ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Christian G skrivet 9 september 2014 kl. 20:54:31
-
Mina frågor :
1. Såg på regestreringsbeviset att man bara får dra max 150kg :( ?.
Kan man öka denna sifra på något sätt ?`, vill kunna dra en liten mc-husvagn på kanske 500 kg. Om man kan höja dragvikten, hur går man till väga.
2. Vill också ha mer ax i den ;), hur går man till väga ?.
Har 55hk i den nu, men tycker den saknar lite ax på mellan och fullgas.
Stort tack för svar : Med vänliga hälsningar Christian G från Tranås
-
Mina frågor :
1. Såg på regestreringsbeviset att man bara får dra max 150kg :( ?.
Kan man öka denna sifra på något sätt ?`, vill kunna dra en liten mc-husvagn på kanske 500 kg. Om man kan höja dragvikten, hur går man till väga.
2. Vill också ha mer ax i den ;), hur går man till väga ?.
Har 55hk i den nu, men tycker den saknar lite ax på mellan och fullgas.
Stort tack för svar : Med vänliga hälsningar Christian G från Tranås
Tyvärr kan jag inte svara på din fråga angående drag vikten.
Men Effekten kan jag ge lite tips på!
Ett tips är att kolla på bra full flödes avgassystem och optimera bränsle/luft tillförseln, detta brukar direkt påverka "rappheten" i maskinen så den blir piggare.
Alternativt ändra drivpaketets utväxling, dvs att dreva om maskinen eller anpassa om variatorn, beroende på vad för drivpaket din maskin har. Men det du ska tänka på när det gäller att ändra drivpaketets utväxling är gyllene regeln att "Det man vinner i acceleration förlorar man i fart" och tvärtom. Så ändrar du utväxlingen för mer acceleration så får du mer kraft o acceleration men förlorar toppfart och tvärtom om du ökar toppfarten så förlorar du kraft och acceleration.
Endast om du ökar motorns prestanda kan du öka alla tre, men då brukar det också kosta en del om man vill ändra drastiskt på alla tre.
Hoppas du fick lite mer glass på pinnen nu angående din fråga, annars får du fråga mer :)
-
Är inte så insatt i denna maskin men det är väl en encylindrig motor på typ 650 kubik och 45 hästar eller nåt liknande va?
Men framför allt är det en maskin med CVT.
Då "försvinner" lite av detta tänk med mellanregister osv, då lådan hela tiden har optimal utväxling i förhållande till belastningen.
Man märker alltså inte effektkurvan alls på samma sätt som i en maskin med manuell låda.
CVT:n går på många maskiner att modifiera så att man får den som man själv vill ha, med vilka hjul man föredrar osv.
Detta genom att tex ändra fjädrarnas styrka, byta vikterna, schimsa variatorn osv osv... finns massa sätt och vad eller om det finns något till din maskin är jag fel person att besvara.
Gällande dragvikter så finns det regler fastställda för fyrhjuliga motorcyklar, kolla Transportstyrelsens sida.