ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: SamQuick skrivet 28 augusti 2014 kl. 04:31:12

Titel: Raptor 700 går dåligt
Skrivet av: SamQuick skrivet 28 augusti 2014 kl. 04:31:12
Jahapp, då var det en såndär period igen när maskinen helt plötsligt bara bestämmer sig för att gå dåligt... :dntknow:

Utförde service med ventiljustering, nytt tändstift olja/filterbyte för cirkus ca 50mil sedan (detta har jag gjort många gånger förut utan problem), och den har gått kanon hela tiden fram tills för några dagar sedan.

Var ute och körde en sväng, helt plötsligt rycker det till rätt kraftigt, kändes som att den "suckade", tappade all gas för en sekund. Fortsatte att köra och fick några liknande "suckar" på väg hem. Den small även till rätt kraftigt 1 gång.

Plockade ur tändstiftet som såg rätt mörkt/sotigt ut, stoppade in ett nytt igen "bara för att". När jag nån dag senare skulle köra en väldigt kort sträcka så går den fruktansvärt hackigt och smäller/smattrar i stort sett hela tiden, den gick väldigt ojämnt på tomgången, ville dö några gånger och efter att den gjort det så var den trögstartad jämfört med innan.

Kollade stiftet = svart igen, justerade ner soppan lite för att se om det hjälpte, men icke. Gjorde även en kraftigare nedjustering utan resultat. Och med tanke på att jag kört säkert 250-300 mil med samma inställningar på min Dobeck och den har gått kanon så vore det ju udda om den tuningen helt plötsligt inte fungerar.  :hmmm:

Jag har ingen aning om vad som kan ha gått galet nu, någon som har nån idé?
Kör på CR8EIX stift som har hållit helt okej förut... nu är dom som sagt mest sotiga direkt..

(Kör med helsystem, tändningsbox (dynatek), högkompskolv, hotcam 1, dobeck bränslebox)

Tack på förhand /S
Titel: SV: Raptor 700 går dåligt
Skrivet av: Knastonius skrivet 28 augusti 2014 kl. 06:16:56
Hej.

kolla så du har en konstant och jämn gnista, kör med en sådan här.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Tandningsprovare-15142/ (http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Tandningsprovare-15142/)

eller en sådan här.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Gnistprovare-151372/ (http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Gnistprovare-151372/)

För det låter som din tändspole kan vara kass, då jag hade samma symtom när min tändspole inte ville längre, för så gav den bara gnista ibland och ibland inte, och resultatet blir ju rätt mycket bensin som inte antänds när de ska och kommer baktända o smattra när de väl tänder.

Skulle det inte vara tändningen så ta av toppen och kolla att kolven är hel o fin samt kolvringarna och cylinderns väggar, bara så det inte är så att kolven nypt.


Lycka till :)
Titel: SV: Raptor 700 går dåligt
Skrivet av: SamQuick skrivet 28 augusti 2014 kl. 14:17:10
Tack för tipset, ska kika på detta! :)
Titel: SV: Raptor 700 går dåligt
Skrivet av: SamQuick skrivet 13 september 2014 kl. 20:51:39
Nu har vi väl i stort sett konstaterat att det är Tändspolen som är väck och då kommer följdfrågorna.

Vart skaffar man en ny, och hur många veckor behöver jag äta bröd och vatten efter att köpt en?
Är det bara Yamaha Center som gäller om man köper i Sverige eller hur ser det ut? :)

Mvh
Titel: SV: Raptor 700 går dåligt
Skrivet av: cARLBOM skrivet 13 september 2014 kl. 20:54:43
Moderatorn har inte läst reglerna tillräckligt, men googla "yamaha sports plaza"  ;)
Titel: SV: Raptor 700 går dåligt
Skrivet av: SamQuick skrivet 13 september 2014 kl. 21:25:57
Tack! Jag antar att det är Ignition Coil Assy jag är ute efter? :)

Moderatorn har inte läst reglerna tillräckligt, men googla "yamaha sports plaza"  ;)
Titel: SV: Raptor 700 går dåligt
Skrivet av: SamQuick skrivet 22 april 2015 kl. 18:07:15
Kickar igång den här tråden istället för att starta en ny om samma problem.

Bytte tändspolen på min Raptor i hopp om att det skulle vara hela felet, men icke.
Den stor fortfarande och tuggar på startmotorn, tänder inte.

Enda skillnaden från innan jag bytte är att nu blinkar felkoden "33", vilket är just Ignition coil...
Väldigt knepigt då jag bytt till en ny? Den blinkade alltså inte när jag hade gamla tändspolen som jag misstänkte vara hela felet.

Och det känns ju inte som att jag kan ha kopplat den fel då det är två kablar, som bara passar på ett ställe.

Kan det vara något med kablarna som går till tändspolen kanske?

Någon som har idé på vad som kan vara fel? Börjar bli desperat nu när våren närmar sig.
Väldigt tacksam för tips.

/S

(felbeskrivning i första inlägget)