ett flertal gånger och till en början gjorde den lite som den själv ville.
Provade att dra ur och koppla ihop kontakten ett flertal gånger och det verkade bli bättre och bättre.
Nu hörs elmotorn svagt att den jobbar med tändningen på när den skiftar (motorn av).
Hade inget direkt bra ställe med sand eller lera att prova, men nu verkar det fungera (än så länge).
Dock körde jag på en skogsväg i 35-40 på högen, med 4x4 för att prova. Då började det pipa (för första gången) och 2WD i displayen.
Hann inte ens släppa på gasen (2-3 sekunder pipande) innan displayen visade 4WD igen.
Om man läser på nya Linhai 400 så verkar dom ju ha lamelldiff fram, och skulle det då sitta en sådan i min maskin så måste den vara lugnt körd och helslut efter 90 mil :P
Är det någon som har någon aning om strypningen, och om det är en ostrypt bricka jag har på bilderna ovan?
Om det är så, är det bara skifta?, och ska jag gå upp i munstycke efter det?
-
"Brickan" på bild är nog en avgastätning.
-
Gott att det hände något iaf,
Det jag sa om magnet styrt, så är det armens läge i skift motorn som visar i displayen om det är 2wd eller 4wd. Någon här på Linhai forumet har skrivit innan, om skift motorn inte har tillräckligt med ström så orkar inte motorn hålla den i 4wd läge.
Så prova att ladda batteriet fullt, och se om det hjälper.
-
JussiN: Varför får alla med en extra avgastätning då? Inte så att det är en ostrypt avgastätning, att då den som sitter nu på maskin har mindre hål?
MSP: Batteriet tror jag är fullt, sitter även ett större batteri än vad som ska sitta. Kan mycket väl vara den otätade halvdåliga kontakten till motorn som är felet. Kanske prova byta till en schysst och tätad kontakt än den som sitter.
-
Det är väl inte svårare än att du tar bort dämparen och kollar.
-
Det kan vara fukt i styr motorn också, min hade en ganska dåligt tätad kontakt, så jag satte den på tork över ett varmt element (24 tim). Sedan tätade jag sladden med lim pistolen.
En del har haft brott i kablarna med, så kolla det.
Sedan när man kör fortare än 40 km så kopplas 4wd bort automatiskt. Så man får ändra på 2wd/4wd kontakten till 2wd för att slippa höra pipet och för att kunna få 4wd igen.
-
Jag tycker det ser ut som att den brickan du har är själva strypningen, att maskinen är ostrypt nu alltså.
Ska den sitta mellan avgasröret och cylindern?
Är väl ganska lätt gjort att ta loss och kolla.
Du kan ju ta ur tändstiftet och kolla hur det ser ut, så ser du hur förbränningen är. Om den går fett eller magert, eller bra.
Ett råd är att inte lägga ner några större pengar eller tid på att försöka trimma den, jagar du effekt så är det bättre att byta maskin. Hoppa då över kines 500 maskinerna....
Men att få den att gå som det är tänkt, ostrypt alltså är ju ett bra mål. Jag har ju en äldre 300 och vad jag vet så är dom bara strypta i cdi, klipper man en kabel kan man varva typ 1000v till.
Det krävs dock nedförsbacke och hemlängtan om man ska få testa dom höga varvtalen.
Du kanske kan mäta på kablarna där fram och se hur strömmen beter sig. Ang diffproblemet alltså.
-
Lamelldiffarna måste väl gå i olika fart i ett antal varv innan de griper in.
Att bara dra ett hjul för hand kanske inte ger tillräckligt hög friktion för att den skall gripa in.
Can Am:s lite äldre modeller fick ju kritik för att man hann fastna innan det var full fyrhjulsdrift, just p.g.a. detta.
Kan ju vara lika (eller ännu sämre) på Linhai. :dntknow:
-
Nu skall man ju passa sig för att dra paralleller till Can-Am.... :whip:
Men en lamelldiff och en viskodiff är ju inte riktigt samma sak.
Här sägs det ju vara lamellvarianten... men det verkar ju lite som om det inte finns någon framhjulsdrift alls, och då bör det ju vara annat problem än diffen.
