ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Teknikforum => Ämnet startat av: Johannes rydberg skrivet 28 september 2014 kl. 00:27:19
-
Enligt vad jag läst skall min access helt avstrypt och välintrimmad och justerad ge 51-52hk ????
Samma gäller dinli 450 som är en Subaru maskin
Skall enligt fakta ligga på mellan 46-49hk beroende årsmodell
Och tex smc 500 wildcat skall Subaru motorn ge ca 50hk . ca 1 hk mer än den 50cc mindre Subaru motorn som är i dinli ???? Lite skumt.
Sen har vi Yamaha raptor 700 som verkar vara en trög 700cc som är mer en touring maskin med lägre trimgrad. Och ger enligt tillverkaren lägst av dom ovanstående. 45hk + kan vara nåt jag snappat upp
Enligt utsagor så "hänger " tydligen smc och access kanske på en raptor 700 men i högre farter 100kmh uppåt så drar raptor n ifrån.
Har oxå läst att Kör upplevelse mellan smc och access så känns accessen råare i karaktären men smc har mjukare register men drar hårt på högre varv.
Men på bromsbänk verkar access ligga runt 36hk men variationen på bromsbänkar och med så lite hk kan vara lurigt.
Med lite trim har access kommit upp runt 45hk +
Och tex raptor med lite kammar och mappning ar avgas m.m verkar kunna leverera 65hk +
Tror det var mätt på bakhjulen på samtliga men minns inte exakt.
Men vad får tillverkarna sina effekt uppgifter ifrån ?
Varför skiljer det 1 hk mellan den stora Subaru motorn (smc)och den lilla i dinli 50cc skillnad. År motorn konstruktion en helt lik invändigt förutom 50cc så borde skillnaden vara större?
Hyosung motorn i access är en rapp sak. Men 52hk ??
Visserligen är accessen tyngst bland övriga så rappheten äts fort upp. Den behövs.
-
Ingen brukar uppge effekt, speciellt inte japanska tillverkare.
Kinesernas fantasisummor till HK är påhittade och finns ej på papper någonstans. Tro mig jag har letat.
Ktm har den snabbaste 450n med sina 45-47 HK beroende på bänk.
Anledningen till att de japanska maskinerna inte har mer effekt är att det behövs inte för ändamålet.
Chassiet är det som begränsar föraren, knappast effekten. För det designade ändamålet.
Det är därför ingen kineshoj vinner VM eller ens har en suck så fort vägen svänger.
-
Men även polaris delar väl på denna Subaru maskin. Tex . Vad uppger polaris för effekt ?
Så man får nånting att utgå från.
-
Dom flesta 450cc och 500cc uppger runt 45 - 50hk och på svänghjulet . När dom bromsar på bänk Verkar det försvinna 10 hk i drivline förluster.
Stämmer inte detta eller vad ?
Om man har en raptor 700 som måttstock så verkar dom gå att hänga på med Taiwan maskiner som uppger lite mer hk. Problemet med raptor 700 är att den är en 700cc ca 250cc större än sina Taiwan med tävlande. Och 700cc ger duktigt med vrid. Och vrid innebär att en raptor 700 kan ha mer hk på lägre varv än vid fullt uppmätta på toppen.
Jag och kompisen körde in våra bilar på samma bänk min supra och hans skyline hans gav 374hk på bakhjulen med annat sprut och stor gtx turbo och min med orginal turbo med 57trim och orginal grenrör gav 367hk hk på bakhjulen.
Därimot gav min nästan 100nm mer bla p.g.a min är på 3 liter och hans 2.5l
Det reultera i att på effek/vrid kurvan skiljde sej rejält. Jag hade i vissa fall dubbla effekten vid tex 4000rpm . Tex så låg hans på 250hk vid 4000 rpm och min låg på 350 hk vid samma varv .
Detta gjorde att vi race så "hängde " han på men kunde inte köra snabbare fastän mer hk på toppen.
Trots att supran väger 1780kg mot skyline 1380kg stor skillnad. Vikt äter nm
suprans effekt i motorn blev 422hk och 540nm
Så igentligen borde man mäta 450cc mot 450 cc
Vad ger ltr och yz 450cc
-
Snabb googling så 40-42 i Yfz 450 och den hänger ingen dinli eller access på
-
Ltr verkar landa runt 37 hk men är det på svänghjulet eller på bakhjulen?
-
Problemet är att yfz väger typ 165kg ?
Det är som att yfz måste ta med en gubbe extra
då tror jag chanserna för yfz 450 blir sämre. Rent ut sagt kanske inte alls.
Det är hk vi snackar . Skall dom köras mot varandra så måste vikterna vara samma. Alltså hk /kg
-
Det är som om jag skulle slängt på hyosung motorn på Lillbrosan s 200cc kina puff badboy :)
Rejäl vikt skillnad . Badboy en hade blivit en raket. Lyfter typ hela själv. Medans accesen orkar man knappt marklyfta i en ände ;)
-
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma.
Ingen quadtillverkare har gått ut med effekten på deras motorer. Typ någonsin
-
Jasså. Vem skriver 49hk på Subaru maskinen i 450cc version och 50hk på 500cc version
Samt 52hk på hyosung motorn ?
M.m
-
Vem har angivit effekt uppgifterna som det står hos återförsäljaren?
