ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Teknikforum => Ämnet startat av: Johannes rydberg skrivet 28 september 2014 kl. 00:27:19

Titel: Varför stämmer inte tillverkarens uppgivna hk?
Skrivet av: Johannes rydberg skrivet 28 september 2014 kl. 00:27:19
 Enligt vad  jag läst  skall  min  access  helt  avstrypt  och  välintrimmad och  justerad    ge  51-52hk  ????

Samma  gäller  dinli  450 som  är en Subaru  maskin
Skall  enligt  fakta  ligga  på  mellan  46-49hk  beroende  årsmodell

Och  tex  smc  500  wildcat    skall Subaru motorn ge  ca  50hk .  ca  1 hk  mer  än  den  50cc mindre  Subaru  motorn som  är i   dinli  ????  Lite  skumt.

Sen  har  vi  Yamaha  raptor  700   som  verkar  vara  en  trög  700cc  som  är mer  en  touring  maskin  med  lägre  trimgrad.   Och  ger  enligt  tillverkaren  lägst  av  dom  ovanstående.  45hk  + kan  vara  nåt  jag  snappat  upp




Enligt  utsagor  så  "hänger "  tydligen   smc   och  access   kanske  på  en  raptor  700    men  i högre  farter  100kmh  uppåt   så  drar  raptor n ifrån.

Har  oxå  läst  att  Kör upplevelse  mellan  smc  och  access  så  känns  accessen  råare  i karaktären  men  smc  har  mjukare  register  men  drar  hårt  på  högre  varv.

Men  på  bromsbänk  verkar  access  ligga  runt  36hk    men variationen  på  bromsbänkar  och  med  så  lite  hk  kan   vara  lurigt.   


Med  lite  trim  har  access  kommit  upp  runt  45hk  +

Och  tex  raptor  med  lite  kammar  och  mappning ar  avgas  m.m  verkar  kunna  leverera  65hk  + 

Tror det  var  mätt  på bakhjulen  på  samtliga  men  minns  inte  exakt.


Men  vad  får  tillverkarna  sina  effekt  uppgifter  ifrån  ?

Varför  skiljer  det  1 hk  mellan  den  stora  Subaru  motorn  (smc)och  den  lilla  i dinli     50cc skillnad.   År motorn  konstruktion en  helt  lik  invändigt  förutom  50cc   så  borde  skillnaden  vara  större?

Hyosung  motorn  i access  är en  rapp  sak.   Men 52hk  ??       

Visserligen  är accessen  tyngst   bland  övriga   så  rappheten  äts  fort  upp.     Den  behövs.

Titel: SV: Varför stämmer inte tillverkarens uppgivna hk?
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 28 september 2014 kl. 01:56:22
Ingen brukar uppge effekt, speciellt inte japanska tillverkare.

Kinesernas fantasisummor till HK är påhittade och finns ej på papper någonstans. Tro mig jag har letat.
Ktm har den snabbaste 450n med sina 45-47 HK beroende på bänk.

Anledningen till att de japanska maskinerna inte har mer effekt är att det behövs inte för ändamålet.
Chassiet är det som begränsar föraren, knappast effekten. För det designade ändamålet.

Det är därför ingen kineshoj vinner VM eller ens har en suck så fort vägen svänger.
Titel: SV: Varför stämmer inte tillverkarens uppgivna hk?
Skrivet av: Johannes rydberg skrivet 28 september 2014 kl. 09:09:01
Men  även polaris   delar  väl på  denna Subaru  maskin.    Tex  . Vad  uppger  polaris  för effekt  ?

Så  man  får  nånting  att  utgå  från.
Titel: SV: Varför stämmer inte tillverkarens uppgivna hk?
Skrivet av: Johannes rydberg skrivet 28 september 2014 kl. 09:52:03
Dom  flesta  450cc och  500cc   uppger  runt  45 - 50hk    och  på  svänghjulet  .   När dom  bromsar  på bänk  Verkar  det  försvinna  10 hk   i drivline  förluster. 

Stämmer  inte  detta eller   vad  ?

Om man  har en raptor  700   som  måttstock så  verkar  dom  gå  att  hänga på med  Taiwan  maskiner  som  uppger lite  mer  hk.  Problemet  med  raptor  700  är att  den  är en 700cc   ca  250cc  större  än  sina  Taiwan   med  tävlande.  Och 700cc  ger  duktigt  med  vrid.   Och  vrid  innebär  att en  raptor  700 kan ha  mer  hk på   lägre  varv  än  vid  fullt  uppmätta  på  toppen.

Jag och  kompisen  körde  in våra  bilar  på  samma  bänk   min  supra  och  hans  skyline      hans  gav  374hk  på bakhjulen med  annat  sprut  och  stor  gtx turbo   och  min  med  orginal  turbo med  57trim  och  orginal  grenrör    gav  367hk  hk på  bakhjulen.

