ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Goes => Ämnet startat av: ovfo40 skrivet 18 augusti 2014 kl. 14:55:43

Titel: Blåst av Motorbiten i Falun
Skrivet av: ovfo40 skrivet 18 augusti 2014 kl. 14:55:43
Jaha då blev man blåst på 500 spänn av Motorbiten, hade beställt en vacuumkran och en navkåpa till min Goes.
Navkåpan var fel typ vilket jag konstaterade direkt utan att ta ur den ur förpackningen.
Vacumkranen fungerade inte , cykeln dog vid gaspådrag, funkar med den gamla.

Skickade tillbaka delarna och får till svara att navkåpan är skadad och förpackningen sönderklippt.??!!!
Vacuumkranen är smutsig så jag har måste ha förväxlat delarna enligt Motorbiten??!! 
Självklart så är jag 100% säker att så inte är fallet. Jag har heller inte ens rört navkåpan eftersom jag såg direkt att det var fel.

Returen blev underkänd och jag har slängt ca 500 spänn i sjön.
Titel: SV: Blåst av Motorbiten i Falun
Skrivet av: Hydro skrivet 18 augusti 2014 kl. 16:26:34
Tråkigt att höra.
Och du registrerade dig här endast för att spy galla...?
Titel: SV: Blåst av Motorbiten i Falun
Skrivet av: hell-man skrivet 18 augusti 2014 kl. 18:47:46
Vad gör man inte för att dra nån i smutsen. Har man problem med en leverantör reder man ut det. Vi kan ju inte veta vem som har rätt här.
Titel: SV: Blåst av Motorbiten i Falun
Skrivet av: Ljungan skrivet 27 september 2014 kl. 08:45:56
Tråkigt att höra.
Och du registrerade dig här endast för att spy galla...?

 :lol:
Titel: SV: Blåst av Motorbiten i Falun
Skrivet av: ra skrivet 28 september 2014 kl. 20:22:03
Ovfo 40 du är inte med i den lilla klanen som forumet består av därför blir du oförskämt bemöt. Det är inte jag häller ut av en annan anledning.
Titel: SV: Blåst av Motorbiten i Falun
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 29 september 2014 kl. 06:59:47
Man kan ju för det första fråga sig varför du beställde en ny vakuumkran om den gamla fungerade?
Sen kan man ju fundera av vilken anledning motorbiten skulle påstå att påsen var uppklippt, och navkåpan skada om den inte var det, jag tror knappast att något företag kan överleva eller leva på att blåsa folk som reklamerar eller ångar sitt köp, tvärt om, det är väl allmänt känt att man vinner på att vara generös vid ångerärenden eller reklamationer.

I detta fall, precis som vid många liknande liknande fall så är det för alla som läser helt omöjligt att veta om det ovfo40 skriver är sant eller falskt.

Det stöd som finns i lagen vid fall som dessa är ångerrätten:
"Du har rätt att undersöka varan
För att ta ställning till om du vill ha en vara måste du kunna undersöka den. Men om du ska kunna lämna tillbaka något måste den vara i så kallat väsentligen oförändrat skick. Om du har använt en vara eller hanterat den på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den kan säljaren kräva ersättning för varans värdeminskning."

Eller reklamationsrätten:
"Ursprungligt fel på varan 
Om du upptäcker ett fel på varan under de första sex månaderna efter köpet har du ett bättre konsumentskydd. Om felet är ursprungligt, det vill säga fanns där från början har du rätt att få varan reparerad eller utbytt. Om säljaren inte håller med dig om hur felet uppstått är det han eller hon som måste bevisa  att felet inte är ursprungligt under den här tiden."

När det gäller vakuumkranen så är nog ångerrätten inte aktuell då du haft den monterad på maskinen, men har rätt att undersöka varan, men inte prova den, smutsa ned den och sedan ångra sig.
Reklamationsrätten bör dock fungera, om det var fel på den nya kranen vid leverans.
Det är upp till Motorbiten att bevisa att det inte är fel på den, eller att felet inte var ursprungligt om de vill neka dig reklamation.
Reklamation innebär i normalfallet att de reparerar eller skickar en ny fungerande del.

