ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: starre68 skrivet 2 september 2014 kl. 22:41:21
-
Nu har jag bestämt mig för en Suzuki 750 eller en 500.
Undrar hur bra original skydden är under hjulingen, måste man köpa alu skydd på direkten,
Jag tänker inte åka rätt in i skogen, utan bara "lite" off road.
Och om jag inte ska köpa hela "kittet" vad är viktigast, leder, drivaxlar eller själva motorn / växellådan.
Tacksam för svar,,,,snart,,,,köper imorgon, åker i skogen till helgen :lol: kanske
-
Ganska låg kostnad med ett heltäckande om man sätter det i perspektiv till vad det kostar att laga saker och ting även fast de bara är "lite" offroad, så mitt råd är köp ett heltäckande plast/alu så slipper du fundera på terrängen ^^
-
Men det är ju garanti i 5 år :lol: den räcker väl, eller
-
Plast gillar jag, lätt och missformas inte ()p
-
Men det är ju garanti i 5 år :lol: den räcker väl, eller
Blir nog svårt att få ut nåt på garanti om du daskar sönder en diff eller nåt mot en sten lär nog räknas som handhavande fel men vad vet jag ; )
förresten om de skulle gå på garanti så blir du ju utan hjuling dagar/veckor istället för att du hade haft skydd och sluppit eländet från början
-
En hasplåt/plast har ju två funktioner, att skydda och att glida. Jag anser att det är en viktig del av hjulingen. Framkomligheten blir ju mycket bättre med hasplåt än utan, även fast man kör "bara lite". Det är ju ganska ofta som det tar i under och då ska plåten hjälpa till så hjulingen glider över, istället för att den där lilla stubben fastnade i ramen och du måste lyfta bort hjulingen. Jag håller på plast för att det glider lätt över stenar och är tyst och ändrar inte form så lätt. Aluminium fungerar nästan inte alls i stenig terräng eftersom det inte glider mot sten. Jag tycker det är att spara på fel ställe att inte köpa en ordentlig hasplåt.
-
Ja hasplåt/plast är ett måste. Varför skrapa sönder maskinen eller förstöra en drivaxel? En nackdel med hasplast/plåt är framkomlighet i snö. När snödjupet blir större än frigången glider maskinen upp på snön istället för att plöja igenom. Hjulingen blir liggande som en sköldpadda med hjulen spinnande i snön. Hände mig flera gånger i vintras.