ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Skojaren skrivet 25 augusti 2014 kl. 13:00:59
-
Har beställt en Scrambler med REBLR 14" Beadlock fälg, men vad skall man köpa för däck. Är ute efter ett par som skall fungera i grus, skog å mark, sen vill man ju ha lite bett i geggan också.
Tips mottages gärna
-
ITP Mudlite har jag och tycker det är ett bra allround däck. Inte det bästa i leran men det tar sig fram i alla fall.
-
Itp mudlite XTR kanske skulle vara något, om det finns i 14 tum vill säga.
Inte en aning om dom funkar bra på grusväg dock..
-
Annars funkar maxxis bighorn väääldigt bra överallt utom just på kletig lera...
-
Polaris själva vill ju leverera fälgen med Moto Attack 14"
Så här skriver Polaris Mora om de däcken
http://www.polarismora.se/tillbehor/sportsman/dack-falgar/dack/moto-attack-14-tires-5414981.html
MOTO ATTACK 14" TIRES
Däck med 8Ply 14” Radialdäck, Aggressivt mönster som går ut på däcksidan och ger ett bättre sidoskydd och dragförmåga. Lämpligt för både ATV, RZR och Ranger. Bra dragförmåga både på sten, jord, sand och lera.
Nån som testat eller vet nåt om de däcken?
-
Ja verkar vara maxxis bighorn kopior så dom funkar nog bra
-
Löffler i tyskland har annars väldigt mycket bättre priser på däck... Och snabb leverans.
-
Löffler i tyskland har annars väldigt mycket bättre priser på däck... Och snabb leverans.
Ah, kanon. Skall kolla där.
-
Itp mudlite XTR kanske skulle vara något, om det finns i 14 tum vill säga.
Inte en aning om dom funkar bra på grusväg dock..
ITP Mudlite XTR 27" har jag på min Scrammy 850, mycket nöjd med dom som allround däck, bättre än Bighorn i lera och funkar ok på hardpack. Av alla däck jag har haft så tycker jag dom funkar bäst som allround. Dom styrskapligtg bra på grus o asfalt och verkar inte slitas ner så fort. Men dom tar i lite grann plasten i bak på min Scrammy vid vissa fjädringrörelser i samband med kurvtagning.
Det är snart hål i plasten på min maskin.
-
Ups,, sorry en film länk kom med av misstag. :hmmm:
-
Lutar åt att det blir ITP Mud Lite 27" Såg att det fanns som XTR och XL, vilken är att föredra?
-
Lutar åt att det blir ITP Mud Lite 27" Såg att det fanns som XTR och XL, vilken är att föredra?
XTR! Googla xtr vs XL, så får du se.
-
jag kör med itp xtr dom funkar mkt bra, däremot så är de ganska mkt obalans i dom men mkt bra allrounddäck som har bra livslängd
-
Vad jag har läst är att xtr ska vara bättre och hålla längre än XL. Har jag för mig :hmmm:
-
Vad jag har läst är att xtr ska vara bättre och hålla längre än XL. Har jag för mig :hmmm:
XTR är tydligen radial, läste på sanningsmaskinen "internet" att flera tydligen upplevde läckage om man har alufälg, iom att XTR radialen är bra mycket hårdare än XL. Men å andra sidan så fanns de folk som har den kombon utan problem. Sedan så skall tydligen XTR väga bra mycket mera än XL.
Skiljer nästan 900:- per däck. Frågan är ju om man får ca 3600 i mervärde på att välja 4 XTR i stället för XL. Kanske skall jag ändå ta en uppsättning Moto Attack 27"
huvva vilka problem man har ':)
-
Ja, kör du mycket grussmisk så tror jag nog att moto attack däcken blir Perry.
Jag har själv bighorn kopior och jag tycker att dom är väldigt bra på det mesta, utom just seg kletig lera.
Däcken blir som jätte choklad donuts och det bara slirar.. Men dom funkade förvånansvärt bra på myr, grävde inte ner sig så fort.
Bara man inte gasade järnet så tog man sig fram bra.
-
Ja, kör du mycket grussmisk så tror jag nog att moto attack däcken blir Perry.
Jag har själv bighorn kopior och jag tycker att dom är väldigt bra på det mesta, utom just seg kletig lera.
Däcken blir som jätte choklad donuts och det bara slirar.. Men dom funkade förvånansvärt bra på myr, grävde inte ner sig så fort.
Bara man inte gasade järnet så tog man sig fram bra.
Ligger mycket i det du säger. Kanske är Bighorn eller "kopiorna" moto attack ett val som passar mig bättre som tänkt åka lite blandat. Slog också ett öga på dessa däck http://www.gooffroad.se/dack-atv/dackpaket-14/27-paket/itp-blackwater-27-pkt-14.html
Får väl köra lite sten sax påse ':)
-
Ligger mycket i det du säger. Kanske är Bighorn eller "kopiorna" moto attack ett val som passar mig bättre som tänkt åka lite blandat. Slog också ett öga på dessa däck http://www.gooffroad.se/dack-atv/dackpaket-14/27-paket/itp-blackwater-27-pkt-14.html
Får väl köra lite sten sax påse ':)
Dom där ITP Blackwater är jag lite intresserad av som "nästa" däck, verkar vara riktigt tuffa + hållbara ()p
-
Finns det bättre däck än bighoorn :hmmm: alla vi som åker här har gått över till bighoorn och är nöjda.