Navkåpan har du rätt att ångra köpet för, men det bör rimligen vara du som ansvarar för att varan är i väsentligt oförändrat skick, en öppnad förpackning är knappast ett skäl att neka dig rätten att ångra dig, men om kåpan är skadad blir det ju annorlunda, då är varan inte i ett väsentligt oförändrat skick.

Jag tar inte på mig ansvaret att vara domare eller jury i fall som dessa, och det finns därför generella regler EMOT denna typ av smutskastning i forumet.
Anledningarna är flera:

Det kan skada ett oskyldigt företags rykte allvarligt.
Denna typ av smutskastningsinlägg av nya medlemmar kommer oftast vid en pågående tvist, för att sätta press på företaget, och det är inte ovanligt att missnöjda kunder hotar företaget/företagen med att de skall skriva illa om dem på nätet om de inte betalar tillbaks pengarna. I dagligt tal kallas detta för utpressning om man inte har RÄTT att få pengarna tillbaks.

Om vi utgår ifrån att allt som skrivits (vilket inte alls är säkert) är sant så bedömer jag att du bör ha rätt att få en ny vakuumkran (den du fick fungerade inte) med hjälp av reklamationsrätten, ångerrätten har du förbrukat då du testat kranen, du kan alltså inte få pengarna tillbaka, men en ny kran.

Kåpan har uppenbarligen någon på posten öppnat och gjort åverkan på, och då måste du som skickat paketet med posten (eller vilket fraktbolag du nu använt) reklamera frakten/varan, och det är upp till posten att avgöra om varan skadats på frakten.
Det normala är att man ser på ett paket om det varit öppnat eller är skadat, och att man som "uthämtare" reklamerar frakten p.g.a. detta.

Om motorbiten inte gjort bedömningen att varan skadats genom ovarsam hantering (trasig eller öppnad förpackning) så måste orsaken vara att du packat delarna för dåligt, och att den skadats i transporten, men inte på grund av yttre påverkan, och då är felet ditt - så vitt jag kan se det.

Om vi utgår från att någon av er ljuger så är det upp till bedömaren att avgöra vem det har störst betydelse för att "spara" 500 kronor.
Är det:
1. Företaget, som omsätter 15-16 miljoner och som de senaste åren gått med 400 000 - 1 100 000 miljoner kronor i vinst.
2. Du som kund som haft otur och fått defekta varor, samt drabbats av det mycket ovanliga att någon på posten (fraktbolaget) öppnat ditt paket och skadat innehållet.

OM jag tillåts göra en helt opartisk bedömning så kan jag tänka mig att vakuumkranen var defekt vid leverans, och du bör då ha rätt att få varan kontrollerad/reparerad eller utbytt. Du har inte rätt att ångra köpet och få pengarna tillbaks. Då den gamla kranen uppenbarligen fungerar så har man ju som oberoende åskådare svårt att förstå varför du köpt en ny. Det skulle kunna finnas en chans att du försöker blåsa företaget på pengarna/prylarna genom att försöka skicka tillbaks den gamla defekta vakuumkranen. Dock, helt omöjligt att bevisa utifrån ett inlägg i ett forum.

När det gäller kåpan så har jag personligen mycket svårt att se varför Motorbiten skulle påstå att varan öppnats och skadats om så inte är fallet, det ter sig för mig helt orimligt att ett till synes ekonomiskt välmående företag skulle riskera sitt rykte genom att ljuga ihop en sådan sak för att spara en eller ett par hundra kronor i ett reklamations/ånger-ärende som alla företagare vet bör hanteras så schysst som möjligt om man värnar om sitt rykte.

Den senaste meningen är också en sak som faktiskt gör att företag från gång till annan blir utsatta för denna typ av utpressningsförsök från "missnöjda kunder", en del chansar helt enkelt på att de skall få pengarna tillbaka även om de så att säga gjort prylarna omöjliga att sälja igen för det företag som får varorna returnerade till sig.

Summa summarum kan man väl konstatera att denna typ av diskussioner är omöjliga att utreda i ett forum som detta, och det är därför mycket som talar för att jag kommer att radera företagets namn i detta ämne när det gått en tid.
En sån här skitsak anser jag inte bör ligga till grund för att företaget under lång tid skall indexera högt i google på den fras som utgörs av ämnesrubriken.

Däremot är sakfrågan intressant att diskutera, alltså, vilken rätt har man som kund att:
1. Ångra sig.
2. Reklamera en defekt vara.
3. Hur kan man göra om kund/företag inte blir överens.