Därimot  gav  min   nästan  100nm  mer   bla  p.g.a  min  är på  3 liter  och  hans  2.5l

Det  reultera  i att  på  effek/vrid  kurvan  skiljde  sej  rejält.   Jag  hade  i vissa  fall  dubbla  effekten  vid  tex  4000rpm     . Tex  så  låg  hans  på  250hk  vid  4000 rpm   och  min  låg  på  350 hk  vid  samma  varv .

Detta  gjorde  att  vi  race så  "hängde " han  på  men  kunde  inte  köra  snabbare  fastän  mer  hk  på  toppen.

Trots  att  supran  väger  1780kg   mot  skyline  1380kg       stor  skillnad.   Vikt  äter  nm

suprans  effekt  i motorn  blev  422hk   och  540nm




Så  igentligen  borde  man  mäta  450cc   mot  450 cc


Vad  ger  ltr   och  yz  450cc
Titel: SV: Varför stämmer inte tillverkarens uppgivna hk?
Skrivet av: skogsbonne skrivet 28 september 2014 kl. 10:01:51
Snabb googling så 40-42 i Yfz 450 och den hänger ingen dinli eller access på
Titel: SV: Varför stämmer inte tillverkarens uppgivna hk?
Skrivet av: Johannes rydberg skrivet 28 september 2014 kl. 10:07:04
Ltr  verkar  landa  runt  37 hk  men  är det  på  svänghjulet  eller på bakhjulen?
Titel: SV: Varför stämmer inte tillverkarens uppgivna hk?
Skrivet av: Johannes rydberg skrivet 28 september 2014 kl. 10:16:07
Problemet  är att  yfz   väger  typ  165kg  ?

Det  är som  att  yfz  måste  ta  med  en  gubbe  extra

då  tror  jag  chanserna  för  yfz   450 blir  sämre.  Rent  ut  sagt  kanske  inte  alls.

Det  är  hk  vi  snackar . Skall  dom  köras  mot  varandra  så  måste  vikterna  vara  samma.  Alltså  hk  /kg
Titel: SV: Varför stämmer inte tillverkarens uppgivna hk?
Skrivet av: Johannes rydberg skrivet 28 september 2014 kl. 10:57:49
Det  är som  om  jag  skulle  slängt  på  hyosung  motorn  på  Lillbrosan  s 200cc   kina puff badboy  :)

Rejäl  vikt skillnad  .   Badboy en   hade   blivit  en  raket.     Lyfter  typ  hela  själv.  Medans  accesen  orkar  man  knappt  marklyfta  i en ände  ;)
Titel: SV: Varför stämmer inte tillverkarens uppgivna hk?
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 28 september 2014 kl. 11:20:52
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma.
Ingen quadtillverkare har gått ut med effekten på deras motorer. Typ någonsin
Titel: SV: Varför stämmer inte tillverkarens uppgivna hk?
Skrivet av: Johannes rydberg skrivet 28 september 2014 kl. 11:32:56
Jasså.    Vem  skriver  49hk  på Subaru  maskinen  i 450cc  version   och  50hk  på  500cc version

Samt  52hk  på  hyosung  motorn  ?


M.m
Titel: SV: Varför stämmer inte tillverkarens uppgivna hk?
Skrivet av: Johannes rydberg skrivet 28 september 2014 kl. 11:33:57
Vem  har  angivit  effekt  uppgifterna  som  det  står  hos  återförsäljaren?     
Titel: SV: Varför stämmer inte tillverkarens uppgivna hk?
Skrivet av: Johannes rydberg skrivet 28 september 2014 kl. 12:18:00
det är alltså  återförsäljarna  som  hittar  på  effekterna
Titel: SV: Varför stämmer inte tillverkarens uppgivna hk?
Skrivet av: Johannes rydberg skrivet 28 september 2014 kl. 12:37:15
Persson:   vad  menar  du med  det  ?

Titel: SV: Varför stämmer inte tillverkarens uppgivna hk?
Skrivet av: Johannes rydberg skrivet 28 september 2014 kl. 12:58:11
Kanske  är mer  viktskillnaderna  och  kubik som avgör hur  går mot kina  Taiwan  och  Korea  ?

Titel: SV: Varför stämmer inte tillverkarens uppgivna hk?
Skrivet av: Hakerik skrivet 28 september 2014 kl. 17:29:54
Johannes, strunta i de av tillverkarna uppgivna hk siffrorna. De till är mest för reklam.
Läs på lite om teori max liter effekt sugmotorer och varvtal.
120hk per 1000cc anses vara rejält mycket effekt och finns (fanns) i bilen Honda 2000
Spelar ingen roll vilken fordon sugmotorn sitter i. Liter effekten är styrs av fysiska lagar.
Vill du ha mer effekt per given slag volym öka varvtalet.
Men hk är inte allt.

   Världens snabbaste rallytävling i VM-serien är Finska Rallyt.
    På dessa specialsträckor används toppeffekten
    endast ungefär 20 (tjugo) procent av tiden !!
    Resten är acceleration genom växlarna.
    Toppeffekten är intressant endast när bilen går på höga
    varvtal och på högsta växeln.