Men om det nu skulle vara diffen, och den är av lamelltyp (kan inget om Linhai) så kanske man kan schimsa den så att förspänningen stärks/ökas på?
Och gällande Can-Ams diffar så kan man med handkraft få den att låsa om man lyfter upp maskinen i luften och snurrar på ett framhjul.
De tidiga börjar "bromsa" redan efter något varv medan full låsning kommer först efter 5-10 varv... och då kan man i vissa situationer kört fast ordentligt, ja.
De senare är beroende på årsmodell snabbare men inget man kan påverka genom att spänna något, byta vikter eller olja i.
Vikter kan man ju "lätta" ifall det är slungdiff, men tror inte det finns bland några fyrhjulingar.
-
Tack för alla svar :D
Pv544: Det finns 2st skarvar av avgasröret. En sitter en liten bit efter cylindern, när röret väl har vänt bakåt, samt en vid anslutningen till ljuddämparen. Ser ut att vara konat, och att det bör sitta någon konad packning som på min bild.
Min lösa ring ser däremot ut att vara "fullflödes" och kunde därför tänka mig att det sitter någon strypt ring på någon av dessa platser.
Skall helt klart undersökas när förkylningen släppt :D
En vän har en 2011 300'a (275) som också fick med en sån här ring, så kan vara lika på hans med.
Tanken är inte att trimma, utan att låta motorn gå som det var tänkt. Tycker mig nästan känna att det saknas effekt för att vara 352cc.
Varvstoppet tror jag att det får vara som det är, tycker nästan det varvar lite väl mycket.
Efter att ha ägt en Honda foreman 400 med 5-växlad pedal, sa jag till mig själv "Aldrig variator", men det blev som det blev den här gången, och det var väl priset på maskin :)
Rickard Marklund: Nu när 4x4 verkar fungera igen ska jag ta och köra fast och se hur diffen jobbar. Kommer nog inte köra i allt för jävlig terräng, utan det blir mest lite plogning här hemma, och kanske lite lätta släp inom jobbet :)
Hydro: Ska köra fast lite nu när inkopplingen av främre diffen verkar fungera, för att se hur det driver där fram.
Provade att hissa upp maskinen fram när jag väl fick elmotorn att fungera.
Med 2wd i, så gick det väldigt lätt att snurra på framhjulen, och mer eller mindre varje gång så snurrade dom i motsatt riktning.
Med 4wd i, så gick det lite tyngre att snurra på framhjulen, men fortfarande så roterade det oftast i olika riktningar.
Om man var 2 och försökte rotera båda hjulen framåt med 4wd i, så blev det helstumt :)
-
Mmm... att testa hur det är när två rullar hjulen framåt vet jag inte riktigt vad det visar...
Lägg i AWD och lyft upp ETT framhjul och snurra på det, då skall resten av hjulen vilja börja klättra framåt, då finns bromsverkan utav diff.
-
Är inte säker, men tror inte det är "riktig" fyrhjulsdrift på Linhai, om ena framhjulet är i luften så snurrar det bakvägen när du vill framåt, den driver alltså bara på bakhjulen då.
TROR att det är så.
-
Hann ta en liten tur här idag. La i lågen och 2wd samt bromsade lite så jag svarvade ner bakhjulen i badstrands-sanden.
La sen i 4x4 och gav en knuff gas, å de drev på alla 4.
Nu verkar det inte vara så stark lamell så det är lite chansning om den driver på 3 eller 4 hjul, men i sand klättrade den fint upp genom att driva jämnt på alla 4 :)
-
Gott att det funkar nu! :)
När jag pratade med Linhai (Scandi Moto), så sa dom att det är bättre att köra med diff olja som innerhåller LS olja (limit id slip) som ska hjälpa att greppa lamelldiffarna lite bättre.
-
MSP: Fan, tack för tipset. Där sa du något som kineserna inte ens tänkt på. Och skulle det inte sitta någon lamell-diff, så skadar inte lite LS-tillsats i diffen.