Generellt finns det 4 sätt att gå tillväga.

1. Klaga hos företaget.
2. Kontakta Kommunens konsumentvägledare.
3. Anmäl till ARN
4. Driv en civilrättslig process.

Att smutskasta och förtala ett företag publikt på nätet i ett ärende som rör 500 kr tycker jag inte är acceptabelt.
Titel: SV: Blåst av Motorbiten i Falun
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 29 september 2014 kl. 09:34:07
Alla kan ju förstås ha olika erfarenheter, men de gånger jag haft med Motorbiten att göra har det funkat bra, och den gång det drog ut på tiden med ett jobb (kamkedjebyte, en del detaljer var restnoterade) fick jag en ganska kraftig reduktion av priset.

Att smutskasta och förtala ett företag publikt på nätet i ett ärende som rör 500 kr tycker jag inte är acceptabelt.
Jag håller med om hela ditt inlägg ner till den här raden. För mig spelar det ingen roll om jag blir lurad på en femma eller flera hundra tusen. Man ska vara ärlig i alla affärer, även de små.
Titel: SV: Blåst av Motorbiten i Falun
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 29 september 2014 kl. 09:46:15
Visst skall man det, men jag anser inte att det är OK att helt utan några som helst bevis kunna skriva vad som helst om vilket företag som helst på en sajt som besöks av tiotusentals besökare i månaden, och där ämnesrubriken indexerar högt i google.
Motorbiten lär inte lida nämnvärd skada om vi diskuterar detta några dagare, men att låta deras namn stå kvar i rubriken/innehållet kommer jag inte att acceptera.
Det hade varit en annan sak om det funnits bevis för att det som påstås är sant, och om det rörde en större summa pengar, men som sagt, med tanke på att det är ord emot ord, och på den lilla summa det rör så tycker jag att denna typ av smutskastningsämnen straffar företag oproportionellt hårt.
Titel: SV: Blåst av Motorbiten i Falun
Skrivet av: ra skrivet 29 september 2014 kl. 18:57:54
Rickard Marklund är det rätt att hänga ut en företagare som fiskbilen och misstänkliggöra honom för inblandning av  atv stölder.Det finns åtskilliga spaltmeter om detta ämne på forumet.
Titel: SV: Blåst av Motorbiten i Falun
Skrivet av: Ljungan skrivet 29 september 2014 kl. 19:13:09
Rickard Marklund är det rätt att hänga ut en företagare som fiskbilen och misstänkliggöra honom för inblandning av  atv stölder.Det finns åtskilliga spaltmeter om detta ämne på forumet.

som oxå fått tillsägelse för att dom skrivit där skulle ja tro..
Titel: SV: Blåst av Motorbiten i Falun
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 30 september 2014 kl. 07:17:41
Skillnaden är väl att ett rykte i detta forum om att fiskbilens ägare kanske rekar inför brott knappast påverkar försäljningen för honom.
Att sprida rykten om ett företag "i branschen" som forumet handlar om kan skada mycket mer.

Men visst, det kan kanske påverka även dem, och om de hör av sig så tar jag naturligvis en titt på det som skrivits för att se om det står nåt som är direkt olämpligt.

I just fiskbilens fall har du ju dessutom ett antal gånger bemött misstankarna, och jag har låtit dem "göra reklam" för sin verksamhet som plåster på såren.
Så vitt jag kan komma ihåg är det väl bara misstankar som framförts, och precis som "fiskbilen" skriver så är det ju mycket troligt att deras bilar setts i området i samband med stölder, just eftersom de ofta åker runt i olika områden, INTE för att de stjäl fyrhjulingar.

Att spekulera i en sak är liksom en sak, men att tvärsäkert påstå att man blivit blåst på 500 kr som i detta fall är ju något helt annat.
Om trådstartaren i detta ämne hade haft en annan ingång, och mer ifrågasatt om nämnda företag har rätt att vägra betala tillbaks pengarna hade det varit lite annorlunda, men nu var det ett "klockrent" utpressningsinlägg.
Varken mer eller mindre.
Titel: SV: Blåst av Motorbiten i Falun
Skrivet av: ra skrivet 30 september 2014 kl. 18:51:29
Håller med dig ville bara bolla ämnet och frågan.Ha en bra dag