-
det är alltså återförsäljarna som hittar på effekterna
-
Persson: vad menar du med det ?
-
Kanske är mer viktskillnaderna och kubik som avgör hur går mot kina Taiwan och Korea ?
-
Johannes, strunta i de av tillverkarna uppgivna hk siffrorna. De till är mest för reklam.
Läs på lite om teori max liter effekt sugmotorer och varvtal.
120hk per 1000cc anses vara rejält mycket effekt och finns (fanns) i bilen Honda 2000
Spelar ingen roll vilken fordon sugmotorn sitter i. Liter effekten är styrs av fysiska lagar.
Vill du ha mer effekt per given slag volym öka varvtalet.
Men hk är inte allt.
Världens snabbaste rallytävling i VM-serien är Finska Rallyt.
På dessa specialsträckor används toppeffekten
endast ungefär 20 (tjugo) procent av tiden !!
Resten är acceleration genom växlarna.
Toppeffekten är intressant endast när bilen går på höga
varvtal och på högsta växeln.
Ovan är ett klipp från den här sidan
http://www.stahlmotor.se/Teknik/Hastkrafter/hastkrafter.html
De flesta Quaddar och speciellt ATV's har rejält trötta motorer om man tänker på vad som skulle kunna vara möjligt.
-
Jag kommer ihåg att min Hyosung 450 drog ungefär jämnt med en Raptor 700 i alla farter, visst vi kollade inte samma fart på samma växel, men det har ju med drevningar å skit att göra också.
Sen Quadmotorer generellt är ju ganska snälla, KTM's SX hoj är ju vassaste fabrikshojen på 45-47 beroende på vem man frågar. Yamaha's R modell ligger på 40-42 vilket är ganska klent jämfört med 450 Crossmotorerna där nyaste Yamaha'n ligger på 59hk.
Så maxeffekt är egentligen väldigt ointressant, lite det argumentet 2-takts älskare har att dom har nästan samma toppeffekt som en 450, fast på halva varvet har dom ingenting i jämförelse, det handlar ju inte om toppeffekt i racing men det ger en fingervisning.
Sen om "den modellen hänger på den" har ju med Vikt att göra. Kina/kora quaddarna väger ju grymt mycket även om många fabrikshojar är ganska tunga också men 0-100 kommer aldrig någonsin en Raptor 700 köra ifrån en 450 märkesmaskin så länge raptorn inte använder wheeliebar pga att Raptorn är för tjock. Raptorn har ju en väldigt lättkörd motor iom dom högre kubiken, den orkar mer på låga varv osv. Perfekt allroundmaskin, men för Racing är den inge bra iom den höga vikten, Motorn är helt enkelt för stor och tung kontra vad den spottar ur sig
Vad tillverkare säger ja... Det är ju samma med bilar, Volvo säger att bilen drar 0.3L/Milen fast i verkligheten drar den kanske 0.4 under samma förhållande, i en perfekt simulerad värld kanske bilen drar 0.3 men det blir något annat i verkligheten. Samma med hur mycket en motor är bänkad till. Jag vet en grym crosskittad Yamaha quad som blev bänkad till 44hk, men å andra sidan visade samma bänk att en original Yamaha 32hk vilket är väldigt lågt. Så alla bänkar ger ju olika siffror beroende på hur dom är kalibrerade. Samma när du bänkar en bil, bänkar du 500hk hos Nissesbilverkstad och din kompis 500hk hos Motorvärldsmästarn så är chansen stor att dom har olika effekt i alla fall.
Men generellt får jag säga att Hyosung och Dinli motorerna levererar riktigt bra ur kartongen, det är det enda som är ganska bra på dom hojarna så är det motorerna, chassit är ju under all kritik och samma med vikten :whip: Men som sagt, en 450cc kan ju ha mer effekt än en 700cc, beror ju helt på vad det är för grejer i motorn, spridarstorlek, mappning, kompression, kammar... Raptorn har ju t.ex väldigt låg kompression jämfört med alla 450 maskiner.
Sätt en Raptor 700 och en Dinli 450 med lika mkt HK i en simulator där motorn får gå på 50% last hela tiden så kan jag sätta min själ på att Raptorn överlever dubbelt så länge, Raptormotorn tål väldigt mycket pisk originalt iom att den går så snällt
-
Tack för grymt bra inlägg . Misstänkte detta.
Troligen är att det generellt är lägre effektutag på fyrhjulingar är väl att motorn just släpar på mkt mer vikt och behöver bredare register
Samt att quad körs mer likt bil . Iaf min går 9 mil per gång och 4.5 mil enkel väg. 4500-5000rpm i 35min.
-
Samt att quad körs mer likt bil . Iaf min går 9 mil per gång och 4.5 mil enkel väg. 4500-5000rpm i 35min.
Dig skulle inte jag våga åka bil med :whip:
-
Min varvar 4500rpm vid 70 - 80 kmh med 15 kugg fram . Inte mkt att göra. Man måste ju hålla trafik rytmen.
Tänker mer på att om man jämför mot cross så kör man inte lika länge på konstant högt varvtal.
Men en liten bil kan lätt varva 4000rpm och uppåt en snabb motorvägs takt typ 140 kmh och lite till. Och då ligger man i timmar ibland.