Ovan är ett klipp från den här sidan
http://www.stahlmotor.se/Teknik/Hastkrafter/hastkrafter.html

De flesta Quaddar och speciellt ATV's har rejält trötta motorer om man tänker på vad som skulle kunna vara möjligt.
Titel: SV: Varför stämmer inte tillverkarens uppgivna hk?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 28 september 2014 kl. 18:56:20
Jag kommer ihåg att min Hyosung 450 drog ungefär jämnt med en Raptor 700 i alla farter, visst vi kollade inte samma fart på samma växel, men det har ju med drevningar å skit att göra också.

Sen Quadmotorer generellt är ju ganska snälla, KTM's SX hoj är ju vassaste fabrikshojen på 45-47 beroende på vem man frågar. Yamaha's R modell ligger på 40-42 vilket är ganska klent jämfört med 450 Crossmotorerna där nyaste Yamaha'n ligger på 59hk.

Så maxeffekt är egentligen väldigt ointressant, lite det argumentet 2-takts älskare har att dom har nästan samma toppeffekt som en 450, fast på halva varvet har dom ingenting i jämförelse, det handlar ju inte om toppeffekt i racing men det ger en fingervisning.

Sen om "den modellen hänger på den" har ju med Vikt att göra. Kina/kora quaddarna väger ju grymt mycket även om många fabrikshojar är ganska tunga också men 0-100 kommer aldrig någonsin en Raptor 700 köra ifrån en 450 märkesmaskin så länge raptorn inte använder wheeliebar pga att Raptorn är för tjock. Raptorn har ju en väldigt lättkörd motor iom dom högre kubiken, den orkar mer på låga varv osv. Perfekt allroundmaskin, men för Racing är den inge bra iom den höga vikten, Motorn är helt enkelt för stor och tung kontra vad den spottar ur sig

Vad tillverkare säger ja... Det är ju samma med bilar, Volvo säger att bilen drar 0.3L/Milen fast i verkligheten drar den kanske 0.4 under samma förhållande, i en perfekt simulerad värld kanske bilen drar 0.3 men det blir något annat i verkligheten. Samma med hur mycket en motor är bänkad till. Jag vet en grym crosskittad Yamaha quad som blev bänkad till 44hk, men å andra sidan visade samma bänk att en original Yamaha 32hk vilket är väldigt lågt. Så alla bänkar ger ju olika siffror beroende på hur dom är kalibrerade. Samma när du bänkar en bil, bänkar du 500hk hos Nissesbilverkstad och din kompis 500hk hos Motorvärldsmästarn så är chansen stor att dom har olika effekt i alla fall.

Men generellt får jag säga att Hyosung och Dinli motorerna levererar riktigt bra ur kartongen, det är det enda som är ganska bra på dom hojarna så är det motorerna, chassit är ju under all kritik och samma med vikten  :whip: Men som sagt, en 450cc kan ju ha mer effekt än en 700cc, beror ju helt på vad det är för grejer i motorn, spridarstorlek, mappning, kompression, kammar... Raptorn har ju t.ex väldigt låg kompression jämfört med alla 450 maskiner.

Sätt en Raptor 700 och en Dinli 450 med lika mkt HK i en simulator där motorn får gå på 50% last hela tiden så kan jag sätta min själ på att Raptorn överlever dubbelt så länge, Raptormotorn tål väldigt mycket pisk originalt iom att den går så snällt
Titel: SV: Varför stämmer inte tillverkarens uppgivna hk?
Skrivet av: Johannes rydberg skrivet 29 september 2014 kl. 11:11:55
Tack  för grymt  bra  inlägg   .   Misstänkte  detta.   

Troligen  är att  det  generellt  är lägre  effektutag  på  fyrhjulingar   är väl  att  motorn  just  släpar på  mkt  mer  vikt  och  behöver  bredare  register
 Samt  att quad   körs  mer  likt  bil  . Iaf  min  går  9 mil   per  gång   och  4.5 mil  enkel  väg.   4500-5000rpm  i 35min.

Titel: SV: Varför stämmer inte tillverkarens uppgivna hk?
Skrivet av: Dany skrivet 30 september 2014 kl. 07:39:52

 Samt  att quad   körs  mer  likt  bil  . Iaf  min  går  9 mil   per  gång   och  4.5 mil  enkel  väg.   4500-5000rpm  i 35min.

Dig skulle inte jag våga åka bil med  :whip:
Titel: SV: Varför stämmer inte tillverkarens uppgivna hk?
Skrivet av: Johannes rydberg skrivet 1 oktober 2014 kl. 06:34:08
Min  varvar  4500rpm  vid  70 - 80 kmh   med  15 kugg fram  . Inte  mkt  att  göra.  Man  måste  ju  hålla  trafik  rytmen.

Tänker  mer  på  att  om man  jämför  mot  cross  så  kör man  inte  lika  länge  på  konstant  högt  varvtal.
Men en liten bil  kan lätt  varva  4000rpm  och  uppåt  en  snabb  motorvägs takt  typ  140 kmh   och  lite  till.   Och  då  ligger  man  i timmar  ibland.