Ska genast inhandlas 80-90-olja med LS-tillsats och byta innan vintern :D
-
Hej, nu är jag tillbaks här. 4hjulsdriften varade inte länge, nu vägrar den igen.
Har haft den lös och provkört och en gång av 50 så orkar motorn växla till 4x4 när den hänger lös.
Hittar inga större fel på kablarna, har dock inte mätt.
Vad gör man? Ska man tro att det är elmotorn som strular och att det räcker med en ny? Eller El-boxen som styr elmotorn?
Eller ska man rent av försöka bygga en egen manuell styrning av 4hjulsdriften?
Största problemet med det borde vara att få till ett "lock" som är tätt.
Provade att ha elmotorn lös, kugga i 4hjulsdriften och montera på elmotorn utan att koppla ihop kontakten. Då fungerar 4hjulsdriften utan problem, men det börjar pipa efter en minut så man får sitta och skifta 2/4x4 hela tiden.
Känner att just den här elmotorn litar jag inte på när man väl drar ut i skogen :(
-
Prova mät så det inte är spänningsfall som ställer till det.
-
Ska försöka göra det.
Vill minnas att det är 6st kablar i skarvkontakten. Och 2st? driver motorn, och 4st...? Känner av vilket läge motorn är i?
2hjulsdriften vill alltid motorn driva till, men när det ska till 4, då fungerar det oftast inte.
Nere vid växlingen sitter en "plåtremsa". Är det den som ska känna i vilket läge motorn är i?
-
Ny på forumet, just för detta problemet med 4x4. Dock åker jag Linhai 700. Ser alla era tips och idéer! Ska ner i garaget nu och testa allt ni tipsat och testat.
Min 4x4 gick klockrent, tills helt plötsligt slutade den bara fungera. Kollat efter fukt mm men vekar inte va de felet.
Kardanen ut från motorn snurrar på som den ska när jag lägger i 4WD läget. 4WD lampan lyser i displayen. Jag hör att de klickar till som de ska, endast att jag saknar ljudet efter när man hör att (tror de är) elmotorn som skjuter i.
Återkommer med uppdateringar om några timmar om jag hittar något.
-
Ny på forumet, just för detta problemet med 4x4. Dock åker jag Linhai 700. Ser alla era tips och idéer! Ska ner i garaget nu och testa allt ni tipsat och testat.
Min 4x4 gick klockrent, tills helt plötsligt slutade den bara fungera. Kollat efter fukt mm men vekar inte va de felet.
Kardanen ut från motorn snurrar på som den ska när jag lägger i 4WD läget. 4WD lampan lyser i displayen. Jag hör att de klickar till som de ska, endast att jag saknar ljudet efter när man hör att (tror de är) elmotorn som skjuter i.
Återkommer med uppdateringar om några timmar om jag hittar något.
Hur gick det för dig Fifeen?
Jag har haft loss elmotorn 3 gånger för framhjulsdriften. Känns som det är antingen glapp i kablar/kontakten, eller glapp i elmotorn.
Nu senaste tiden har det fungerat hyffsat. Jag får nästan alltid i 4hjulsdriften, men den vill gärna släppa om jag belastar maskin en del, eller kör över ca 40km/t.
Min elmotorn hörs knappt när den växlar över, om man inte har maskinen avstängd och lyssnar väldigt noga. Sen går växlingen väldigt fort och brukar vara lite fördröjt efter man växlat över på handtaget.
Däremot fått lite problem med växlarna nu efter 186 mil.
Plogade lite i Måndags här hemma (inga större mängder) så det blev en del växlande mellan Låg och Back.
Tänkte sen ta en liten tur så la i hög-växeln, men så fort jag gasade (försiktigt) så small den ur i neutral igen.
Lägger jag däremot i Högen och fortsätter pressa spaken framåt samtidigt som jag smyger lite på gasen, så håller den sig där.
Har hänt någon enstaka gång på lågen tidigare, så hoppas bara att det är justera växellänkagen.
Hur är alla andras Linhai'er? Min är lite tungväxlad, men har "långa" lägen för Hög/Back. Lågen har däremot mer känts som halva längden i växelläget mot Hög/Back samt inte lika exakt "läge".