Vi åker på alla underlag som sten, myr, lera, asfalt, grus mm och att dom håller bortåt 1000 mil ()p
Vi åker mycket på atvleden i Avesta och på en tur så fastnade en MR mä paddeldäcken och sen åkte en Renegade mä 27" bighoorn igenom utan problem sen kom en till MR å fastna och alla åkte i exakt samma spår och många säger att dom är kassa i lera det tycker inte jag.
-
Jag åker 27 biggisar med lågt tryck. Väldigt nöjd över allt utom i lera. Men dom är ju hästlängder bättre än originaldäck i lera iaf...
Men köp Inga kopior.
Det är annat än mönster som räknas. Gummi och balans är rätt viktigt.... Samt symmetri.
Ingen skulle väl beställa en kopia på en tex iphone 5 från Kina... Eller hur?:)
Är itpdäcken små i storlekarna va?
-
ITP däcken är små i storlekarna ja. Har 28 på min och det finns vissa som kommer med 27 som är i samma storlek
-
Det jag kan klaga på med mina bighorn kopior är att gummit är ganska mycket hårdare än originalet.. Men inga tendenser till obalans i dom. (Testat att köra i nästan 100 km/h på bra grusväg)
-
Finns fler däck som motsvarar bighorn.
Itp terracross och kenda bearclaw htr.
Bara för att förvärra ditt däckval ännu mer.. ;D
-
Finns fler däck som motsvarar bighorn.
Itp terracross och kenda bearclaw htr.
Bara för att förvärra ditt däckval ännu mer.. ;D
Tack som fan för det ()p
Äsch, orkade inte vela längre. Det vart ett par bighorn 27" orginal. Helst hade jag velat ha 28" men då får jag vänta ytterligare två veckor och det orkar man ju inte. Nu känns bighorn som ett hyfsat säkert beprövat kort, men jag lär senare köpa på mig ett par ITP Blackwater
-
Jag kan lova att du kommer att bli nöjd med däcken du beställde!
-
Jag förstår inte alltid varför man genast skall byta däck, på en maskin man inte ens knappt kört...
De levereras ju faktiskt inte med skit.
Nu beror ju allt lite på var och hur man skall köra, och sådant vet man inte ens alltid innan utan det kan mycket väl utvecklas... och då känner jag att man är i ett bättre läge att handla andra däck, om man nu inte var nöjd med de man fick med.
Just detta monster är ju något man busar och åker fullgas med rätt mycket, och skall man tex utnyttja potentialen på grusväg mm så kan det ju vara lite vanskligt att gå upp alltför mycket i storlek på hjulen... blir gärna "buffligt" och svajigt då, plus att det stjäl en hel del effekt.
Jag har kört mycket med Bighorn och gillar de skarpt, enda egentliga orsaken att jag inte har de nu är att jag ville upp i diameter och då fanns BH bara i max 27... skulle jag köpa nu hade det troligen blivit BH igen, typ 30".
Men jag har inte den typen av körning flertalet av Scamblerförarna troligen har.
Jag går ju på skogspromenader (kolla typ Hell-mans Honda), och gungar fram i tillvaron... och det är värdelöst att busa med min maskin, alltså två olika världar.
-
Helt rätt där Hydro, de levereras inte med skit, men nu är det så att jag kört den med orginaldäcken, och jag ville ha ett par Beadlock fälgar, så varför inte hänga på ett par bighorn då.
Sen är det ju inte så att skilladen i dimension på orginaldäcken är gigantisk mot Bighorn, och skulle det svajja eller så, ja då är det väl bara att hänga på orginalfälg å däck igen :)
Jag själv gillar att köra på alla underlag, utom asfalt då, där åker jag nog hellre min tvåhjuliga suzuki eller min fyrhjuliga BMW kryssare
Skulle det vara så att jag inte är nöjd med nåt av däcken, ja då är det välan bara att köpa andra däck ;)
-
Hoppas du inte tog mitt inlägg som något riktat emot just dig, det behövs alltså ingen "förklaring" eller så... jag bara lämnade en allmän tanke, rent generellt, för det förbryllar mig ofta.
Personligen ser jag först till att ha vinsch och GPS samt vettig klädsel, därefter trevliga däck.
...anpassade för den egna körningen... för visst kan däcken påverka!
För övrigt tycker jag du skall montera en kamera riktad bakåt på hjälmen eller nåt och sen dra lite grusvägsrundor och dela med dig av grussprutet här!
:headbang:
-
Ingen fara, som jag sade, du har så rätt så i det du säger.
Jag brukar prioritera mina inköp så här.
1. Bärs
2-12. Bärs
13. ev påfyllnad av bärs
14. Ny hjuling
15. massa prylar till hjuling
16. Dubbelkoll av punkt 1-13